Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2 3 4 5

Kirjoittaja Opistomuusikot


karman hardon
1994 viestiä

#161 kirjoitettu 15.12.2013 18:59

Funereal kirjoitti:
Minusta tuntuu, että vaikka siltä näyttää, niin "teoria tappaa luovuuden" -argumentilla ei niinkään kritisoida teoriaa taitavia muusikoita, vaan perustellaan sitä, miksi itse ei opiskella teoriaa. Tämän voin sanoa siksi, että olen ennen ajatellut, että teorian tunteminen köyhdyttää luovuutta, mutta nykyään katson sen olleen vain tekosyy sille, miksi keskityn musiikissa siihen, mikä tosiasiallisesti kiinnostaa. Se, että olisin opiskellut tai opiskelisin (musiikin) teoriaa, on vain pois siltä, mikä ylipäätään harrastuksessa kiinnostaa, eli luovuuden toteuttamiselta (ja omassa tapauksessani äänitekniikalta). Siinä mielessä teoriaopiskelu tosiaan tappaa luovuutta, mutta ei sillä tavalla, että se estäisi ketään olemasta luova, vaan veisi fokusta pois uuden luomisen ilosta.

Lisänä toki asiaan kontribuoi muun muassa se, että yleensä musiikin teoriaan tutustuneet ihmiset ovat sellaisia, jotka myös haluavat soveltaa oppimaansa musiikkiinsa. Se luo helposti sellaisen harhaluulon, että teorian opiskeleminen on tehnyt musiikista sellaista kuin se on, vaikka todellisuudessa motiivi opiskelulle on ollut juuri se, että haluaa tehdä sellaista musiikkia, mutta ilman teoriatietoa ei siihen kykene (ainakaan riittävän konsistentisti). Sitä harhaluuloa on toki myös helppo käyttää selityksenä - ja jopa uskoa siihen - sille, miksi ei halua ryhtyä jo lähtökohtaisesti ikävään opiskeluprosessiin.


ei teoria tapa luovuutta, mut jos sitä ei alunalkaenkaan ole ollut, niin ei se teoriakaan sitä tuo.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#162 kirjoitettu 15.12.2013 19:08

Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Itseopiskelemalla voi tutustua teoriaan täydellisesti. Ehkä jokin ryhmätyöhenki saattaa silloin jäädä uupumaan, mutta mitä teoriaan tulee niin en usko että kouluissa olisi jotain salattua tietoutta jota ei muualta saisi. Tuskin missään on nykyään. Itseoppineeksi kirurgiksikin voi tulla, mutta on kieltämättä hankalaa harjoitella kotioloissa. Muodollinen koulutus voi ehkä tarjota resursseja ja vertaistukea. Toivottavasti kukaan ei opiskele sen takia että saisi jonkun diplomin ja voisi päteä suvulle sun muille sen kanssa.

Ei kai kukaan kiistä sitä että mitä ikinä ihminen tekeekin, niin sen takana täytyy olla vankkaa osaamista? Valitettavan usein tuntuu että ainoastaan muodollisella koulutuksella ja niiden oheistuotteina syntyneillä papereilla/sertifikaateilla mitataan osaamista, joka mielestäni on irrallaan todellisuudesta siinä suhteessa, että osaamista voi hankkia muillakin tavoin kuin istumalla koulunpenkillä. Miksi siitäkin asiasta pitäisi tehdä jokin kastijaottelu?

Jotkut oppii eri lailla kuin toiset, ei voi sanoa että ainoastaan opistomuusikot osaavat, koska nurkan takana saattaa olla joku ei-opistomuusikko joka osaa ihan yhtä lailla, joskus jopa paremmin. Mutta ei, kaikkea pitää mitata muodollisilla oppiarvoilla ja vieroksua niitä jotka ovat hankkineet tietonsa jostain muualta kuin akkreditoiduista oppilaitoksista. Haistan tässä vahvasti opettajien huolen omasta leipäpuustansa.


I Love You!

Voisin kompata tätä miljoonalla sanalla ja tuhannella viittauksella. Mutta ei. En tee sitä. Nyt on tunteiden hetki ja Minä Rakastan Sinua!


Kiitos. Lähetän paljon rakkautta takaisin täältä jostain matrixin syövereistä. Tämä maailma kaipaa fiksuja ihmisiä jotka näkevät tosiasiat. Sinä olet sellainen.

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
207 viestiä

#163 kirjoitettu 15.12.2013 20:51 Muok:15.12.2013 21:01

Klaus H kirjoitti:
Itseopiskelemalla voi tutustua teoriaan täydellisesti. Ehkä jokin ryhmätyöhenki saattaa silloin jäädä uupumaan, mutta mitä teoriaan tulee niin en usko että kouluissa olisi jotain salattua tietoutta jota ei muualta saisi. Tuskin missään on nykyään. Itseoppineeksi kirurgiksikin voi tulla, mutta on kieltämättä hankalaa harjoitella kotioloissa. Muodollinen koulutus voi ehkä tarjota resursseja ja vertaistukea. Toivottavasti kukaan ei opiskele sen takia että saisi jonkun diplomin ja voisi päteä suvulle sun muille sen kanssa.

Ei kai kukaan kiistä sitä että mitä ikinä ihminen tekeekin, niin sen takana täytyy olla vankkaa osaamista? Valitettavan usein tuntuu että ainoastaan muodollisella koulutuksella ja niiden oheistuotteina syntyneillä papereilla/sertifikaateilla mitataan osaamista, joka mielestäni on irrallaan todellisuudesta siinä suhteessa, että osaamista voi hankkia muillakin tavoin kuin istumalla koulunpenkillä. Miksi siitäkin asiasta pitäisi tehdä jokin kastijaottelu?

Jotkut oppii eri lailla kuin toiset, ei voi sanoa että ainoastaan opistomuusikot osaavat, koska nurkan takana saattaa olla joku ei-opistomuusikko joka osaa ihan yhtä lailla, joskus jopa paremmin. Mutta ei, kaikkea pitää mitata muodollisilla oppiarvoilla ja vieroksua niitä jotka ovat hankkineet tietonsa jostain muualta kuin akkreditoiduista oppilaitoksista. Haistan tässä vahvasti opettajien huolen omasta leipäpuustansa.

INDEED! Juuri tuo on ongelma, että papereilla tuntuu olevan suurempi merkitys, kuin itse taidoilla. Tietenkään kaikkea ei voi itseopiskella samalle tasolle, mutta väitän että esimerkiksi juuri musiikissa nykyaikana pystyy opiskelemaan itsensä täysin samalle tasolle "yksin", kuin joku toinen jossain opistossa. Orkestraatiota ja sovituksia myöten. Netissä on vastaus JOKAISEEN kysymykseen (ja YouTubessa myös video 95% tapauksista). Sekin kertoo jo jostain, että motivaatio riittää siihen vuosien itseopiskeluun.

Aika usein näen eri puolilla internettiä näitä opistomuusikoita, joiden musiikki kuitenkin on melko huonoa. Jos niitä erityisiä lahjoja ei ole, niin niitä ei tule vaikka tietäisi diatonisen järjestelmän paremmin kuin oman syntymävuotensa.

Elintasokas muokkasi viestiä 21:01 15.12.2013

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#164 kirjoitettu 15.12.2013 21:06

Elintasokas kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Itseopiskelemalla voi tutustua teoriaan täydellisesti. Ehkä jokin ryhmätyöhenki saattaa silloin jäädä uupumaan, mutta mitä teoriaan tulee niin en usko että kouluissa olisi jotain salattua tietoutta jota ei muualta saisi. Tuskin missään on nykyään. Itseoppineeksi kirurgiksikin voi tulla, mutta on kieltämättä hankalaa harjoitella kotioloissa. Muodollinen koulutus voi ehkä tarjota resursseja ja vertaistukea. Toivottavasti kukaan ei opiskele sen takia että saisi jonkun diplomin ja voisi päteä suvulle sun muille sen kanssa.

Ei kai kukaan kiistä sitä että mitä ikinä ihminen tekeekin, niin sen takana täytyy olla vankkaa osaamista? Valitettavan usein tuntuu että ainoastaan muodollisella koulutuksella ja niiden oheistuotteina syntyneillä papereilla/sertifikaateilla mitataan osaamista, joka mielestäni on irrallaan todellisuudesta siinä suhteessa, että osaamista voi hankkia muillakin tavoin kuin istumalla koulunpenkillä. Miksi siitäkin asiasta pitäisi tehdä jokin kastijaottelu?

Jotkut oppii eri lailla kuin toiset, ei voi sanoa että ainoastaan opistomuusikot osaavat, koska nurkan takana saattaa olla joku ei-opistomuusikko joka osaa ihan yhtä lailla, joskus jopa paremmin. Mutta ei, kaikkea pitää mitata muodollisilla oppiarvoilla ja vieroksua niitä jotka ovat hankkineet tietonsa jostain muualta kuin akkreditoiduista oppilaitoksista. Haistan tässä vahvasti opettajien huolen omasta leipäpuustansa.

INDEED! Juuri tuo on ongelma, että papereilla tuntuu olevan suurempi merkitys, kuin itse taidoilla. Tietenkään kaikkea ei voi itseopiskella samalle tasolle, mutta väitän että esimerkiksi juuri musiikissa nykyaikana pystyy opiskelemaan itsensä täysin samalle tasolle "yksin", kuin joku toinen jossain opistossa. Netissä on vastaus JOKAISEEN kysymykseen (ja YouTubessa myös video 95% tapauksista). Sekin kertoo jo jostain, että motivaatio riittää siihen vuosien itseopiskeluun.

Aika usein näen eri puolilla internettiä näitä opistomuusikoita, joiden musiikki kuitenkin on melko huonoa. Jos niitä erityisiä lahjoja ei ole, niin niitä ei tule vaikka tietäisi diatonisen järjestelmän paremmin kuin oman syntymävuotensa.


Kyllä kyllä. Mielestäni tässä ei ole kyseessä mikään kilpailu jossa olisi jotain voittajia, miksi pitäisikään olla?

Tämä yhteiskunta pohjaa liian vahvasti muodollisiin saavutuksiin. Siinä pelissä hyvin helposti menee niin sanotusti "lapsi pesuveden mukana."

Musiikki, taide, ihmisten sisäinen ja kollektiivinen tajunta, ne kaikki halutaan alistaa joidenkin tahojen kontrolloitaviksi.

Se on väärin. Kukaan joka tekee ja nauttii musiikista, kukaan heistä ei ole paha ihminen. Ei sitä voi oikeasti jaotella hyviin ja pahoihin, ja miksi pitäisikään? Musiikki on elämää rakentava voima, ja mielestäni kaikki jotka ovat edes etäisesti tekemisissä musiikin kanssa ovat jo paikkansa lunastaneet.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#165 kirjoitettu 15.12.2013 21:39

Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Itseopiskelemalla voi tutustua teoriaan täydellisesti. Ehkä jokin ryhmätyöhenki saattaa silloin jäädä uupumaan, mutta mitä teoriaan tulee niin en usko että kouluissa olisi jotain salattua tietoutta jota ei muualta saisi. Tuskin missään on nykyään. Itseoppineeksi kirurgiksikin voi tulla, mutta on kieltämättä hankalaa harjoitella kotioloissa. Muodollinen koulutus voi ehkä tarjota resursseja ja vertaistukea. Toivottavasti kukaan ei opiskele sen takia että saisi jonkun diplomin ja voisi päteä suvulle sun muille sen kanssa.

Ei kai kukaan kiistä sitä että mitä ikinä ihminen tekeekin, niin sen takana täytyy olla vankkaa osaamista? Valitettavan usein tuntuu että ainoastaan muodollisella koulutuksella ja niiden oheistuotteina syntyneillä papereilla/sertifikaateilla mitataan osaamista, joka mielestäni on irrallaan todellisuudesta siinä suhteessa, että osaamista voi hankkia muillakin tavoin kuin istumalla koulunpenkillä. Miksi siitäkin asiasta pitäisi tehdä jokin kastijaottelu?

Jotkut oppii eri lailla kuin toiset, ei voi sanoa että ainoastaan opistomuusikot osaavat, koska nurkan takana saattaa olla joku ei-opistomuusikko joka osaa ihan yhtä lailla, joskus jopa paremmin. Mutta ei, kaikkea pitää mitata muodollisilla oppiarvoilla ja vieroksua niitä jotka ovat hankkineet tietonsa jostain muualta kuin akkreditoiduista oppilaitoksista. Haistan tässä vahvasti opettajien huolen omasta leipäpuustansa.

INDEED! Juuri tuo on ongelma, että papereilla tuntuu olevan suurempi merkitys, kuin itse taidoilla. Tietenkään kaikkea ei voi itseopiskella samalle tasolle, mutta väitän että esimerkiksi juuri musiikissa nykyaikana pystyy opiskelemaan itsensä täysin samalle tasolle "yksin", kuin joku toinen jossain opistossa. Netissä on vastaus JOKAISEEN kysymykseen (ja YouTubessa myös video 95% tapauksista). Sekin kertoo jo jostain, että motivaatio riittää siihen vuosien itseopiskeluun.

Aika usein näen eri puolilla internettiä näitä opistomuusikoita, joiden musiikki kuitenkin on melko huonoa. Jos niitä erityisiä lahjoja ei ole, niin niitä ei tule vaikka tietäisi diatonisen järjestelmän paremmin kuin oman syntymävuotensa.


Kyllä kyllä. Mielestäni tässä ei ole kyseessä mikään kilpailu jossa olisi jotain voittajia, miksi pitäisikään olla?

Tämä yhteiskunta pohjaa liian vahvasti muodollisiin saavutuksiin. Siinä pelissä hyvin helposti menee niin sanotusti "lapsi pesuveden mukana."

Musiikki, taide, ihmisten sisäinen ja kollektiivinen tajunta, ne kaikki halutaan alistaa joidenkin tahojen kontrolloitaviksi.

Se on väärin. Kukaan joka tekee ja nauttii musiikista, kukaan heistä ei ole paha ihminen. Ei sitä voi oikeasti jaotella hyviin ja pahoihin, ja miksi pitäisikään? Musiikki on elämää rakentava voima, ja mielestäni kaikki jotka ovat edes etäisesti tekemisissä musiikin kanssa ovat jo paikkansa lunastaneet.


No siis vittu...just näin! Tämä on yksi niitä tärkeimpiä asioita, mitä tulee taiteeseen. Tämä on just se taiteen todellinen sisäinen voima ja tarkoitus.

Minua siis häiritsee tosi paljon, jos se aito ihmisen luovuus unohdetaan tai hukataan peruskoulutuksen oravanpyörässä ja tuloksena on sitten sitä perushihnakamaa, josta ei hehku edes sitä yhtäkään tekijällistä kynttiläliekkiä.

Minäkin silti rakastan taidetta ja ihmisen luovuutta, kunhan se ei vaan ole jotain pakko-opillista vanhan toistoa taikka sielutonta omasta itsestä tulevan alkuvoiman puutetta.


Kas siinäpä se onkin se avain. Luulisin. Sen tasapainon löytäminen voi olla vaikeata. Miksi? En tiedä... Uskon että sen jokaisesta löytyvän lepattavan liekin esiin saamiseksi tarvitaan ulkoisia tahoja, jotka näkevät ns. keisarin uusien vaatteiden lävitse. Nykyään on niin paljon kamaa mikä ainoastaan sumentaa kenttää. Mutta onko tällä mitään väliä loppupeleissä...

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#166 kirjoitettu 15.12.2013 22:05

Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Itseopiskelemalla voi tutustua teoriaan täydellisesti. Ehkä jokin ryhmätyöhenki saattaa silloin jäädä uupumaan, mutta mitä teoriaan tulee niin en usko että kouluissa olisi jotain salattua tietoutta jota ei muualta saisi. Tuskin missään on nykyään. Itseoppineeksi kirurgiksikin voi tulla, mutta on kieltämättä hankalaa harjoitella kotioloissa. Muodollinen koulutus voi ehkä tarjota resursseja ja vertaistukea. Toivottavasti kukaan ei opiskele sen takia että saisi jonkun diplomin ja voisi päteä suvulle sun muille sen kanssa.

Ei kai kukaan kiistä sitä että mitä ikinä ihminen tekeekin, niin sen takana täytyy olla vankkaa osaamista? Valitettavan usein tuntuu että ainoastaan muodollisella koulutuksella ja niiden oheistuotteina syntyneillä papereilla/sertifikaateilla mitataan osaamista, joka mielestäni on irrallaan todellisuudesta siinä suhteessa, että osaamista voi hankkia muillakin tavoin kuin istumalla koulunpenkillä. Miksi siitäkin asiasta pitäisi tehdä jokin kastijaottelu?

Jotkut oppii eri lailla kuin toiset, ei voi sanoa että ainoastaan opistomuusikot osaavat, koska nurkan takana saattaa olla joku ei-opistomuusikko joka osaa ihan yhtä lailla, joskus jopa paremmin. Mutta ei, kaikkea pitää mitata muodollisilla oppiarvoilla ja vieroksua niitä jotka ovat hankkineet tietonsa jostain muualta kuin akkreditoiduista oppilaitoksista. Haistan tässä vahvasti opettajien huolen omasta leipäpuustansa.

INDEED! Juuri tuo on ongelma, että papereilla tuntuu olevan suurempi merkitys, kuin itse taidoilla. Tietenkään kaikkea ei voi itseopiskella samalle tasolle, mutta väitän että esimerkiksi juuri musiikissa nykyaikana pystyy opiskelemaan itsensä täysin samalle tasolle "yksin", kuin joku toinen jossain opistossa. Netissä on vastaus JOKAISEEN kysymykseen (ja YouTubessa myös video 95% tapauksista). Sekin kertoo jo jostain, että motivaatio riittää siihen vuosien itseopiskeluun.

Aika usein näen eri puolilla internettiä näitä opistomuusikoita, joiden musiikki kuitenkin on melko huonoa. Jos niitä erityisiä lahjoja ei ole, niin niitä ei tule vaikka tietäisi diatonisen järjestelmän paremmin kuin oman syntymävuotensa.


Kyllä kyllä. Mielestäni tässä ei ole kyseessä mikään kilpailu jossa olisi jotain voittajia, miksi pitäisikään olla?

Tämä yhteiskunta pohjaa liian vahvasti muodollisiin saavutuksiin. Siinä pelissä hyvin helposti menee niin sanotusti "lapsi pesuveden mukana."

Musiikki, taide, ihmisten sisäinen ja kollektiivinen tajunta, ne kaikki halutaan alistaa joidenkin tahojen kontrolloitaviksi.

Se on väärin. Kukaan joka tekee ja nauttii musiikista, kukaan heistä ei ole paha ihminen. Ei sitä voi oikeasti jaotella hyviin ja pahoihin, ja miksi pitäisikään? Musiikki on elämää rakentava voima, ja mielestäni kaikki jotka ovat edes etäisesti tekemisissä musiikin kanssa ovat jo paikkansa lunastaneet.


No siis vittu...just näin! Tämä on yksi niitä tärkeimpiä asioita, mitä tulee taiteeseen. Tämä on just se taiteen todellinen sisäinen voima ja tarkoitus.

Minua siis häiritsee tosi paljon, jos se aito ihmisen luovuus unohdetaan tai hukataan peruskoulutuksen oravanpyörässä ja tuloksena on sitten sitä perushihnakamaa, josta ei hehku edes sitä yhtäkään tekijällistä kynttiläliekkiä.

Minäkin silti rakastan taidetta ja ihmisen luovuutta, kunhan se ei vaan ole jotain pakko-opillista vanhan toistoa taikka sielutonta omasta itsestä tulevan alkuvoiman puutetta.


Kas siinäpä se onkin se avain. Luulisin. Sen tasapainon löytäminen voi olla vaikeata. Miksi? En tiedä... Uskon että sen jokaisesta löytyvän lepattavan liekin esiin saamiseksi tarvitaan ulkoisia tahoja, jotka näkevät ns. keisarin uusien vaatteiden lävitse. Nykyään on niin paljon kamaa mikä ainoastaan sumentaa kenttää. Mutta onko tällä mitään väliä loppupeleissä...


Niin siis loppupeleissä jokainen meistä kuolee, että sitä kautta ajatellen ihan sama...mutta se aika mitä käytetään tähän elämiseen, niin se pitää elää eikä vaan olla ja toistaa jotain muottia ilman, että itseltä löytyy kykyä sisäistää taikka kyseenalaistaa asioita. Jokainen on oman elämänsä seppä, jota Suomen koulutus yrittää ihan liikaa pakkosampottaa.


Jokainen on oman elämänsä seppä, jota Suomen koulutus yrittää ihan liikaa pakkosampottaa.

Tämä. Tämä on tosiasia jota virallinen taho ei hyväksy. Hyväksymme virallisen tahon? Kuka hyväksyy, kuka ei.

Ne ketkä ei hyväksy joutuvat ihan ihme hyökytyksen kohteeksi. Suojapaikka on olemassa, ja tämä aiheuttaa virallisessa tahossa kylmiä väreitä.

Totuus ei pala tulessakaan, tämä olisi hyvä pitää mielessä. Totuus on totuus.

Ihan sama mitä Suomen virallinen taho luulee, luulo ei ole tiedon väärti.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#167 kirjoitettu 15.12.2013 23:51

karman hardon kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Minusta tuntuu, että vaikka siltä näyttää, niin "teoria tappaa luovuuden" -argumentilla ei niinkään kritisoida teoriaa taitavia muusikoita, vaan perustellaan sitä, miksi itse ei opiskella teoriaa. Tämän voin sanoa siksi, että olen ennen ajatellut, että teorian tunteminen köyhdyttää luovuutta, mutta nykyään katson sen olleen vain tekosyy sille, miksi keskityn musiikissa siihen, mikä tosiasiallisesti kiinnostaa. Se, että olisin opiskellut tai opiskelisin (musiikin) teoriaa, on vain pois siltä, mikä ylipäätään harrastuksessa kiinnostaa, eli luovuuden toteuttamiselta (ja omassa tapauksessani äänitekniikalta). Siinä mielessä teoriaopiskelu tosiaan tappaa luovuutta, mutta ei sillä tavalla, että se estäisi ketään olemasta luova, vaan veisi fokusta pois uuden luomisen ilosta.

Lisänä toki asiaan kontribuoi muun muassa se, että yleensä musiikin teoriaan tutustuneet ihmiset ovat sellaisia, jotka myös haluavat soveltaa oppimaansa musiikkiinsa. Se luo helposti sellaisen harhaluulon, että teorian opiskeleminen on tehnyt musiikista sellaista kuin se on, vaikka todellisuudessa motiivi opiskelulle on ollut juuri se, että haluaa tehdä sellaista musiikkia, mutta ilman teoriatietoa ei siihen kykene (ainakaan riittävän konsistentisti). Sitä harhaluuloa on toki myös helppo käyttää selityksenä - ja jopa uskoa siihen - sille, miksi ei halua ryhtyä jo lähtökohtaisesti ikävään opiskeluprosessiin.


ei teoria tapa luovuutta, mut jos sitä ei alunalkaenkaan ole ollut, niin ei se teoriakaan sitä tuo.


En näe miten tämä liittyy viestiini, mutta ilmeisesti jokin yhtymäkohta on, kun kerta sitä edeltää viestini lainaus.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#168 kirjoitettu 16.12.2013 00:35 Muok:16.12.2013 00:46

Elintasokas kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Itseopiskelemalla voi tutustua teoriaan täydellisesti. Ehkä jokin ryhmätyöhenki saattaa silloin jäädä uupumaan, mutta mitä teoriaan tulee niin en usko että kouluissa olisi jotain salattua tietoutta jota ei muualta saisi. Tuskin missään on nykyään. Itseoppineeksi kirurgiksikin voi tulla, mutta on kieltämättä hankalaa harjoitella kotioloissa. Muodollinen koulutus voi ehkä tarjota resursseja ja vertaistukea. Toivottavasti kukaan ei opiskele sen takia että saisi jonkun diplomin ja voisi päteä suvulle sun muille sen kanssa.

Ei kai kukaan kiistä sitä että mitä ikinä ihminen tekeekin, niin sen takana täytyy olla vankkaa osaamista? Valitettavan usein tuntuu että ainoastaan muodollisella koulutuksella ja niiden oheistuotteina syntyneillä papereilla/sertifikaateilla mitataan osaamista, joka mielestäni on irrallaan todellisuudesta siinä suhteessa, että osaamista voi hankkia muillakin tavoin kuin istumalla koulunpenkillä. Miksi siitäkin asiasta pitäisi tehdä jokin kastijaottelu?

Jotkut oppii eri lailla kuin toiset, ei voi sanoa että ainoastaan opistomuusikot osaavat, koska nurkan takana saattaa olla joku ei-opistomuusikko joka osaa ihan yhtä lailla, joskus jopa paremmin. Mutta ei, kaikkea pitää mitata muodollisilla oppiarvoilla ja vieroksua niitä jotka ovat hankkineet tietonsa jostain muualta kuin akkreditoiduista oppilaitoksista. Haistan tässä vahvasti opettajien huolen omasta leipäpuustansa.

INDEED! Juuri tuo on ongelma, että papereilla tuntuu olevan suurempi merkitys, kuin itse taidoilla. Tietenkään kaikkea ei voi itseopiskella samalle tasolle, mutta väitän että esimerkiksi juuri musiikissa nykyaikana pystyy opiskelemaan itsensä täysin samalle tasolle "yksin", kuin joku toinen jossain opistossa. Orkestraatiota ja sovituksia myöten. Netissä on vastaus JOKAISEEN kysymykseen (ja YouTubessa myös video 95% tapauksista). Sekin kertoo jo jostain, että motivaatio riittää siihen vuosien itseopiskeluun.


Jos kerta osaa kaikki opistossa opiskeltavat asiat, niin eikö olisi lopulta aika pieni vaiva käydä sitä tutkintoa pois alta? Opiston käyminen kun on objektiivinen osoitus siitä, että henkilö ehkä taitaa tarvittaessa muutakin kuin sen absoluuttisen oman mukavuusalueensa.

Funereal muokkasi viestiä 00:44 16.12.2013

En tunne asiaa kovin hyvin, mutta tekeekö tuolla opistotutkinnolla mitään muuta kuin että pääsee jatko-opiskelemaan korkeakouluun? Parantaako se esim. mahdollisuutta tienata ammattimuusikkona tms.? Vai oliko tässä ajatuksena, että korkeakouluun pitäisi olla kelpoisuus hakea myös ilman opistotutkintoa?

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#169 kirjoitettu 16.12.2013 10:24

Klaus H kirjoitti:
Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Itseopiskelemalla voi tutustua teoriaan täydellisesti. Ehkä jokin ryhmätyöhenki saattaa silloin jäädä uupumaan, mutta mitä teoriaan tulee niin en usko että kouluissa olisi jotain salattua tietoutta jota ei muualta saisi. Tuskin missään on nykyään. Itseoppineeksi kirurgiksikin voi tulla, mutta on kieltämättä hankalaa harjoitella kotioloissa. Muodollinen koulutus voi ehkä tarjota resursseja ja vertaistukea. Toivottavasti kukaan ei opiskele sen takia että saisi jonkun diplomin ja voisi päteä suvulle sun muille sen kanssa.

Ei kai kukaan kiistä sitä että mitä ikinä ihminen tekeekin, niin sen takana täytyy olla vankkaa osaamista? Valitettavan usein tuntuu että ainoastaan muodollisella koulutuksella ja niiden oheistuotteina syntyneillä papereilla/sertifikaateilla mitataan osaamista, joka mielestäni on irrallaan todellisuudesta siinä suhteessa, että osaamista voi hankkia muillakin tavoin kuin istumalla koulunpenkillä. Miksi siitäkin asiasta pitäisi tehdä jokin kastijaottelu?

Jotkut oppii eri lailla kuin toiset, ei voi sanoa että ainoastaan opistomuusikot osaavat, koska nurkan takana saattaa olla joku ei-opistomuusikko joka osaa ihan yhtä lailla, joskus jopa paremmin. Mutta ei, kaikkea pitää mitata muodollisilla oppiarvoilla ja vieroksua niitä jotka ovat hankkineet tietonsa jostain muualta kuin akkreditoiduista oppilaitoksista. Haistan tässä vahvasti opettajien huolen omasta leipäpuustansa.

INDEED! Juuri tuo on ongelma, että papereilla tuntuu olevan suurempi merkitys, kuin itse taidoilla. Tietenkään kaikkea ei voi itseopiskella samalle tasolle, mutta väitän että esimerkiksi juuri musiikissa nykyaikana pystyy opiskelemaan itsensä täysin samalle tasolle "yksin", kuin joku toinen jossain opistossa. Netissä on vastaus JOKAISEEN kysymykseen (ja YouTubessa myös video 95% tapauksista). Sekin kertoo jo jostain, että motivaatio riittää siihen vuosien itseopiskeluun.

Aika usein näen eri puolilla internettiä näitä opistomuusikoita, joiden musiikki kuitenkin on melko huonoa. Jos niitä erityisiä lahjoja ei ole, niin niitä ei tule vaikka tietäisi diatonisen järjestelmän paremmin kuin oman syntymävuotensa.


Kyllä kyllä. Mielestäni tässä ei ole kyseessä mikään kilpailu jossa olisi jotain voittajia, miksi pitäisikään olla?

Tämä yhteiskunta pohjaa liian vahvasti muodollisiin saavutuksiin. Siinä pelissä hyvin helposti menee niin sanotusti "lapsi pesuveden mukana."

Musiikki, taide, ihmisten sisäinen ja kollektiivinen tajunta, ne kaikki halutaan alistaa joidenkin tahojen kontrolloitaviksi.

Se on väärin. Kukaan joka tekee ja nauttii musiikista, kukaan heistä ei ole paha ihminen. Ei sitä voi oikeasti jaotella hyviin ja pahoihin, ja miksi pitäisikään? Musiikki on elämää rakentava voima, ja mielestäni kaikki jotka ovat edes etäisesti tekemisissä musiikin kanssa ovat jo paikkansa lunastaneet.


No siis vittu...just näin! Tämä on yksi niitä tärkeimpiä asioita, mitä tulee taiteeseen. Tämä on just se taiteen todellinen sisäinen voima ja tarkoitus.

Minua siis häiritsee tosi paljon, jos se aito ihmisen luovuus unohdetaan tai hukataan peruskoulutuksen oravanpyörässä ja tuloksena on sitten sitä perushihnakamaa, josta ei hehku edes sitä yhtäkään tekijällistä kynttiläliekkiä.

Minäkin silti rakastan taidetta ja ihmisen luovuutta, kunhan se ei vaan ole jotain pakko-opillista vanhan toistoa taikka sielutonta omasta itsestä tulevan alkuvoiman puutetta.


Kas siinäpä se onkin se avain. Luulisin. Sen tasapainon löytäminen voi olla vaikeata. Miksi? En tiedä... Uskon että sen jokaisesta löytyvän lepattavan liekin esiin saamiseksi tarvitaan ulkoisia tahoja, jotka näkevät ns. keisarin uusien vaatteiden lävitse. Nykyään on niin paljon kamaa mikä ainoastaan sumentaa kenttää. Mutta onko tällä mitään väliä loppupeleissä...


Niin siis loppupeleissä jokainen meistä kuolee, että sitä kautta ajatellen ihan sama...mutta se aika mitä käytetään tähän elämiseen, niin se pitää elää eikä vaan olla ja toistaa jotain muottia ilman, että itseltä löytyy kykyä sisäistää taikka kyseenalaistaa asioita. Jokainen on oman elämänsä seppä, jota Suomen koulutus yrittää ihan liikaa pakkosampottaa.


Jokainen on oman elämänsä seppä, jota Suomen koulutus yrittää ihan liikaa pakkosampottaa.

Tämä. Tämä on tosiasia jota virallinen taho ei hyväksy. Hyväksymme virallisen tahon? Kuka hyväksyy, kuka ei.

Ne ketkä ei hyväksy joutuvat ihan ihme hyökytyksen kohteeksi. Suojapaikka on olemassa, ja tämä aiheuttaa virallisessa tahossa kylmiä väreitä.

Totuus ei pala tulessakaan, tämä olisi hyvä pitää mielessä. Totuus on totuus.

Ihan sama mitä Suomen virallinen taho luulee, luulo ei ole tiedon väärti.


Meillä ihminen joutuu liian nuorena päättämään, mitä aikoo tehdä loppuelämänsä. Koulutuksen tarkoitus on hankkia mahdollisimman laaja-alainen osaaminen, että jatkossa voisi suuntautua mihin tahansa. Senpä takia aina pitää opiskella sellaistakin, mistä ei näyttäisi koskaan olevan hyötyä. Vaikka meillä onkin sama pää koko ikämme, sen sisällä nuo halut ja kiinnostukset muuttuvat ja jossain vaiheessa haluaakin aivan muuta, kuin mitä aikaisemmin kuvitteli. Tai sitten muuten tulee sellaista tarjolle, mistä ei ennen osannut uneksia. Silloin pitää olla joko mahdollisuus mennä uudelleen oppimaan, tai olla jo opetellut.
Koulua voitaisiin ehkä enemmän muuttaa siihen suuntaan, että sitä käytäisiin pitkin elämää aina tarpeentullen hiukan lisää, eikä yritettäisi päntätä kaikkea jo nuoruudessa.

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2 3 4 5

Vastaa Aloita uusi keskustelu