Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Masteroinnista pari kysymystä


Ville81

#1 kirjoitettu 31.08.2005 11:43

Eli varmaan aika peruskysymyksiä, mutta nämä nyt on askarruttanut jo jonkun aikaa.



1. Onko eri soittimilla "oletuspaikkoja", eli panoroidaanko esim kitarat tyypillisesti jommalle kummalle puolelle, entäs puhaltimet? Tietämys loppuu siihen, että basso on aina keskellä.



2. Miten saa lauluihin ja kitaroihin etäisyyttä? Tai siis, että ne kuulostaisi tulevan kauempaa? Mulla on aina laulut häiritsevän pinnassa (vaikka pyytäisi laulajaa laulamaan mikkiin kauempaa), samoin kitarat tulee silmille aika pahasti, vaikka olen kokeillut käyttää kaikua. Soittimien ollessa liian edessä, kokonaissaundi kuulostaa niin herkästi "demolta".

Ei tartte sepustaa pitkiä tarinoita välttämättä, muutama perusvinkki riittäisi.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#2 kirjoitettu 31.08.2005 12:27

Ville81 kirjoitti:
Eli varmaan aika peruskysymyksiä, mutta nämä nyt on askarruttanut jo jonkun aikaa.



1. Onko eri soittimilla "oletuspaikkoja", eli panoroidaanko esim kitarat tyypillisesti jommalle kummalle puolelle, entäs puhaltimet? Tietämys loppuu siihen, että basso on aina keskellä.



2. Miten saa lauluihin ja kitaroihin etäisyyttä? Tai siis, että ne kuulostaisi tulevan kauempaa? Mulla on aina laulut häiritsevän pinnassa (vaikka pyytäisi laulajaa laulamaan mikkiin kauempaa), samoin kitarat tulee silmille aika pahasti, vaikka olen kokeillut käyttää kaikua. Soittimien ollessa liian edessä, kokonaissaundi kuulostaa niin herkästi "demolta".

Ei tartte sepustaa pitkiä tarinoita välttämättä, muutama perusvinkki riittäisi.


Samat asiat askarruttavat tässäkin taloudessa, haavaaaa...huhuuuu....?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#3 kirjoitettu 31.08.2005 12:38

Annan paremmin asioita hallitsevien vastailla itse kysymyksiin, mutta esitän pikku korjauksen: Esitetyt kysymykset liittyvät ennemminkin miksaukseen kuin masterointiin.

No saatan ma jotain vielä yrittää änkyttää jos kukaan muu ei kysymyksiin vastaa.

^ Vastaa Lainaa


onZka
108 viestiä

#4 kirjoitettu 31.08.2005 12:40

Toivottavasti en ole väärässä, mutta mielestäni nämä asiat hoidetaan miksaus vaiheessa.Masterointihan on viimoinen silaus miksatulle kappaleelle, siinä säädetän ne viimoiset tasot kohdalleen esim. leikataan korkein yläpää ja matalin alapää pois.

Kitaramiksaus on hieman hepraa itsellekin, toivottavasti joku asiantunteva vastaisi tähän.Voithan sinä kuunnella miksausta esim. niiltä bändeiltä joista vaikutteita haette ja ottaa niistä joitain vinkkejä oman tuotannon panorointi ynnämuihun seikkoihin.

Apu se on laihakin apu.

hymiö.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 31.08.2005 12:46

Ville81 kirjoitti:
1. Onko eri soittimilla "oletuspaikkoja", eli panoroidaanko esim kitarat tyypillisesti jommalle kummalle puolelle, entäs puhaltimet? Tietämys loppuu siihen, että basso on aina keskellä.

Rockin ym. kanssa soundit panoroidaan yleensä kuuntelijan kuulovinkkelistä. Tässä voi käyttää apuna mielikuvaa siitä miltä bändi kuulostaa kun se soittaa lavalta. Panoroinnit eivät saa silti olla liian dramaattisia, muuten menee mössöksi. Mikäli tietylle alueelle tulee paljon kamaa, kannattaa käyttää erilaisia stereolevittimiä.

2. Miten saa lauluihin ja kitaroihin etäisyyttä? Tai siis, että ne kuulostaisi tulevan kauempaa? Mulla on aina laulut häiritsevän pinnassa (vaikka pyytäisi laulajaa laulamaan mikkiin kauempaa), samoin kitarat tulee silmille aika pahasti, vaikka olen kokeillut käyttää kaikua. Soittimien ollessa liian edessä, kokonaissaundi kuulostaa niin herkästi "demolta".

Oikeaoppiset EQ-säädöt miksausvaiheessa pelastavat paljon. Kitaroiden ja laulun presenssi (äänen muodostumisen kannalta olennaisin taajusalue) pitäisi esim. tässä erottaa toisistaan.

Miksi ihmeessä olet käyttänyt kaikua? Tämän tyyppiset efektit tulisi lisätä vasta jälkeenpäin mikäli ne eivät kuulu setuppiin.

bze muokkasi viestiä 12:54 31.08.2005

^ Vastaa Lainaa


Jules Varjola
2537 viestiä

#6 kirjoitettu 31.08.2005 12:57

Panoroin särökitarat aika leveästi, toisen raidan joskus jopa 90% leftiin ja niin edespäin. Särötöntä kitaraa en yleensä tuplaa, enkä panoroi, mutta reverbiä pistän sopivassa suhteessa. Se levittää kivasti monotonistakin ääntä.

Laulujen ja kitaroiden miksaamiseen käytän vain perinteistä volume säätöä. Jos jokin on pinnassa, sitä lasketaan. Yksinkertaista. Olen kyllä joskus koskenut eqhunkin ihan mielenkiinnon vuoksi, mutta yleensä yritän saada sisäänmeno soundin jo sellaiseksi, ettei tarvitse eqta käyttää.

Siis ihan volume tasoja laskemalla tai nostamalla.

^ Vastaa Lainaa


diverse

#7 kirjoitettu 31.08.2005 14:20

Kiinnostava kysymys johon en itsekään "oikeaa" vastausta varmaan tiedä, mutta yksi jolla saa leveyttä ja etäisyyttä on ihan perus chorus ja riippuen laitteesta/ohjelmasta ja säätö mahdollisuuksista niin sellainen output mix säätö voi auttaa ja pieni annos reverbiä päälle. Reverb efektissä jos säätää itse kaiun osuuden vähäiseksi(muuten tulee aika kumina) mutta etäisyyttä lisää niin myös auttaa. Ja sitten yksittäisille kanaville laitetut stereo expanderit voi auttaa. Siinä tapauksessa pitää matsku voida käsitellä luonnollisesti stereona(insert efektinä ainakin Cubasessa) Joku kallis studiorauta varmaan on se mikä loihtii ne ammattilais saundit.

^ Vastaa Lainaa


diverse

#8 kirjoitettu 31.08.2005 14:23

ai niin ja lauluun voi käyttää sellaista tuplaajaa, "doubleria" joka tosin ei etäisyyttä tuo, mutta leveyttä. Sellaista käytetään usein kertosäkeissä kun väliosat kulkevat stereo kuvan keskellä "kapeanpana".

Siis noita efektejä, niin stereo expandereita ja vocal doublereita löytyy ihan vst plugareina...

diverse muokkasi viestiä 14:30 31.08.2005

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#9 kirjoitettu 31.08.2005 14:30

Itse en ole maailman kokenein näissä asioissa, mutta parin empiirisen kokeen perusteella ja J. Pekka Mäkelän Kotistudio-kirjaa luntanneena voin kertoa pari seikkaa.

Ville81 kirjoitti:
1. Onko eri soittimilla "oletuspaikkoja", eli panoroidaanko esim kitarat tyypillisesti jommalle kummalle puolelle, entäs puhaltimet? Tietämys loppuu siihen, että basso on aina keskellä.

Basso ja bassorumpu keskelle (kuten mainitsitkin) - Tällöin perusrytmi kuuluu vakaasti koko ajan.

Tärkeimmät lead-instrut suhteellisen keskelle - Tällöin keskeiset elementit hahmotetaan paremmin osana kokonaisuutta. Jos säädintä ajatellaan kellotauluna, niin 10-14 väliin olisi hyvä laittaa tällaiset.

Sitten vielä pari poimintaa suoraan tuosta mainitusta J.Pekka Mäkelän kirjasta:
- "Stereosoittimia ei välttämättä kannata levittää laidasta laitaan"
- "Äärilaidat kannattaa jättää efekteille"
- "Anna kummalekin kaiuttimelle yhtä paljon töitä"

2. Miten saa lauluihin ja kitaroihin etäisyyttä? Tai siis, että ne kuulostaisi tulevan kauempaa? Mulla on aina laulut häiritsevän pinnassa (vaikka pyytäisi laulajaa laulamaan mikkiin kauempaa), samoin kitarat tulee silmille aika pahasti, vaikka olen kokeillut käyttää kaikua. Soittimien ollessa liian edessä, kokonaissaundi kuulostaa niin herkästi "demolta".

Kaiullahan tuota etäisyydentuntua lisätään, mutta se on osattava tehdä oikein. Yksi keino on äänittää soitinta tai laulua sen verran etäältä, että mukaan tulee luonnollista kaikua ja näin ollen saadaan etäisyyttä soundiin lisää.

Tuo mainittu Kotistudio-kirja suosittaa jousikaikua etenkin kitaroille ja levykaikua lyömäsoittimille. Oikeat jousi- ja levykaiuthan ovat kalliita, mutta useissa digitaalivempaimissa on tuollaisia vastaavia presettejä.

JaDubb muokkasi viestiä 14:37 31.08.2005

^ Vastaa Lainaa


Fröideiro

#10 kirjoitettu 31.08.2005 14:39

millä ohjelmalla voi masteroida??

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 31.08.2005 14:51

Dj ananas kirjoitti:
millä ohjelmalla voi masteroida??

Forum-hakua kehiin kiitos. Ei sabotoida muiden ketjuja typerillä kysymyksillä.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 31.08.2005 15:02

onZka kirjoitti:
Masterointihan on viimoinen silaus miksatulle kappaleelle, siinä säädetän ne viimoiset tasot kohdalleen esim. leikataan korkein yläpää...

miks yläpäätä pitäis leikata?

^ Vastaa Lainaa


onZka
108 viestiä

#13 kirjoitettu 31.08.2005 15:06


miks yläpäätä pitäis leikata?


Toisinaan sinne saattaa jäädä kihinää ja kahinaa, joka saattaa lopputuloksessa kuulostaa hassulta.Tämä taitaa olla enimmäkseen akustisen musiikin juttuja, trance-musiikissahan ne korkeat äänet ovat se suola.Jopa äänet joita et kuule.Tämän kyllä tiesitkin varmasti.

Voi olla, että olen väärässäkin.

hymiö.

^ Vastaa Lainaa


Caamos

#14 kirjoitettu 31.08.2005 15:10

Dj ananas kirjoitti:
millä ohjelmalla voi masteroida??


...entä masturboida?

jep. hakatkaa mut

^ Vastaa Lainaa


Caamos

#15 kirjoitettu 31.08.2005 16:17

kinetic kirjoitti:
Caamos kirjoitti:
Dj ananas kirjoitti:
millä ohjelmalla voi masteroida??


...entä masturboida?

jep. hakatkaa mut


3d sex villa.


HAHAHA!!!

Toi oli tietty pakko googlettaa..., mä oonkin ihmetelly että eikö tollasta jo oo tehty
Pakko hankkia toi jostain...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 31.08.2005 19:23

onZka kirjoitti:
Toisinaan sinne saattaa jäädä kihinää ja kahinaa, joka saattaa lopputuloksessa kuulostaa hassulta.Tämä taitaa olla enimmäkseen akustisen musiikin juttuja, trance-musiikissahan ne korkeat äänet ovat se suola.

njoo. tosin jos mun pitäs leikata jotain ylimääräsiä kihinöitä ni tekisin sen kyl mahdollisimman aikasimmassa vaiheessa suoraan sille äänilähteelle joka kihisee ettei tarvis muiden kustannuksella vasta lopussa murhailla taajuuksia.

toki akustinenkin kuulostais kököltä jos <10khz leikkais surutta pois, (ainakin mulle tulee kahinasta mieleen joku suunnilleen 10khz oleva noise) mut epäilemättä tässä tarkotettiinki just jotain yli 16khz sirpatusta joilla harvemmin tekee (akustisessa) mitään oleellista (etenkin jos aikoo pakata mp3:ksi).

^ Vastaa Lainaa


onZka
108 viestiä

#17 kirjoitettu 31.08.2005 19:56

Onneksi toinen meistä osaa pukea sanoiksi mitä toinen ajattelee.Sana sirpatus ei voisi paremmin noita ääniä kuvata.Niinhän sitä haluaisi, että lähteestä tuleva ääni olisi heti loistava, ellei täydellinen kun sen taltioi.Sinne aina vaan yleensä tulee niitä sirpatuksia ja molinaa (toosi matalia ääniä), joita sitten joutuu poistelemaan jälkeenpäin.Harvoin se lopputulos on sitä mitä toivoo, edes miksauksen tahi jopa masterin jälkeen.

Olit aivan oikeassa puhuessasi yli 16khz menevistä äänistä parahin Vee.
Kieltämäti kahina on hieman hämäävä adjektiivi kyseisessä asiassa.

hymiö.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#18 kirjoitettu 01.09.2005 20:42

Ville81 kirjoitti:
1. Onko eri soittimilla "oletuspaikkoja", eli panoroidaanko esim kitarat tyypillisesti jommalle kummalle puolelle, entäs puhaltimet? Tietämys loppuu siihen, että basso on aina keskellä.


Jos tähän vaikka löytyisikin vastaus, että kitarat panoroidaan aina vasemmalle, miksi tekisit itse juuri näin? Mikset tekisi ihan fiilispohjalta, mikä itsestä kuulostaa parhaalta.

^ Vastaa Lainaa


Ville81

#19 kirjoitettu 01.09.2005 20:55

gebo modyo kirjoitti:


Jos tähän vaikka löytyisikin vastaus, että kitarat panoroidaan aina vasemmalle, miksi tekisit itse juuri näin? Mikset tekisi ihan fiilispohjalta, mikä itsestä kuulostaa parhaalta.



Koska onnistunut miksaus ei taida syntyä sattumalta. Kokeileminen taas on aika hidasta - eri muuttujia on tässä touhussa aika monta.


Mut enivei, hyviä vinkkejä tuli roppakaupalla - täytyy alkaa treenata.

^ Vastaa Lainaa


onZka
108 viestiä

#20 kirjoitettu 02.09.2005 14:22

Ville81 kirjoitti:
gebo modyo kirjoitti:
Jos tähän vaikka löytyisikin vastaus, että kitarat panoroidaan aina vasemmalle, miksi tekisit itse juuri näin? Mikset tekisi ihan fiilispohjalta, mikä itsestä kuulostaa parhaalta.



Koska onnistunut miksaus ei taida syntyä sattumalta. Kokeileminen taas on aika hidasta - eri muuttujia on tässä touhussa aika monta.



"Erilainen" miksaus saattaa tehdä kappaleesta vaikeasti lähestyttävän.Jopa omituisen.Huonolla tavalla.

Tietynlaiset perusseikat pätevät miksauksessa.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#21 kirjoitettu 02.09.2005 15:22

Metallipuolella on tapana levittää kitarat lähestulkoon tappiin asti. Itse ainakin suosin tätä metodia, eli äänitän jokaisen (särö)kitararaidan kahteen kertaan ja panoroin ne vastakkaisiin äärilaitoihin. Toinen keino on käyttää eri äärilaidoissa hiukan eri soudia (esim. erilainen vahvistinmallinnus) jolloin saa vielä leveämmän kuuloista soundia. Tämä toimii paremmin kuin hyvin jos kaksi eri kitaraa paiskoo useimmiten samaa riffiä mutta välillä eri kuvioita. Tämä siis oma mielipiteeni.

Tässä täytyy vaan olla tarkkana tasojen sekä muiden kilkkeiden panorointien kanssa ettei soundi puuroudu. Basari ja basso keskelle kuten sanottiinkin ja lautasia voi levitellä jonkin verran. Soundin puolesta bassoakin kannattaa säröttää jonkin verran jotta se natsaa kitaroiden soundiin luoden eräänlaisen jatkumon kitaroiden pörinöille. Laulut olen vetänyt keskelle ja taustalaulut n. 20% leveydelle molemmin puolin, tietysti kappaleesta riippuen.

Jos mennään ihan perus rummut-basso-kitara-linjalla niin pitäisi toimia. Tämä siis tosin vain kun gainia on enemmän kuin riittävästi

^ Vastaa Lainaa


Andy Simon
429 viestiä

#22 kirjoitettu 02.09.2005 15:35

Hommatkaa "The Mixing Engineers Handbook". Löytyy googlettamalla ja antaa vastauksen, öh, miltei kaikkeen mikä liittyy masterointiin ja miksaukseen. Itsellä vielä luku kesken, vanhahko kirja mut aika hyvää matskuu.

^ Vastaa Lainaa


EO

#23 kirjoitettu 10.09.2005 22:18

Lauluun etäisyyttä?

Kompressoi aika tiukasti, leikkaa eq:lla ylämiddleä (eli jostain 2-4 kHz, kokeile itse paras taajuus) suht leveällä q-arvolla. Tuo ylämiddle määrittää ihmiselle äänilähteen etäisyyden, eli sillä saat helposti hieman etäisyyttä, mutta älä leikkaa liikaa, koska ymmärrettävyys heikkenee helposti. Tee kaksi erillistä kaikua, leikkaa toisesta ylämiddleä ja toisesta alapäätä, syötä laulua näihin auxien kautta ja blendaa näillä sopivasti laulua taaksepäin äänikuvassa. Harmonizereita en usko sinulla olevan käytössä, joten niiden käytöstä on liene turha puhua... niillä saadaan kuitenkin levennettyä laulua helposti.

Panoroinnista:

Basso, bassari ja laulu keskelle, muuten voit panoroida miten parhaaksi katsot. Alataajuudet menevät helposti aivan vituiksi jos lähdet panoroimaan niitä laidoille, sen takia tuo bassari ja basso keskelle. Kitarat panoroin usein itse noin 70-85% laidoille. Kaikki tämä kuitenkin riippuu ihan miksattavana olevasta materiaalista. Jousiorkesterit ja oikeat isot orkesterit on tapana panoroida soitinryhmien mukaan ja miten ne sijoitettu sinfoniaorkesterissa.

Ja ei niissä ammattistudioissa nyt mitään niin ihmeellisiä laitteita ole, joilla tulisi automaattisesti uskomatonta soundia. Paskoillakin kamoilla tekijämies vääntää todella laadukasta jälkeä ja amatööri saa uskomatonta tuubaa aikaiseksi Finnvoxin kamoilla...

Kannattaa oikeasti muuten lukea alan kirjallisuutta, siitä on huomattavasti enemmän hyötyä kuin netissä kyselemisestä. Netissä nimittäin on niin paljon disinformaatiota, että siitä paskan suodattaminen on varsin vaivalloinen tehtävä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 15.09.2005 08:10

Ville81 kirjoitti:

1. Onko eri soittimilla "oletuspaikkoja", eli panoroidaanko esim kitarat tyypillisesti jommalle kummalle puolelle, entäs puhaltimet? Tietämys loppuu siihen, että basso on aina keskellä.


Siihen ne "säännöt" sitten käytännössä loppuvatkin. Rummut on usein asetettu stereokuvaan kuten rumpusetissäkin, mutta se sitten vaihtelee onko näkymä rumpalin vai yleisön näkökulmasta.

2. Miten saa lauluihin ja kitaroihin etäisyyttä? Tai siis, että ne kuulostaisi tulevan kauempaa? Mulla on aina laulut häiritsevän pinnassa (vaikka pyytäisi laulajaa laulamaan mikkiin kauempaa), samoin kitarat tulee silmille aika pahasti, vaikka olen kokeillut käyttää kaikua. Soittimien ollessa liian edessä, kokonaissaundi kuulostaa niin herkästi "demolta".


Tähän on kaksi vaihtoehtoa

a) EQ/filtterit

b) Kaiku

Jälkimmäistä jos tahoo myös kaikua. Ensimmäistä, jos tahtoo vain sitä "etäisyyttä"

Hyvä kompromissi on myös ottaa joku impulssivaste kaikuohjelma ja leikata siitä impulssi vasteesta kokonaan se kaiun jälkiosa pois. Täten siihen raitaan tulee sen kaiun alkuosan etäännyttävä EQ erittäin luonnollisena (jos impulssi on hyvä), mutta ei sitä puurouttavaa ja kaiuttavaa jälkiosaa. Kannattaa kokeilla sopiiko itselle.

^ Vastaa Lainaa


80sForever

#25 kirjoitettu 21.09.2005 13:24

Jos lauleskelee stemmoja niin stemmalauluja ei kannata "tuplata" doublereilla ellei halua varta vasten synteettisen kuuloista hiukan vaihevirheistä soundia.

Paras vaihtoehto on tuplata jokainen stemmaääni ja panoroida. Esim jos laulat kolme stemmaääntä niin panoroi 1a 2a 3a vasemmalle ja 1b 2b 3b oikealle. Tällä saa kivaa levitystä kertseihin.

Itse käytän kaikuja esimerkiksi snaresoundiin tai lauluun siten että teen fx channelin johon otan jonkin kaiun. Ohjaan sitten haluamani kanavat sendeistä tuohon kaikuun jolloin saan säädettyä kuivan ja kaiutetun soundinsuhdetta kätevästi.
Tosin jos haluaa pelkkää kaiutettua soundia niin sitten tämä ei toimi.

80sForever muokkasi viestiä 13:31 21.09.2005

^ Vastaa Lainaa


performanssi

#26 kirjoitettu 23.09.2005 14:40

Kitarat

Riippuen kuinka tarkasti soitettu, sitä lähemmäksi 100% vasen & oikea. Lead-kitarat ja maalaukset keskelle. Jos vain yksi kitara nauhoitettu, niin voisit epäortodoksisesti tuplata sen saman kitararaidan, mutta viivytä kakkosraitaa hieman (n. 3 - 4 ms viive äänensoitossa), kokeile myös jotain aika paljon soundia muuttavaa säröpluginia tuohon tuplattuun.




basso

Keskellä ja kompuraa + pientä säröä




rummut

Kellokartan mukaan pannaukset. Basari & virveli keskellä. Valinta tehdään sitten joko "katsoja katsoo rumpuja" tai "rumpali katsoo rumpuja" -tyyliin. Esim. katsoja katsoo rumpuja: hihat oikealle, lattiatomi vasemmalle (jos siis tuossa muodossa kun katsoo rumpuihin katsojana, rumpalin naama sinua päin)




syntikat & härvellykset

Keskelle tai riippuen kitaroista joko 100% vasen & oikea tai 50% vasen & oikea. (esim.)


Vokaalit

Keskelle ja aika rohkeasti esiin muun taustan seasta, paitsi black metallissa on "myrskyn takaa" -tyyli aika näppärä

--

Masteroinnissa sitten rohkeasti lyttyyn vain tai jos haluaa ilmaa niin kevyemmin. Rokkiin kuitenkin sopii paremmin tuo lytty. Mitä EQ:n tulee niin aika rohkeasti saa vetää kitaroista matalat ja aivan korkeimmat taajudet huspois. Bassoon hieman lisälätinää jostain 4 kHz tienoila~. Vokaaleista kaikki turhat taajuudet pois. Mutta muistaen, että nämä kaikki on vain makuasioita, mutta noista voit lähteä kokeilemaan.

^ Vastaa Lainaa


performanssi

#27 kirjoitettu 23.09.2005 14:41

noin minä ainakin oon heviä miksaillut

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#28 kirjoitettu 30.09.2005 20:42

Joo, tästä voisi lätistä vaikka kuinka.

Kitaroissahan voi kokeilla myös ambienssi-mikin käyttöä. Blendailee sitten lähi & ambienssi-soundia maun mukaan. Tuolla saa myös sitä etäisyyttä kivasti. (Ambienssimikin sijoituksesta voisi tietty filosofoida lopun iltaa, muttei nyt).

Tuota tilamikin soundia kompressoimalla saa myös sellaista kivaa piiskaa särösoundeihin, kannattaa kokeilla.

Tuohon pannausjuttuun senverran että kannuissakin ambienssi-mikkien käyttö on kova sana. Tässäkin kannattaa huomata, että jos haluaa (stereo-ambienssien kanssa) sen basarin keskelle niin mikkien paikkahan ei tällöin ole siellä mihin rumpalin nenä näyttää, vaan siellä mihin basari näyttää. Mä dikkaan iskeä mikit juuri tuolle linjalle, eli sille mikä kulkee basarin ja snaren keskeltä.

Keskelle laitan myös basson alapään. Sitä alta ~150Hz kamaa kun on vähän hassu heittää laidoille, mutta yläpään (jonka mieluiten otan mikillä, alapää linjasta) voi vaikka levittää molemmille puolille. Ei tietty kovinkaan laitaan, mutta hitusen. Vähälläkin saa jo kivasti tilaa sinne keskelle... Tuossa basson jaossa on sekin hyvä puoli että yläpään säröttäminen on usein toimivampi kuin koko kasan ja taasen alapää kestää enempi kompuraa.

Laulun (ja esmes övereiden) kanssa innostuin hetki sitten siitä että käyttää kahta linjaa, toisen lyttää ja toisen jättää (pahemmin) lyttäämättä. Näitä sekoittamalla saa aika kivasti dynamiikkaa, mutta silti hiljaisetkin paikat kuuluu...

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu