Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Pari tyhmää kysymystä masteroinnista


Sky Gate

#1 kirjoitettu 09.01.2006 09:15

Kattelin UKK:ta (joten älkää viisastelko ) , mutta kiva olisi jos seuraaviin perusjuttuihin saisi vielä lisävalaistusta:

Olen kuullut että Cool Edit Prossa on hyviä työkaluja masterointia varten.
Kannattaako kompressoida/limitoida koko biisin raakaversio kyseisessä ohjelmassa vai onko parempi että FL Studiossa jo kompuroi/limitoi mikserissä ja ainoastaan hienosäätää piikit ääniaalloista Cool Editissä?

Päättelin UKK:n jostain artikkelista että kompurat yleensä asetellaan niin, että esim. omat kompura bassolle, perkussioille, leadille jne.? Mutta miten moni "uskaltaa" käyttää kompuraa masterikanavalla? EQUtatteko aina kompressoinnin ohella vai onko se vain mauste rokassa? Onko limitointi välttämätön, niinkuin on kompressointi?


Mikä on ylipäätää mielipiteenne noista Cool Editin masterointiominaisuuksista?




Oliko tyhmiä kysymyksiä, häh

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 09.01.2006 09:22

Ozone kirjoitti:

Olen kuullut että Cool Edit Prossa on hyviä työkaluja masterointia varten.

Mikä on ylipäätää mielipiteenne noista Cool Editin masterointiominaisuuksista?


Aika heikot. Hyvä a kätevä moniraituri, mutta ei niillä kompuroill aja limittereillä tai EQ:illa juhlita, jos meinaa kappaleen oikeasti lytätä ja lätätä.

Jos hankii hyviä VST-plugareita noiden tilalle, niin sitten se lähtee se hommarullaamaan Auditionillakin.

Kannattaako kompressoida/limitoida koko biisin raakaversio kyseisessä ohjelmassa vai onko parempi että FL Studiossa jo kompuroi/limitoi mikserissä ja ainoastaan hienosäätää piikit ääniaalloista Cool Editissä?


Riippuu siitä minkätasoiset limitterit missäkin on käytössä. Sekä FL-Studio, että Audition/CE tukevat VST plugareita, joten hyvät kompurat limitterit ja sen sellaiset ihan kumpaan vaan. Missä se kätevimmin tuntuu käyvän. Keskeistä siinä on sen Limitterin/kompressorin laatu.

Päättelin UKK:n jostain artikkelista että kompurat yleensä asetellaan niin, että esim. omat kompura bassolle, perkussioille, leadille jne.? Mutta miten moni "uskaltaa" käyttää kompuraa masterikanavalla?


Liian moni.

EQUtatteko aina kompressoinnin ohella vai onko se vain mauste rokassa?


Kompressori yleensä itse turmelee tajuusaluetta, joten jotkut EQ:ttavat ihan vain sen takia.

Onko limitointi välttämätön, niinkuin on kompressointi?


Lähinnä kysyisin toisinpäin. Mutta joo... makuasioita.

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#3 kirjoitettu 09.01.2006 09:27

Haava wrote: "Riippuu siitä minkätasoiset limitterit missäkin on käytössä. Sekä FL-Studio, että Audition/CE tukevat VST plugareita, joten hyvät kompurat limitterit ja sen sellaiset ihan kumpaan vaan. Missä se kätevimmin tuntuu käyvän. Keskeistä siinä on sen Limitterin/kompressorin laatu."

Mitkä on hyviä ja ilmaisia? Täytyykö olla limitteri erikseen, vai onko niitäkin integroitu kompuraan?

^ Vastaa Lainaa


Humaloidi
260 viestiä

#4 kirjoitettu 09.01.2006 09:37

Kjaerhus Audion classic-sarjaa on ainakin kehuttu.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 09.01.2006 10:36

Ozone kirjoitti:
Mitkä on hyviä ja ilmaisia? Täytyykö olla limitteri erikseen, vai onko niitäkin integroitu kompuraan?

Limitteri erikseen.

Masterbointiin tai miksailuun kannattaa ostaa ihan asianmukaiset plugit. Low-endin parhaimmistoa lienee Voxengot tai PSP:t. Jos raha on vain hidaste niin Wavesin bundleja kehiin sen enempää miettimättä.

Kjaerhusit ovat "ihan jees" mutta niitä en vakavaan käyttöön laittaisi.

bze muokkasi viestiä 10:36 09.01.2006

^ Vastaa Lainaa


Sound Industrial

#6 kirjoitettu 09.01.2006 11:16

Kyllä biisi kannattaa miksausvaiheessa tehdä niin valmiiksi kuin mahdollista eli ei masteroitaisi "raakaversiota" vaan ihan hyvältä ja valmiilta kuulostavaa biisiä. Itse käytän miksatessa kanavakohtaisia kompuroita ja myös masterkompressoria + limitteriä.
Miksaaminen ilman masterkompuraa tuo ongelmia masteroinnissa, koska vaimeakin puristaminen muuttaa soundia aina. Tällöin saattaa joitakin ääniä tai instrumenttejä vaimentua ja niiden esiintuominen on siinä vaiheessa vaikeaa. Jotkut turvautuu silloin eq:hun mutta sillä korostuu myös kaikki muut äänet sillä taajuudella ja sillä saa herkästi sotkua aikaiseksi. Biisi kannattaa puristaa mieluiten monialuekompuralla ja limitteri vahtii vain ettei clippaa.
Tapoja on monia, mutta itse käytän ja suosittelen tällaista.

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#7 kirjoitettu 09.01.2006 12:29

Sound Industrial kirjoitti:
Biisi kannattaa puristaa mieluiten monialuekompuralla ja limitteri vahtii vain ettei clippaa.
Tapoja on monia, mutta itse käytän ja suosittelen tällaista.



Mistäs sitten tunnistaa parhaiten monialuekompuran ja tavallisen eron?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 09.01.2006 12:32

Ozone kirjoitti:

Mistäs sitten tunnistaa parhaiten monialuekompuran ja tavallisen eron?


Kuuntelemalla vai softasta? Softasta siitä, että sen sanotaan olevan monialuekompura.

En tiedä onko sellaista ilmaisena edes saatavilla?

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#9 kirjoitettu 09.01.2006 12:46

Joo siis tarkoitin että mistä tunnistaa sen softan? Mikä lie ameriikankielinen nimi? Vinkatkaa jos saan jostain ilmasen, kun oon niin ****n pihi jätkä

^ Vastaa Lainaa


Sound Industrial

#10 kirjoitettu 09.01.2006 12:48

Kyllä se monialueisuus siinä kompuran nimessä jollain tapaa mainitaan.
Eli se pitää sisällään tavallaan useamman kompressorin, joista kukin hoitaa oman, sille asetetun taajuusalueen.
Kuten Haavakin totesi ei taida ilmaisia löytyä.
Steinbergilla on loistava tuollainen kompressori, josta saa kyllä köyhtyäkin loistavasti.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 09.01.2006 12:54

Ozone kirjoitti:
Mikä lie ameriikankielinen nimi?


Multiband compressor.

Googlella löytyi tälläinen:
http://mda.smartelectr...

Älkää vain kysykö onko hyvä, mutta toisessa paketissa on monialuekompura.

Haava lisäsi viestiä 12:55 09.01.2006

ja tuossa lisää:
http://www.ismusic.ne....
http://www.kvraudio.co...

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 09.01.2006 13:59

Monialuekompuroita pitää kommentoida sen verran, että niiden hallinta voi olla ensivaikutelmasta huolimatta vaikeaa eikä niitä kannata laittaa kovin rankoille arvoille. Klubituksessa oli keskustelua asiasta ja vaikka ongelmien lopulliseksi syyksi paljastui bugi, keskustelusta selviää vähän minkätyyppisiä ongelmia monitaajuusalue-kompuroinnissa voi tulla eteen.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


Sound Industrial

#13 kirjoitettu 09.01.2006 14:58

Apo kirjoitti:
Monialuekompuroita pitää kommentoida sen verran, että niiden hallinta voi olla ensivaikutelmasta huolimatta vaikeaa eikä niitä kannata laittaa kovin rankoille arvoille.



Tuo on totta. Ne rankat arvot kannattaa laittaa, jos tarvitsee niitä, sinne kanavakohtaisille kompuroille. Monialuekompuralla vain tasoitellaan koko paketti.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#14 kirjoitettu 10.01.2006 18:36

Ketjun aloittajahan on perimmäisten kysymysten ääressä!

Tuosta masterkompurasta & -limiitteristä miksausvaiheessa taitaa olla tasan kahta koulukuntaa. Ketjun aloittajan kannattaa myös ottaa selvää (jos ei ole jo) pohjimmiltaan ero miksauksen ja masteroinnin välillä.

Eniveis, itse teen niin etten laita mitään master-kanavaan miksauksen aikana. Korkeintaan voin kokeilla esmes limiitterillä noin karkeasti miltä kokonaisuus kuulostaa lytyssä, mutta vain kokeilla. Varsinkaan alusta asti en pidä siellä mitään, haluan tietää miltä mikäkin kanava oikeasti kuulostaa issekseen.

Toiset taas iskee sinne enempi tai vähempi lanaa, kuten nimim. Sound Industrial tässä ketjussa. Kumpikaan ei liene oikein tahi väärin, kuten näissä hommissa juttu on ylipäätään kaiken kanssa. Isotkin pojat tekevät kumpaakin osastoa, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Syy siihen miksi en käytä miksausvaiheessa masterkompuroita / limiitteriä on esmes se että haluan säästää masteroijallekkin jotain. Vaikka masteroisin itse. Paha siinä on enää mitään tehdä jos miksaus on jo ihan länässä. Muutenkin nämä vaiheet on minusta kiva jättää erilleen. Masterointi alkaa minusta siitä kun lopetetaan erillisten raitojen säätäminen, enkä halua aloittaa tätä prosessia ensitöikseni kun aloitan miksaamaan. Ylipäätään masterointi olisi hyvä hoitaa eri vehkeillä ja korvilla. Omat pikku tohellukset toki tulee masteroitua itse.

Omalta kantiltani en ymmärrä varsinkaan EQ:n käyttöä miksatessa masterissa (ehkä joku HPF ihan alas, mutta senkin voi iskeä masteroidessa jos tarvii), IMO tällöin on kyllä jo jotain pahasti pielessä. Sensijaan masteroidessa se on oiva apu. Liika on tässäkin tietty liikaa ja ihan hienovaraisella säädöllä koitan pelata jos ylipäätään on tarpeen.

Toisekseen yritän välttää kompuran ja limiitterin liikakäyttöä mahdollisimman paljon. Ei se potku välttämäti lähde siitä että kaikki on lytyssä. Vähän ilmaa ja dynamiikkaa saa ja kannattaa olla. Aina tämä ei ole oikeasti helppoa... Kompressoria tulee helposti käytettyä liikaa.

Kompressori on muutenkin sellainen vesseli että esmes kysyjälle suosittelisin ensin että perehtyy hyvin ihan perus kompuraan (jos ei ole jo). Sekin on jo niin monipuolinen ja haastava peli käyttää että ihan olankolautuksella ei kannata siirtyä hienommalta kuulostavampaan monialuekompuraan. Monialuevesseli kun on vielä vaikeampi käyttää. Ja salettia on että kompuralla saa myös tuhottua paljon jos homma ei ole hanskassa.

Peruskompuraa tulee enimmäkseen käytettyä.

^ Vastaa Lainaa


P2
715 viestiä

#15 kirjoitettu 10.01.2006 23:04 Muok:26.08.2016 12:52

^ Vastaa Lainaa


Putte
6656 viestiä

#16 kirjoitettu 10.01.2006 23:40

P2 kirjoitti:
Sound Forgessa varmaan löytyy limitteri?
Voisko joku kertoa kuinka se toimii tai mikä sen toiminta periaate on.

Sen tarkoitus on estää signaalin voimakkuuden nousu yli annetun arvon (esim. 0 db). Mitä enemmän se joutuu limitoimaan, sitä enemmän säröytymistä esiintyy. Se säröytyminen on kuitenkin limitoituna paremmin kontrollissa, kuin ilman, koska tällöin se ei ole niinkään laitteistoriippuvaista säröytymistä.

Putte muokkasi viestiä 23:58 10.01.2006
Sound Forgessa:
Effects -> Dynamics

^ Vastaa Lainaa


texmex
118 viestiä

#17 kirjoitettu 11.01.2006 01:08

Suosittelen limittireksi tuota kjaerhusin master limiteriä, toimii todella hyvin ollakseen ilmainen. Itse teen myös usein sillain, että miksausvaiheessa välillä kuuntelen tuon limitterin läpi sen hetkistä miksausta. Tällöin eivät satunnaiset voimakkaat kohdat estä kuuntelemasta tulosta isommalla volyymillä (säästää korvia ja kaiuttimia). Soitettu voimakkuus nimittäin vaikuttaa siihen, miten ihmiskorva kuulee eri taajuuksia. Käsittääkseni 85 dB on jonkinlainen suositus...

texmex muokkasi viestiä 01:09 11.01.2006

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#18 kirjoitettu 12.01.2006 14:26

texmex kirjoitti:
Suosittelen limittireksi tuota kjaerhusin master limiteriä, toimii todella hyvin ollakseen ilmainen.

Omasta mielestäni tuo limitteri kyllä vääristää ääntä aivan tuhottomasti ihan niillä pienimmilläkin arvoilla. Se siis särisee ja pumppaa sitä soundia varmaan enemmän kuin keskiverto kompura, jossa on säädöt unohtuneet vähän ketuilleen

Tähän asti testaamistani ilmaisista limittereistä kyllä ehdottomasti paras on BuzMaxi, jota olen täällä jo muutamaan kertaan mainostanutkin. Olisi tosiaan mukavaa, jos joku löytäisi tuolle varteenotettavan kilpailijan ilmaisten sarjassa...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 13.01.2006 00:03

Putte kirjoitti:

Mitä enemmän se joutuu limitoimaan, sitä enemmän säröytymistä esiintyy.


Tämä on sinällään totta, mutta limitterin ideana on yleensä nimenomaan estää sitä varsinaista säröytymistä. Eli kun limitoi, niin signaali toki epälinearisoituu, mutta jos ei limitoi, niin signaali säröytyy tai digitaalisessa maailmassa clippaa (joka toki sekin on särytymisen muoto).

Se säröytyminen on kuitenkin limitoituna paremmin kontrollissa, kuin ilman, koska tällöin se ei ole niinkään laitteistoriippuvaista säröytymistä.


En minä nyt sanoisi, että esim. digitaalinen clippi niin tavattoman laitteisto riippuvaista olisi. Kyllähän se aalto on juuri tietynlainen ja juuri tietyllä tavalla kuuluisi soittaa. Suurin syy limitoimiseen on se, että vähentää/ehkäisee sitä säröä/clippaamista.

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#20 kirjoitettu 13.01.2006 19:53

Kiitos avusta teille kaikille, kiitos hyvistä vinkeistä. Pitää downloadata sekä Buzzin että Kjaerhusin vehkeet ja katsoa mikä niistä soveltuu parhaiten omaan käyttöön. Kysehän on monesti myös makuasioista

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu