Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kaikki irti äänentoistosta!


Talakanpinskeli123

#1 kirjoitettu 04.10.2005 18:22

Olipa kerran kaukaisissa galakseissa Plötzvagian takapajuilla Talakanpinskeli-niminen pienen pieni ukkeli. Tällä sympaattisella pikku jöllinpurijalla oli vaatimaton mikrotietokone, johon myös äänentoistolaitteet oli asennettu. Talakanpinskeli tykkäsikin freestylata paskaan mikrofoniinsa lyrixejä, vaikka saman asian olisi ajanut hieroa mikrofonia hikiseen otsaansa.

Joka tapauksessa, eräänä synkkänä Torjantai-aamuna Talakanpinskeli teki päätti, notta nyt kyllä opetellaan käyttämään tuota hienoa Behringer Tube Ultragain MIC200 -etuastetta ja TMS MT97S-konkkamikkiä kuin pro:t konsanaan. Ikäväkseen Talakanpinskeli kuitenkin huomasi, että testeistä ja harjoittelusta huolimatta, kaikki kuulosti täysin samalta. Hänen puukorvansa vain eivät yksinkertaisesti tunnistaneet paskaa ääntä, vaikka sellainen näyttäisi hänelle persettä. Ja vaikka tunnistaisikin, ei sen syytä kuitenkaan niin yksinkertaisella aivorakenteella voisi selvittää.

Tässä Sinä, arvoisa lukija, astut mukaan kuvioon. Tehtäväsi on auttaa Talakanpinskeliä saamaan kaikki irti hänen hienoista vehkeistään. Äänentoistolaitteistaan siis.

Aloitetaan: hän liittää etuasteen varovasti Sound Blaster Audigy -äänikorttinsa linjasisääntuloon. Hän kuvittelee sen olevan normaalia mikkiliitäntää parempi, tietämättä kyllä miksi. Onko hän oikeassa? Hän liittää mikrofonin etuasteeseensa, lataa Cool Edit Pro 2 -ääneneditointiohjelmiston, ja alkaa puhua mikrofoniinsa.

Etuasteessa on neljä nappulaa: +48V -napin hän tajuaa painaa alas, koska tietää konkkamikin vaativan sitä Phantom-virtaa. Vieressä on nappi 20dB Pad, joka ilmeisesti nostaa äänenvoimakkuutta.Missä tilanteissa ja minkälaisissa tilanteissa Talakanpinkselin olisi fiksuinta käyttää tätä nappulaa? Sama kysymys pätee myös vieressä oleviin Low Cut ja Phase Reverse -nappeihin. Talakanpinskeli itse ei huomaa niiden vaikuttavan mitenkään, joten osaatko sinä sanoa,onko näissä napeissa jotakin sääntöä, jolloin ne kannattaa ehdottomasti pitää päällä tai pois?

Vieressä on GAIN ja OUTPUT -vivut. GAINin hän on huomannut vaikuttavan suoraan äänen voimakkuuteen, OUTPUTista ei oikein tiedä mitä se tekee. Mikä on OUTPUTIN ja GAININ merkitys? Jos räppäys kuuluu liian hiljaa, kannattaako lisätä GAINia vaiko yrittää räpätä lujempaa tai lähempänä mikrofonia?. Talakanpinskeli itse luulee huomanneensa, että jos GAIN vipu on liian kovalla, ääni on kummallisen kohiseva ja S:t ja P:t suhahtelee. Jos se taas on liian hiljaisella, ääni tuntuu kummallisen heikolta.

Ylhäällä on PREAMP MODE -vipu, jonka Talakanpinkseli on ovelasti säätänyt Vocal-asentoon, vokaaleja kun äänittää. Lisäksi vivussa VOCAL-löytyy Neutral, Warm ja Limited -alueilta. Talakanpinskeli ei huomaa eroa äänessä.Onko suurikin merkitys, missä asennossa tuo vipu on?

Talakanpinskeli tutkii vielä mikrofoniaan. Siitäkin löytyy kaksi vipua. Toinen on alapääleikkuri ja toinen -10dB -vaimennin. Jälkimmäisestä Herra Pinskeli ei ole löytänyt mitään hyvää sanottavaa.Jos etuasteestakin voi kerran säätää desibelejä alas, miksi niin pitäisi tehdä vielä mikrofonistakin?. Alapääleikkurin ideaa Talakanp. ei ymmärrä.Missä tilanteessa se kannattaa ottaa käyttöön?

Lopuksi Tal.Pinks. virittää mikkiständin ja pop-filtterin. Hieman vähemmän kätevältä kaverila ne menevät vähän miten sattuu, mutta mikrofoni pysyy ständissä ja filtteri on suun ja mikin välissä. Luulisi riittävän. Talakanpinskeli alkaa sylkeä, mutta kokoajan hänen päässään vaeltelee ajatus:pitääkö tähän konkkamikkiin puhua suoraan ylhäältä vaiko tästä sivusta verkon läpi?. Oletettavasti siltä puolelta, jossa TSM-logo on.

Tämän enempää Talakanpinkseli ei oikein itse voi tehdä. Hän voi vain toivoa, että ystävälliset heput straight out from Mikseri.net vääntävät hänelle rautalangasta ohjeita, joilla hän voisi saada aivan uusia ulottuvuuksia irti äänestään. Hän olisi siitä todella kiitollinen. Vertailun vuoksi, hänen artistisivultaan löytyy yksi nykyisillä tavaroilla nauhoitettu biisi. Hänen omasta mielestään räppien saundi on vähän tunkkainen ja heikko, vaikkakin ne ovat kyllä miksattu muutenkin hieman liian hiljaiselle. Talakanpinskeli kaipaisi hieman lisää voimaa ja munaa tuohon ääneen. Kenties te voitte auttaa?

Kiitos. Ja anteeksi.

Talakanpinskeli123 muokkasi viestiä 18:39 04.10.2005

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 04.10.2005 18:53

Tämä ei ole missään nimessä absoluuttista faktaa mutta eiköhän näilläkin tiedoilla eteenpäin pääse. Viisaammat korjatkoon jos joku on väärin.

Mikrofonin low cut ja -10dB voivat olla vokaalikäytössä molemmat pois, tuo -10dB on enemmänkin tarkoitettu kovaan meluun, esim. rock-konserttiin ja low cut enemmän myös livetilanteisiin. Samoin etuasteen low cut ja tuo phase reverse kannattaa jättää rauhaan, tavoitteena on kuitenkin mahdollisimman neutraali soundi jota on helppo jälkikäsitellä. Näin ollen tuon preamp-moden kääntäisin myös neutral-asentoon. Low cut pois siksi, että vaikka alataajuudet periaatteessa leikataankin pois myös miksauksessa niin jos mikrofoni/etuaste leikkaa liikaa niin sitä dataa ei sinne saa tehtyä mutta ylimääräistä alapäätä saa kyllä poistettua.

Gain on periaatteessa etuvahvistus, sitä kannattaa kyllä olla mutta vain sen verran ettei ääni ala särkemään. Eli kokeile missä ääni alkaa särkyä ja käännä siitä alaspäin (tuon särön kuulee kyllä varmasti). Tuo output taas pitäisi olla varsinainen lähtövolume. Line-in on ihan oikea reikä tuolle tietokoneen päässä, siitä ei enempää.

Ja kuten laulettaessa, räpätessäkin käytetään sitä ÄÄNTÄ jotta tulos on uskottava ja soundaa hyvälle. Tarpeeksi vahvasti vedetyt vokaalit ovat myös suoraan itsessään munakkaampia joten jos vokaaleita vetää, ei (omaa) volumea kannata säästellä vaan vetää kunnolla. Ja tottakai melko lähellä mikkiä, joku 10-20cm lienee melko sopiva. Pop-filtteri n. 5cm päähän mikistä niin se pitäisi olla ihan ok.

Useimmiten mikrofoni ottaa äänen sieltä mihin verkko osoittaa. Kyllä sen äänestäkin kuulee mistä se tulee parhaiten ja kirkkaiten sisään. Loput onkin sitten jo editointia ja miksausta enkä niistä ala enempää puhumaan vaan suosittelen sen sijaan UKK-threadia ja forum-hakua aiheeseen liittyen.

Pisteitä erilaisesta lähestymistavasta, mielummin tuollaisen lukee kuin jotain "HEI AUTTAKAA PLZ OSTIN UUDE MIKIN JA VAHVARIN MITE SAAN TÄST HYVÄT FÄTIT SAUNDIT??!?!?"

atheos korjasi kiroitusviheitä 19:01 04.10.2005

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 04.10.2005 21:51

Talakanpinskeli123 kirjoitti:

Aloitetaan: hän liittää etuasteen varovasti Sound Blaster Audigy -äänikorttinsa linjasisääntuloon. Hän kuvittelee sen olevan normaalia mikkiliitäntää parempi, tietämättä kyllä miksi. Onko hän oikeassa?


On. Behringerin mötikkä on jo etuaste. Eipä kannata turhaan vahvistaa signaalia enää uudelleen, kun se on jo tehty kerran.

Vieressä on nappi 20dB Pad, joka ilmeisesti nostaa äänenvoimakkuutta.Missä tilanteissa ja minkälaisissa tilanteissa Talakanpinkselin olisi fiksuinta käyttää tätä nappulaa?


Padi HILJENTÄÄ äänenvoimakkuutta 20 desibeliä. Sitä kannattaa käyttää jos mikrofoniin tuleva singnaali on niin kovaa, että se särkee ilman tätä nappulaa.

Sama kysymys pätee myös vieressä oleviin Low Cut ja Phase Reverse -nappeihin.[/B] Talakanpinskeli itse ei huomaa niiden vaikuttavan mitenkään, joten osaatko sinä sanoa,onko näissä napeissa jotakin sääntöä, jolloin ne kannattaa ehdottomasti pitää päällä tai pois?


Low-cut leikkaa bassoa. Sitä käytetään monesti vokaaleissa, jos ei tahdo sinne turhaa sotkua bassopäähän. Phase kytkin kääntää äänen vaiheen. Sitä kannattaa käyttää, jos tahtoo vaihtaa vaiheen äänestä. Tuskimpa paljoa tarvitset.

Vieressä on GAIN ja OUTPUT -vivut. GAINin hän on huomannut vaikuttavan suoraan äänen voimakkuuteen, OUTPUTista ei oikein tiedä mitä se tekee. Mikä on OUTPUTIN ja GAININ merkitys?


Gain on äänenvoimakkuus ENNEN särö ja output särön JÄLKEEN.

Idea on säätää gainista ensin ääni siten, että kovaa räpätessä valo ihan pikkaisen vilkahtaa (tai enemmän jos tahtoo reilumpaa putkisäröä).. ja sitten sen jälkeen laittaa output niin kovalle, että cool edittiin tuleva ääni on tarpeeksi kovalla, mutta ei clippaa.

Jos räppäys kuuluu liian hiljaa, kannattaako lisätä GAINia vaiko yrittää räpätä lujempaa tai lähempänä mikrofonia?[/B].


Kannattaa laittaa gaini niin kovaksi, että se kovimmilla äänillä ihan vähän vilahtaa se valo punaisella. Jos sen laittaa yli, niin ääni särkee kun räppää kovaa. Jos sen jättää alle, niin ääneen tulee kohinaa.

Jos ääni on liian hiljaa tämän jälkeen cool editissä, niin kannattaa lisätä OUTPUT:tia.

Jos tahtoo kovalla äänellä räpätyn saundin, niin räppää kovaa. Jos hiljaisen kuiskutus räppi suandin, niin räppää hiljaa. Jos tahtoo läheltä mikkiin räpätyn saundin, niin räppää läheltä, jos kaukaa mikityetyn saundin, niin räppää kaukaa. Mikrofonin ja etutasteen pitäisi oikeilla GAIN ja OUTPUT säädöillä selvitä niistä kaikista.

Talakanpinskeli itse luulee huomanneensa, että jos GAIN vipu on liian kovalla, ääni on kummallisen kohiseva ja S:t ja P:t suhahtelee. Jos se taas on liian hiljaisella, ääni tuntuu kummallisen heikolta.


Kyllä. Eli se gain vipu vaan äänen voimakkuuteen nähden sopivaksi. Jos räppää kovaa&lähentä, niin vähemmnä gainia ja jos hiljaa&kaukaa, niin enemmän gainia.

Ylhäällä on PREAMP MODE -vipu, jonka Talakanpinkseli on ovelasti säätänyt Vocal-asentoon, vokaaleja kun äänittää. Lisäksi vivussa VOCAL-löytyy Neutral, Warm ja Limited -alueilta. Talakanpinskeli ei huomaa eroa äänessä.Onko suurikin merkitys, missä asennossa tuo vipu on?


Hieno säätöä koko vipu.

Talakanpinskeli tutkii vielä mikrofoniaan. Siitäkin löytyy kaksi vipua. Toinen on alapääleikkuri ja toinen -10dB -vaimennin. Jälkimmäisestä Herra Pinskeli ei ole löytänyt mitään hyvää sanottavaa.Jos etuasteestakin voi kerran säätää desibelejä alas, miksi niin pitäisi tehdä vielä mikrofonistakin?. Alapääleikkurin ideaa Talakanp. ei ymmärrä.Missä tilanteessa se kannattaa ottaa käyttöön?


-10 desibelin pädi kannattaa ottaa käyttöön, jos mikitettävä signaali on erittäin kova. Esim. Täysillä luukutettu sähkökitara/vastaava. Silloin mikrofoni ei pääse särkemään. Alapääleikkuria kannattaa käyttää, jos tahtoo leikata alimmat bassot äänestä pois.

Talakanpinskeli kaipaisi hieman lisää voimaa ja munaa tuohon ääneen. Kenties te voitte auttaa?


Yritin selittää. Jos jäi vielä epäselväksi, niin kysy toki lisää tarkennuksia.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#4 kirjoitettu 04.10.2005 22:24

Todella paljon kiitoksia erittäin hyvistä vastauksista, juuri sellaisia kuin kaipasinkin! Lisämielipiteet ja -neuvot tietysti ovat edelleen tervetulleita.

Onko tuo etuasteen valomittari yleensäkin kuinka "luotettava" äänen särkemisen kannalta, vai pitääkö aina olla myös oma korva mukana kuuntelemassa, että särkeekö se ääni nyt oikeasti kun tuo Clip-valo syttyy tai ei syty? Vai voiko Gainia ja Outputia vähentää ja lisätä ihan pelkätään sen perusteella, mitä tuo Clip-ledi tuossa tekee, saadakseen sen siihen optimaaliseen asentoon?

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#5 kirjoitettu 04.10.2005 23:17

jmmal kirjoitti:

Semmoinen kysymys T.P:lle että miten olet sijoittanut laulumikin itseesi verrattuna? Siis onko mikin pää suunnilleen suun korkeudella kun seisot sen edessä vai hieman alempana?


Olen sitä pyrkinyt pitämään siinä suun korkeudella ellei hieman ylempänäkin, lähtee ääni paremmin jos katsoo vähän ylöspäin. Kuinka niin?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 05.10.2005 08:33

Anteeksi. Itselläni on DBX Mini Pre josta tuo on kopioitu, ja siinä on vain yksi ledi, jonka valovoimasta sen särön määrä päätellään. Eli siltä kantilta kannattaa lukea ohjeeni uudelleen sovellettuna se siihen omaan mittariisi. Pitäisi olla tarkkana laitteiden kanssa kun alkaa neuvoa.

Talakanpinskeli123 kirjoitti:

Onko tuo etuasteen valomittari yleensäkin kuinka "luotettava" äänen särkemisen kannalta, vai pitääkö aina olla myös oma korva mukana kuuntelemassa, että särkeekö se ääni nyt oikeasti kun tuo Clip-valo syttyy tai ei syty?


Eli siis Sinun pitäisi katsoa, että ääni pysyy siinä vihreällä. Keltaisesa se olettaakseni alkaa särkeä putkella, eli jos tahtoo sellaista aavistuksen särötettyä saundia, niin keltaiset sitten vilkkumaan, kun kovaa räpäyttää. Kannattaa yrittää välttää sen punaisen ledin vilkkumista. .. tai ainakin tietää miltä se kuullostaa, jos nyt todella sellaista saundia tahtoo.

Vai voiko Gainia ja Outputia vähentää ja lisätä ihan pelkätään sen perusteella, mitä tuo Clip-ledi tuossa tekee, saadakseen sen siihen optimaaliseen asentoon?


Ei. Gainin voi säätää noiden ledien perusteella. Sen sijaan se OUTPUT säädetään sen mukaan miten tavara tulee äänikortille.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 05.10.2005 08:40

Talakanpinskeli123 kirjoitti:

Olen sitä pyrkinyt pitämään siinä suun korkeudella ellei hieman ylempänäkin, lähtee ääni paremmin jos katsoo vähän ylöspäin. Kuinka niin?


Itse suositan vähän vähän pään yläpuolella suuhun suunnattuna, koska silloin hengitys ja tuhina vähenee popfiltteristä huolimatta. Eli siis sen mikin ali lauletaan. Toki saundin mukaan jengi tuota säätää myös.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 05.10.2005 09:55

Kaikki tuo olisi sitten myös löytynyt manuaalista:

http://www.behringer.c...

Löytyy myös suomeksi.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#9 kirjoitettu 05.10.2005 10:30

Haava kirjoitti:
Kaikki tuo olisi sitten myös löytynyt manuaalista:

http://www.behringer.c...

Löytyy myös suomeksi.


Oma manuaali on jo varmaankin hukkunut, mutta lueskelin sen kyllä lävitse pariin kertaan aikoinaan. Se ei kuitenkaan tarjoa kaltaiselleni pulliaiselle ihan niin rautalangasta vääntöä kuin tämän ketjun hyvät vastaukset. Kiitos joka tapauksessa linkistä, kyllä tuosta varmasti apua on.

Laitteistosta sen verran, että huoneeni ei todellakaan varmasti ole mikään akustiikan paratiisi. Laitteistossa minua mietityttää vähän tuo äänikortti, Sound Blasterithan ovat tunnetusti hieman enemmän pelikäyttöön sopivia. En kuitenkaan ole ainakaan vielä ajatellut mitään vaihtaa, koska tiedän paljon huonoimmillakin tavaroilla ihmisten saaneen hyvän kuuloista tavaraa ulos, joten luulisin tämän olevan enemmän kiinni vain harjottelun puutteesta. Ehkä tuosta omasta biisistä puuttuu Se Jokin Potku ihan vaan siksi, että säkeistöt on aika hiljaiselle miksattu.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 05.10.2005 10:53

jmmal kirjoitti:

Ja tuo äänitystilan kaikuisuus on huono homma


Riippuu toki kaiun laadusta, mutta olettanen, että tässä tapauksessa olet oikeassa.

^ Vastaa Lainaa


Diz

#11 kirjoitettu 11.10.2005 11:33

atheos kirjoitti:
Mikrofonin low cut


Lauluja nauhoittaessa tuo low cut (riippuen mistä asti leikataan) on melkeinpä aina parasta laittaa päälle. Ainakin 100Hz alle voi turvallisin mielin leikata, sillä harvassa vokaalisuorituksessa nuo taajuudet on niitä ääniä joita halutaan nauhalle.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu