Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Convolution reverb


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6843 viestiä

#1 kirjoitettu 20.01.2021 08:18

Parissa soundipaketissa on mukana "convolution reverb", jonka kunnollinen toiminta on minulle arvoitus. Olen toki lukenut siitä, mutta eipä jäänyt teksteistä hirveästi käytännön apuja käteen. Tuntuu sille, että käytän millaisia asetuksia tahansa, lopputulos kuulostaa enempi tai vähempi epätyydyttävälle verrattuna ns. tavalliseen kaikuun.

Mm. tämä teksti väittää että "Convolution reverb is an extremely realistic-sounding and useful way to recreate specific acoustic environments." Minulle ongelma on juuri se, etten saa kaiusta luonnollisen tuntuista millään asetuksilla.

Itseäni kuvaakin parhaiten tämä teksti: "Convolution reverb is one of the more powerful tools in the sounds designer's arsenal, but one which many desktop musicians find mysterious and confusing"

Olenko ainut joka ei saa tuosta kaiusta tolkkua?? Vai onko kysymys siitä, että se onkin tarkoitettu vain "specific acoustic enviromentseille" (kirkko? kellari? sairaalan käytävä?) eikä esim. tavalliseen "soittotilaan" (pieni studio tai tavallinen huone).

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 20.01.2021 12:35 Muok:20.01.2021 12:37

AnttiJ kirjoitti:
Mm. tämä teksti väittää että "Convolution reverb is an extremely realistic-sounding and useful way to recreate specific acoustic environments." Minulle ongelma on juuri se, etten saa kaiusta luonnollisen tuntuista millään asetuksilla.

konvoluutiokaikujen kohdalla suurin yksittäinen vaikuttava tekijä on se, mitä impulssia käyttää. realististen tilojen kaikuihin käytettävät impulssit on äänityksiä, joissa on paikan päällä tuotettu mahdollisimman lyhyt paukahdus tai napsahdus, joka jää äänitettävässä tilassa soimaan. kaikuefekti suorittaa (yksinkertaistettuna) kertolaskun impulssin ja käsiteltävän signaalin kanssa, jolloin signaaliin tulee samat jälkikaiut kuin tilassa, jossa impulssi äänitettiin.

Vai onko kysymys siitä, että se onkin tarkoitettu vain "specific acoustic enviromentseille" (kirkko? kellari? sairaalan käytävä?) eikä esim. tavalliseen "soittotilaan" (pieni studio tai tavallinen huone).

impulssit voi olla ihan mitä vain ääniä. niitä voi äänittää itse kotona, treenikämpässä, autossa tai peiton alla, eikä niiden välttämättä tarvi olla napsahduksia ja siitä seuraavia tilakaikuja. ne voi olla vaikka puhetta, mut sellaisten impulssien hyödyllisyys on yleensä vähän kyseenalainen ns. normaaliefektoimiseen. luovempaan efektointiin epätavalliset impulssit kuten vaikka virvelin lyönti tai kaljatölkin avaaminen on toki omiaan.

netistä löytyy tolkuttomasti impulsseja melkein joka lähtöön, mutta jos tahtoo esim. oman huoneen tai studiotilan kaiun biisiin, tarvitaan äänitin ja joku keino tuottaa mahdollisimman lyhyt ja neutraali napsahdus. ilmapallon puhkaisu on yksi vaihtoehto. äänitetään paukahdus ja siitä seuraava tilakaiku, joka kestää yleensä korkeintaan muutaman sekunnin luokkaa normaalikokoisissa huoneissa, tyhjissä tehdashalleissa se voi olla helposti toistakymmentä sekuntia. tämä äänitys annetaan konvoluutiokaiulle impulssina, ja a vot.

napsahduksen voi tuottaa käsiä lyömälläkin, mutta siinä käy herkästi niin, että napsahduksessa on liikaa "omaa äänenväriä", joka värjää sitten koko kaikusoundin samalla.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6843 viestiä

#3 kirjoitettu 20.01.2021 14:08

Kiitoksia vaivannäöstäsi ja vastauksestasi.

Minustakin alkoi tuntua jotenkin sille, että ihan tavallisessa biisissä tuon hyöty saattaisi jäädä aika olemattomaksi; etenkin jos ao. kaiku on koko instrumenttisetissä vain parissa ko. efektimahdollisuuden sisältävässä instrumentissa ja kymmenessä muussa sitä ei ole.

Taidanpa unohtaa koko convoluutiokaiun ja pysyä ihan tavallisissa kaiuissa.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 20.01.2021 14:42

AnttiJ kirjoitti:
Minustakin alkoi tuntua jotenkin sille, että ihan tavallisessa biisissä tuon hyöty saattaisi jäädä aika olemattomaksi;

kuinka niin sinustaKIN?

etenkin jos ao. kaiku on koko instrumenttisetissä vain parissa ko. efektimahdollisuuden sisältävässä instrumentissa ja kymmenessä muussa sitä ei ole.

Taidanpa unohtaa koko convoluutiokaiun ja pysyä ihan tavallisissa kaiuissa.

jäi kyl epäselväksi että missä ja millasia konvoluutiokaikuhärveleitä sulla siellä "soundipaketeissa" on. voi olla että joissakin konvoluutiokaikuefekteissä ei voi käyttää muita impulsseja kuin sen omia, mut sellaiset on tietysti sit potentiaalisesti aika rajottuneita konvoluutiokaiuttajia.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6843 viestiä

#5 kirjoitettu 20.01.2021 15:49

veezay kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Minustakin alkoi tuntua jotenkin sille, että ihan tavallisessa biisissä tuon hyöty saattaisi jäädä aika olemattomaksi;

kuinka niin sinustaKIN?

etenkin jos ao. kaiku on koko instrumenttisetissä vain parissa ko. efektimahdollisuuden sisältävässä instrumentissa ja kymmenessä muussa sitä ei ole.

Taidanpa unohtaa koko convoluutiokaiun ja pysyä ihan tavallisissa kaiuissa.

jäi kyl epäselväksi että missä ja millasia konvoluutiokaikuhärveleitä sulla siellä "soundipaketeissa" on. voi olla että joissakin konvoluutiokaikuefekteissä ei voi käyttää muita impulsseja kuin sen omia, mut sellaiset on tietysti sit potentiaalisesti aika rajottuneita konvoluutiokaiuttajia.


1) Tämän vuoksi "kin": many desktop musicians find mysterious and confusing. En siis onneksi koe olevani yksin.

2) Chris Heinin Kontakt-pillisoundipaketeissa on kaikki efektit mukana (EQ, chorus, phaser, delay, reverb, flanger, comp ja sitten tämä convolution-palikka). Orange Treen kitarapaketeissa on vieläkin enemmän lisukkeita ... vaan ei ole convolutionia.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 21.01.2021 01:50 Muok:21.01.2021 01:55

AnttiJ kirjoitti:
1) Tämän vuoksi "kin": many desktop musicians find mysterious and confusing. En siis onneksi koe olevani yksin.

jaa. konvoluutiokaiun hyöty ei tosin ole "tavallisessa" biisissäkään mikään olematon, lähinnä just päinvastoin. ehkä mun lauserakenne sekoitti tossa aiemmin kun puhuin erilaisista impulsseista, tai ehkä mä puhun yleisesti konvoluutiokaiuista ja sä puhut vain siitä mikä tossa pillipaketissa on, ja se menee ristiin.

2) Chris Heinin Kontakt-pillisoundipaketeissa on kaikki efektit mukana (EQ, chorus, phaser, delay, reverb, flanger, comp ja sitten tämä convolution-palikka).

okei. ei oo kokemusta kontakt-instruista mutta en ite vielä luovuttais konvoluutiokaikujen kanssa ihan ton perusteella, etenkin jos siinä on mukana vain muutama impulssi joilla on tarkoitus muokata noiden pillien soundia eikä niinkään lisätä tilakaikua.

kenties sun daw'ssa on omakin käyttökelpoinen konvoluutiokaiku jota voi käyttää ihan normaalisti miksatessa mihin vain, ja jonka mukana on ehkä tullut kourallinen käyttökelpoisia huoneimpulssejakin. uskoisin että sellaisen testailun jälkeen konvoluutiokaiku ei oo enää kovin mysterious eikä confusing.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6843 viestiä

#7 kirjoitettu 21.01.2021 06:43 Muok:21.01.2021 06:45

Heinin convoluutiossa on aika monta "perusasetusta" erilaisia tiloja varten ... ja sitten on kaksi säätönappulaa eli dry ja wet, joita kääntelemällä esiasetettu soundi muuttuu manuaalisesti ikään kuin enemmän tai vähemmän kaiulliseksi (tai sille se suurinpiirtein kuulostaa). Täytyypä vielä jossain kohtaa jatkaa ruuvailua jos vaikka vahingossa löytyisi se viisasten kivi kohti sitä soundia jota etsin.

Vaan voihan vikaa olla siinäkin, ettei ihan sama "kaikuympäristö" olekaan kaikilla raidoilla jolloin etenkin ennen miksausta kuulostaa välillä vähän sille kuin pillistini soittaisivat eri studiossa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu