Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Nethack


jakeriver
1572 viestiä

#1 kirjoitettu 13.02.2006 20:54

Forum-haku ei auttanut aiheessa, joten... (<- Ärsyttävin viestin aloitus )
--

Tuossa päivemmällä surffailin huvikseni ja päädyin Nethackin, tuon megalomaanisen roolipelin, kotisivuille. Ajattelinpas kysellä, onko täällä pelaajia ja mitäpä ihmiset ovat tuosta pelistä mieltä ja semmosta...

Itse joskus pikkujannuna kokeilin viimeksi ja silloin se ei oikein sujunut... ASCII oli karua ja tarinaankaan ei oikein jaksanut keskittyä... Mutta nyt voisi kokeilla uudestaan, töissä olisi hyvin luppoaikaa vetästä yksi Nethackki "läpi" .

Mutta mielipiteitä?

^ Vastaa Lainaa


Pastori
Henkinen tuki
7422 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 13.02.2006 21:15

Siis Nethack on ehkä kovin peli ever! (Heti civilizationin jälkeen...)
Kyllähän sitä on tullut tahkottuna Nethackia kai niin kauan kun pc:n olen omistanut. Nethack vaan on ässä.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#3 kirjoitettu 13.02.2006 22:22

Nethäkkiä kyllä pelailen innoissani, vaikken enää nykyään niin paljon. Muutkin vastaavat (esim. adom, tome yms.) menee, vaikka nethack on se paras. Yksi parhaista peleistä ikinä.

Muutenkin pidän kovasti kaikista rooli/tms. peleistä, joissa saa vapaasti tehdä mitä tykkää. Sen takia myös Elite-tyyliset avaruussimut uppoavat, ja tietysti Star Control 2...

^ Vastaa Lainaa


Michikawa
268 viestiä

#4 kirjoitettu 13.02.2006 22:27

Nethackia tuli vuosia sitten tahkottua, mutta Ravanan jäljillä kuljen sikäli että ADOM kolahti jostain syystä Nethackia lujempaa. Johtuneeko tuo sitten pelin hieman selkeämmästä ja "avoimemmasta" tunnelmasta. Tosin pelin loppuvaihe oli pirullisen epätasapainoinen ja jopa hermoja raastava.

Vastaavantyyppisistä ascii-pohjaisista luolastoromppauksista ehkä mieluisin on ollut Zangband ja sen muutamat variaatiot. Pelin idea on äärimmäisen yksinkertainen - tarkoituksena on vain mennä kaupungin alla olevan luolaston viimeiselle tasolle ja mättää turpaan kaaos-kärmestä. Jokainen taso generoidaan sisäänastumishetkellä ja tasojen syventyessä vastukset kovenevat. Henkeä peliin luo varianssien mukanaan tuomat artifaktit, nimelliset erikoishirviöt ja hahmonkehityksen laaja skaala. Varsin monotoninenhan tuo peli on, etenkin verrattuna Nethackiin ja ADOMiin mutta äärimmäisen viihdyttävä.

Tosin sen ainoan kerran kun pelin läpi pelasin oli hahmoni loppuvaiheessa sen verran turbojyrä, että kaaos-kärmes kohtasi turmionsa kahdessa pelivuorossa. Ei oikein saanut epiikkaa irti siitä "taistosta".

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#5 kirjoitettu 13.02.2006 22:27

On se kyllä hienoa mitä kaikkea siinä pelissä voi tapahtua...

Voit vaikka tavata edellisten hahmojesi haamuja, ruokkia lemmikkiäsi, josta kasvaa iso ja vahva kaveri, tai vaikkapa joutua ryöstetyksi (ja hankkia rahasi myöhemmin takaisin sinut ryöstäneeltä menninkäiseltä). Hieno elämänkorvike!

accent muokkasi viestiä 22:29 13.02.2006

Minä olen muuten tekemässä sen tapaista, mutta "vähän" yksinkertaisempaa peliä, tyyliin Sword of Fargoal, jos joku kyseisen klassikko-commodorepelin tietää. Jos ketä kiinnostaa, niin saatan uploadata nettiin tässä lähiaikoina jonkinlaisen beta-testiversion

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#6 kirjoitettu 13.02.2006 22:48

Loistava peli, jonka parissa olen usein viettänyt paljon aikaa. Kauan sitä on jaksettu kehitellä. Yksi niistä peleistä, jotka todistavat, että peli voi olla oikeasti loistava ilman, että suurin osa ajasta on käytetty graafiseen suunnitteluun.

Adom on myös hyvä, mutta hyvin haastava verrattuna Nethackiin. Muita toimivia ovat Slash 'em ja TOME.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#7 kirjoitettu 13.02.2006 22:50

accent kirjoitti:
Minä olen muuten tekemässä sen tapaista, mutta "vähän" yksinkertaisempaa peliä, tyyliin Sword of Fargoal, jos joku kyseisen klassikko-commodorepelin tietää. Jos ketä kiinnostaa, niin saatan uploadata nettiin tässä lähiaikoina jonkinlaisen beta-testiversion


Itse olen ainakin kiinnostunut. Saanko tiedustella millä ohjelmointikielellä olet peliäsi toteuttanu?

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#8 kirjoitettu 13.02.2006 22:56

J-Virus kirjoitti:
accent kirjoitti:
Minä olen muuten tekemässä sen tapaista, mutta "vähän" yksinkertaisempaa peliä, tyyliin Sword of Fargoal, jos joku kyseisen klassikko-commodorepelin tietää. Jos ketä kiinnostaa, niin saatan uploadata nettiin tässä lähiaikoina jonkinlaisen beta-testiversion


Itse olen ainakin kiinnostunut. Saanko tiedustella millä ohjelmointikielellä olet peliäsi toteuttanu?


Heh, en millään ohjelmointikielellä, vaan Gamemakerilla (toivottavasti tämä ei karkota potentiaalisia pelaajia, sillä Gamemakeriin suhtaudutaan usein kuin johonkin rupuiseen Klik'n'Playhin, vaikka Gamemaker pystyy aika hämmästyttäviin juttuihin ottaen huomioon, että se kuitenkin on pelinteko-ohjelma. Lupaan kuitenkin, että peli ei ole missään nimessä "pelinteko-ohjelmalla tehdyn oloinen"...)

accent muokkasi viestiä 22:57 13.02.2006

http://irc-galleria.ne... screenshottia aikaisesta vaiheesta, kun satunnaisluolageneraattorisysteemi valmistui...

^ Vastaa Lainaa


NiiloN
508 viestiä

#9 kirjoitettu 13.02.2006 23:19

Peli, joka pistää vituttamaan hyvänäkin päivänä. Huolella tehtyä tuotetta siis. Ikinä en ole pelannut läpi eikä ole toivoakaan tällä keskittymiskyvyllä. Silti on hauska yrittää muutaman kuukauden välein.

Pelinkehittäjien pitkäjänteisyys ja huolellisuus on ihailtavaa - missä muussa roolipelissä voit muuttaa Stone to Flesh -taialla kivimöykkyjä lihapulliksi? Myös ASCII-grafiikasta on otettu kaikki teho irti. Ne vähäiset väriefektit mustavalkoisessa maailmassa ovat järisyttäviä.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 14.02.2006 03:20

Ravana kirjoitti:
Pöh. ADOM.


Ravanalle ikibannit! Ei vaan, onhan Adomkin toki varsin maittava tapaus, mutta Nethack on vain toistaiseksi jaksanut tarkemmin määrittelemättömistä syistä johtuen pitää allekirjoittanutta paremmin otteessaan. Se täytyy silti sanoa, että graafisesti pidän Adomista Nethackiakin enemmän; Adom ottaa kuitenkin niin paljon enemmän irti pelkistä väreistä ja merkeistä. Loppujen lopuksi sillä ei kuitenkaan ole erityisen paljoa merkitystä.

Eikä Nethackin läpi pelaaminen oikeastaan muuta vaadi kuin jonkin verran kokemusta ja hieman pitkäjänteisyyttä. Hyvään vauhtiin pääsemisen jälkeen pelin ikään kuin ahmii läpi hyvän kirjan lailla. Kahdesti olen sen Yendorin typerän riipuksen jumalalleni kiikuttanut, ja kolmas kerta on vähitellen tuloillaan. En vain ole pariin toviin jaksanut koskea munkkiini, joka muistikuvieni mukaan porskuttaa tällä hetkellä jossain päin Gehennomia. Toisaalta ei myöskään viitsisi venyttää taukoja liian pitkiksi tai ote katoaa. Pitkään kestäneen tauon jälkeen ei myöskään tohdi heti pelata millään hyvään tilanteeseen jääneellä hahmolla; ne tuppaavat aina kuolla alkukankeuksiin, ja sittenpä vasta vituttaakin melko huolellisesti.

Yksi ehdottomista suosikkipeleistäni, ajaton klassikko.

|....@..asdf..|

^ Vastaa Lainaa


Salminen
Niko Salminen
I'm back!
2526 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 14.02.2006 10:22

Vuonna 1994 taisin ensimmäisen kerran Nethackia pelailla. Kiesus, että siitä muuten onkin aikaa. Vuoden 2002 tienoilla kaoottinen haltiapappini teki historiaa kiikuttaessaan legendaarisen Yendorin amuletin astraalitasolle ja uhrasi sen jumalalleen. Tämän jälkeen on NH kahlattu läpi asti noin kymmenen kertaa, turisti, munkki ja samooja viimeisinä luokkina odottamassa vuoroaan. Turisti pääsi kerran astraalitasolle asti (ilman polymorphia, genocidea tai toivomuksia) kunnes kohtasi julman loppunsa loppumetreillä.

Missä muussa pelissä voit esimerkiksi saada rautapallon kettingillä jalkaasi kiinni - ja hankkiutua siitä eroon 14 eri tavalla?

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#12 kirjoitettu 14.02.2006 10:27

Ravana kirjoitti:
Pitäisikö lähteä kahlaamaan huhujen mukaan 100-tasoista Infinite Dungeonia? Miten pääsen pyramidiin ja mitä ihmettä siellä teen? Pitäisikö päästä liekehtivään torniin vaiko kenties sukeltamaan järveen? Minä pidän enemmän valinnoista ja avaruudesta, vaikka olisikin näennäistä (mitä se ei mielestäni tässä tapauksessa ole).


Tuonkaltaiset jutut tekevät pelistä kuin pelistä mielenkiintoisen. Etenkin tuollaiset sadan tason helvetit ovat jänniä juttuja. SNESin Lufia 2:ssa kaupunkien ihmiset puhelevat jostain salaperäisestä paikasta, jonka voi löytää mutta jonne ei ole pakko mennä. Sinne kun menee, menettää ensin kaikki tavaransa ja levelit tipahtavat ykköseen. Sitten alkaa luolaston kahlaaminen. Jokaisella pelikerralla se on erilainen paikka. Aseita voi löytää aarrearkuista matkan varrella. Kerroksia on 99 ja viholliset ovat loppua kohden aivan tajuttoman vaikeita. Tässä luolastossa EI ole tallennuspaikkoja ja sen kahlaaminen kestää lukemani mukaan kymmeniä tunteja (aseiden ja kokemuksen keräily vie aikansa). Paras juttu on se, että luolan loppuvastus ei tee sankareille mitään vahinkoa, mutta se tarvitsee voittaa kolmen kierroksen aikana tai se lähtee karkuun etkä saa sitä avainta, jolla saa ne salaisimmat aarteet. Koko luolaston joutuu aloittamaan alusta, jos tuota ei onnistu päihittämään. Että siinä teille haastetta.

Pelin tekijät ovat sanoneet, että halusivat luoda pelin sisälle toisenkin kokonaisen pelin. Siinä onnistuivat hienosti.

http://www.rpgclassics...
http://www.ancientcave...

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#13 kirjoitettu 14.02.2006 12:22

Airola kirjoitti:

Tuonkaltaiset jutut tekevät pelistä kuin pelistä mielenkiintoisen.

Näin on. Taannoin hakkasin mainiota avaruuslentelyä nimeltään Freelancer ja siinä oli kartalla sellainen vihrea alue, johon foorumikeskustelujen ja huhupuheiden mukaan pääsee jostain mystisestä madonreiästä. Tuossa mystisessä paikassa olisi näiden huhujen mukaan kaikenlaista mannaa ja mansikkaa, uusia aseita ja vihollisia, mutta koskaan missään ei neuvottu miten sinne pääsee. Tuntitolkulla tuli koluttua massiivista avaruutta tuloksetta ja vieläkin vaivaa tuo aavemainen vihreä pilvi.

End of offtopic...

Nethack, loistava peli totta tosiaan. Pelailen sitä kännykälläni aina silloin tällöin paskalla ja bussissa, ja tällä hetkellä olen jostain syystä kuolematon. Pelailen samurailla eikä kukaan näytä voivan tehdä minulle mitään joten marssin vain tasolta toiselle tappaen kaiken mitä eteen tulee. Vaikuttaa bugilta, mutta ehkä joku voi selventää, että voiko tuossa tosiaan tulla kuolemattomaksi?

Jos joltain löytyy Windows Mobilella varustettu luuri, tuolta tuon pelin voi onkia:


http://msmobiles.com/c...

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#14 kirjoitettu 14.02.2006 23:26

Siinä nyt olisi jonkinlaista testauskurkistusta peliprojektiin.
Siis se aikaisemmin mainitsemani Sword of Fargoal-tyyppinen peli.

http://personal.inet.f...

Testatkaa ihmeessä, vaikka peli onkin aika varhaisessa vaiheessa. Beta-testiversio. Sanokaa toimiiko, ja mitä pidätte.

Kannattanee lukea readme (tai painaa pelissä f1, josta löytyy samat löpinät kuin readme:ssä), jotta pääsee paremmin jyvälle missä mennään ja miten pelataan.

^ Vastaa Lainaa


KoBa
3919 viestiä

#15 kirjoitettu 15.02.2006 10:26

Nethack on yksi parhaisat peleistä koskaan. Adom sen sijaan on paras peli koskaan. Hävetkää ihmiset, havu ja muu lössi, Ravana taas loistaa älykkyydellään ja kertoo totuuden!

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 15.02.2006 13:55

KoBa kirjoitti:
Nethack on yksi parhaisat peleistä koskaan. Adom sen sijaan on paras peli koskaan. Hävetkää ihmiset, havu ja muu lössi, Ravana taas loistaa älykkyydellään ja kertoo totuuden!


Itse asiassa pelasin tuossa viime yönä pitkästä aikaa Adomiakin perinteisten World at Warin ja Nethackin ohella. Päätin nimittäin FAQ-sivun innoittamana kokeilla tätä uutta versiota 1.1.1. Hyvinhän tuo pelitti. Uudistuksista ainakin tuo talent-järjestelmä tuntui parin pelin perusteella oikein hienolta lisältä. Tuli Fallout-sarja mieleen. Ja kuten sanoin, Adomin graafinen puoli on aina ollut Nethackia komeampi. Meni vain hyvin alkanut peli pieleen, koska en muistanut sen typerän puusepän hyökkäävän kimppuun, ja sitten harmittikin jo niin paljon, että jaksoi käydä nukkumaan.

^ Vastaa Lainaa


D-Beat
626 viestiä

#17 kirjoitettu 15.02.2006 14:13

Eipä ole pitkään aikaan tullut Nethackia pelattua. Joskus kun kyseistä peliä pelailin niin lähes aina kävi huono tuuri (taidot loppuivat) ja veivi lenteli aika alkumetreillä. Muutaman kerran päässyt kuitenkin pidemmällekin ja kyllähän tuo silloin on suhteellisen mannaa.

Ja pieni offtopic aihetta sivuten. Hieman samaa fiilistä Nethackin kanssa meikällä aiheutti kuusnepalla Gateway to Apshai. Ryötäs kun pelästyi jonkun pirun vihreän funguksen hyökättyä niin kauheaa vauhtia, ettei pakoon päässyt.

^ Vastaa Lainaa


Salminen
Niko Salminen
I'm back!
2526 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 15.02.2006 16:22

D-Beat kirjoitti:
Ja pieni offtopic aihetta sivuten. Hieman samaa fiilistä Nethackin kanssa meikällä aiheutti kuusnepalla Gateway to Apshai. Ryötäs kun pelästyi jonkun pirun vihreän funguksen hyökättyä niin kauheaa vauhtia, ettei pakoon päässyt.

Se oli muuten goblin! Hitto että siinä säikähti ihan oikeasti. Varsinkin kun se maahisen sotahuuto pärähti sieltä telkkarin kaiuttimista.

NetHackin kuolemattomuudesta sen verran, että ainoat tavat saavuttaa oikea kuolemattomuus pelin läpäisyn lisäksi ovat explore- ja wizardmodet. Tietyillä artifakteilla on myös vaikutuksia, jotka saattavat aiheuttaa valheellisen tunteen kuolemattomuudesta. Vielä sieltä tulee vastaan se eksynyt Archon blessed +6 Sunswordinsa kanssa...

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 15.02.2006 19:26

Salminen kirjoitti:
Vielä sieltä tulee vastaan se eksynyt Archon blessed +6 Sunswordinsa kanssa...


Sille lainataan Bruce Waynea: "You're not the devil. You're practice."

Demogorgonin, Master Kaenin ja kolmen kivan ratsumiehen kohdalla saatetaan puolestaan jo osoittaa hieman nöyryyttäkin.

Mitkä ovat muuten parhaiten mieleenne jääneitä kuolemia? Siis niitä täysin järjenvastaisia tunarointeja, joihin syyllistymisen jälkeen hävettää, vituttaa ja hävettää kaupan päälle vielä hieman lisää.

Itse muistan parhaiten noin vuosi sitten pelaamani munkin, jolla oli jo tonttukaivosten pohjakerroksiin pääsyn aikoihin täysin kelvolliset ascendausvarusteet blessed +1 dwarvish mithril coatia parempaa panssaria, muutamaa scroll of enchant armoria ja olennaista quest-roinaa lukuunottamatta.

Tavaraa tuli sitten haalittua mukaan tarpeettomankin paljon, eikä munkki jaksanut pohjakerroksen tyhjenemisen jälkeen enää nousta portaita ylös. Food rationeja oli inventaarion sopukoissa hieman liiankin kanssa, joten päätin popsia pari kappaletta. Ensimmäinen mahtui, toisen jälkeen ruudulle välähti ilahduttava "You choke on your food. You die... --More--"

Ohimossa jyskytti, olo oli hämmennyksensekainen. Lyhyen hiljaisen hetken jälkeen päälle iski se jokaisen roguelikejä ikinä pelanneen varmasti tuntema "no niin, mitäs nyt taas tuli tehtyä?" -fiilis. Pitäisi vain kärsivällisesti jaksaa kyhäillä niitä varastoja eri puolille luolastoa, niin tavaran kantaminen osissa ei olisi niin vaivalloista. Puuduttavaahan se on aivan poikkeuksetta, mutta ilman näitä operaatioita on vaikea pärjätä.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#20 kirjoitettu 15.02.2006 20:10

Havu kirjoitti:
Mitkä ovat muuten parhaiten mieleenne jääneitä kuolemia? Siis niitä täysin järjenvastaisia tunarointeja, joihin syyllistymisen jälkeen hävettää, vituttaa ja hävettää kaupan päälle vielä hieman lisää.


Näin nyt ihan vaikka vain vittuillakseni otan tähän juttuun ADOMin mukaan. Eilen pelasin ja aikani haahuiltuani kuolin nälkään. En perkele osannut edes syödä. Sitten myöhemmin aloitin uuden pelin. Sillä kertaa pääsin ekaan kylään asti. Poistuin, vastaani tuli joukko porukkaa, valitsin taistelun, kuolin ja seuraavalla pelikerralla tajusin, että tallennukset mitätöityy jos menee kuolemaan. Jossain vaiheessa käynnistin pelin uudestaan, mutta menin sammuttamaan pelin väärin, minkä johdosta se ei enää suostu edes käynnistymään. Se siitä.

Erittäin mielenkiintoiselta kyllä silti vaikuttaa tuokin peli.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#21 kirjoitettu 15.02.2006 20:53

Havu kirjoitti:

Mitkä ovat muuten parhaiten mieleenne jääneitä kuolemia? Siis niitä täysin järjenvastaisia tunarointeja, joihin syyllistymisen jälkeen hävettää, vituttaa ja hävettää kaupan päälle vielä hieman lisää.

Itse muistan parhaiten noin vuosi sitten pelaamani munkin, jolla oli jo tonttukaivosten pohjakerroksiin pääsyn aikoihin täysin kelvolliset ascendausvarusteet blessed +1 dwarvish mithril coatia parempaa panssaria, muutamaa scroll of enchant armoria ja olennaista quest-roinaa lukuunottamatta.

Tavaraa tuli sitten haalittua mukaan tarpeettomankin paljon, eikä munkki jaksanut pohjakerroksen tyhjenemisen jälkeen enää nousta portaita ylös. Food rationeja oli inventaarion sopukoissa hieman liiankin kanssa, joten päätin popsia pari kappaletta. Ensimmäinen mahtui, toisen jälkeen ruudulle välähti ilahduttava "You choke on your food. You die... --More--"



Heh, kuolemisesta se parhain viihde nethackissä revitään! Vastaavankaltaisten tilanteiden lisäksi tietysti tulee paljon tosi tyhmiä tapoja kuolla, Niinkuin vaikka silloin kun alkoi edes joten kuten pärjäämään ja luotti liikaa itseensä -> "...was killed by a rat while helpless" kun oli jonkun sokaisema ja sähelsi pitkin poikin hädissään.

^ Vastaa Lainaa


NiiloN
508 viestiä

#22 kirjoitettu 15.02.2006 22:25

Havu kirjoitti:
Mitkä ovat muuten parhaiten mieleenne jääneitä kuolemia? Siis niitä täysin järjenvastaisia tunarointeja, joihin syyllistymisen jälkeen hävettää, vituttaa ja hävettää kaupan päälle vielä hieman lisää.


Putoaminen samaan kuoppaan cockatrice-raadon kanssa on aina yhtä sykähdyttävää. Se on muuten hauska ase jos pystyy vastustamaan kiveksi muuttumista, tuo raato nimittäin.

^ Vastaa Lainaa


Salminen
Niko Salminen
I'm back!
2526 viestiä
Ylläpitäjä

#23 kirjoitettu 16.02.2006 09:50

Havu kirjoitti:
Mitkä ovat muuten parhaiten mieleenne jääneitä kuolemia? Siis niitä täysin järjenvastaisia tunarointeja, joihin syyllistymisen jälkeen hävettää, vituttaa ja hävettää kaupan päälle vielä hieman lisää.

Tämän hetken top 3 countdown:

3) Pysäyttämätön tappokoneeni, joka tappoi lohikäärmeitä yhdellä iskulla, mutusteli tölkillisen pinaattia väärään kurkkuun ja tukehtui.

2) Pidin levitaatiosormusta hansikkaiden päälle lennellessäni ison suon yläpuolella. Viettelijädemoni iski minuun silmänsä ja totesi, että minun pitäisi ottaa kömpelöt hansikkaani pois. Sitä ennen tietysti piti poistaa myös levitaatiosormus, joten lemmen sokaisema sankarini syöksyi vetiseen kuolemaansa.

1) Haalittuani itselleni aivan järkyttävän tehokkaan varustearsenaalin satuin tipahtamaan vallihautaan. Pois päästiin hengissä, mutta 95% tavaroista jäi lätäkön pohjalle. Hätä keinot keksii, joten jäädytin lammikon ja ryhdyin etsiskelemään hakkua, jolla saisin tavarat louhittua takaisin. Nakuna ei ollut turvallista lähteä etsimään kaivuuvälineitä kaukaa, joten käsiini osui ainoastaan hylätty maamiina. Virittelin miinan jäätikölle ja tamppasin jalallani sen päälle komean kuopan toivossa. Kuoppahan siitä syntyi, mutta paineaalto tuhosi kaiken, mitä vallihaudan pohjaan oli jäänyt. Lisäksi halvaannusjuomapulloni hajosi päälleni, ja joku pikkurääpäle kävi pureskelemassa minut hengiltä.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#24 kirjoitettu 16.02.2006 10:32

Olihan se sitten pakko asentaa muistitikulle. Pelailen sitä nyt täällä koulussa

Barbaarini on nyt aika huonolla alulla. Idefixkin hävisi jonnekin.

Jaah, se loppuikin lyhyeen: potkaisin lukitun oven auki, mutta sen takana oli kauppias, joka ei tykännyt kauppansa oven potkimisesta, ja zappasi taikasauvalla minut kuoliaaksi

accent muokkasi viestiä 10:39 16.02.2006

Ihme randomiutta: kissani kuoli ilman näkyvää syytä tippuneeseen kiveen. Koomista.

^ Vastaa Lainaa


useri
68 viestiä

#25 kirjoitettu 16.02.2006 10:37

hmm...

mikä on roolipeli..?

^ Vastaa Lainaa


Jules Varjola
2537 viestiä

#26 kirjoitettu 16.02.2006 12:24

Kyseistä peliä on tullut pelattua ajallisesti ehdottomasti eniten. Ehkä jopa enemmän kuin kaikkia muita pelejä yhteensä. Jos pudotetaan HOM&M3 pois laskuista. Loistava peli. Grafiikalla ja ilman. Suosittelen.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#27 kirjoitettu 16.02.2006 15:12

Juu. Hackin' since '99 tai jotain, muistaakseni 3 ascendia meriittilistalla. Pappi, velho ja valkki.

Havu kirjoitti:
Mitkä ovat muuten parhaiten mieleenne jääneitä kuolemia? Siis niitä täysin järjenvastaisia tunarointeja, joihin syyllistymisen jälkeen hävettää, vituttaa ja hävettää kaupan päälle vielä hieman lisää.


Yksi ikimuistoisimpia oli se, kun olin sokobanissa siirtelemässä lohkareita. Tilanne oli jossain vaiheessa se, että hiparit olivat vähissä ja jostain piti etsiä sopiva nurkka. No, nurkassa oli tietenki hirviö, taisi olla peikko, joka päätti antaa tulisesta sauvasta päin näköä. Ehdin jo huokaista helpotuksesta kun jäljelle jäi kymmenisen hitpointtia. Kunnon suojavarusteiden puutteessa kuitenkin kaikki putelit ja paperitavarat syttyivät palamaan ja katselin mykistyneenä kun hyvin alkanut hahmoni kuoli palavaan paperiin.

Yksi vallan mieletön oli Gehennomissa, otin vahingossa levitaatiorinkulan sormestani pyyhkeen sijaan ja putosin kuoppaan cockatrice corpsen kanssa. Taitaa kuulua niihin ns. klassisiin mokiin mutta kun tuolla tavoin onnistuin tyrimään lähellä endgamea niin kyllä hieman sapetti.

Joskus määrittelin loitsuni uusiksi pelatessani velhoa, vaihdoin healingin ja death rayn paikkaa siten etten vahingossa osuisi death rayhin tosi paikan tullen. No, en tietenkään muistanut tätä vaihdosta sitten tosi paikan tullen.

Sitä pitäisi joskus testata että hakisi amuletin, juoksisi ykköskerrokseen, heittäisi amuletin menemään ja karkaisi luolastosta.

accent kirjoitti:

Barbaarini on nyt aika huonolla alulla. Idefixkin hävisi jonnekin.

Jaah, se loppuikin lyhyeen: potkaisin lukitun oven auki, mutta sen takana oli kauppias, joka ei tykännyt kauppansa oven potkimisesta, ja zappasi taikasauvalla minut kuoliaaksi

Aijai! Ovia ei saa potkia. Ensinnäkin sellaisella meluamisella herättää nukkuvat hirviöt ja toiseksi luolaston yrittäjät eivät tykkää jos heidän omaisuuttaa turmellaan.

bze muokkasi viestiä 15:16 16.02.2006

bze muokkasi viestiä 15:19 16.02.2006

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#28 kirjoitettu 16.02.2006 17:39

Havu kirjoitti:

Mitkä ovat muuten parhaiten mieleenne jääneitä kuolemia? Siis niitä täysin järjenvastaisia tunarointeja, joihin syyllistymisen jälkeen hävettää, vituttaa ja hävettää kaupan päälle vielä hieman lisää.


Ulkomuistissa suunnilleen noin:

Hayoshiko Katanashi-Sam-Hum-Mal-Law choked on his food in the Gehennom on level 39 [max 55]. Choked on a lump of royal jelly (with the Amulet)

Onhan se fiksua syödä vielä pari Streghtin kohottajaa. Siinä nimitäin voi syödä vielä vähän "Stop Eating (y/n)" varoituksen jälkeen.

Kyllähän se syö kun ei seivihuijausta käytä.

Pysäyttämätön tappokoneeni, joka tappoi lohikäärmeitä yhdellä iskulla, mutusteli tölkillisen pinaattia väärään kurkkuun ja tukehtui.


Niin... Kuninkaallisella hunajalla onnituu toisiaan sama. Yliplussainen Tsurugi of Muramasa olisi kelvannut kyllä 18/93 strengtilläkin.

Haava lisäsi viestiä 17:44 16.02.2006

Ai niin... ADOM on ihan paska. Nethack määrää!

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#29 kirjoitettu 16.02.2006 19:36

Mitäs hauskoja tapahtumia (muuta kuin kuolemisia) tulee mieleen?

Tänään kävi tuo että kissani päälle vain pudota mätkähti kivi yhtäkkiä, ja sitten yhdessä paikassa tuli että "you hear the snoring of snakes", ilmoitus joka jaksaa naurattaa joka kerralla kun se sattuu tulemaan! Hyvin koomisia tapahtumia.

^ Vastaa Lainaa


Salminen
Niko Salminen
I'm back!
2526 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 17.02.2006 09:46

accent kirjoitti:
Mitäs hauskoja tapahtumia (muuta kuin kuolemisia) tulee mieleen?

- Aloitin uuden pelin, astuin askeleen oikealle. Päähän pudota mätkähti kivi. "You die. Do not pass go. Do not collect 100 zorkmids."
- Lemmikkini päätti polymorphata gremliniksi tasolla, jolla oli rutkasti vettä. Gremlinit monistuvat vedessä. Lopputulos: noin 300 kesyä gremliniä. En saanut kaikkia raahattua mukanani, joten ne kuolivat nälkään ja jumalani suuttui minulle ihan älyttömästi lemmikkien heitteillejätöstä.
- Löysin oman raatoni, jonka hetken mielijohteesta herätin henkiin. Kaveri kiitti kumauttamalla minut Excaliburilla kuoliaaksi.
- Hakkasin ponin kuoliaaksi porkkanalla.
- Suuri ylpeyden aiheeni: aistin pimeän käytävän päässä ison hirviölauman. Osaamaani tulipalloloitsua ei voinut kohdistaa paikkaan jota en nähnyt silmilläni, joten sytytin lampun ja nakkasin etummaista örkkiä sillä päähän. Lampun valaisemalle alueelle tähdätty tulipallo hoitikin sitten koko sakin hengiltä.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#31 kirjoitettu 17.02.2006 12:59

Joskus keräilin säilyketölkkejä. Oli kaikenlaista kivaa aina oraakkelista lähtien..

Kerran pelasin ns. pimeän ritarin, rikoin kaikkia ohjesääntöjä, hakkasin naisia, tapoin nukkuvia, puukotin selkään jne. Lopulta sain toivomani helmet of opposite alignmentin ja pääsin myymään sieluni pahalle oikeanlaisten verimenojen jälkeen. Hahmoni tosin kuoli huonon onnen myötä mutta hauskaa oli.

Muuan vahva hahmo onnistui langettamaan päällee kirouksen ja sai palkinnoksi pallon jalkaan. Hän kuitenkin pystyi kantamaan palloa ilman sen kummempaa hikoilua ja tappoi hirviöitä heittämättä palloa ja siinä mukana itseään.

Polymorph control & amulet of unchanging. Mikään ei ole siistimpää kuin muuntautua pysyväksi Xorniksi ja viilettää läpi luolaston syöden metallia ja kävellen seinien läpi. Tosimies tietty syö tuon amuletin..

Kuinkas pitkälle olette päässeet turistilla? Kehittynein turistini kuoli Juiblexiin.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#32 kirjoitettu 17.02.2006 13:50

bze kirjoitti:
katselin mykistyneenä kun hyvin alkanut hahmoni kuoli palavaan paperiin.


Sarjassamme nyt vituttaa, huh.

bze kirjoitti:
Aijai! Ovia ei saa potkia. Ensinnäkin sellaisella meluamisella herättää nukkuvat hirviöt ja toiseksi luolaston yrittäjät eivät tykkää jos heidän omaisuuttaa turmellaan.


Niistä voimakkuusbonuksista on muuten heikommille aloitteleville hahmoille arvaamattoman paljon hyötyä. Kaupat puolestaan sijaitsevat omien kokemusteni perusteella Dungeons of Doomin puolella ainoastaan kerroksen ääripäissä. Toisin sanoen kassakoneen kilinän merkitsemän kerroksen kauppatilat löytyvät aina niistä joko vasemman- tai oikeanpuolimmaisista huoneista. Muut ovet voi huoletta potkia sisään lisälihasmassan toivossa. Ja Tonttukaupungissahan kauppojen tunnistaminen on useimmiten varsin vaivatonta, ja jäljelle jääneet ovet voi potkia sisään sisäpuolelta, niin että yhteenlaskukyvyttömät vartijat eivät näe mitään.

"Tuossa on ovi. Ovi hajoaa, sisältä tulee nuhjuinen sankari. Hmmmm."

Haava kirjoitti:
Kyllähän se syö kun ei seivihuijausta käytä.


Sellaista pelleilyä ei tueta! Kaikki huijaukset syövät ainakin omasta mielestäni pelien jännitystä liian paljon. Nethackin ollessa kyseessä violetin madon vatsasta ei olekaan enää niin välttämätön pakko päästä pois, ja ilmaelementaalikaan ei onnistu mietityttämään. Ilman huijauksia pelattaessa amuletin löytäminen tuntuu oikealta saavutukselta. No niin, kukin tietysti pelatkoon juuri kuten haluaa, mutta itselleni tuo ei sovi.

bze kirjoitti:
Kuinkas pitkälle olette päässeet turistilla? Kehittynein turistini kuoli Juiblexiin.


Yksi ihan onnistunut tapaus menetti aivonsa juuri päästyään pois Sokobanista. Sitä BSE-ongelmalasta ei yksinkertaisesti voinut kiertää, eivätkä viinissä lymyilleet tikat kaiketi kuin kutittaneet.

Havu korjaili retoriikkaa 13:59 17.02.2006

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#33 kirjoitettu 19.02.2006 23:25

Havu kirjoitti:

Kaikki huijaukset syövät ainakin omasta mielestäni pelien jännitystä liian paljon.


Kyllä. Nimimerkillä: "Vieläkään en ole spoilereita lukenut"

bze kirjoitti:
Aijai! Ovia ei saa potkia. Ensinnäkin sellaisella meluamisella herättää nukkuvat hirviöt ja toiseksi luolaston yrittäjät eivät tykkää jos heidän omaisuuttaa turmellaan.


Kompaan havua. Eikun mäsäksi vaan. Ei pari herännyttä ötökää yleensä haittaa. Toki ovista on joskus hyötyä, kun ne voi sulkea ja lukita, mutta silti.

bze kirjoitti:
Kuinkas pitkälle olette päässeet turistilla? Kehittynein turistini kuoli Juiblexiin.


Questiin asti, mutta aika vähän olen pelaillut turistilla. Wizardilla on kiva pelata noista harvemmin onnistuvista hahmoista.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#34 kirjoitettu 20.02.2006 01:05

Olettekos muuten pelailleet sellaista suomalaista roguelikeä kuin Iter Vehems ad Necem, tai lyhyesti IVAN? Siinä on asciin sijaan tilepohjaiset grafiikat mutta muuten ollaan hyvin lajityypille uskollisia. Hienointa siinä on monipuoliset ja usein huvittavat tavat kuolla, sekä mm. se että jäseniä voi irrota, jolloin voit vielä vaikka hyppiä yhdellä jalalla tai ryömiä vaikka jalka irtoaisi. Siinä on myös vähän poikkeavampia hirviöitä, kuten mutanttijäniksiä (jotka tietysti lisääntyvät huimaa vauhtia yksin jätettynä) tai kaksipäisiä hirviä.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#35 kirjoitettu 20.02.2006 01:18

Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että en tiedä mikä on nethack.
Voisin kyllä kokeilla, jos kyseessä on joku:
a) ilmainen
b) ei-paljoa-koneelta-vaativa
c) ei juurikaan hiirensiirtelynopeutta tms. näppäryyttä (kutenm esim. CS tms. taistelupelit) vaativa peli.

jos nuo ehdot täyttyy tai suurin osa niistä, niin paiskatkaa mua linkillä..

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#36 kirjoitettu 20.02.2006 01:42

JM kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että en tiedä mikä on nethack.
Voisin kyllä kokeilla, jos kyseessä on joku:
a) ilmainen
b) ei-paljoa-koneelta-vaativa
c) ei juurikaan hiirensiirtelynopeutta tms. näppäryyttä (kutenm esim. CS tms. taistelupelit) vaativa peli.

jos nuo ehdot täyttyy tai suurin osa niistä, niin paiskatkaa mua linkillä..


Kaikki pätee.
Kyseessä on täysin ilmainen peli, joka toimii vaikka 286:lla ja jota pelataan vain näppäimistöllä.

^ Vastaa Lainaa


spiritworld
550 viestiä

#37 kirjoitettu 20.02.2006 08:10

oli pitkään ennenkuin kehtasin kokeilla kun näytti niin karulta, mutta jokin siinä karussa kuoressa viehätti ja piti kokeilla. pitkästä aikaa pelaaminen oli helvetin jännittävää!

se on aika julma peli kun vertaa näihin nykypeleihin, yksi tallennuspaikka ja jos delaat niin et voikaan ladata ja jatkaa.
ihan hemmetisti toimintoja, graafinen versio on aika tylsä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#38 kirjoitettu 20.02.2006 08:12

JM kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että en tiedä mikä on nethack.
Voisin kyllä kokeilla, jos kyseessä on joku:
a) ilmainen
b) ei-paljoa-koneelta-vaativa
c) ei juurikaan hiirensiirtelynopeutta tms. näppäryyttä (kutenm esim. CS tms. taistelupelit) vaativa peli.
d) maailman paras peli
jos nuo ehdot täyttyy tai suurin osa niistä, niin paiskatkaa mua linkillä..


Kyllä nuo kaikki täyttyvät.

http://www.nethack.org/

Haava lisäsi viestiä 08:12 20.02.2006

Mitä muuten tulee muihin Rogue-like peleihin, niin Alphaman on kyllä ihan huippu. Jaksaa monipuolisuudellaan ja omituisilla artifakteillaan pitää yllä mielenkiintoa poskettoman pitkiä aikoja.

SpurguX pitää toki myös aina mainita puhuttaessa Rogue-Like peleistä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#39 kirjoitettu 20.02.2006 08:19

spiritworld kirjoitti:

graafinen versio on aika tylsä.


Nethakin graafista versiota ei muuten kannata käyttää. Se on ruma, epäkaytännöllinen ja kaikin puolin huonommin hallittava. Kuvat vielä kaikenlisäksi kertovat vähemmän informaatiota kuin kirjaimet. Kannattaa ihan suoraan vain opetella se merkkigrafiikallinen versio. Pitkällä tähtäimellä se antaa pelistä peljon enemmän.

Kuvitelkaapa sitä kummastusta kun ensikerran lukee "A blessed scroll of genocide"-käärön kun on ikänsä pelannut grafiikka versiolla.

Airola kirjoitti:
Kyseessä on täysin ilmainen peli, joka toimii vaikka 286:lla ja jota pelataan vain näppäimistöllä.


Uusinta versiota ei kyllä paljon 286:sella pelailla. Pitää tyytyö vanhempiin versioihin jos mopokoneilla pelaa. Uusien nethackkien tekoälyt ja muitinkulutukset ovat jo sitä luokkaa, että koneeltakin vaaditaan yllättävän paljon. Ei ettäkö kaupasta olisi vuosiin saanut konetta, jossa se ei pyöri helposti... Mutta silti. 286 on jo historiaa.

^ Vastaa Lainaa


Jules Varjola
2537 viestiä

#40 kirjoitettu 20.02.2006 13:25

Haava kirjoitti:
spiritworld kirjoitti:

graafinen versio on aika tylsä.

Kuvitelkaapa sitä kummastusta kun ensikerran lukee "A blessed scroll of genocide"-käärön kun on ikänsä pelannut grafiikka versiolla.

Airola kirjoitti:
Kyseessä on täysin ilmainen peli, joka toimii vaikka 286:lla ja jota pelataan vain näppäimistöllä.



Tuossa on vinha perä. Mutta, kyllä minä silti puollan tuota graafista, molempia pelanneena. En tiedä miksi, mutta se vain jotenkin sopii minulle paremmin.

Ja kyllä sitä on merkkiversiossa nykyisin aika ulalla muutaman ensimmäisen levelin aikana. Saa vähän pinnistää, että muistaa mikä on mikin. Tästä seuraa yleensä harvinaisen noloja tilanteita.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu