Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Mikrofonityöskentelystä


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#1 kirjoitettu 06.12.2023 09:14

Mikrofonityöskentelystä


Aloitetaanpas tällainen keskustelu vaihteeksi... Aika moni käyttää nykyään pääasiassa VST plugareita rumpujen, kitaroiden ja bassojen sekä koskettimien työstämiseen, mutta tässä ketju jossa voi keskustella perinteisin menetelmin mikrofonilla äänittämisestä... Vähintäänkin laulun kanssa jokainen joutuu kuitenkin käyttämään mikrofonia...

Eli niistä omista kokemuksista voi tässä kertoa, keskustella, ja antaa vähän vinkkejäkin...

Ja toki jos äänität esim. rumpuja taikka sähkökitaraa mikrofonia avuksi käyttäen, niin tästäkin olisi siis mukava kuulla kommentteja...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#2 kirjoitettu 06.12.2023 09:25

Mun on sanottava tähän heti alkuun, että käytän mikrofonia vain laulun äänittämiseen, mutta jostakin luin tai katsoin videon taannoin, että esim. akustista kitaraa äänittäessä se mikrofoni tulisi suunnata sen kitaran ääniaukon sijaan jonnekin otelaudan 12. ja 15. nauhan välille, jottei se ääni kumise liikaa...

Itse laulun äänittämisestä, niin mulla on käytössä dynaaminen mikrofoni... Näin kerrostaloasunnossa ei ole mitään järkeä käyttää kondensaattorimikkiä, kun se tilan tuntu ei olisi paras mahdollinen... Kun käyttää dynaamista mikkiä, niin sen kaiun lisääminen onnistuu jälkikäteenkin...

Itse asiassa olen viime aikoina ruvennut kokeilemaan tän mun dynaamisenkin mikin kanssa sitä, että väännän mikin etuastetta hieman kovemmalle, ja pidän mikkiä noin 20-30 sentin päässä suusta...

Tuo vähentää laulun liikaa bassomaisuutta, ja toisaalta kun mulla on laulua äänitettäessä myös CLA Vocals VST plugarista yksi presetti päällä ja käytössä, niin ne laulun nyanssit välittyy aika hyvin kuitenkin siinä nauhoitustilanteessa mukaan kuulokkeisiin... Ja jälkikäteen kun miksaa ja käyttää tuota plugaria kaksin kappalein sarjassa, niin saa leikkailla lauluraidoista ne isommat hengitysäänet pois, jottei ne pilaa sitä lopullista lauluraitaa...

Eli tuo dynaaminenkin mikki erottaa ne laulun nyanssit aikas hyvin, vaikka sitä pitelee suht kaukana suusta, kunhan vaan etuasteesta on säädetty herkkyys kohdilleen...

^ Vastaa Lainaa


ricbay

Ric Bay
88 viestiä

#3 kirjoitettu 06.12.2023 10:20

Mulla on pari konkkamikkiä joiden taajuusvaste on 50-20000Hz. Käytän pääaasiassa laulun ja akustisen kitaran nauhoitukseen. Pari kertaa käyttänyt myös särökitaran ja akustisten rumpujen nauhoitukseen. Laulussa mikki on noin 10cm päässä huulista ja välissä pop filtteri. Huoneen oma kaiku ei tule häiritsemään, kun pitää mikkiä tarpeeksi lähellä. Lauluraidalla käytän yleensä Wavesin JJP Vocals plugaria. Rummut mikitin niin, että dynaaminen basarissa ja konkkamikit molemmin puolin settiä, jotta saisi jonkinlaista sterokuvaa. Huonekaikua tulee tietty paljon ja vuotoa. Ei paras ratkaisu, mutta niillä mennään, mitä pakista löytyy. Akustisen kitaran mikin paikkaa olen kokeillut monesta paikkaa. Suoraan kopan aukon edestä sitä kuminaa tulee kyllä, mutta equlla sen saa pois. Heleämmät äänet tulee kun vähän vie mikkiä otelaudan puolelle. Joskus se huoneen oma kaiku on ihan toivottavakin efekti, mitä saa lisää, kun vie mikkiä kauemmaksi kohteesta.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1751 viestiä

#4 kirjoitettu 06.12.2023 10:21

Tää on hyvä aihe. Näin ajattelen itse prosessista:
Kuten aiemmin jo sanoin toisessa ketjussa, niin lauletun musan tärkein asia on laulutulkinta. Oltiin tausta sitten tehty ihan millä instrumenteilla tahansa. Toki taustojen pitää svengata ja toimia myös muuten hyvin ja laulutulkintaa tukien, ja mikä tärkeintä: taustat pitää rakentaa ottaen huomioon solistin ääni ja se tapa, millä solistin tiedetään laulavan. Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon jo biisiä tehdessä: sävellys, sanoitus ja sovitus tehdään ajatellen juuri tätä ääntä ja tyyliä.

Kannattaa myös etukäteen miettiä, millä tekniikalla lähdetään tallennusta tekemään. Vedetäänkö laulu voimalla, vai otetaanko tyyliksi juttelevampi lähimikrofonitekniikka, sen määrää pitkälle biisin tyyli ja sanoma yleensäkin. Mutta joka tapauksessa, mielikuvituksen voi antaa laukata kunnolla. On myös hyväksyttävä se, mihin omat resurssit oikeasti laulajana riittävät, mikäli haluaa tehdä uskottavaa jälkeä. Toki täällä Mikserissä kannattaa tehdä myös kokeiluja ja antaa kuultavaksi sellaistakin, mikä ei aina joka kulmalta toimi täysin. Vain kokeilemalla voi löytää oman toimivimman tyylinsä.

Tuossa edellä se ajattelumalli, miten olen pohtinut tuota prosessia yleisesti. Palaan asiaan, kun pohdin hieman havaitsemiani teknisiä asioita laulun ja myös akustisen skitan äänittämisessä. Varmaankin ajatukseni ovat vanhakantaisia, mutta kai sieltä jotain voi löytyä tähänkin päivään sopivasti. Oma "tyyli" kun raahaa noin 40 - 50 vuotta jäljessä tämän ajan tuotannoista.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#5 kirjoitettu 06.12.2023 10:54 Muok:06.12.2023 11:06

ricbay kirjoitti:


Lauluraidalla käytän yleensä Wavesin JJP Vocals plugaria.


Mä taas käytän tätä Wavesin CLA Vocals plugaria lauluraidalla...

Kävin katselemassa tuota sun JJP Vocals plugaria tuolla Wavesin sivuilla, ja aika lailla saman tapainen tuo munkin plugari on kuin tuo sun JJP Vocals... Sulla on mukana myös de-esseriä ja sen sellaista tuossa, mutta hinta näyttäisi nyt tarjouksessa olevan noilla sama, eli noin 30 taalaa...

Olen kyllä tykännyt tuosta Wavesin CLA Vocals plugarista juurikin sen vuoksi, että se on helppokäyttöinen ja laulu sen avulla kuulostaa aika hyvältä... Mulla vaan on se tapa tuon käytössä, että lauluraitaa nauhoittaessa mulla on yksi presetti tuosta käytössä, jotta kuulokkeista kuulee laulaessa sitä efektointia myös... Mutta sitten miksatessa lisään raidalle heti perään sarjaan toisen instanssin tuosta plugarista, ja näin se kuulostaa mun mielestä paremmalta...

Tuo noitten plugarien sarjaan kytkeminen nostaa kyllä jotenkin sen nauhoituksen ja mikin herkkyyttä... Kun mulla ei ole tuota plugaria päällä, niin hengitysäänet mikistä ei välity kuulokkeisiin asti... Yksi instanssi lisää herkkyyttä, ja sitten miksatessa kaksi instanssia tuota plugaria tarkoittaa sitä, että siinä äänitystilanteessa sen mikin taltioimat pienetkin henkäykset kuuluu selvästi, ja ne on poistettava ja leikattava pois lopulliselta lauluraidalta...

Pitäisi tosiaan hommata pop filtteri, ja ylipäätään parempi mikki laulun nauhoitusta varten, eli Shuren SM58 mikistä olen pitkään haaveillut...

Nyt mulla on käytössä tuollainen suht edullinen beyerdynamic OPUS 29 S dynaaminen mikki, joka kyllä halpismikiksi on hinta-laatu suhteeltaan yllättävänkin hyvä... Taikka sitten en vain tiedä paremmasta mitään kun ei ole vertailukohtaa ollut...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#6 kirjoitettu 06.12.2023 11:12 Muok:06.12.2023 11:19

IT kirjoitti:
ricbay kirjoitti:


Lauluraidalla käytän yleensä Wavesin JJP Vocals plugaria.


Mä taas käytän tätä Wavesin CLA Vocals plugaria lauluraidalla...

Kävin katselemassa tuota sun JJP Vocals plugaria tuolla Wavesin sivuilla, ja aika lailla saman tapainen tuo munkin plugari on kuin tuo sun JJP Vocals... Sulla on mukana myös de-esseriä ja sen sellaista tuossa, mutta hinta näyttäisi nyt tarjouksessa olevan noilla sama, eli noin 30 taalaa...

Olen kyllä tykännyt tuosta Wavesin CLA Vocals plugarista juurikin sen vuoksi, että se on helppokäyttöinen ja laulu sen avulla kuulostaa aika hyvältä... Mulla vaan on se tapa tuon käytössä, että lauluraitaa nauhoittaessa mulla on yksi presetti tuosta käytössä, jotta kuulokkeista kuulee laulaessa sitä efektointia myös... Mutta sitten miksatessa lisään raidalle heti perään sarjaan toisen instanssin tuosta plugarista, ja näin se kuulostaa mun mielestä paremmalta...

Tuo noitten plugarien sarjaan kytkeminen nostaa kyllä jotenkin sen nauhoituksen ja mikin herkkyyttä... Kun mulla ei ole tuota plugaria päällä, niin hengitysäänet mikistä ei välity kuulokkeisiin asti... Yksi instanssi lisää herkkyyttä, ja sitten miksatessa kaksi instanssia tuota plugaria tarkoittaa sitä, että siinä äänitystilanteessa sen mikin taltioimat pienetkin henkäykset kuuluu selvästi, ja ne on poistettava ja leikattava pois lopulliselta lauluraidalta...

Pitäisi tosiaan hommata pop filtteri, ja ylipäätään parempi mikki laulun nauhoitusta varten, eli Shuren SM58 mikistä olen pitkään haaveillut...

Nyt mulla on käytössä tuollainen suht edullinen beyerdynamic OPUS 29 S dynaaminen mikki, joka kyllä halpismikiksi on hinta-laatu suhteeltaan yllättävänkin hyvä... Taikka sitten en vain tiedä paremmasta mitään kun ei ole vertailukohtaa ollut...


Shure 58 on erinomainen studiolaulumikki. Jos laitat vaikka googleen Best studio microphone for vocals, niin lähes kaikissa rankkauksissa mainitaan 58.

Niitä muuten myydään muusikoiden.netissä mikrofonit-osiossa käytettynä ihan jatkuvasti edullisesti. Tuo mikkihän kestää paiskomista, joten ovat lähes varmasti kunnossa.

Rokimmassa kamassa käytän laulussa Shure 57:aa tuulisuojan kanssa, muissa sitten Neumann 102:ta tai Akg C3000:ta, sitä vanhaa sarjaa. Ostin muuten mikin Frank Robsonilta n. 30-vuotta sitten.

Lisään vielä, että konkan laitan tähän pömpeliin, joka on erinomainen huonekaiun syöjä.

https://www.fruugo.fi/...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#7 kirjoitettu 06.12.2023 11:17

SampoM kirjoitti:
IT kirjoitti:
ricbay kirjoitti:


Lauluraidalla käytän yleensä Wavesin JJP Vocals plugaria.


Mä taas käytän tätä Wavesin CLA Vocals plugaria lauluraidalla...

Kävin katselemassa tuota sun JJP Vocals plugaria tuolla Wavesin sivuilla, ja aika lailla saman tapainen tuo munkin plugari on kuin tuo sun JJP Vocals... Sulla on mukana myös de-esseriä ja sen sellaista tuossa, mutta hinta näyttäisi nyt tarjouksessa olevan noilla sama, eli noin 30 taalaa...

Olen kyllä tykännyt tuosta Wavesin CLA Vocals plugarista juurikin sen vuoksi, että se on helppokäyttöinen ja laulu sen avulla kuulostaa aika hyvältä... Mulla vaan on se tapa tuon käytössä, että lauluraitaa nauhoittaessa mulla on yksi presetti tuosta käytössä, jotta kuulokkeista kuulee laulaessa sitä efektointia myös... Mutta sitten miksatessa lisään raidalle heti perään sarjaan toisen instanssin tuosta plugarista, ja näin se kuulostaa mun mielestä paremmalta...

Tuo noitten plugarien sarjaan kytkeminen nostaa kyllä jotenkin sen nauhoituksen ja mikin herkkyyttä... Kun mulla ei ole tuota plugaria päällä, niin hengitysäänet mikistä ei välity kuulokkeisiin asti... Yksi instanssi lisää herkkyyttä, ja sitten miksatessa kaksi instanssia tuota plugaria tarkoittaa sitä, että siinä äänitystilanteessa sen mikin taltioimat pienetkin henkäykset kuuluu selvästi, ja ne on poistettava ja leikattava pois lopulliselta lauluraidalta...

Pitäisi tosiaan hommata pop filtteri, ja ylipäätään parempi mikki laulun nauhoitusta varten, eli Shuren SM58 mikistä olen pitkään haaveillut...

Nyt mulla on käytössä tuollainen suht edullinen beyerdynamic OPUS 29 S dynaaminen mikki, joka kyllä halpismikiksi on hinta-laatu suhteeltaan yllättävänkin hyvä... Taikka sitten en vain tiedä paremmasta mitään kun ei ole vertailukohtaa ollut...


Shure 58 on erinomainen studiolaulumikki. Jos laitat vaikka googleen Best studio microphone for vocals, niin lähes kaikissa rankkauksissa mainitaan 58.

Niitä muuten myydään muusikoiden.netissä mikrofonit-osiossa käytettynä ihan jatkuvasti edullisesti. Tuo mikkihän kestää paiskomista, joten ovat lähes varmasti kunnossa.


Joo, näin olen käsittänyt että tuo on hyvä dynaaminen mikki sekä studio että live käyttöön... Mutta uutena ajattelin joskus sitten kun sen aika tulee kohdalle niin tuollaisen hankkia...

Sen verran olen tuota katsellut, että tuosta SM 58:sta on kahta mallia: kytkimellä ja ilman...

Kuvittelisin, että livekäyttöön ei kannata kytkimellä varustettua hankkia, mutta kotistudiotyöskentelyssä läppärin kanssa pelatessa voi olla hyödyksi että tuon mikin saa välillä pois päältä?

Tuosta olisi kanssa kiva saada kokeneempien mielipide?

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#8 kirjoitettu 06.12.2023 11:20

Ei sillä ole käytännössä mitään väliä onko kytkin vai ei. Vähemmän rikkimentävää ilman, sanoisin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#9 kirjoitettu 06.12.2023 11:23 Muok:06.12.2023 11:25

SampoM kirjoitti:


Ei sillä ole käytännössä mitään väliä onko kytkin vai ei. Vähemmän rikkimentävää ilman, sanoisin.


OK... No niin kait se on... Mitä vähemmän liikkuvia osia, niin sitä kestävämpi lopputulos, ja onhan tuollaiset kytkimet monesti juurikin sellaisia, että ne vikautuvat ajan kanssa...

Ajattelin vain, että livekäytössä jos pitää mikkiä vapaasti kädessä, niin mikki ilman kytkintä on parempi, jottei se mene vahingossa pois päältä...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#10 kirjoitettu 06.12.2023 11:26 Muok:06.12.2023 11:27

Olen huomannut, että siinä, missä saat dynaamisella mikillä hyvän laulusaundin heti, joudut konkkamikkiä equttamaan ja kompressoimaan niin paljon, että lopulta sen saundi on usein huonompi kuin dynaamisen. Eli niitä konkkamikin laajoja taajuuksia ei pysty hyödyntämään kuin ihan akustisissa kevyissä biiseissä.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#11 kirjoitettu 06.12.2023 11:30

SampoM kirjoitti:


Olen huomannnut, että siinä, missä saat dynaamisella mikillä hyvän laulusaundin heti, joudut konkkamikkiä equttamaan ja kompressoimaan niin paljon, että lopulta sen saundi on usein huonompi kuin dynaamisen. Eli niitä konkkamikin laajoja taajuuksia ei pysty hyödyntämään kuin ihan akustisissa kevyissä biiseissä.


Joo, mäkin pohdin aiemmin konkkamikin hankkimista, mutta ei sitä kannata tällaiseen akustoimattomaan kerrostaloasuntoon hankkia... Olen ihan tyytyväinen siihen äänenlaatuun, jonka tuolla dynaamisella mikillä saan aikaiseksi...

Toki jos olisi ihan oikeassa studiossa vetämässä voksuja sisään, niin konkkamikkiä kannattaisi ainakin kokeilla...

(Mutta joo... Nyt pitää hetkeksi häipyä tästä, kun pakollinen kauppareissu... Palataan kohta asiaan...)

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#12 kirjoitettu 06.12.2023 11:37

IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


Olen huomannnut, että siinä, missä saat dynaamisella mikillä hyvän laulusaundin heti, joudut konkkamikkiä equttamaan ja kompressoimaan niin paljon, että lopulta sen saundi on usein huonompi kuin dynaamisen. Eli niitä konkkamikin laajoja taajuuksia ei pysty hyödyntämään kuin ihan akustisissa kevyissä biiseissä.


Joo, mäkin pohdin aiemmin konkkamikin hankkimista, mutta ei sitä kannata tällaiseen akustoimattomaan kerrostaloasuntoon hankkia... Olen ihan tyytyväinen siihen äänenlaatuun, jonka tuolla dynaamisella mikillä saan aikaiseksi...

Toki jos olisi ihan oikeassa studiossa vetämässä voksuja sisään, niin konkkamikkiä kannattaisi ainakin kokeilla...

(Mutta joo... Nyt pitää hetkeksi häipyä tästä, kun pakollinen kauppareissu... Palataan kohta asiaan...)


Joo studiotila on ihan oma juttunsa, koska tila itsessään on täysin dempattu.

^ Vastaa Lainaa


ricbay

Ric Bay
88 viestiä

#13 kirjoitettu 06.12.2023 11:46

IT kirjoitti:
ricbay kirjoitti:


Lauluraidalla käytän yleensä Wavesin JJP Vocals plugaria.


Mä taas käytän tätä Wavesin CLA Vocals plugaria lauluraidalla...

Kävin katselemassa tuota sun JJP Vocals plugaria tuolla Wavesin sivuilla, ja aika lailla saman tapainen tuo munkin plugari on kuin tuo sun JJP Vocals... Sulla on mukana myös de-esseriä ja sen sellaista tuossa, mutta hinta näyttäisi nyt tarjouksessa olevan noilla sama, eli noin 30 taalaa...

Olen kyllä tykännyt tuosta Wavesin CLA Vocals plugarista juurikin sen vuoksi, että se on helppokäyttöinen ja laulu sen avulla kuulostaa aika hyvältä... Mulla vaan on se tapa tuon käytössä, että lauluraitaa nauhoittaessa mulla on yksi presetti tuosta käytössä, jotta kuulokkeista kuulee laulaessa sitä efektointia myös... Mutta sitten miksatessa lisään raidalle heti perään sarjaan toisen instanssin tuosta plugarista, ja näin se kuulostaa mun mielestä paremmalta...

Tuo noitten plugarien sarjaan kytkeminen nostaa kyllä jotenkin sen nauhoituksen ja mikin herkkyyttä... Kun mulla ei ole tuota plugaria päällä, niin hengitysäänet mikistä ei välity kuulokkeisiin asti... Yksi instanssi lisää herkkyyttä, ja sitten miksatessa kaksi instanssia tuota plugaria tarkoittaa sitä, että siinä äänitystilanteessa sen mikin taltioimat pienetkin henkäykset kuuluu selvästi, ja ne on poistettava ja leikattava pois lopulliselta lauluraidalta...

Pitäisi tosiaan hommata pop filtteri, ja ylipäätään parempi mikki laulun nauhoitusta varten, eli Shuren SM58 mikistä olen pitkään haaveillut...

Nyt mulla on käytössä tuollainen suht edullinen beyerdynamic OPUS 29 S dynaaminen mikki, joka kyllä halpismikiksi on hinta-laatu suhteeltaan yllättävänkin hyvä... Taikka sitten en vain tiedä paremmasta mitään kun ei ole vertailukohtaa ollut...


Juu tuttu plugari tuo CLA Vocals. Aikalailla minustakin samanlainen, kun JJP Vocals. Tykkään kanssa helppokäyttöisyydestä. Löytyy presetistä hyvät säädöt melkein heti.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#14 kirjoitettu 06.12.2023 12:24

ricbay kirjoitti:
IT kirjoitti:
ricbay kirjoitti:


Lauluraidalla käytän yleensä Wavesin JJP Vocals plugaria.


Mä taas käytän tätä Wavesin CLA Vocals plugaria lauluraidalla...

Kävin katselemassa tuota sun JJP Vocals plugaria tuolla Wavesin sivuilla, ja aika lailla saman tapainen tuo munkin plugari on kuin tuo sun JJP Vocals... Sulla on mukana myös de-esseriä ja sen sellaista tuossa, mutta hinta näyttäisi nyt tarjouksessa olevan noilla sama, eli noin 30 taalaa...

Olen kyllä tykännyt tuosta Wavesin CLA Vocals plugarista juurikin sen vuoksi, että se on helppokäyttöinen ja laulu sen avulla kuulostaa aika hyvältä... Mulla vaan on se tapa tuon käytössä, että lauluraitaa nauhoittaessa mulla on yksi presetti tuosta käytössä, jotta kuulokkeista kuulee laulaessa sitä efektointia myös... Mutta sitten miksatessa lisään raidalle heti perään sarjaan toisen instanssin tuosta plugarista, ja näin se kuulostaa mun mielestä paremmalta...

Tuo noitten plugarien sarjaan kytkeminen nostaa kyllä jotenkin sen nauhoituksen ja mikin herkkyyttä... Kun mulla ei ole tuota plugaria päällä, niin hengitysäänet mikistä ei välity kuulokkeisiin asti... Yksi instanssi lisää herkkyyttä, ja sitten miksatessa kaksi instanssia tuota plugaria tarkoittaa sitä, että siinä äänitystilanteessa sen mikin taltioimat pienetkin henkäykset kuuluu selvästi, ja ne on poistettava ja leikattava pois lopulliselta lauluraidalta...

Pitäisi tosiaan hommata pop filtteri, ja ylipäätään parempi mikki laulun nauhoitusta varten, eli Shuren SM58 mikistä olen pitkään haaveillut...

Nyt mulla on käytössä tuollainen suht edullinen beyerdynamic OPUS 29 S dynaaminen mikki, joka kyllä halpismikiksi on hinta-laatu suhteeltaan yllättävänkin hyvä... Taikka sitten en vain tiedä paremmasta mitään kun ei ole vertailukohtaa ollut...


Juu tuttu plugari tuo CLA Vocals. Aikalailla minustakin samanlainen, kun JJP Vocals. Tykkään kanssa helppokäyttöisyydestä. Löytyy presetistä hyvät säädöt melkein heti.


Joo, tossa CLA Vocals plugarissa taitaa olla 6 säätöä, ja niistä kaikista kolme eri variaatiota...

Mä kun laitan sarjaan kaksi noita, niin niitä säätöjä pääsee sopivasti sekoittelemaan... EQ:sta on kahden säädön sijaan kahdella instanssilla valittavissa 4 eri säätöä...

Mutta helppokäyttöisyys on mustakin tosi hyvä noissa... En ole mitenkään kovin innostunut miksaamisesta... Kotistudiotyöskentelyssä piisin purkittaminen eri raidoille vielä menee ihan mukavasti, mutta siinä vaiheessa kun pitää alkaa miksaamaan ja nysväämään niitä säätöjä, niin homma muuttuu enemmän työnteoksi...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#15 kirjoitettu 06.12.2023 12:58

SampoM kirjoitti:


Lisään vielä, että konkan laitan tähän pömpeliin, joka on erinomainen huonekaiun syöjä.

https://www.fruugo.fi/...


Tuohan näyttää ihan oivalta pömpeliltä... Ilmeisesti se ei edes vie paljoa tilaa siinä mikrofonin ympärillä, jos oikein ymmärsin... Eikä kyllä ollut hinnallakaan pilattu tuo...

Käytätkö sä useinkin tuota konkkamikkiä ja tuota pömpeliä tuohon laulun äänittämiseen? Sulla kun on piiseissä muutenkin aina sellainen tosi pron kuuloinen tuo laulumix...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#16 kirjoitettu 06.12.2023 14:21

IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


Lisään vielä, että konkan laitan tähän pömpeliin, joka on erinomainen huonekaiun syöjä.

https://www.fruugo.fi/...


Tuohan näyttää ihan oivalta pömpeliltä... Ilmeisesti se ei edes vie paljoa tilaa siinä mikrofonin ympärillä, jos oikein ymmärsin... Eikä kyllä ollut hinnallakaan pilattu tuo...

Käytätkö sä useinkin tuota konkkamikkiä ja tuota pömpeliä tuohon laulun äänittämiseen? Sulla kun on piiseissä muutenkin aina sellainen tosi pron kuuloinen tuo laulumix...


Käytän aina konkan kanssa. Tuo kinkkiboxi on joidenkin testien mukaan parempi kuin neljä kertaa kalliimmat länsimaiset. Ostin Aliexpressistä 29 eurolla.

Tuohon mötikkään tottuu nopeasti eikä vie juuri tilaakaan. Huomattavasti parempi kuin sellainen mikin eteen laitettava taittuva miniseinäke, jollainen löytyy myös.

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#17 kirjoitettu 06.12.2023 14:34 Muok:06.12.2023 14:35

Tässä on muuten Shure 58-laulusaundia. Koko biisi äänitetty iPadilla Garagebandilla. Kyseinen laulaja, Julius Suominen, muuten vetää parhaillaan Helsingin kaupunginteatterin päälavalla Rakas Evan Hansen-musikaalin pääroolia. Näytti esitykset jatkuvan ensi kesään asti.

https://www.mikseri.ne...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#18 kirjoitettu 06.12.2023 14:54

SampoM kirjoitti:


Tässä on muuten Shure 58-laulusaundia. Koko biisi äänitetty iPadilla Garagebandilla. Kyseinen laulaja, Julius Suominen, muuten vetää parhaillaan Helsingin kaupunginteatterin päälavalla Rakas Evan Hansen-musikaalin pääroolia. Näytti esitykset jatkuvan ensi kesään asti.

https://www.mikseri.ne...


Hyvä saundi laulussa kuten koko piisissä, joka on hyvin miksattu ja tuotettu... Mulla oli muuten aikoinaan yksi tuttu Helsingin kaupunginteatterilla valomiehenä... Saatiin aina välillä edullisia lippuja näytöksiin, ja tulihan niitä joitakin sitten tultua katsottua siellä...

Huomasin myös tuon sun "Kellikuningas" piisin... Pakko uskoa, että olet Neppaaja isolla N:llä henkeen ja vereen, jos siitä on kerta harrastuksen ohella tehty ihan oma piisikin...

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#19 kirjoitettu 06.12.2023 21:53

Minä olen käyttänyt laulun ja puupuhaltimien nauhoittamiseen Roden NT-1A mikkiä. On toiminut erittäin hyvin ja varsinkin laulun saundia saa kivasti muokattua sillä, että miltä etäisyydeltä laulaa.

Livenä foneilla ja laululla on sitten ollut shuren SM58 ja 57 käytössä. Fonien kanssa noissa mikeissä on se vähän hankalaa, että pitää seistä siinä aika staattisesti että se mikki kuulee soiton järkevästi. Ja sitten jos vaihtaa kahden eri fonin välillä niin joskus on joutunut sitten mikkiä nostelemaan tai laskemaan biisien välissä.

Vaskipuhaltimia koitin joskus nauhoittaa tuolla roden mikillä ja totesin lopulta, että se on mahdotonta. Ehkä käyrätorvi saattaisi onnistua kun sinne tungetaan käsi sisälle kerta. Jos trumpetilla tai pasuunalla osoittaa mikkiin, ääni menee ruvelle, koska soitin on niin suuntaavaa ja siitä tulee ilmavirta suoraan mikkiin. Pop-filtterikään ei tähän auttanut. Sitten jos soittaa läheltä ohi mikistä, niin torven ääni kuulostaa tulevan seinän takaa. Sitten jos menee kauas soittamaan, niin...no se kuulostaa kuin ääni tulisi jostain kaukaa ja se kuulostaa nauhalla pöljältä. Pitää ensi kerralla testailla noita vaskia dynaamisella mikillä, mutta siinä varmaan kestänee kun trumpetti on ollut perhe- ja työelämän takia tauolla.

Akustinen kitara on mennyt tuolla rodella kivasti nauhalle, mutta en ikinä muista mihin kohtaan kitaraa se kannattaisi laittaa ja sitä pitää vähän hakea joka kerta uudestaan.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#20 kirjoitettu 06.12.2023 22:56

Jamsteri kirjoitti:

Minä olen käyttänyt laulun ja puupuhaltimien nauhoittamiseen Roden NT-1A mikkiä. On toiminut erittäin hyvin ja varsinkin laulun saundia saa kivasti muokattua sillä, että miltä etäisyydeltä laulaa.

Livenä foneilla ja laululla on sitten ollut shuren SM58 ja 57 käytössä.

Vaskipuhaltimia koitin joskus nauhoittaa tuolla roden mikillä ja totesin lopulta, että se on mahdotonta. Ehkä käyrätorvi saattaisi onnistua kun sinne tungetaan käsi sisälle kerta. Jos trumpetilla tai pasuunalla osoittaa mikkiin, ääni menee ruvelle, koska soitin on niin suuntaavaa ja siitä tulee ilmavirta suoraan mikkiin. Pop-filtterikään ei tähän auttanut. Sitten jos soittaa läheltä ohi mikistä, niin torven ääni kuulostaa tulevan seinän takaa. Sitten jos menee kauas soittamaan, niin...no se kuulostaa kuin ääni tulisi jostain kaukaa ja se kuulostaa nauhalla pöljältä. Pitää ensi kerralla testailla noita vaskia dynaamisella mikillä, mutta siinä varmaan kestänee kun trumpetti on ollut perhe- ja työelämän takia tauolla.


Mulla on erinomainen kirja nimeltä "The recording, mixing, & mastering reference handbook" jonka ovat kirjoittaneet Karl Pedersen & Mark Grimshaw-Aagaard (2019)...

Siinä on paljonkin asiaa mikillä äänittämisestä eri soittimien osalta, ja luku 11 käsittelee "Brass and Wind Instruments"...

Kirja osaa ketoa, että nuo instrumentit äänitetään yleensä lähimikityksellä, ja se vaatii laadukkaita kondensaattorimikrofoneja jotka kestää korkean SPL:n ja laadukkaita etuasteita jotka kestävät transientteja... Kirja mainitsee AKG 414 , Neumann U87, ja Sennheiser MKH40 mikit esimerkiksi... Dynaamistakin mikkiä voidaan käyttää lähietäisyydellä... Kirja mainitsee Marshall MXL u69 mikin... Nauhamikkejäkin voi käyttää, ja ne sijoitetaan 30-60 cm etäisyydelle ...

En tiedä oliko tosta sulle nyt mitään apua, mutta tollasta tuo kirja kertoo noin pähkinänkuoressa...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1751 viestiä

#21 kirjoitettu 07.12.2023 11:22

Kokemusta on seuraavista mikeistä:

Se Electronics SE4400, Shure SM7B, Shure SM58, Shure SM57.

Noista Se Electronics on kondensaattorimikki, (muut dynaamisia). Hirsimökissä olen laulua äänittänyt sillä ilman mitään suojuksia, jolla yrittäisi estää ympäristön kaikuja. Instrumentteja tällä voi myös tallentaa, on ehkä parempi siinä kuin laulun tallennuksessa, ehkä ... Hirsimökissä on toiminut ok, koska kaiku mökissä on aika vaimea ja lyhyt, uskon sen olevan jopa hyödyksi. Mutta kannattaa kuunnella luureista mihin kohtaan kämppää sen mikin asettaa ..., jos saundaa korviin hyvältä, se on hyvä, tai se kelpaa itselle siis. Tällä mikillä pystyy tekemään mielenkiintoisia kokeiluja eri tiloissa, kun se ottaa kaikki äänet niin herkästi, pystyy kauempaa saamaan äänimaailmaa talteen, sen mukaan mitä haluaa. Samoin läheltä voi rupatella vaikka keittiön pöydän ääressä omia höpinöitä (eiku sanoituksia ... ) Kerran äänitin tällä biisiin laulun niin, että mikki oli noin 5 senttiä lattian yläpuolella suunnattuna ylöspäin ja lauloin kasvot lattiaan päin, otsa kiinni pöytälevyssä (onneksi kukaan ei nähnyt, olisivat kuskanneet ehkä piirille. ) Biisi on muistaakseni nimeltään Valitettavasti ja löytyy täältä Mikseristä sivuiltani.

Shure SM7B on aika iso jööti ja hyvä etuasteen kanssa, ja dynaamisena mikkinä tietysti passaa tilaan kuin tilaan. Pidän tätä sopivampana omalle lauluäänelleni kuin tuota edellistä konkkamikkiä, jossa soundi on hieman kovahko, sitä joutuu pehmentelemään miksauksessa. Tässä Shuressa on sopivan pehmyt ääni. Äänenpaineen kesto on myös muistaakseni todella hyvä. Kovaääniset heavyhuutajat kuulemani mukaan käyttää tätä paljon. Ja monipuolisesti tällä voi äänittää myös instrumentteja ja ihan vaan puhetta, radioissa näkyy näitä olevan myös käytössä. Totuuden jäljillä-biisin laulu äänitetty tällä.

Shure SM58, perushyvä mikki liveen ja äänityksiinkin, laulua joskus olen äänitellyt sillä ja Shure SM57:llä akkaria. Akkaria mikillä äänittäessä kumina tahtoo olla ongelma, pitää vaan kokeilla ja hakea oikeaa paikkaa mikille ja leikkoa taajuuksia miksatessa. Huolettomampaa on tietysti äänittää akkarin sisään rakennetulla mikillä, kuten myös olen tehnyt. Nämä molemmat käy kyllä laulun studioäänityksiinkin, kuulemani mukaan Tom Petty tykkäsi tallentaa laulua sm57:llä ja olikohan Bono U2:sta, joka jossain muistaakseni mainitsi sm58:n, joten ei sen mikin aina tarvitse olla kalleimman tapin mukaan, nuo molemmathan ovat vain jotain satasen toista hintaluokassa.

Laulua äänittäessä pop-filtteri on aina käytössä, parempi niin kuin alkaa niitä posauksia poistamaan jälkikäteen äänitteestä. Tulee niin harvakseltaan ääniteltyä, että on tahtonut jo unohtuakin asioita, mitä noissa eri mikeissä kannattaa huomioida eri tiloissa äänittäessä. Eihän se auta kuin kokeilla vaan ajan kanssa. Mutta ei kovin taho tarkkaan vihtiä, eikä jaksaa nykyään.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#22 kirjoitettu 07.12.2023 12:40

Tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että mikkietuasteillahan on paljonkin merkitystä siihen, että miltä se laulu kuulostaa... Eli siihen laulusaundiin vaikuttaa sekä mikrofonin saundi että se etuasteen saundi?


Olisi kiva saada lukea porukan mietteitä näistä asioista:

- Mikkietuasteet usb liitäntään? Mitkä on parhaita tässä suhteessa? Katselin esim. Thomannilta, että niissä paremmissa on kaikenlaista muutakin mukana siinä sivussa, kuten de-esseriä, kompuraa ja sen sellaista...

- Miten tuo vaikuttaa itse äänitykseen? Tuohan tarkoittaa sitä, että jos noita muita säätöjä käyttää tuossa etuasteessa, niin silloinhan se ääni mikistä siihen studiosoftan raidalle ei tallennu täysin kuivana ja efektoimattomana?

- Entäpä softapohjaiset etuasteet? Kuinka olette näitä mahdollisesti käyttäneet? Kokemuksia? Suosituksia?


Itsellä siis tällä hetkellä käytössä ihan vaan tuo Focusriten usb liitäntään tuleva Scarlett Solo audiointerface, jossa on laulumikille oma etuaste... Lisäksi käytän Wavesin CLA Vocals vokaaliprosessoria...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#23 kirjoitettu 07.12.2023 13:09

Uppe kirjoitti:


Kokemusta on seuraavista mikeistä:

Se Electronics SE4400, Shure SM7B, Shure SM58, Shure SM57.


Laulua äänittäessä pop-filtteri on aina käytössä, parempi niin kuin alkaa niitä posauksia poistamaan jälkikäteen äänitteestä.


Joo, eikös tuossa Shuren SM58 mikissä ole jonkinlainen pop-filtteri siinä mikissä jo sisään rakennettunakin? Vaikka eihän tuo nyt tietenkään korvaa ulkoista pop-filtteriä?


Mulla tässä halvassa beyerdynamicin mikissä ei taida olla sisäistä vaimennusta, ja ulkoista pop-filtteriä en ole käyttänyt, kun pidän mikkiä laulaessa toisessa kädessä...

Toki noin ei varmaan pitäisi äänittää niitä laulusuorituksia, vaan pitäisi hommata mikkiständi ja pop-filtteri, mutta en ole saanut tuollaista aikaiseksi...

Sen takia käyn aina jälkikäteen lauluraidat studiosoftassa läpi, kunhan miksaus on ensiksi valmis... Kyllähän siihen aina saa kulumaan raidasta riippuen sen 20-30 minuuttia, jotenka jos tuon työvaiheen saisi jotenkin eliminoitua, niin säästäisihän siinä sitä aikaa...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#24 kirjoitettu 08.12.2023 10:20 Muok:08.12.2023 10:49

IT kirjoitti:
Tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että mikkietuasteillahan on paljonkin merkitystä siihen, että miltä se laulu kuulostaa... Eli siihen laulusaundiin vaikuttaa sekä mikrofonin saundi että se etuasteen saundi?


Olisi kiva saada lukea porukan mietteitä näistä asioista:

- Mikkietuasteet usb liitäntään? Mitkä on parhaita tässä suhteessa? Katselin esim. Thomannilta, että niissä paremmissa on kaikenlaista muutakin mukana siinä sivussa, kuten de-esseriä, kompuraa ja sen sellaista...

- Miten tuo vaikuttaa itse äänitykseen? Tuohan tarkoittaa sitä, että jos noita muita säätöjä käyttää tuossa etuasteessa, niin silloinhan se ääni mikistä siihen studiosoftan raidalle ei tallennu täysin kuivana ja efektoimattomana?

- Entäpä softapohjaiset etuasteet? Kuinka olette näitä mahdollisesti käyttäneet? Kokemuksia? Suosituksia?


Itsellä siis tällä hetkellä käytössä ihan vaan tuo Focusriten usb liitäntään tuleva Scarlett Solo audiointerface, jossa on laulumikille oma etuaste... Lisäksi käytän Wavesin CLA Vocals vokaaliprosessoria...


No, mä olen ratkaissut sen niin, että mulla on usb-interface AD/DA-muuntaja (RME) ja etuasteet erikseen. Lähinnä siksi, että härpäkkeet ovat heikko kohtani , mutta myös siksi, että voin käyttää erityyppisiä etuasteita eri juttuihin. Ei sillä lopputuloksen kannalta ole niin merkitystä, vaan sillä, miten miksaat koko soosin.

Kohdallasi tuo laitteesi etuaste on vissiin aivan riittävän hyvä musan tekoon. Sinuna, jos haluat parantaa saundia, niin miettisin tuota shure 58:aa.

Jos haluat hommata erillisen etuasteen, tulee selvittää, pystyykö tuon usb-laitteesi oman etuasteen ohittamaan. Muuten se tuuttaa kaman kahden preampin läpi.

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#25 kirjoitettu 08.12.2023 10:35

Jamsteri kirjoitti:
Minä olen käyttänyt laulun ja puupuhaltimien nauhoittamiseen Roden NT-1A mikkiä. On toiminut erittäin hyvin ja varsinkin laulun saundia saa kivasti muokattua sillä, että miltä etäisyydeltä laulaa.



Tuo Rode NT-1A on kuulemma niin hyvä ja edullinen konkka, että saatan sellaisen hankkia Muusikoiden.netistä käytettynä ihan uteliaisuuttani. Niitä on siellä jatkuvasti myynnissä, nytkin.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1751 viestiä

#26 kirjoitettu 08.12.2023 11:11

SampoM kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että mikkietuasteillahan on paljonkin merkitystä siihen, että miltä se laulu kuulostaa... Eli siihen laulusaundiin vaikuttaa sekä mikrofonin saundi että se etuasteen saundi?


Olisi kiva saada lukea porukan mietteitä näistä asioista:

- Mikkietuasteet usb liitäntään? Mitkä on parhaita tässä suhteessa? Katselin esim. Thomannilta, että niissä paremmissa on kaikenlaista muutakin mukana siinä sivussa, kuten de-esseriä, kompuraa ja sen sellaista...

- Miten tuo vaikuttaa itse äänitykseen? Tuohan tarkoittaa sitä, että jos noita muita säätöjä käyttää tuossa etuasteessa, niin silloinhan se ääni mikistä siihen studiosoftan raidalle ei tallennu täysin kuivana ja efektoimattomana?

- Entäpä softapohjaiset etuasteet? Kuinka olette näitä mahdollisesti käyttäneet? Kokemuksia? Suosituksia?


Itsellä siis tällä hetkellä käytössä ihan vaan tuo Focusriten usb liitäntään tuleva Scarlett Solo audiointerface, jossa on laulumikille oma etuaste... Lisäksi käytän Wavesin CLA Vocals vokaaliprosessoria...

Jos haluat hommata erillisen etuasteen, tulee selvittää, pystyykö tuon usb-laitteesi oman etuasteen ohittamaan. Muuten se tuuttaa kaman kahden preampin läpi.

Tuon Shure SM7B jossakin esittelyssä oli sanottu, että on syytä käyttää erillistä etuastetta tuon mikin kanssa, jolla voi nostaa tasoja riittävästi, koska kuulemma interfacen tason nostot ei tahdo riittää. Siksi hankin aika halvan ART Tube MP Studio V3 putkietuasteen ja liitin suoraan audiointerfacen sisäänmenoon. Mulla se sitten meni kahden preampin läpi ... En ajatellut koko asiaa ... Noh, jälki kelpaa minulle. Ku enhän mitään tiedä, summassa olen koheltanut menemään ...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
978 viestiä

#27 kirjoitettu 08.12.2023 11:34 Muok:08.12.2023 11:38

Uppe kirjoitti:
SampoM kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että mikkietuasteillahan on paljonkin merkitystä siihen, että miltä se laulu kuulostaa... Eli siihen laulusaundiin vaikuttaa sekä mikrofonin saundi että se etuasteen saundi?


Olisi kiva saada lukea porukan mietteitä näistä asioista:

- Mikkietuasteet usb liitäntään? Mitkä on parhaita tässä suhteessa? Katselin esim. Thomannilta, että niissä paremmissa on kaikenlaista muutakin mukana siinä sivussa, kuten de-esseriä, kompuraa ja sen sellaista...

- Miten tuo vaikuttaa itse äänitykseen? Tuohan tarkoittaa sitä, että jos noita muita säätöjä käyttää tuossa etuasteessa, niin silloinhan se ääni mikistä siihen studiosoftan raidalle ei tallennu täysin kuivana ja efektoimattomana?

- Entäpä softapohjaiset etuasteet? Kuinka olette näitä mahdollisesti käyttäneet? Kokemuksia? Suosituksia?


Itsellä siis tällä hetkellä käytössä ihan vaan tuo Focusriten usb liitäntään tuleva Scarlett Solo audiointerface, jossa on laulumikille oma etuaste... Lisäksi käytän Wavesin CLA Vocals vokaaliprosessoria...

Jos haluat hommata erillisen etuasteen, tulee selvittää, pystyykö tuon usb-laitteesi oman etuasteen ohittamaan. Muuten se tuuttaa kaman kahden preampin läpi.

Tuon Shure SM7B jossakin esittelyssä oli sanottu, että on syytä käyttää erillistä etuastetta tuon mikin kanssa, jolla voi nostaa tasoja riittävästi, koska kuulemma interfacen tason nostot ei tahdo riittää. Siksi hankin aika halvan ART Tube MP Studio V3 putkietuasteen ja liitin suoraan audiointerfacen sisäänmenoon. Mulla se sitten meni kahden preampin läpi ... En ajatellut koko asiaa ... Noh, jälki kelpaa minulle. Ku enhän mitään tiedä, summassa olen koheltanut menemään ...


Ahaa, tuon mikin kanssa on vähän sama kuin monissa studiokuulokkeissa, jotka vaativat hi-power -vahvistimen kuulostaakseen hyvältä. Jengi ostaa 500 euron luurit ja ihmettelee, miksi nämä nyt ei kuulostakaan yhtään hyviltä läppäriin laitettuna. Monet luurit, kuten vaikkapa AKG K702:set saavat huonot arvostelut, kun niitä soitellaan pienitehoisilla kamoilla eikä tajuta asiaa. Kyseiset luurit syttyvät vasta eloon, kun ne laittaa hi-power-laitteseen.

Tuo putkivahvarisi pitäisi olla hyvä hintaisekseen, mitä olen asioita tutkinut. Itse usein ajattelen näiden kamojeni kanssa, että mitä voi tai kannattaa laitteilta vaatia, kun itsekin on korkeintaan semipro-tasoa, mutta toisaalta, audiofiilistely on kyllä aika kivaa sinällään.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#28 kirjoitettu 08.12.2023 12:40

SampoM kirjoitti:


Kohdallasi tuo laitteesi etuaste on vissiin aivan riittävän hyvä musan tekoon. Sinuna, jos haluat parantaa saundia, niin miettisin tuota shure 58:aa.


No näin varmaankin on... Olen kyllä ihan tyytyväinen tähän Focusriten mikki etuasteeseen, ja se laatu kelpaa kyllä mulle... Pitänee tota Shuren SM58 mikkiä ja sen hankkimista ihmetellä ihan tosissaan vaikkapa ensi vuonna, kunhan sopiva sauma tulee eteen...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#29 kirjoitettu 08.12.2023 13:00

Uppe kirjoitti:
SampoM kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että mikkietuasteillahan on paljonkin merkitystä siihen, että miltä se laulu kuulostaa... Eli siihen laulusaundiin vaikuttaa sekä mikrofonin saundi että se etuasteen saundi?


Olisi kiva saada lukea porukan mietteitä näistä asioista:

- Mikkietuasteet usb liitäntään? Mitkä on parhaita tässä suhteessa? Katselin esim. Thomannilta, että niissä paremmissa on kaikenlaista muutakin mukana siinä sivussa, kuten de-esseriä, kompuraa ja sen sellaista...

- Miten tuo vaikuttaa itse äänitykseen? Tuohan tarkoittaa sitä, että jos noita muita säätöjä käyttää tuossa etuasteessa, niin silloinhan se ääni mikistä siihen studiosoftan raidalle ei tallennu täysin kuivana ja efektoimattomana?

- Entäpä softapohjaiset etuasteet? Kuinka olette näitä mahdollisesti käyttäneet? Kokemuksia? Suosituksia?


Itsellä siis tällä hetkellä käytössä ihan vaan tuo Focusriten usb liitäntään tuleva Scarlett Solo audiointerface, jossa on laulumikille oma etuaste... Lisäksi käytän Wavesin CLA Vocals vokaaliprosessoria...

Jos haluat hommata erillisen etuasteen, tulee selvittää, pystyykö tuon usb-laitteesi oman etuasteen ohittamaan. Muuten se tuuttaa kaman kahden preampin läpi.


Tuon Shure SM7B jossakin esittelyssä oli sanottu, että on syytä käyttää erillistä etuastetta tuon mikin kanssa, jolla voi nostaa tasoja riittävästi, koska kuulemma interfacen tason nostot ei tahdo riittää. Siksi hankin aika halvan ART Tube MP Studio V3 putkietuasteen ja liitin suoraan audiointerfacen sisäänmenoon. Mulla se sitten meni kahden preampin läpi ... En ajatellut koko asiaa ... Noh, jälki kelpaa minulle. Ku enhän mitään tiedä, summassa olen koheltanut menemään ...


Jaa... Itsehän en ole tämän alueen asiantuntija, mutta eikös se ole kitarankin kanssa niin, että esim. wah wah pedaalin taikka overdrive pedaalin voi liittää suoraan usb etuasteeseen... Ja overdrive pedaalista saa jo nostettua niitä tasoja, joten sekin toimii eräänlaisena etuasteena...

Ajattelisin, että silloin on tärkeintä se, ettei siinä ketjussa vikana oleva etuaste vedä punaiselle, vaan että siinä on sitten tarvittaessa väännetty säätöjä pikkasen pienemmälle?

Joku viisaampi varmaankin osaa tästäkin sanoa jotakin, noh, viisaampaa?

^ Vastaa Lainaa


geeli
3739 viestiä

#30 kirjoitettu 08.12.2023 13:00

Behringer C-1U on mulla räppivokaalien nauhoitukseen käytössä tällä hetkellä. Tämä on vähän halvempaa hintaluokkaa. Hinta Thomannissa oli, äsken kun katsoin, 43 €. Saa liitettyä suoraan tietokoneen USB-väylään. On tarkka kondensaattorimikki vaikka halvempi onkin.

Mun tarpeisiin tämä on ollut sopiva.

Näytöstä luen nauhoittaessa lyriikat niin ottaa kyllä vähän kaikua siitä (näytöstä). Varmasti myös huoneen akustiikka ei ole paras mahdollinen. Olen kuullut että keskellä huonetta, jolloin seinät on kauempana, olisi paras kohta mikrofoonille.

Vokaalit on aika tärkeä osa mun musiikkiani. Ehkä, kuitenkin, varsinkin tällainen "sainaamaton"/levysopimukseton harrastelija, ei ihan täysillä panosta näihin juttuihin (lue: minä en panosta, täysillä). Budjetti on pienempi. Niin en haluu kotiini monen tonnin studiota. Voihan sitä tarvittaessa vuokrata vaikkapa jonkun ammattimaisemman studion jos haluaa "isosti" duunata jotain.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1751 viestiä

#31 kirjoitettu 09.12.2023 05:48

IT kirjoitti:
Uppe kirjoitti:
SampoM kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että mikkietuasteillahan on paljonkin merkitystä siihen, että miltä se laulu kuulostaa... Eli siihen laulusaundiin vaikuttaa sekä mikrofonin saundi että se etuasteen saundi?


Olisi kiva saada lukea porukan mietteitä näistä asioista:

- Mikkietuasteet usb liitäntään? Mitkä on parhaita tässä suhteessa? Katselin esim. Thomannilta, että niissä paremmissa on kaikenlaista muutakin mukana siinä sivussa, kuten de-esseriä, kompuraa ja sen sellaista...

- Miten tuo vaikuttaa itse äänitykseen? Tuohan tarkoittaa sitä, että jos noita muita säätöjä käyttää tuossa etuasteessa, niin silloinhan se ääni mikistä siihen studiosoftan raidalle ei tallennu täysin kuivana ja efektoimattomana?

- Entäpä softapohjaiset etuasteet? Kuinka olette näitä mahdollisesti käyttäneet? Kokemuksia? Suosituksia?


Itsellä siis tällä hetkellä käytössä ihan vaan tuo Focusriten usb liitäntään tuleva Scarlett Solo audiointerface, jossa on laulumikille oma etuaste... Lisäksi käytän Wavesin CLA Vocals vokaaliprosessoria...

Jos haluat hommata erillisen etuasteen, tulee selvittää, pystyykö tuon usb-laitteesi oman etuasteen ohittamaan. Muuten se tuuttaa kaman kahden preampin läpi.


Tuon Shure SM7B jossakin esittelyssä oli sanottu, että on syytä käyttää erillistä etuastetta tuon mikin kanssa, jolla voi nostaa tasoja riittävästi, koska kuulemma interfacen tason nostot ei tahdo riittää. Siksi hankin aika halvan ART Tube MP Studio V3 putkietuasteen ja liitin suoraan audiointerfacen sisäänmenoon. Mulla se sitten meni kahden preampin läpi ... En ajatellut koko asiaa ... Noh, jälki kelpaa minulle. Ku enhän mitään tiedä, summassa olen koheltanut menemään ...


Jaa... Itsehän en ole tämän alueen asiantuntija, mutta eikös se ole kitarankin kanssa niin, että esim. wah wah pedaalin taikka overdrive pedaalin voi liittää suoraan usb etuasteeseen... Ja overdrive pedaalista saa jo nostettua niitä tasoja, joten sekin toimii eräänlaisena etuasteena...

Ajattelisin, että silloin on tärkeintä se, ettei siinä ketjussa vikana oleva etuaste vedä punaiselle, vaan että siinä on sitten tarvittaessa väännetty säätöjä pikkasen pienemmälle?

Joku viisaampi varmaankin osaa tästäkin sanoa jotakin, noh, viisaampaa?

Juu, tuo Sampo sinulle vastasi tuolla aiemmin näin: "Jos haluat hommata erillisen etuasteen, tulee selvittää, pystyykö tuon usb-laitteesi oman etuasteen ohittamaan. Muuten se tuuttaa kaman kahden preampin läpi." Siihen vain vastasin. Sampo tietänee enemmän asian teknisestä puolesta.

Itsekin vain seuraan mittareista, että tasot ei lyö punaiselle, ja etuasteen ja audiointerfacen olen liittänyt miettimättä peräkkäin, ja kyllä on pelittänyt sillä tavalla, että itselkeni kelpaa. Teknisiä asioita olen laiska lukemaan, kokeilen yleensä vain käytännössä, ja jos toimii, niin ok.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1751 viestiä

#32 kirjoitettu 09.12.2023 06:00

SampoM kirjoitti:
Uppe kirjoitti:
SampoM kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että mikkietuasteillahan on paljonkin merkitystä siihen, että miltä se laulu kuulostaa... Eli siihen laulusaundiin vaikuttaa sekä mikrofonin saundi että se etuasteen saundi?


Olisi kiva saada lukea porukan mietteitä näistä asioista:

- Mikkietuasteet usb liitäntään? Mitkä on parhaita tässä suhteessa? Katselin esim. Thomannilta, että niissä paremmissa on kaikenlaista muutakin mukana siinä sivussa, kuten de-esseriä, kompuraa ja sen sellaista...

- Miten tuo vaikuttaa itse äänitykseen? Tuohan tarkoittaa sitä, että jos noita muita säätöjä käyttää tuossa etuasteessa, niin silloinhan se ääni mikistä siihen studiosoftan raidalle ei tallennu täysin kuivana ja efektoimattomana?

- Entäpä softapohjaiset etuasteet? Kuinka olette näitä mahdollisesti käyttäneet? Kokemuksia? Suosituksia?


Itsellä siis tällä hetkellä käytössä ihan vaan tuo Focusriten usb liitäntään tuleva Scarlett Solo audiointerface, jossa on laulumikille oma etuaste... Lisäksi käytän Wavesin CLA Vocals vokaaliprosessoria...

Jos haluat hommata erillisen etuasteen, tulee selvittää, pystyykö tuon usb-laitteesi oman etuasteen ohittamaan. Muuten se tuuttaa kaman kahden preampin läpi.

Tuon Shure SM7B jossakin esittelyssä oli sanottu, että on syytä käyttää erillistä etuastetta tuon mikin kanssa, jolla voi nostaa tasoja riittävästi, koska kuulemma interfacen tason nostot ei tahdo riittää. Siksi hankin aika halvan ART Tube MP Studio V3 putkietuasteen ja liitin suoraan audiointerfacen sisäänmenoon. Mulla se sitten meni kahden preampin läpi ... En ajatellut koko asiaa ... Noh, jälki kelpaa minulle. Ku enhän mitään tiedä, summassa olen koheltanut menemään ...


Ahaa, tuon mikin kanssa on vähän sama kuin monissa studiokuulokkeissa, jotka vaativat hi-power -vahvistimen kuulostaakseen hyvältä. Jengi ostaa 500 euron luurit ja ihmettelee, miksi nämä nyt ei kuulostakaan yhtään hyviltä läppäriin laitettuna. Monet luurit, kuten vaikkapa AKG K702:set saavat huonot arvostelut, kun niitä soitellaan pienitehoisilla kamoilla eikä tajuta asiaa. Kyseiset luurit syttyvät vasta eloon, kun ne laittaa hi-power-laitteseen.

Tuo putkivahvarisi pitäisi olla hyvä hintaisekseen, mitä olen asioita tutkinut. Itse usein ajattelen näiden kamojeni kanssa, että mitä voi tai kannattaa laitteilta vaatia, kun itsekin on korkeintaan semipro-tasoa, mutta toisaalta, audiofiilistely on kyllä aika kivaa sinällään.

Joo, näkyy olevan tarkkaa joskus, miten laiteet yhteen pelittää. Laitteita hankkiessa kannattaa kyllä tarkkaan tutustua ominaisuuksiin. Muulloin kuin ostotilanteessa en oikein jaksa teknisiä asioita lukea, vaan käytännössä kokeilen juttuja (eli sekoilen?) . Se on ihan kivaa puuhastelua, aikuisen ihmisen audiohiekkalaatikko, jossa voi leikkiä. Nyt vain ollut aika vähäistä omalla kohdalla, mutta kaipa se toiminta voi jossain vaiheessa taas virkistyä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu