Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Tekoäly musiikin teossa


Antti.k
1 viesti

#1 kirjoitettu 24.04.2023 20:28

Nyt kun tekoäly on iso puheenaihe ja teknologia kehittyy kokoajan, tuli mieleen kysyä löytyykö Mikseristä ketään joka jo hyödyntää tekoälyä musiikin teossa?

Jos kenellään on jakaa tietoa hyvistä ohjelmista niin kaikki tieto otetaan mielellään vastaan.

^ Vastaa Lainaa


Alessio
95 viestiä

#2 kirjoitettu 24.04.2023 22:07 Muok:24.04.2023 22:08

Veikkaan, että on vielä hieman liian aikaisin tällä hetkellä. ChatGPT:stä saa jo jotain huonolaatuisia tekstejä, en itse käyttäisi mutta luulisin, että se ainakin tulee kehittymään aika nopeasti.

Sitten taas oikeita kunnon AI-musatyökaluja en vielä nähnyt yleisessä käytössä. Potentiaalia on runsaasti, esim. mikaus/masterointiassistentit, virtuaaliset laulajat/soittimet (Alphabetillä oli jo demoja tyyliin "tee kitararaitan näillä nuoteilla")... mutta saa nähdä, milloin oikeasti pääsee kokeilemaan tällaisia palveluja.

^ Vastaa Lainaa


katai
2081 viestiä

#3 kirjoitettu 29.04.2023 23:35

REAPERille on tarjolla mm. tuollaista:

https://forum.cockos.c...

https://www.youtube.co...

Ei siis ohjelman tekijöiden tuotos, vaan yhden käyttäjistä.

Voi kouluttaa omalla matskulla jos löytyy sopiva näytönohjain. Toki tuo on ihan alkutekijöissä verrattuna tekoälyn potentiaaliin tulevaisuudessa, mutta näyttää olevan hyvä proof-of-concept.

Mainittakoon etten itse ole kokeillut tuota, ainakaan vielä.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 30.04.2023 23:21

Audialab Emergent Drums

AI-pohjainen rumpu/perkussio/whatever -generaattori, tullut tällä väkerreltyä rumpuja yllättäen.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 01.05.2023 13:02

Alessio kirjoitti:
Sitten taas oikeita kunnon AI-musatyökaluja en vielä nähnyt yleisessä käytössä. Potentiaalia on runsaasti, esim. mikaus/masterointiassistentit, virtuaaliset laulajat/soittimet (Alphabetillä oli jo demoja tyyliin "tee kitararaitan näillä nuoteilla")... mutta saa nähdä, milloin oikeasti pääsee kokeilemaan tällaisia palveluja.

Riippuen siitä, tarkoitatko oikeilla AI-työkaluilla kirjaimellisesti aitoa tekoälyä vai et, koneoppimisen avulla kehitettyjä työkalujahan on ollut laajassa käytössä jo vuosien ajan. Ehkä kuuluisimpana Izotopen RX:lle syötetään tasaisin väliajoin läjäpäin eri kielillä puhuttua dialogia tutkittavaksi, ja joka versiossa sen algoritmit kehittyvät hieman paremmiksi puheen ja laulun tunnistamisessa ja siten ihmisäänen erottelemisessa taustakohinasta.

Itse käytän RX:n lisäksi myös Soniblen koneoppimisen avulla kehitettyjä smart:compia ja smart:limitiä, jotka ovat vähitellen alkaneet omassa käytössäni viedä jalansijaa FabFilterin dynastialta. Eivät ne työntekijän omia hoksottimia korvaa, mutta voivat hyvinkin auttaa esimerkiksi astetta tai paria mekaanisemmissa työvaiheissa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13598 viestiä

#6 kirjoitettu 02.05.2023 08:40

Antti.k kirjoitti:


Nyt kun tekoäly on iso puheenaihe ja teknologia kehittyy kokoajan, tuli mieleen kysyä löytyykö Mikseristä ketään joka jo hyödyntää tekoälyä musiikin teossa?

Jos kenellään on jakaa tietoa hyvistä ohjelmista niin kaikki tieto otetaan mielellään vastaan.


En ole käyttänyt näitä tällaisia softia, mutta tuossa mielenkiintoinen softa, jolla saa itselleen kloonattua vaikkapa kuuluisan räppärin äänen...

uberduck.ai


Tuossa video, jolla käytetään tuota softaa hyväksi:

Using A.I to Collab with Legendary Rappers


Ja tuossa linkki saitille, jossa juttua tuosta softasta yleisesti:

Uberduck AI: A Complete Guide


Tämä siis vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta softalta...

^ Vastaa Lainaa


morfin_mafer
419 viestiä

#7 kirjoitettu 18.05.2023 15:55 Muok:18.05.2023 15:57

ChatGPT AI ei tee enää sopimuksia vaan kehittaa ostamaan nmä oikeasta asianajotoimistosta eikä levyn kansikuvia.

Tällasiä teksetjä se kirjoittaa sekunnissa kun antaa vähn detaileja mitä biossa pitää olla..

BIO: MARK HAMILTON is a highly accomplished Techno DJ and Music Producer hailing from the vibrant electronic music scene in Finland. With his roots firmly planted in the city of Tampere, Mark has consistently pushed the boundaries of his craft, captivating audiences worldwide with his unique blend of cutting-edge sounds.

As the Owner and Founder of Spin Underground Records, Mark has been at the forefront of the industry, cultivating a distinct sonic identity for the label. His visionary approach to music production has yielded remarkable results, as evidenced by his debut single, released through Spin Underground Records, which garnered significant acclaim within the techno community.

Notably, Mark's talent extends beyond his own imprint. His exceptional skills as a producer caught the attention of Oxytech Records from Ukraine, who released his first EP. This collaboration showcased his versatility and artistic depth, further solidifying his position as a rising force in the techno scene.

Mark's illustrious career as a DJ spans over two decades, with his electrifying sets leaving an indelible mark on various events since 1997. From intimate club nights to large-scale festivals, his ability to curate powerful, immersive experiences has earned him a dedicated following of music enthusiasts. Additionally, Mark's skills as a Radio Host at Radio Star in 2015 allowed him to connect with a wider audience, sharing his passion for techno with listeners around the world.

Tälalisia ammattimasia kuvauksia levyistä: Joan Oliver is a highly skilled techno artist with a unique flair for creating music that seamlessly blends electronic beats with intricate melodies. His latest single, 'Waffen im Untergrund,' is a testament to his talent and creativity in the techno music genre.

With 'Waffen im Untergrund,' Joan Oliver takes listeners on a journey through an intense soundscape filled with pulsating rhythms, haunting melodies, and atmospheric sound effects. The track features a driving bassline that underpins a hypnotic groove, gradually building to an explosive climax that will leave fans of techno music yearning for more.

Joan Oliver's ability to craft music that is both technically proficient and emotionally resonant is on full display in 'Waffen im Untergrund.' His mastery of production techniques, combined with his keen sense of musicality, results in a track that is both intricate and accessible, showcasing the very best of what techno music has to offer.

Overall, 'Waffen im Untergrund' is a stunning example of Joan Oliver's skill as a techno artist. With its infectious rhythm and soaring melodies, it is sure to be a hit among fans of the genre and a standout track in any techno music collection

Throughout his journey, Mark has collaborated with esteemed artists such as Ademir, Plastic Bitch, Chemical Dumpster, DJ Deep Noise, O.U.L.A., and CELEC, all of whom have contributed exceptional remixes to his tracks. This dynamic exchange of ideas and talent has further propelled Mark's artistic vision, resulting in groundbreaking releases that resonate deeply with fans and industry professionals alike.

Mark's passion for music dates back to his early days as a Bedroom DJ, honing his craft and refining his sound since 1995. This rich history of dedication and commitment is evident in his meticulously crafted mixes, which seamlessly blend a wide range of influences and genres, delivering a truly captivating sonic experience.

With a compelling narrative, remarkable achievements, and an unwavering commitment to his craft, MARK HAMILTON stands as a true pioneer in the world of techno. His innovative productions and magnetic stage presence continue to captivate audiences, ensuring his records not only sell better but leave an enduring impact on the global electronic music landscape.

morfin_mafer muokkasi viestiä 15:57 18.05.2023

^ Vastaa Lainaa


cutesolar
45 viestiä

#8 kirjoitettu 30.05.2023 20:40

Olen käyttänyt ChatGPT:tä lyriikoiden luomisessa, joita olen sitten käsin muokannut lauluun sopivammaksi.

Lisäksi olen luonut oman VST2 instrumenteille sopivan Hypercube VST ohjelman jolla löytää helpommin ääniä softasyntetisaattoreista kuin raakaparametrejä parametrejä käsin säätämällä.

Linkki AI-pluginiin:

https://www.novelinsig...

https://youtu.be/Nli5e...

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#9 kirjoitettu 05.07.2023 13:24

Onhan noita applikaatioita, jotka esimerkiks tekstipromptista duunaa lyhyen audiokikkareen, ja jotkut onnistuu tekemään vähän vakuuttavamman kuuloisia kikkareita kuin toiset, mut yleiseti ottaen täysin algoritmeilla sävelletyt biisit ovat toistaiseksi olleet vielä aika ankeita.

Siispä aloin tuossa jo joku aika sitten koodailla Pythonilla itselleni sopivaa apuria, joka osaisi pusertaa lyhyen, 2-tahdin mittaisen sävelkuvion - ideana oli, että lopputulos olis edes jollain tavalla siedettävän kuuloista, ehkä jopa etäisesti musiikilta kuulostavaa - ja tarkoituksena lähinnä inspiroida itseäni astumaan omalta mukavuusalueelta ulos.

Kehitystyö on vielä vähän vaiheessa - jo siitäkin syystä, ett melkein 15 vuotta vanha läppäri ei jaksa pyörittää mitään neuroverkkoa, vaan pitää ottaa vähän kevyempi tulokulma.

Sen verran olen saanut kuitenkin jo koodattua tätä appsiani, ett se kykenee toistaiseksi rakentamaan 2 tahdin mittaisen melodian siten, että ensin se

- valitsee pohjasävelen sattumanvaraisesti,
- valitsee moodin/asteikon 78 eri vaihtoehdosta,

Rytmikuvion rakentaminen osoittautui vähän kinkkiseksi; ihan kaikkia mahdollisia nuottien aika-arvoja ei kannattanut valkata mukaan, koska lopputuloksena syntyis erittäin suurella todennäköisyydellä jotain skeidaa; siispä jätin puolinuotit ja kokonuotit veks paletista kokonaan ja kuudestoistaosiakin käytin aika säästeliäästi. Joitakin erikoisempia rytmikuvioita koodasin ihan manuaalisesti repertuaariin, mut suurin osa rakentui ihan matemaattisesti yhdistelemällä noita peruspalikoita eri permutaatioin; tahtilajeja löytyy 2/4:sta aina 21/8:iin asti. Toki sellainen "bugi" tossa koodissa vielä on, että kun alkaa rakennella esim. jotain 15/8-rytmipurilaista, permutaatioita alkaa löytyä vähän vitusti enemmän kuin vaikkapa 7/8-tahtilajissa, joten kun niitä sit arpoo lotolla tulille niin on suurempi todennäköisyys, että 15/8 tulee tarjolle huomattavasti useammin kuin pienempiä murtolukuja. Se täytyis vielä fiksata. Koodi rakentaa kaikki noi rytmipurilaiset ja työntää ne Python-listaksi, jolta nykyisellään löytyy vähän yli 35 000 rytmikikkaretta Python-objekteina.
Sit koodi sovittaa todennäköisyysmatriisin perusteella tuohon rytmikuvioon säveliä valitusta moodista/asteikosta yhden tahdin mittaiseksi melodiaksi. Seuraavaksi koodi moduloi melodian johonkin toiseen moodiin (perustuen samaan pohjasäveleen
kuitenkin). Toisen tahdin sävelkuvio valikoituu vielä toistaiseksi sattumanvaraisesti, mut ajattelin fiksata senkin vielä niin, että se noudattelis samoja todennäköisyysmatriiseja kuin eka tahti.
noi todennäköisyyden olen määritellyt itse, mut kuitenkin niin, että eri moodien ne ao. asteikon ominaissoundia edustavat sävelet tulis suuremmalla todennäköisyydellä valituiksi melodiaan.
Lopuksi kuviolle arvotaan tempo väliltä 20-220 BPM.
Ja sit koko hoito pullautetaan ulos MIDI-tiedostona. Defaulttina esim. Logic soittaa kaikki MIDI:t pianosoundilla, joten soundin joutuu vaihtamaan sopivammaksi itse.

Välillä syntyy ihan täyttä skeidaa, mut välillä on syntynyt aika makeitakin juttuja.

Seuraavassa vaiheessa pitäis opetella käyttää Py Composer -kirjaston työkaluja: se osaa lukea MIDI-tiedostoja suoraan. Se perustuu Pythonin PyTorch-kirjastoon, joten saas nähdä miten se futaa mun vanhalla koneella. Yhden layerin perceptron-neuroverkkoa kun joskus yritin pyörittää niin kone meni jumiin heti.
Tolla vois kuitenkin "opettaa" algoritmille, miten säveltää järkevän kuuloisia melodioita (sillä oletuksella tietty, että opetusdatana on jotain järkevää)

Noita 2-tahdin mittaisia koepaloja alkaa olla jo jokunen sata koneella ja ne hirveimmät taidepläjäykset olen viskannut heti menemään, joten tällä metodilla vois syntyäkin jo jotain inspiroivaa - vaik eipä silti: olis tossa jo nyt kasassa melkoinen läjä riffejä ja melodioita, joista vois itse duunata jotain järkevää.

^ Vastaa Lainaa


LordSenator
107 viestiä

#10 kirjoitettu 05.07.2023 15:30

LANDR AI masterointi

^ Vastaa Lainaa


geeli
3739 viestiä

#11 kirjoitettu 11.07.2023 13:52

Pittäs kokeilla joskus lyriikoiden tuottamista ChatGPT:llä. Kiinnostaa myös vokaalien tuottaminen niin ikään tekoälyllä. Luonnistuu ilmeisesti kertsien lauluosuudet ja myös saa jonkun tunnetun räppärin niin sanotusti fiittaamaan.

Aika vähän, jos ollenkaan, olen musiikin tekemisessä tekoälyä käyttänyt tähän päivään mennessä.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3739 viestiä

#12 kirjoitettu 29.08.2023 19:27

jeikkonen kirjoitti:
Pidätkö biisiä itse tehtynä jos siinä on tekoälyn generoimia elementtejä?


Lyhyesti sanottuna: En pidä.

Ehkä siitä joskus tulee tavanomaista.

Tekoäly tulee tehostamaan musiikin työstämistä. Tämän kautta saadaan todennäköisesti nopeammin ja tehokkaammin ehkä jopa jollain tapaa laadukkaampaa musiikkia.

Olen kuullut joitakin kommentteja siitäkin, ei siis tekoälyyn liittyen, että nykyään riittää, kun painelee vähän painikkeita ja säätää naviskoja, niin hyvän kuuloista musiikkia tulee, kun joskus muinoin piti oikeasti opetella jokin soitin.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 29.08.2023 21:12

jeikkonen kirjoitti:
Pidätkö biisiä itse tehtynä jos siinä on tekoälyn generoimia elementtejä?


geeli kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna: En pidä.


Eli jos kappaleen tekijä laulaa, soittaa, sovittaa, tuottaa, miksaa ja masteroi kappaleensa muuten itse, mutta sen lopussa humahtaa yksi tekoälyn generoima suhahdus jossain -60dBFS tienoilla, kappaleko ei ole itse tehty?


geeli kirjoitti:
Ehkä siitä joskus tulee tavanomaista.


Se on sitä jo nyt. Esimerkiksi rumpusoundeja on tätä nykyä sen verran helppo generoida niin monin eri tavoin tekoälyä käyttäen, etten ainakaan itse koe enää suuren suurta tarvetta säilöä kovalevyni syövereihin sellaisia samplemääriä kuin vielä viitisen vuotta sitten.

Etenkin läppärillä työskennellessäni arvostan suuresti sitä, että vajaavaista datansäilytystilaani rohmuaa nyt ainakin yksi resurssi vähemmän.


geeli kirjoitti:
Tekoäly tulee tehostamaan musiikin työstämistä.


Se on tehostanut sitä jo nyt. Esimerkiksi aiemmassa viestissäni mainitsemani RX on tehnyt useammastakin tuskallisen hitaasta työvaiheesta ripeydessään jopa palkitsevia.


geeli kirjoitti:
Tämän kautta saadaan todennäköisesti nopeammin ja tehokkaammin ehkä jopa jollain tapaa laadukkaampaa musiikkia.


Mutta sekö ei sitten kuitenkaan ole enää tekijänsä tekemää?


geeli kirjoitti:
Olen kuullut joitakin kommentteja siitäkin, ei siis tekoälyyn liittyen, että nykyään riittää, kun painelee vähän painikkeita ja säätää naviskoja, niin hyvän kuuloista musiikkia tulee, kun joskus muinoin piti oikeasti opetella jokin soitin.


Ja näitähän todellakin riittää!

Ei ehkä kannata välittää sellaisista lausunnoista, joiden esittäjältä ei löydy kiinnostusta tai kykyä haastaa itseään tai näkemyksiään minkään itselleen uuden parissa. Vastaavanlaiset jäärät vaipuvat vähitellen unholaan, eikä heidän suurta viisauttaan esimerkiksi musiikkiteknologiasta jää kaipaamaan kovinkaan moni.

^ Vastaa Lainaa


art074
1288 viestiä

#14 kirjoitettu 29.08.2023 21:37

jeikkonen kirjoitti:
Pidätkö biisiä itse tehtynä jos siinä on tekoälyn generoimia elementtejä?


jos on itse sävelletty teos niin ilman muuta.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3459 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 04.09.2023 12:42

Oon käyttänyt chatGPT:tä joskus luomaan biisin rakenteen tai luettelemaan jotain jollekkin genrelle tyypillisiä elementtejä jos oon koittanut tehä jotain mistä en oikein tiedä mitään.

Sointukiertojen suhteen sil ei tunnu olevan juuri mitään annettavaa ja melodioiden suhteen vielä vähemmän.

Sanotuksia kokeilin tänään niin englanninkielellä ne vielä on sillein jotenkin auttavia (joskin minusta täysin tyhjänpäiväsiä) mutta suomeksi ne on huomattavasti huonompia. Ei ole hyötyä ollut.

Näkisin että voisi olla hyötyä ideointipuolella muttei varsinaisesti enää siinä kohtaa kun pitäisi nuotteja latoa piano rolliin.

Tosin tilannehan voi muuttua tulevaisuudessa.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3459 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 04.09.2023 13:32

Tämmösessä käytössä chatGPT on itellä ollut esim:

Kysyin miten tehdä biisi joka yhdistää black metallia ja hiphoppia:

Creating a song that combines black metal and hip-hop is a unique and challenging endeavor. Here's a short checklist to guide you through the process:

Listen and Learn: Familiarize yourself with both black metal and hip-hop by listening to various artists and sub-genres within each.

Theme and Concept: Decide on a clear theme or concept that can bridge the gap between the two genres, conveying a unified message or emotion.

Song Structure: Plan the song's structure, incorporating elements from both genres. Consider how you can blend the long, atmospheric structures of black metal with the structured verses and choruses of hip-hop.

Instrumentation: Choose the instruments and sounds carefully. Black metal typically features distorted guitars and aggressive drums, while hip-hop often uses electronic beats and samples.

Rhythms and Grooves: Experiment with rhythmic patterns and grooves that draw from both genres. Black metal tends to have blast beats and double bass drumming, while hip-hop has distinct drum patterns and syncopation.

Guitar Techniques: Incorporate black metal guitar techniques such as tremolo picking, palm muting, and power chords where appropriate.

Vocals: Decide on vocal styles. Black metal often features high-pitched shrieks or growls, while hip-hop uses rapping and singing. Determine how you'll blend these vocal approaches.

Lyrics: Write lyrics that fit the theme and convey the message clearly. Consider using dark and introspective themes common in both genres.

Sampling and Effects: Integrate samples and effects that enhance the atmosphere and mood of the song. Use electronic effects sparingly for a hip-hop touch.

Transitions: Work on smooth transitions between the black metal and hip-hop sections. This may involve tempo changes, key shifts, or creative segues.

Mixing and Mastering: Pay careful attention to the mixing and mastering process to balance the harshness of black metal with the clarity of hip-hop elements.

Feedback and Revisions: Seek feedback from others who appreciate both genres and be open to making revisions to refine your fusion.

Performance and Recording: Finally, perform and record your song, aiming to capture the raw energy and intensity of both black metal and hip-hop.

Remember that blending two contrasting genres like black metal and hip-hop requires creativity and experimentation. The key is to maintain a cohesive narrative or atmosphere throughout the song while highlighting the unique qualities of each genre.


Ite aattelisin tuosta että vaik iso osa on semmosta minkä nyt ois ehkä itekkin voinu päätellä niin tommonen lista voi auttaa pääsemään alkuun.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#17 kirjoitettu 05.09.2023 04:26

jeikkonen kirjoitti:
Pidätkö biisiä itse tehtynä jos siinä on tekoälyn generoimia elementtejä?


Mä pyrin hakemaan tällaista moderneista konsteista lähinnä inspistä - vaikka nyt saisinkin oman Python-moulinexini rykäisemään eetteriin aivan huikean melodianpätkän, jää oman taiteellisen vision varaan vielä, miten sitä käytän: millaisella soundilla ja missä kontekstissa. Kokonaisen biisin tekemistä algoritmein ei ole tarkoitus kokeilla - sen tietää jo kokeilemattakin, että jos vaik sais algoritmin apinoimaan hyvin jotain tyyliä, se olis silti vain apinointia;
Tällaiset tietokoneavusteiset musamoulinexit on enemmän paikallaan ideoiden testailuun; onhan se nopeempaa varioida jostain omasta ideasta jonkun algoritmin tai semi-randomisti toimivan sääntöpohjaisen koodin avulla vaikka sata eri versiota muutamassa sekunnissa versus se, että nappais kitaran käteen tai löis kiipparit virtoihin ja lähtis niitä ihan manuaalisesti testailemaan.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3459 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 05.09.2023 22:27

Tää ei varmaan oo mitenkään tärkee juttu tässä mut pakko kysyy kun jäi vaivaamaan: miten se ois nopeempaa?

Tai siis ok, toki ne saa siit ohjelmasta ulos nopeemmin kun ne ehtis ite soittimella kokeilla mut jos niit meinais käyttää johonki ni sit ne pitäis kuunnellakkin. Kun soittimella taas se kuuntelu tapahtuu reaaliaikasesti.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#19 kirjoitettu 06.09.2023 19:10 Muok:07.09.2023 15:18

Sunt1o kirjoitti:
Tää ei varmaan oo mitenkään tärkee juttu tässä mut pakko kysyy kun jäi vaivaamaan: miten se ois nopeempaa?

Tai siis ok, toki ne saa siit ohjelmasta ulos nopeemmin kun ne ehtis ite soittimella kokeilla mut jos niit meinais käyttää johonki ni sit ne pitäis kuunnellakkin. Kun soittimella taas se kuuntelu tapahtuu reaaliaikasesti.


Niin, meinasin, että tietokone generoi sekunnissa vaikka 35 000 kikkaretta; itsellä kun soittotatsi on nyt pitkän tauon jälkeen vähän ruosteessa, menis parinkin riffin kokeiluun manuaalisesti varmaan minuutteja
tässä kohtaa tietty hyvin opetettu algoritmi olis kätevä: se osais fillteröidä sellaiset epäkurantit melodiat/riffit yms veks ilman ett niitä täytyis käydä läpi - todennäköisesti esim kromaattisiksi klustereiksi äityvät ideat ei välttis toimis kovin hyvin (sitähän ei tietty etukäteen voi koskaan tietää, mut joku sääntö algoritmille pitäis kuitenkin keksii).

syy miksi alun perinkin aloin kehittelemään tällaista melodiamoulinexia oli enemmänkin se, että Python-koodilla ei ole mitään maneereja, joten se yhdistelee annetuin ehdoin säveliä hieman ennakkoluulottomammin kuin mitä itse esim teen; jos meikälle lyödään vaikka fryyginen dominanttiasteikko eteen, tulee helposti mentyä sieltä mistä aita on matalin eli kelailisin niitä vanhoja hyväksi havaittuja ideoita eestaas; ohjelmakoodi, vaikka sille antais jotain todennäköisyysmatriisejakin, kuten oon itse tehnyt, kuitenkin valitsee säveliä riffiin aika estottomasti. Rytmipuolella on sama juttu: jos saisin tehtäväksi väsätä vaik seitsenjakoisen riffin, todennäköisesti rytmitys tulisi selkäytimestä ja olis yks niitä joihin oon vuosien varrella tykästynyt; tossa meikän Python-himmelissä askartelin rytmit matemaattisina permutaatioina - eli kaikki mahdolliset yhdistelmät mitä sain kasattua 1/16- ja 1/8- ja 1/4-iskuista otin mukaan ja sommittelin eri tahtilajeihin. Pisteelliset neljäsosatkin vielä otin, mut sitä isompia en: kahden tahdin mittaisessa rytmiburgerissa ei esim puoli- ja kokonuoteilla saa mitään fiksua aikaiseksi.

Tietty noissa eksoottisemmissa tahtilajeissa, missä osoittajassa on aika iso luku, täytyi vähän fiksata tota mun metodia; koska kasasin kaikki rytmit samalle Python-listalle, mistä arvonta suoritetaan, oli messissä aluksi suhteettoman paljon vaik 15/8-rytmejä. Nyt oon fiksannut koodini sellaiseksi, ett eri rytmejä tulee ulos aika tasapuolisesti.

Tällaisen matemaattisen generoinnin "etu" omiin vinoutumiin ja maneereihin nähden on se, että ohjelma kokeilee kaikkia vaihtoehtoja lähtökohtaisesti yhtä hyvinä. Ongelmana tietty on sit joissain tapauksissa se, että myös ne epämusikaaliset vaihtoehdot on ton koodin mielestä yhtä hyviä; just tästä syystä en tohtinut ottaa messiin esimerkiksi kromaattista asteikkoa - en oikein tiedä miten olisin ees rakentanut sille todennäköisyysmatriisin, muuten kuin sellaisen ett kaikki nuotit on tasavertaisia - mikä tietty olis johtanut siihen, että roiskimalla sattumanvaraisesti oktaavin alalta nuotteja melodiaan kahden tahdin verran, lopputulos olis kuulostanut todennäköisesti melko "modernilta"

Mitä enemmän olen nyt verkosta löytänyt kaikenlaisia musiikkia generoivia AI-applikaatioita, sitä enemmän olen kallistunut sille kannalle, ettei niitä voi käyttää kokonaisten biisien tekemiseen; tai siis voi, mut ei pitäis. Algoritmipohjaisena ne vain kopioivat muiden ideoita.

Yksittäisten riffien tai lyhyempien melodianpätkien kanssa experimentointiin AI voi tuoda uusia kulmia. Emmä tiedä, saako joku ammattimuusikko noista mitään irti - tällainen teoriaa nuorena vierastanut itseoppinut hölmö ehkä enemmänkin; oon joskus saanut soittaa ammattimuusikkojen kanssa ja olihan se helppoa, kun vaik minkälaisten jazz-sointujen kanssa pystyi sanomaan, ett "vedä jotain makeeta" - ja sit pelimanni tarjos liruttelua vaik lyydisessä dominantissa ja sit mixolydian b6 -moodissa ja kysyi kumpi on parempi; musta ne oli molemmat ihan yhtä hyviä

Nyt oon fiksannut tota mun Python-himmeliä sellaiseksi, ett se osaa leipoa melodian 112 eri moodissa/asteikossa; ensin se vääntää todennäköisyyskudelman ekassa moodissa ja toiseen tahtiin moduloi sen toiseen moodiin, joka on arvottu "yks kolmesta" periaatteella (väsäsin koodiin modulaatiomatriisin, josta se valitsee) - toisinaan homma menee lahjakkaasti metsään, mut sit välillä on syntynyt ihan pirun makean kuuloisiakin juttuja - ja nimenomaan sellaisia, mitä tuskin olisin itse tajunnut kokeilla.

Sunt1o muokkasi viestiä 15:16 07.09.2023

Jos ite käyttäsin tommosta (ja voisin hyvin käyttääkkin jos ois käsillä) ni varmaa kokisin et pohjasävelen arpominen on vähän turhaa kun ne voi moduloida itse ja toisaalta ehkä toivosin et noita parametrejä (esim. tempon max ja min sekä moodit) vois määritellä ennenku se alkaa arpoo. Ni ois vähän rajatumpi tuotos.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 07.09.2023 15:56 Muok:07.09.2023 16:07

jeikkonen kirjoitti:
Pidätkö biisiä itse tehtynä jos siinä on tekoälyn generoimia elementtejä?

tekoälyä voi käyttää niin monella eri tavalla, että tähän kysymykseen ei voi vastata mitenkään tyhjentävästi kyllä/ei. Nyhde mainitsi jo erilaisia prosesseja jotka toimii enemmän tai vähemmän neuroverkko-opittujen mallien pohjalta, jotka on aiemmin toteutettu perinteisemmillä ja yleisesti "hyväksytyillä" signaaliprosessointitekniikoilla.

mielipiteet tällaisten keskusteluiden kohdalla heijastaa aika usein vastaajan omaa suhdetta musiikkiin, sen kokemiseen ja sen tekemiseen. kärjistetysti kotistudioleluinsinöörit tykkää kun on uusia työkaluja joiden kanssa voi puuhastella koko yön putkeen ja katsoa minkälaista jännää ääntä saa aikaan, kun taas ne jotka tykkää ottaa kitaran käteen ja laulaa päälle kokee usein että minkäänlainen koneiden käyttö on huijausta, koska ei ole tarttumapintaa siihen mitä se koneiden käyttö voi pitää sisällään.

onko biisi itse tehty jos soitat jonkun muun rakentamaa instrumenttia? voi olla.
onko biisi itse tehty jos käytät tekoälyä? voi olla.


varsinaisesti aiheeseen, testailen just magenta ddsp-vst:tä. ddsp ottaa sisään ääntä josta se analysoi sävelkorkeuden ja voimakkuuden, ja resyntesoi sen jollain neuroverkko-opitulla instrumenttimallilla. omasta hyräilystä saksofonin tekeminen on hetken aikaa ihan hauskaa ja se vois olla sopivasti prosessoituna lähes käyttökelponen jossain biisin taustalla.

käytetty tekoälyä? joo. oma sävellys? joo.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu