Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Suuri musiikintekokeskustelu


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#1 kirjoitettu 08.11.2020 16:07

Suuri musiikintekokeskustelu


Aloitetaanpa tällainen keskustelu, ja katsotaan jos tää saisi tuulta allensa... Tämä foorumihan on täynnällään piisinikkareita, ja tossa jo parissa ketjussa aiemmin syntyi hyvää keskustelua musiikin tekemisestä... Tän ketjun puitteissa on nyt siis tarkoitus ja lupa keskustella kaikesta musiikin tekoon liittyvästä... Sana on vapaa...


¤¤¤
Itse aloitan tällaisella kommentilla, ja kysyn että kauanko plektran pitäisi mielestäsi kestää käytössä? Ei siis suoraan liity studiotyöskentelyyn ja piisintekoon, mutta musiikkiin ja soittamiseen kylläkin...

Mulla on ollut nyt käytössä Ibanezin Grip Wizard Sand Grip ja Rubber Grip plektroja jotka on kokoa Small Teardrop ja 0,8 mm paksuisia...

Hemmetin hyvä pito kummassakin plekussa, mutta kärki kuluu ympäripyöreäksi alle viikossa varsinkin jos paljon soittelee...

Mutta ei haittaa... Nää on tuntumaltaan parhaita plekuja joita olen kokeillut, ja euron plektra per viikko ei ole kustannus eikä mikään... Kulutustavaraahan nämä ovat...

Silloin joskus nuorena kun ekan sähkiksen ostin, enkä tajunnut plektroista mitään, mulla oli jotain selluloidi halpisplekuja, jotka kului paljonkin, mutta kokemattomana en niitä osannut ajoissa vaihtaa uuteen, vaan niillä soitettiin varsin pitkäänkin...

Mutta nykyään pyrin välttämään selluloidi plekuja ja valitsemaan muita muoviseoksia...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#2 kirjoitettu 08.11.2020 17:28

Teenpä toisen kysymyksen, joka koskettaa kaikkia musiikintekijöitä, jotka työstävät itse musiikkinsa...

Elikkä, kuinka kauan aikaa käytät yhden kappaleen työstämiseen alusta loppuun?


Mulla tunnit vaihtelee jonkin verran, mutta jos nyt lasketaan tuota mun uusinta pikademoa, joka syntyi alle vuorokaudessa, niin kyllähän siihenkin useampi tunti kului...

Onnen kantamoinen tässä oli se, että sointukulku mun uusimpaan syntyi parissa tunnissa, johon jo hyräilin päälle yksinkertaista melodiaa... Sitten meni pari tuntia kun valitsin kitarasaundeja ja rumpukomppeja, ja vaan soittelin tuota piisiä yhä uudestaan... Tämä siis eilen ilta kuuden jälkeen... Rupesin samalla myös työstämään sanoitusta piisiä varten, kun oli sellainen fiilis, että sain joitakin ideoita alustavasti paperille...

Aamuyöstä heräsin uniltani sopivasti kello kolmen jälkeen, ja soitin noita raitoja sisään Reaper ohjelmaan... Tein myös instrumentaalidemon, jonka avulla työstin lopullisen sanoituksen... Kello oli aamu seitsemän, ja aika mennä takaisin nukkumaan...

Ysiltä ylös, ja sitten piti vielä uusia ja korjata soolokitaraosuus, laulaa piisi sisään Reaperiin, ja tehdä lopullinen miksaus... Tähän kului parisen tuntia, ja sitten piisi olikin Mikserin palvelimella puoli kahteentoista mennessä...

Jos nuo tunnit laskee yhteen, niin kokonaisuudessaan aikaa kului tuollaiset reilut 10 tuntia piisin saattamiseen alusta loppuun...

Tuo on varmaankin sieltä nopeimmasta päästä, kun saa valmiiksi uuden piisin, jossa on laulu ja kaikki mahdolliset raidat ja miksaus mukana... Joskus kuluu tuplasti enemmän aikaa, mutta paljon riippuu siitä, että kuinka nopeasti ensinnäkin piisin sointukulku valmistuu, ja toisaalta kun saa instrumentaalidemon valmiiksi, niin kuinka nopeasti sanoitus valmistuu tämän jälkeen...

Jotkin ideat voi hautua vuosia, mutta useimmiten mulle pätee se sääntö, että jos sointukulku ei tunnu valmistuvan päivässä taikka parissa, on se luultavasti paska taikka ei vaan toimi jostain syystä... Tällainen raakile on syytä unohtaa, taikka jättää vähintäänkin hautumaan... Hyvä piisi syntyy nopeastikin siis, jos on vain syntyäkseen...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 08.11.2020 17:53

IT kirjoitti:
Elikkä, kuinka kauan aikaa käytät yhden kappaleen työstämiseen alusta loppuun?

muutamasta minuutista muutamaan vuoteen.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#4 kirjoitettu 08.11.2020 20:05

Enpä osaa sanoa tunteja/biisi mutta karkea lähtökohta on se, että en laske biisiä käsistäni alle viikossa, koska aika usein tulee uusia hyviä/vähemmän hyviä ideoita puolivalmiiseen biisiin, ja pitäähän niitä toki kokeilla. Moni hyvältä tuntuva idea ei olekaan niin hyvä sen jälkeen kun pari päivää on mennyt, joten itse pidän kohtuullista kypsyttelyaikaa tarpeellisena omien biisieni osalta.

Silloin tällöin otan käsittelyyn biisin, josta olen tehnyt jonkinmoisen version jo aiemmin. Valmistumisaika voi näin ollen olla parikin vuotta aloituksesta "julkaisuun".

Jos cover-biisistä ei ole valmiina minkäänlaista pahvia, niin helposti menee tunti/pari pelkästään siihen että etsin aiheeseen liittyvää taustamateriaalia netistä. Jos materiaalia on tarpeeksi hyvään sovitukseen, niin viikko riittää jos intoa piisaa päivittäiseen tekemiseen.

Cover-sanoituksien luvan/kiellon odotteluun menee helposti parikin kuukautta. Sille ei itse voi oikein mitään.

Vastaus onkin vähän tylsästi: se vähän riippuu, mutta puhutaan ajoista 1 vk - 2 v.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#5 kirjoitettu 08.11.2020 20:37

veezay kirjoitti:

muutamasta minuutista muutamaan vuoteen.

AnttiJ kirjoitti:

Enpä osaa sanoa tunteja/biisi mutta karkea lähtökohta on se, että en laske biisiä käsistäni alle viikossa, koska aika usein tulee uusia hyviä/vähemmän hyviä ideoita puolivalmiiseen biisiin, ja pitäähän niitä toki kokeilla.

Vastaus onkin vähän tylsästi: se vähän riippuu, mutta puhutaan ajoista 1 vk - 2 v.


Mielenkiintoista lukea teidän vastauksia... Lähestymistapoja musiikin tekoon on varmaan yhtä monta erilaista kuin on tekijöitäkin...

Itse olen aika nopea tekemään demojani, mutta esim. Antin kohdalla hyvin ymmärtää tuon aikaraamin, varsinkin jos ottaa huomioon että teet kaiken midinä etkä soita itse varsinaisia soittimia...

Itse kun soitan kaikki soittimet itse sisään, niin pari komppikitararaitaa ja bassoraita hoituvat hyvinkin nopsakkaan, jos piisin sointukulku on selvillä...

Toisaalta tuon julkaisun venyttäminen ainakin parilla päivällä voisi olla hyvä kokeilu, mutta useimmiten mulle kelpaa se versio piisistä, jonka olen ensimmäisenä työstänyt valmiiksi...

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6776 viestiä

#6 kirjoitettu 10.11.2020 12:25

10-15minuutista vuosikymmeniin.

Muutamia ns. hetkenlauluja on tullut tehtyä. Eli kitara kouraan, parit peräkkäin sopivat riffit kun on metsästetty, niin heti sanoitusta kehittämään lennosta. Sitten koko biisi ensimmäisellä otolla kännykällä talteen ja eikun Mikseriin kaikkien ihmisten haukuttavaksi. Jälkikäteen kuunneltuna moni näistä biiseistä on ollut hyvinkin onnistunut.

Toista ääripäätä edustaa se, että mulla on vielä hyvin monta 2002-2003 tehyä biisinraakiletta pöytälaatikossa/tietokoneen kovalevyllä julkaisematta. Ei ole vaan otollista hetkeä vielä tullut.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#7 kirjoitettu 10.11.2020 13:39

Kostiainen kirjoitti:


Muutamia ns. hetkenlauluja on tullut tehtyä. Eli kitara kouraan, parit peräkkäin sopivat riffit kun on metsästetty, niin heti sanoitusta kehittämään lennosta. Sitten koko biisi ensimmäisellä otolla kännykällä talteen ja eikun Mikseriin kaikkien ihmisten haukuttavaksi. Jälkikäteen kuunneltuna moni näistä biiseistä on ollut hyvinkin onnistunut.


Kappas vaan, teikäläisestäkin oppii uutta...

Mutta siis itse olen ollut sitä mieltä, ettei hyvän piisin sointurakenteen keksimisen tarvitse viedä kohtuuttomasti aikaa... Jos fiilis on otollinen, saundit ja rumpukomppi kohdallaan, niin toimiva riffi taikka sointukulku saattaa syntyä alle puolessa tunnissa silloin kun se on syntyäkseen...

Se että kappaletta nysvää viikkotolkulla, ei missään nimessä kerro siitä että se on laadukkaampi kuin alle tunnissa kyhätty hitti... Itse asiassa kun tarkemmin ajattelen, niin taidan arvostaa enemmän sellaisia piisintekijöitä, joilla on kyky keksiä uusi menevä piisi lennosta aina silloin tällöin...

Elikkä moni kännykälläkin nauhoitettu piisi joka on sävelletty vartissa, voi olla hyvinkin hyvä piisi... Se ettei tuotannon taso kenties sitten miksauksen ja muiden elementtien osalta ole tasokas, niin sen ei pitäisi estää näkemästä kappaleen hyvyyttä... Varsinkin tällaisissa yhden miehen Mikseriprojekteissa, joita täältäkin löytyy useita, niin enemmän kiinnitän huomiota siihen onko piisi ylipäätään sellainen hyvä ja kiinnostava, kuin että mikä on tuotannon taso... Sen tason voi aina korjata jälkikäteen, mutta hyviä piisi ideoita ei saa laskea käsistä pois silloin kun ne syntyvät...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#8 kirjoitettu 10.11.2020 16:41

Lisäänpä tähän keskusteluun vielä sellaisen pointin, että jos puhutaan pelkän sointukulun taikka sävellyksen peruspohjan työstämisestä, eikä koko piisin valmiiksi saattamisesta niin sellainen saattaa syntyä hyvinkin nopeasti...

On harhakuvitelma, että parhaisiin piiseihin on mennyt säveltämisessä enemmän aikaa kuin huonoihin piiseihin... Monesti asia on juuri päinvastoin...

Mä näkisin, että jokaisella artistilla on oma tapansa tehdä niitä piisejä, eikä säveltämiseen käytetty aika ole oikea mittari piisin hyvyyden arvioimiselle, vaan lopputulos elikkä piisi itse...

Tässä avainsanoja ovat "kyky" ja "maku"... Huippuartisteilla on sekä hyvä kyky että hyvä maku musiikin suhteen, ja tämän kyvyn puitteissa heillä on myös monipuoliset improvisaatio kyvyt, joita tarvitaan piisin teossa... Hyvä maku taas tarkoittaa sitä, että ne nopeastikin sävelletyt tuotokset kuulostavat hyviltä, koska artistilla on jo luontainen taipumus tehdä hyvin kuulijoiden korviin istuvaa tavaraa...

Toisaalta joku toinen artisti saattaa käyttää enemmänkin aikaa uusien kappaleiden sointukulkujen ja riffien ideoimiseen... Pointti lopulta tässä siis se, että mikä toimii yhden kohdalla ei välttämättä toimi toisen kohdalla, ja niin pois päin... Antaa kaikkien kukkien kukkia...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#9 kirjoitettu 11.11.2020 07:04

IT kirjoitti:
On harhakuvitelma, että parhaisiin piiseihin on mennyt säveltämisessä enemmän aikaa kuin huonoihin piiseihin... Monesti asia on juuri päinvastoin...


Jatkanpa mielenkiintoisen aiheen pohdiskelua tyyliin "paljon kysymyksiä - vähän vastauksia".

Taitaa olla niin, ettei tästä asiasta ole mitään luotettavaa, tilastoitua evidenssiä puoleen eikä toiseen. Se tiedetään aika hyvin, kuinka kauan kukin artisti on viettänyt aikaa studiossa, mutta sitä edeltävästä ajasta on ehkä kalpea aavistus. Eikä siitäkään, mitä studiossa tapahtui, ole ihan varmaa faktaa kuin tekijöillä itsellään. Joku artisti menee studiolle mukanaan vain pari biisiaihiota tai kokonaan ilman yhtään biisiä, jolloin iso osa studioajasta menee säveltämiseen; toisella on biisejä enemmän kuin mitä levylle mahtuu jolloin studioaikaa ei käytetä tuntiakaan varsinaiseen säveltämiseen.

Siitäkään ei taida olla tilastoa, kuinka usein ensimmäisen demon mukainen versio päätyy levylle.

Paljon riippuu tietysti siitä, milloin sävellyksen katsotaan olevan valmis: onko se valmis kun ensimmäinen aihio on säveltäjän päässä ... vai siitä kun ensimmäinen demo on tehty vaikkakin vielä ilman sanoja .. vai onko se valmis sen jälkeen kun biisi on sanoitettu ... vai sen jälkeen kun bändi on hionut sitä harjoituksissa ja muut bändin jätkät antaneet siihen oman panoksensa ... vai sen jälkeen kun se sovitetaan ja viimeistellään studiossa tuottajan johdolla lopulliseen muotoonsa, joka saattaa olla hyvinkin erilainen säveltäjän alkuperäiseen ideaan verrattuna.

Yhden miehen "Mies ja kitara" -bändillä (esim. Dave Lindholm) saattaisi helposti syntyä lopullinen versio hyvinkin nopeasti mutta esim. Nightwishin monipolvisten biisien demoversioitakaan ei tehdä tunneissa eikä viikoissa. Rohkenen epäillä, että esitettävä musiikkityyli on tässä hyvin merkittävä tekijä: pop- tai muutkaan sinfoniat eivät synny päivässä.

Pitäisikö hyvin monen Juicen biisin valmistumisajan laskeminen aloittaa jo siitä kun mies lukioaikoina kirjoitteli myöhemmin levyille päätyneitä tekstejä omiin vihkoihinsa. Myös Paul McCartneyllä ja John Lennonilla oli sekä keikoilla soitettuina että piironginlaatikoissa useita biisejä tai aihioita valmiina kun suosio alkoi nousta jyrkästi ja uusille kappaleille tuli huutava tarve. Ei siis ihme, että sävellyksiä tuntui alkuvaiheessa syntyvän lyhyessä ajassa kovalla tahdilla kun niistä on ollut jo vähintään jonkinmoinen hahmotelma olemassa jopa vuosia ennen tarvetta. Erityisesti Juicen osalta tekstit ovat mielestäni erittäin suuri osa sävellystä vaikka niistä ei nuotteja voikaan piirtää.

Kuinka monessa biisissä sovitus on oleellinen osa itse biisiä? Olisiko Eleanor Rigby noussut hitiksi ilman jousisovitusta? Onko Penny Lanen trumpettisoolo jo noussut osaksi biisiä vai ei? Siinäpä pulma purtavaksi aiheesta kiinnostuneille vaikka varmaa vastausta ei olekaan.

Ainakin muutamia instrumentaalipuolen jazz-levyjä on tehty siten, että bändi alkaa soittaa studiossa vaikka kenelläkään ei ole aavistusta siitä millainen lopputuloksesta tulee. Jos muistan oikein, on ainakin yksi levy tehty niin, ettei soittajilla ollut edes näköyhteyttä toisiinsa. Biisi "säveltyi" sitä mukaa kun soittajat keksivät soittaa jotain. Ääripää biisin säveltämiseen kuluneesta ajasta on siis yhtä kuin sen kesto.

Muutenkin jazz-biiseissä varsinainen teema saattaa olla erittäin lyhyt ja säveltäjän kynän ulkopuolelta tulleet, pääosin improvisoidut soolot vievät leijonanosan biisin kestosta. On syntynyt teos, jossa sävellyksen osuus on esim. 1/10 kokonaiskestosta. Teeman säveltämiseen kului aikaa ehkä pari tuntia, mutta voi olla että seuraavaan studiosessioon oli aikaa puoli vuotta. Onko biisi syntynyt, kun teemaosa on kehitelty vai vasta sitten kun koko biisi on levytetty?

On faktaa, että Hendrixin "The Wind Cries Mary" syntyi kokonaisuudessaan alle vuorokaudessa ideasta levylle, vaikka soittajat eivät olletkaan lopputulokseen tyytyväisiä. Toisaalta Jimi vietti myöhemmin hirveästi aikaa omassa studiossaan yksin ja muiden kanssa jammaillen etsiessään uusia ideoita biiseihinsä. Sama tekijä - eri tekotapa. Samanlainen kehityskäyrä näyttäisi toteutuneen myös mm. Beach Boysin ja Beatlesin osalta: studioajan käyttö lisääntyi bändin uran mukana. Kasvoiko nälkä ehkä syödessä ja bändit pyrkivät aiempaa "hienompiin" sävellyksiin ja korkeatasoisempaan tuotantoon kun studioaika ja raha eivät enää olleet rajoittavia tekijöitä?

Beatlesien viimeisistä studiosessioista on hirveä määrä nauhoitteita joista paljastuu aika tarkkaan se, mitä studiossa tehtiin. Olen joskus kuunnellut jonkun pätkän, mutta ei sitä touhua kauaa jaksa seurata koska tuntuu sille ettei sessiossa tapahdu oikein mitään.

Sävellysprosessia ja sen kestoa voidaan arvioida hyvin monelta kantilta ... vaan löytyykö yhtä ja oikeaa vastausta? Ehkä joku tietää ...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#10 kirjoitettu 11.11.2020 07:38

AnttiJ kirjoitti:


Jatkanpa mielenkiintoisen aiheen pohdiskelua tyyliin "paljon kysymyksiä - vähän vastauksia".

Sävellysprosessia ja sen kestoa voidaan arvioida hyvin monelta kantilta ... vaan löytyykö yhtä ja oikeaa vastausta? Ehkä joku tietää ...


Joo, ei näihin ole valmiita vastauksia... Toiset piisit on tehty nopsakkaa ja toiset ajan kanssa... Mutta mielenkiintoinen tuo sun kommentti... Paljon hyviä esimerkkejä sulla tuossa, joita oli ilo lukea...

Mutta tuolta löytyy juttua nopeasti kirjoitetuista rock piiseistä:

UCR - 15 Classic Rock Songs That Were Written Very Quickly

- The Guess Who - American Woman
- Elton John - Your Song
- Black Sabbath - Paranoid
- Norman Greenbaum - Spirit In The Sky


19 Famous Songs Written At Staggering Speed

- REM - Losing My Religion (10 minuuttia)
- The Beatles - Yesterday (1 minuutti)
- Led Zeppelin - Rock And Roll (30 minuuttia)
- Adele - Skyfall (10 minuuttia)
- The Knack - My Sharona (15 minuuttia)
- Black Sabbath - Paranoid (30 minuuttia)
- The Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction (40 minuuttia)
- David Bowie - All The Young Dudes (2 tuntia)


Onhan näitä... Pointti siis se, että hittipiisinkin voi kirjoittaa ja säveltää suht nopeasti... Toki monien hittien kohdalla on käytetty huomattavasti enemmänkin aikaa sävellysprosessiin...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#11 kirjoitettu 12.11.2020 18:31

Teenpä tällaisen jatkokysymyksen:


Milloin piisi on niin paska, että se kannattaa hylätä taikka vähintäänkin jättää pöytälaatikkoon hautumaan?


Itselläni on hyvin vähän sellaisia "ikuisuusprojekteja" ja nyt tässä viimeisen parin viikon aikana julkaistuissa uusissa demoissa mulla oli pari vanhaa riffiä vuosien takaa käytössä, mutta nämä ovat enemmän poikkeus kuin sääntö...

Itselläni on sellainen työstötapa, että yleensä sellaiset piisin aihiot, joidenka työstämiseen kuluu päiväkaupalla aikaa, ja joista ei meinaa tulla valmista millään, niin useimmiten ne paperilaput menevät lopulta roskiin...

Niissä aina jokin asia enemmän taikka vähemmän mättää, enkä halua ruveta työstämään sellaista piisin raakiletta, jossa jokin asia mättää mun mielestä, taikka josta ei vaan meinaa tulla valmista millään...

Tarvitsen siis oikean fiiliksen, ja silloin ne piisit ikään kuin kirjoittavat itse itsensä... "Flow" on hyvä sana kuvaamaan tätä... Väkisin ei kannata yrittää...

Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai onko teillä kokonaan erilainen lähestymistapa piisin kirjoittamiseen?

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#12 kirjoitettu 12.11.2020 19:08 Muok:13.11.2020 06:53

On tietysti aika tavalla eri asia tehdä omaa sävellystä tai coveria toisten biisistä. Koska teen enemmän jälkimmäisiä, käsittelen nyt niitä tässäkin.

Joskus vain tulee "tämä ei nyt hitto vie toimi"-tunne ja biisi+pata jäävät pahasti jumiin. Väkisin ei kuitenkaan kannata puristaa jos ei ole selvää kuvaa siitä missä vika on. Itselläni puristaa useimmin rumpukompista. Toisinaan selviän sillä, että katselen pari saman genren tai jopa ko. biisin "opetusvideota" tuubista ja alan päästä juonen päästä kiinni. Joskus homma voi olla kiinni todella pienestä asiasta; pari basarin potkua lisää tai pois, pari haitsufilliä joka toiseen tahtiin tms. ... ja valmista tulee jos on tullakseen.

Toisinaan käy niinkin, että jos/kun biisiä kuuntelee myöhemmin viikkojen päästä uusin korvin, kuulee heti miksi biisi ei toiminut ja kappaleen pystyy herättämään uudestaan henkiin ... tai sitten se jää lopullisesti tekemättä. On kovalevyllä toki muutamia sellaisiakin yrityksiä, joista ei taida ikipäivänä syntyä mitään valmista.

Sen olen kuitenkin päättänyt, että koska tässä ei ole kenenkään henki kyseessä, jätän suosiolla kesken kun homma alkaa maistua liikaa työlle. Kunnolla toimivan biisin työstäminen taas ei koskaan tunnu työltä, ja siihen voi käyttää aikaa vastaavasti enemmän.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#13 kirjoitettu 13.11.2020 10:09

Heräilin muuten eilen siihen, että miten suurin osa, varmaan 80 - 90 % mun teksteistä päätyy muualle kuin internettiin tai jollekkin julkaisulle. Kirjoitan siis riimejä lähinnä pöytälaatikkoon. Tässä on se hyvä puoli, että kun tai ehkä joskus alan työstämään muutakin kuin yksittäisiä kappaleita julkaistavaksi internetissä, siis jotakin isompaa kokonaisuutta, niin pääsen tukevasti miettimään, mitä kaikkea haluan niihin teksteihin kirjoittaa ja mitä haluan niillä sanoa. Tulee oikeastaan teema koko levylle/soittolistalle. Soittolistoina näitä kai nykyään lähinnä internetissä julkaistaan...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#14 kirjoitettu 13.11.2020 12:11

AnttiJ kirjoitti:


Itselläni puristaa useimmin rumpukompista. Toisinaan selviän sillä, että katselen pari saman genren tai jopa ko. biisin "opetusvideota" tuubista ja alan päästä juonen päästä kiinni. Joskus homma voi olla kiinni todella pienestä asiasta; pari basarin potkua lisää tai pois, pari haitsufilliä joka toiseen tahtiin tms. ... ja valmista tulee jos on tullakseen.


Mun mielestä sun covereissa on aikas onnistuneet rumpukompit ollut kauttaaltaan...

On tässä pitänytkin kysyä, että mitä rumpusoftaa käytät, ja kuinka paljon käytät valmiita rumpukomppeja ja kuinka paljon luot taikka muokkaat niitä itse?

Itsellänihän on tuo Addictive Drums 2 softa, ja se pitää sisällään valmiita midi rumpukomppeja, joita vedetään mukaan studiosoftaan drag and drop periaatteella... Voi niitä leikellä ja liimailla jonkin verran, mutta mitään isompia viilauksia en ainakaan minä osaa ton kanssa tehdä... Elikkä sitä saa mitä softa sulle tarjoaa...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#15 kirjoitettu 13.11.2020 12:42

Lisään vielä sen verran, että itsellä ei toimi, jos tekisin vain musiikkia. Deadlinet ei pidä ja tuotantoa ei synny kovinkaan tuotteliasta tahtia. Käytän tuolloin enemmän aikaa kaikkeen muuhun. Parhaiten toimii, kun oon jossain töissä tai koulussa päivät ja sitten vapailla teen musaa.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#16 kirjoitettu 13.11.2020 16:01

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:

Itselläni puristaa useimmin rumpukompista. Toisinaan selviän sillä, että katselen pari saman genren tai jopa ko. biisin "opetusvideota" tuubista ja alan päästä juonen päästä kiinni. Joskus homma voi olla kiinni todella pienestä asiasta; pari basarin potkua lisää tai pois, pari haitsufilliä joka toiseen tahtiin tms. ... ja valmista tulee jos on tullakseen.


Mun mielestä sun covereissa on aikas onnistuneet rumpukompit ollut kauttaaltaan...

On tässä pitänytkin kysyä, että mitä rumpusoftaa käytät, ja kuinka paljon käytät valmiita rumpukomppeja ja kuinka paljon luot taikka muokkaat niitä itse?

Itsellänihän on tuo Addictive Drums 2 softa, ja se pitää sisällään valmiita midi rumpukomppeja, joita vedetään mukaan studiosoftaan drag and drop periaatteella... Voi niitä leikellä ja liimailla jonkin verran, mutta mitään isompia viilauksia en ainakaan minä osaa ton kanssa tehdä... Elikkä sitä saa mitä softa sulle tarjoaa...


Käytän Battery 4:sta, johon rakentelen Protoolsin midieditorilla omin pikku kätösin joka hemmetin iskun mitä kustakin biisistä löytyy. Ja joka iskua pitää vielä hienosäätää mm. sen mukaan onko siinä korostusta vai ei jotta komppiin syntyy dynamiikkaa. Sitten lopuksi pitää passata vielä sekin, ettei joku pellinkilkutus tulee liikaa pintaan. Osan tahdeista pystyy sentää monistamaan copy-pastella koska rumpukompeissa tuppaa olemaan onneksi osa tahdeista ihan samanlaisia (tai samanlainenkin kelpaa ihan hyvin).

Batteryssa on se hyvä puoli, että siinä on itsessään mukana kaikki miksauksessa käytettävät elementit eli kullekin kannulle pystyy säätämään panoroinnin, kaiun, delayn, kompressorin jne. Silläkin tulisi toimeen oikein hyvin.

Toinen hyvä puoli on se, ettei itse asiassa mikään rajoita komppien tekoa (protoolsin midieditori ymmärtää nuotit 1/64 asti ja vielä triolina tuotakin pienemmiksi osiksi). Erilaisia rumpusettejä Batteryssä on kymmeniä, joten valinnanvaraa on runsaasti senkin puoleen. Itselläni on muutama lempisetti ja loput voisi ihan hyvin heittää vaikka huitsin Nevadaan.

Mutta koska nälkä on kasvanut matkan varrella, niin otan nykyään kaikki rumpukilkkeet erillisinä ulos (yleensä kick, snare, floortom, lowtom, midtom, hightom, hihat, overheads) wav:nä omille raidoilleen, käsittelen kunkin erikseen Drumforgen miksauspaketilla (EQ, Comp, Satur jne.) ja panoroin ne tavanomaisen rumpusetin näköisesti.

Joku biisi ei vaan suostu toimimaan, jos siitä puuttuu oikea syke rummuista. Homma voi olla kiinni ihan triviaalilta tuntuvasta seikasta. Periaatteessa kaikki on OK ... mutta kun aina ei kulje niin ei kulje.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#17 kirjoitettu 13.11.2020 16:11

Hyviä kommentteja täällä. Eipä mulla paljon ole lisättävää noihin. Toisinaan biisin teko kestää pitkään, toisinaan ei. Minulla on biisin torsoja aika paljon, joita en ole saanut loppuun asti vietyä. Kaikki ei vain toimi niin kuin olettaa aluksi. Olen kuitenkin huomannut, että se kesken jäänyt idea saattaa ilmaantua uudessa muodossa myöhemmin jossakin biisissä hieman samanlaisena, mutta hiotummassa muodossa.

Pistäisin kyllä aika suuren painoarvon sovituksille ja tulkinnoille biiseissä. Kun ne on kunnossa voi aika "mitätönkin idea" kasvaa isompiin mittoihin. Olenkin miettinyt joskus, että biisien tulkitsijat (laulajat), jotka omalla tulkinnallaan nostaa biisin korkeaan luokkaan, pitäisi merkitä myös säveltäjiksi. Samoin instrumenttien sovitus voi olla aivan ratkaisevan tärkeä asia lopputuloksen kannalta.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#18 kirjoitettu 13.11.2020 18:01 Muok:13.11.2020 18:27

Tahaton tai tahallinen pölliminen kuuluu (kai) säveltämisen jaloon taitoon:

Deep Purple-yhtyeen Burn-biisin riffin "alkujuuri" on George Gershwinin Fascinating Rhythm, tuossa hauska video tästä yhteydestä, tässä biisi alkaa alkuperäisellä versiolla:

https://youtu.be/pzJcx...

Ritchie Blackmore on tehnyt hyviä riffejä paljon, ja silloin tällöin saattaa tahattomastikin tarttua mielen sopukoihin joku aiempi juttu. En näe kovin vakavana asiana. Osin lainaa ja jatkumoa se säveltäminen on kuitenkin. Ei kukaan "pystymetsästä" ilman vaikutteita mitään keksisi ...

Noh, miten se on keskustelijoiden mielestä, paljonko saa varastaa, että ei mene mauttomaksi?

urpoarpo muokkasi viestiä 18:02 13.11.2020

urpoarpo muokkasi viestiä 18:17 13.11.2020

urpoarpo muokkasi viestiä 18:26 13.11.2020

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#19 kirjoitettu 13.11.2020 18:06

Jostakin syystä tuo linkki ei vie itse biisiin, mistähän tuo hymiö tuohon tulee .... Noh, biisi näkyy olevan tuonkin linkin takana siellä ensimmäisenä rivissä.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#20 kirjoitettu 13.11.2020 18:10

urpoarpo kirjoitti:

Jostakin syystä tuo linkki ei vie itse biisiin, mistähän tuo hymiö tuohon tulee .... Noh, biisi näkyy olevan tuonkin linkin takana siellä ensimmäisenä rivissä.


Ton voit välttää sillä, että kopioit sen linkin eri muodossa... YouTubessa on sen videon alla sellainen painike, jossa lukee "JAA"... Kopsaa se linkki siitä avautuvasta ikkunasta, joka on muotoa youtu.be/numerosarja... Toimii varmasti...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#21 kirjoitettu 13.11.2020 18:25

Onnistui sillä tavalla saada tuo linkki toimimaan, että menin videon päälle ja klikkasin hiiren oikealla, ja sieltä pystyi kopioimaan tuon linkin leikepöydälle ja edelleen tänne. Ei edes se JAA-valikko pelannut oikein.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#22 kirjoitettu 13.11.2020 18:29

urpoarpo kirjoitti:


Tahaton tai tahallinen pölliminen kuuluu (kai) säveltämisen jaloon taitoon:

Noh, miten se on keskustelijoiden mielestä, paljonko saa varastaa, että ei mene mauttomaksi?


Se riippuu niin paljon piisistä... Jotkin piisit on niin ainutlaatuisia melodioiltaan, että sen heti huomaa jos sitä on käytetty alkumateriaalina...

Toiset piisit on taas sellaisia, että se kuuluisa sanonta että "neljän soinnun verran" saa olla samaa pätee varmaankin aika monessa asiassa...

Mutta sittenkin se sointujen päälle rakennettu melodia ratkaisee paljon... Tossa hauska video aiheesta country musiikin maailmasta:

Sir Mashalot: Mind-Blowing SIX Song Country Mashup

Joskus ne hittipiisit vaan tuppaa kuulostamaan samanlaiselta... Vai kuinka...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#23 kirjoitettu 13.11.2020 18:36

AnttiJ kirjoitti:


Käytän Battery 4:sta, johon rakentelen Protoolsin midieditorilla omin pikku kätösin joka hemmetin iskun mitä kustakin biisistä löytyy. Ja joka iskua pitää vielä hienosäätää mm. sen mukaan onko siinä korostusta vai ei jotta komppiin syntyy dynamiikkaa. Sitten lopuksi pitää passata vielä sekin, ettei joku pellinkilkutus tulee liikaa pintaan.

Joku biisi ei vaan suostu toimimaan, jos siitä puuttuu oikea syke rummuista. Homma voi olla kiinni ihan triviaalilta tuntuvasta seikasta. Periaatteessa kaikki on OK ... mutta kun aina ei kulje niin ei kulje.


No sulla on kunnon rumpusofta sitten... Itse en edes osaisi tehdä kunnon kuuloisia rumpufillejä, joten tämä AD2 softa on mulle aika passeli yksinkertaisuudessaan...

Onhan toi toki sulla aika työlästä ja aikaa vievää, mutta toisaalta saat lopputuloksesta 100% sellaisen kuin haluat...

Itselläni on taas tapana näitä mun demoja tehdessä ekaksi soitella piisiä erilaisten rumpukomppien kanssa, ja valita sieltä ne oikeat... Sitten teen DAW:ssa aivan ekana uudessa projektissa rumpuraidan heti valmiiksi, jonka päälle soittelen instrumentit...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#24 kirjoitettu 13.11.2020 19:08

IT kirjoitti:

Tossa hauska video aiheesta country musiikin maailmasta:

Sir Mashalot: Mind-Blowing SIX Song Country Mashup

Joskus ne hittipiisit vaan tuppaa kuulostamaan samanlaiselta... Vai kuinka...


Joo, eihän näitä kaikkia hittejäkään voi melodiseksi sävellykseksi sillä tavalla kutsua, että niissä oikeastaan kummoista säveltä olisi ... enemmänkin samanlaisten sointupohjien päälle sanelua ... sanat vaihtuu, muuten sama paska (hieman) uudessa paketissa, siksi ne pakkaa kuulostamaan samanlaisille.

Mutta on niitä ihan oikeita melodisia sävellyksiäkin olemassa, harvassa kylläkin, tässä yksi hienoista:

https://youtu.be/AxSar...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#25 kirjoitettu 13.11.2020 19:23

urpoarpo kirjoitti:
IT kirjoitti:

Tossa hauska video aiheesta country musiikin maailmasta:

Sir Mashalot: Mind-Blowing SIX Song Country Mashup

Joskus ne hittipiisit vaan tuppaa kuulostamaan samanlaiselta... Vai kuinka...


Joo, eihän näitä kaikkia hittejäkään voi melodiseksi sävellykseksi sillä tavalla kutsua, että niissä oikeastaan kummoista säveltä olisi ... enemmänkin samanlaisten sointupohjien päälle sanelua ... sanat vaihtuu, muuten sama paska (hieman) uudessa paketissa, siksi ne pakkaa kuulostamaan samanlaisille.

Mutta on niitä ihan oikeita melodisia sävellyksiäkin olemassa, harvassa kylläkin, tässä yksi hienoista:

https://youtu.be/AxSar...


Tuohon kun vetää jatkoksi "By the Time I Get To Phoenix" niin ei paremmasta väliä.
https://youtu.be/mUg5p...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#26 kirjoitettu 13.11.2020 20:20

urpoarpo kirjoitti:


Deep Purple-yhtyeen Burn-biisin riffin "alkujuuri" on George Gershwinin Fascinating Rhythm, tuossa hauska video tästä yhteydestä, tässä biisi alkaa alkuperäisellä versiolla:

https://youtu.be/pzJcx...

Ritchie Blackmore on tehnyt hyviä riffejä paljon, ja silloin tällöin saattaa tahattomastikin tarttua mielen sopukoihin joku aiempi juttu. En näe kovin vakavana asiana. Osin lainaa ja jatkumoa se säveltäminen on kuitenkin. Ei kukaan "pystymetsästä" ilman vaikutteita mitään keksisi ...


Joo, kaitpa noi kaikki suuret on joskus "saaneet vaikutteita" sieltä sun täältä.... Ritchie Blackmore, Jimmy Page jne...

Mutta hienon kuuloinen veto tämä sun linkkaama versio...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#27 kirjoitettu 13.11.2020 20:58

urpoarpo kirjoitti:


Mutta on niitä ihan oikeita melodisia sävellyksiäkin olemassa, harvassa kylläkin, tässä yksi hienoista:

https://youtu.be/AxSar...


Juuh, tuon kanssa voi kyllä fiilistellä... En kyllä country musiikkia kovin hyvin tunne, mutta kun olin Amerikassa 80-luvun lopulla, niin siellä paikallinen väestö kuunteli mielellään tällaista musiikkia rockin lisäksi:

Hank Williams, Jr. - A Country Boy Can Survive


Ja kun mulla oli tuolloin Suomesta musiikkia mukana kasetteina, niin niille siellä upposi myös tällainen:

Peer Gynt - Backseat


Muistan kun ajeltiin kaverin kanssa niiden faijan vanhalla avolava pakulla, jossa pelkääjän paikalla edessä oli yli 10 cm x 10 cm reikä lattiassa... Vanha ruosteinen paska, mutta tuota Backseatia oli hauska luukuttaa silti autostereoista... Oli vähän eri meininki siellä noiden katsastusten suhteen...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#28 kirjoitettu 14.11.2020 10:38

IT kirjoitti:
... olin Amerikassa 80-luvun lopulla, niin siellä paikallinen väestö kuunteli mielellään tällaista musiikkia rockin lisäksi:

Hank Williams, Jr. - A Country Boy Can Survive


Ja kun mulla oli tuolloin Suomesta musiikkia mukana kasetteina, niin niille siellä upposi myös tällainen:

Peer Gynt - Backseat


Muistan kun ajeltiin kaverin kanssa niiden faijan vanhalla avolava pakulla, jossa pelkääjän paikalla edessä oli yli 10 cm x 10 cm reikä lattiassa... Vanha ruosteinen paska, mutta tuota Backseatia oli hauska luukuttaa silti autostereoista... Oli vähän eri meininki siellä noiden katsastusten suhteen...


Hienoja biisejä molemmat. Kiva kun suomalainen musa on mennyt kaaliin jenkkilässäkin ... (ja vapaassa maassa saa olla reikä auton pohjassakin)

Tästä musiikillisesta lainaamisesta vielä hieman: Joitakin tekijöitä kohtaan ollaan aika tarkkoja tuon mahdollisen lainaamisen, varastamisen, plagioinnin suhteen (millä nimellä sitä nyt halutaankin kutsua).

Bob Dylaniakin on syytetty plagioinnista. Hän on vastannut seuraavasti:

"Dylan korostaa, että musiikilliset varkaudet ja lainat ovat osa kansanperinnettä.
- Folkissa ja jazzissa lainaaminen on musiikkia rikastuttava perinne. Kaikki muut paitsi minä saavat tehdä sitä. Minua varten on näköjään luotu erilaiset säännöt, puhisee 71-vuotias Dylan."

https://www.ts.fi/viih...

Dylan siis kertoo tekevänsä kuten muutkin, hän ymmärtää musiikin jatkumona, kansanperinteen eteenpäin viemisenä. Dylania (ehkä) käsitellään kritiikissä tiukemmin kuin muita, koska monet ovat korottaneet hänet niin korkealle jalustalle, lähes jumalolennoksi, että hänen odotetaan loihtivan täysin uutta koko ajan.

Dylania on lehtijuttujen mukaan aina risonut se, että hänen tekemisensä ovat niin suuren tarkkailun alla. Kun Dylan alkoi aikoinaan soittaa sähkökitaraa, sekin oli joidenkin mielestä aivan järkyttävää

Bob haluaisi tehdä musiikkia niin kuin muutkin, mutta kaikille se ei käy. Noh, osalle ei käy mikään, ja kaikki on aina väärin. Musiikin kuuntelussa(kin) voi keskittyä virheisiin tai musiikkiin. Se on oma valinta, ja se valinta sallitaan kaikille.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#29 kirjoitettu 14.11.2020 10:56

urpoarpo kirjoitti:


Tästä musiikillisesta lainaamisesta vielä hieman: Joitakin tekijöitä kohtaan ollaan aika tarkkoja tuon mahdollisen lainaamisen, varastamisen, plagioinnin suhteen (millä nimellä sitä nyt halutaankin kutsua).


Hieno esimerkki tuo Bob Dylan, mutta yksi viime vuosina otsikoissa ollut plagiointi keissi on ollut Led Zeppelin vs Spirit... Onko Stairway To Heaven Taurus kappaleen plagiointi?

Tuossa selväjärkisin analyysi näistä kahdesta piisistä:

Rick Beato - Led Zeppelin vs Spirit Lawsuit


Tuossa nuo kuuluisat piisit, jos joku haluaa ne kuunnella:

Spirit - Taurus
Led Zeppelin - Stairway To Heaven


Tuo Rick Beato puhuu asiaa... Kyse ei todellakaan ole plagiaatista, vaikka tuo yksi kohta onkin samankaltainen noissa kappaleissa...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#30 kirjoitettu 14.11.2020 13:12 Muok:14.11.2020 13:15

Se plagiaattisääntö taitaa olla edelleen se sama vanha eli jos on 4 peräkkäistä tahtia täysin samaa, kyseessä on plagiaatti. Siihen ei riitä, että biisi "kuulostaa ikään kuin samalle" vaan sen pitää olla täysin sama.

Erittäin monessa biisissä on tuttuja sävel- tai sointukulkuja siellä täällä, mutta ei se minua juuri häiritse kunhan biisi toimii. Perinteisen tyylin mukaisten blues-biisien tekemisen voisi kai lopettaa saman tien jos alettaisiin olemaan hemmetin tiukkoja.

Suhtaudun asiaan niin, että jos artisti A nostaa jutun siitä, että hänen biisiään on lainattu (mutta ei kuitenkaan plagiaattiin asti), niin minusta on silloin kohtuullista suhtautua artisti A:n omiin tekemisiin samalla pieteetillä eli vahditaan mahdollisisa lainoja suurennuslasin kanssa.

Asianhan voisi ajatella niinkin, että onhan se jonkinmoinen kunnia että joku katsoo oman biisin niin hyväksi, että siitä kannattaa lainata joku osa. Vähän sama kuin imitoinnissa: ei "huonoja ja tuntemattomia" hahmoja kukaan imitoi joten imitoinnin kohteeksi itse asiassa päästään eikä jouduta.

--------------------

Ihmettelin aikanaan mm. sitä, miten Paul McCartneykin vohki vanhan biisin ja teki siitä "Those were the days"-hitin Mary Hopkinille. Satuin kuulemaan aikanaan autoradiosta, kun joku vanha gubbe soitti radio-ohjelmaan Hopkinin biisin jälkeen ja kertoi kuulleensa sen jo kymmeniä vuosia sitten jossain musicalissa. Ajattelin ensin, että ukko höperehtii omiaan mutta pakko oli uskoa kun äijä vetäisi säkeistön verran biisiä venäjäksi saman tien.

WP: Innocents in Paris. The song appears in the 1953 British/French movie Innocents in Paris, in which it was sung with its original Russian lyrics by the Russian Tzigane chanteuse Ludmila Lopato.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#31 kirjoitettu 14.11.2020 14:31 Muok:14.11.2020 14:32

AnttiJ kirjoitti:


Se plagiaattisääntö taitaa olla edelleen se sama vanha eli jos on 4 peräkkäistä tahtia täysin samaa, kyseessä on plagiaatti. Siihen ei riitä, että biisi "kuulostaa ikään kuin samalle" vaan sen pitää olla täysin sama.

Erittäin monessa biisissä on tuttuja sävel- tai sointukulkuja siellä täällä, mutta ei se minua juuri häiritse kunhan biisi toimii. Perinteisen tyylin mukaisten blues-biisien tekemisen voisi kai lopettaa saman tien jos alettaisiin olemaan hemmetin tiukkoja.

Asianhan voisi ajatella niinkin, että onhan se jonkinmoinen kunnia että joku katsoo oman biisin niin hyväksi, että siitä kannattaa lainata joku osa. Vähän sama kuin imitoinnissa: ei "huonoja ja tuntemattomia" hahmoja kukaan imitoi joten imitoinnin kohteeksi itse asiassa päästään eikä jouduta.


Joo, tuon 4 tahdin säännön mäkin tunnen, mutta senkin kanssa on oltava tarkkana... Olen tän videon tänne ennenkin postannut, ja laitan sen uudestaan... Kyseessä on oiva esimerkki siitä kuinka monet pop kappaleet on kuin samasta puusta veistetty, mutta kukaan tuskin syyttää näiden säveltäjiä plagioinnista, vaikka samaa neljää sointua on käytetty, koska melodiat ja muut ovat erilaisia:

Axis of Awesome - 4 Four Chord Song


Toisaalta tuo sun lausahdus tuosta kunniasta, että on kunnia jos joku lainaa sun piisiä, niin olen hiukan eri mieltä... Ei se ole kunnianosoitus, jos toinen artisti hyväksikäyttää vaikkapa sun hittiä omissa tuotannoissaan, etkä saa siitä krediittejä etkä sitä myöten myöskään tulovirtaa... Toki jos se kunnia on tuotu eksplisiittisesti esiin, ja ilmoitettu alkuperäinen säveltäjä yhdeksi piisin säveltäjäksi, niin silloinhan se on toki kunnia...


Ja tää seuraava nyt ei liity tähän aiheeseen oikeastaan mitenkään, mutta on oiva esimerkki siitä kuinka coverit voi joskus mennä korniuden puolelle:

Blonde On Blonde - Whole Lotta Love

On kyllä aika hauska nykypäivän näkökulmasta... Tietyllä tapaa jopa hieman viatonta... Only in the 70's...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#32 kirjoitettu 14.11.2020 16:16

Otetaanpa lisää näkökulmia musiikin tekemiseen... Aiheena melodiat ja soolot...

Nää on monelle niitä vaikeimpia juttuja piisin teossa, ja itsekin olen aika raakile tässä suhteessa... Mulle kaikki lähtee liikkeelle sointukuvioista, ja niiden päälle rakennan mun suht yksinkertaiset melodiat ja soolot...


Melodioiden kirjoittamisesta on tossa lyhyt video: Rick Beato - Melody Writing

Rick Beaton pointti on se, että soinnun bassolinjan tulisi olla eri kuin sointuun pohjaavan melodian, jos nyt oikein ymmärsin... Mutta ne pitäisi saada toimimaan yhdessä... Muuta ei varsinaisesti tarvita...


Soolojen luominen on sitten oma hommansa, mutta eikös ne parhaat kitarasoolotkin ole melodisia luonteeltaan?! Jos soolottelu kuulostaa liikaa tilutukselta taikka asteikkojen veivaamiselta, on jossakin menty vikaan...

Tuossa seuraavassa videossa Rick Beato käy läpi mielestään joitakin aliarvostettuja sooloja, joita mun mielestä yhdistää se, että niissä on aika vähän tilutusta:

Rick Beato - Underrated solos

Tossa taas Beatolta mielipiteitä parhaista sooloista: Rick Beato - Best Solos


Ja tossa taas piisi, jossa Leslie West näyttää esimerkkiä siitä kuinka sielukasta ja melodista soolokitaraa oikein soitetaan:

Mountain - For Yasgur's Farm

¤¤¤
Mutta joo... Siis olisi mielenkiintoista kuulla ihmisten mielipiteitä siitä kuinka työstätte melodianne ja/tai soolonne?

Omalta kohdalta on todettava, etten ole niin hyvä että voisin kirjoittaa melodian ensin ja sitten sen päälle sointukuvion, vaan mulla menee homma toisin päin...

Soolottelussa olen aina mennyt melodiat edellä, koska en ole ollut varsinainen tiluttelija... Ehkäpä noita asteikkoja on enemmän mun uudemmissa sooloissa, mutta en ole ollenkaan varma siitä, että tämä on ollenkaan askel eteenpäin...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#33 kirjoitettu 14.11.2020 17:03

IT kirjoitti:

Joo, tuon 4 tahdin säännön mäkin tunnen, mutta senkin kanssa on oltava tarkkana... Olen tän videon tänne ennenkin postannut, ja laitan sen uudestaan... Kyseessä on oiva esimerkki siitä kuinka monet pop kappaleet on kuin samasta puusta veistetty, mutta kukaan tuskin syyttää näiden säveltäjiä plagioinnista, vaikka samaa neljää sointua on käytetty, koska melodiat ja muut ovat erilaisia:

Axis of Awesome - 4 Four Chord Song


Toisaalta tuo sun lausahdus tuosta kunniasta, että on kunnia jos joku lainaa sun piisiä, niin olen hiukan eri mieltä... Ei se ole kunnianosoitus, jos toinen artisti hyväksikäyttää vaikkapa sun hittiä omissa tuotannoissaan, etkä saa siitä krediittejä etkä sitä myöten myöskään tulovirtaa... Toki jos se kunnia on tuotu eksplisiittisesti esiin, ja ilmoitettu alkuperäinen säveltäjä yhdeksi piisin säveltäjäksi, niin silloinhan se on toki kunnia...


Ja tää seuraava nyt ei liity tähän aiheeseen oikeastaan mitenkään, mutta on oiva esimerkki siitä kuinka coverit voi joskus mennä korniuden puolelle:

Blonde On Blonde - Whole Lotta Love

On kyllä aika hauska nykypäivän näkökulmasta... Tietyllä tapaa jopa hieman viatonta... Only in the 70's...


Sointujen samankaltaisuus ei ole missään oloissa riittävä peruste plagioinnille; jos niin olisi niin kaikki C, Am, F, G7 - biisien tekijät olisivat jalkapuussa puhumattakaan kolmen soinnun rokkareista. Tuollaisesta ei kannata nostaa kannetta jos ei halua menettää rahojaan. Tästä huolimatta aina joku onneton lähtee oikeuteen tuollakin perusteella.

Sen sijaan samat soinnut + sama melodia (tai sama riffi), vaikka sanat ja esim. bassokulku olisikin ihan erilainen, alkaa olla vahvasti vaaravyöhykkeessä.

Pieneen lainaamiseen kannattaa suhtautua positiivisesti ihan vaan siksi että pieni laina ei ole kiellettyä, vaan sallittua. Eipä taida meikäläinen mahtaa mitään sille, että joku käyttäisi vaikkapa 3 tahtia tekemästäni biisistä. Ja koska asialle ei voi mitään, kannattaa nähdä sen positiivinen puoli: eihän ihan paskaa kehitelmää kukaan lainaa. Toinen vaihtoehto on se, että kerää asiasta sappea niin saamaristi, nostaa hemmetinmoisen haloon ja saa lopulta paskahalvauksen kun näkee juristinsa laskun.

Jos vielä lainaaja viitsii kertoa kenen biisiä on hyödyntänyt, niin sehän on jo suorastaan bonusta. Itse olen kohteliaana miehenä ainakin yrittänyt noudattaa tätä silloin kun esikuvanani on ollut joku tietty biisi ja/tai sanoitus.

Näissähän on aina sekin, ettei kukaan meistä, jotka rakentelemme biisejä, voi koskaan olla satavarmaa siitä, etteikö ihan tai lähes samaa olisi jo jossain päin maailmaa sävelletty. Ja juuri tästä syystä on ihan fiksusti mietitty, ettei pieniin lainoihin ole syytä puuttua. Tällä rajauksella on vältetty todennäköisesti kymmeniä tuhansia turhia ja kalliita oikeudenkäyntejä vähän siellä sun täällä.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#34 kirjoitettu 14.11.2020 20:26

Hyvää keskustelua taas. Otanpa minäkin kantaa.

Joo, ei sointupohja ratkaise, onko sävellys plagiaatti, vaan tietenkin melodia. Ja myös täysin tunnistettavan riffin suora kopsaaminen on plagiointia.

Kolmisointurokissa ja bluesissa sanoitus jo tekee biisistä erilaisen, siis myös musiikillisesti, koska sanojen tavutuksethan kulkevat aivan varmasti vähintäänkin nuotin keston suhteen eri tavalla joka biisissä.

Soolosoitosta kitaralla, omat kokemukset: Nuorena ensin ostin sen ajan kitarakirjoja, joissa oli helvetin monimutkaisia juttuja, erilaisia skaaloja niin paljon, että kun ne yhdisti kitaran kaulalle, joka väliin tuli piste eri skaalojen merkiksi. Ajattelin, että "vitut tämä näin vaikeaa voi olla".

Menin kirjastoon ja lainasin ohuen kirjan, jossa esiteltiin Jimi Hendrixin tapa soittaa. Ydinkysymys on pentatonisen skaalan hallinta ja rinnakkaissävellajin ymmärtäminen. Sitten helvetisti treeniä jammailemalla. Biisi taakse soimaan, ja anna palaa. Löydä oma tyylisi. Carlos Santana on muistaakseni sanonut, että kitaristi pitää sulkea kellariin ja päästää ulos, kun hänellä on oma tyyli.

Melodisissa sooloissa soitan "ohi pentatonisesta korvakuulolta", pitää kuunnella, mikä ääni sopii, mikä ei. Pentatoninen skaala on "kuin puunrunko sen vihreyden keskellä".

Itse ajattelen niin, että soolo on kirsikka kakun päälle. Mutta biisi muuten on paljon tärkeämpi. Soolo voi vaikka pilata biisin. Kitarasankaria ei useinkaan tarvita bändissä. Kitarasankarin ympärille voi kyllä kannattaa perustaa bändi, mutta harvasta on esiintyväksi kitarasankariksi, vaikka paljon osaisikin ...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#35 kirjoitettu 14.11.2020 20:31

Melodian tekeminen biisiin tulee minulla vain kokeilujen kautta: säestelen, hyräilen ja koitan ammentaa voimaa aiemmin oppimastani. Olen kuitenkin ajat sitten tajunnut, että en ole koskaan Paul McCartneyn veroinen. Nykyisin tiedän sen varmasti! Varmuus on parasta, ja se tieto helpottaa kummasti!

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#36 kirjoitettu 14.11.2020 20:58 Muok:14.11.2020 22:23

Mm. tuon minä panin taakse soimaan nuorena ja sitten soitin soolokohtaa mukana. Tuo on studioäänitys, ei se Jimilläkään lavalla mennyt aina juuri samalla tavalla, joten voi lohduttaa omaa mieltä, vaikka ei kotioloissa sujuisi ihan yhtä hyvin ..., lohduksi musiikki on luotu, ei ahdistukseksi

https://youtu.be/TLV4_...

Ajattelen niin, että paras soolosoitto syntyy hyvästä improvisaatiosta flow-tilassa, ja sen taidon voi saada jammailemalla paljon. Melodisen biisin melodian osaa soittaa jo tyydyttävällä soittotaidolla, kunhan jaksaa hieman harjoitella. Hyvän improvisaatiotaidon saa vain soittamalla aivan perkeleesti jamia.

urpoarpo muokkasi viestiä 22:17 14.11.2020

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#37 kirjoitettu 15.11.2020 06:36

urpoarpo kirjoitti:
Mm. tuon minä panin taakse soimaan nuorena ja sitten soitin soolokohtaa mukana. Tuo on studioäänitys, ei se Jimilläkään lavalla mennyt aina juuri samalla tavalla, joten voi lohduttaa omaa mieltä, vaikka ei kotioloissa sujuisi ihan yhtä hyvin ..., lohduksi musiikki on luotu, ei ahdistukseksi

https://youtu.be/TLV4_...

Ajattelen niin, että paras soolosoitto syntyy hyvästä improvisaatiosta flow-tilassa, ja sen taidon voi saada jammailemalla paljon. Melodisen biisin melodian osaa soittaa jo tyydyttävällä soittotaidolla, kunhan jaksaa hieman harjoitella. Hyvän improvisaatiotaidon saa vain soittamalla aivan perkeleesti jamia.

urpoarpo muokkasi viestiä 22:17 14.11.2020


Ihan tulee mieleen kun kymmeniä vuosia sitten syntyi tilanne, että "olisihan se kiva jos jazz-evergreenissä olisi joskus kitarasoolokin".

Enhän minä sellaisia ollut koskaan soittanut vaikka aika vaikeatkin soinnut olivat kyllä hallinnassa. Kokeilin pari kertaa ja totesin, että kamalalta kuulostaa ... eikä ainakaan jazzilta.

Soitin kelamankalle soolon sointukierron kymmeneen kertaan peräkkäin ja aloin kokeilla taustan päälle kaikenlaista kuviota. Sitten yht'äkkiä huomasin, että perskules ... nythän tämä alkaa kuulostaa jazzilta. Sitten vaan nuottipaperi ja kynä esille ennen kuin soolon perusrunko ehti unohtua.
---------------

Arvostan itse eniten kitaristeista niitä, joiden soiton tunnistaa vaikka oudommassakin ympäristössä. Soolossa pitää olla selvä kaari ja idea; pelkälle tiluttelulle en lämpene. Arvostan toki teknistä osaamista ... mutta vain tiettyyn rajaan asti.

Jos olisin tässä ja nyt huonon sävelkorvan omaava, itseäni huomattavasti nuorempi AnttiJ, niin varmaan opettelisin sooloja transcriptioista joita löytyy näköjään vähän joka lähtöön.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#38 kirjoitettu 15.11.2020 13:01

Hienoja kommentteja melodioista ja soolottelusta teillä... Nyt nostan esiin kaksi sellaista kitaristia, joita harvemmin pidetään niinä suurimpina "kitarasankareina", mutta jotka ansaitsevat paikkansa huipulla...

Nämä ovat:
- Nazareth yhtyeen Manny Charlton
- sekä Uriah Heep yhtyeen Mick Box


Nuo kaksi herraa ovat kitaristeista mun suosikkeja sieltä ykköspäästä, ja heiltä onnistuu niin komppaaminen kuin soolottelukin... Manny Charlton oli Nazarethin ainoa kitaristi lähes koko 70-luvun, ja loi sen klassisen Nazareth soundin ja ne piisit... Mick Box soitti kitaroita Uriah Heepissä 70-luvulla yhdessä Ken Hensleyn kanssa, joka hoiti myös keyboard osastoa... Tämän jälkeen Mick Box on tainnut hoitaa kitaroinnin yksin jos oikein ymmärsin...

Voisikin kysyä, että onko niin että ne varsinaiset kitarasankarit loistavat bändiensä ainoina kitaristeina, hoitaen sekä kompit että soolot... Ajatellaan nyt vaikkapa Ritchie Blackmorea taikka Jimmy Pagea, Jimi Hendrixistä puhumattakaan...

Tuossa muutama raita, joissa tarjolla sekä Manny Charltonin että Mick Boxin kitarointia... Ei näissä välttämättä mitään erikoisia sooloja ole, mutta hyviä piisejä ne ovat kuitenkin...

Nazareth - This Flight Tonight
Nazareth - Silver Dollar Forger
Nazareth - You're The Violin

Uriah Heep - Sunrise
Uriah Heep - Gypsy
Uriah Heep - The Other Side Of Midnight

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#39 kirjoitettu 15.11.2020 13:35 Muok:15.11.2020 13:35

Tuo kitaristien lukumäärä taitaa vähän riippua ... no, jostain. Kyllä niitä kakkosiakin on bändeissä ollut.

Ainakin Santanalla on ollut silloin tällöin komppikitaristi bändissään samoin kuin Mark Knopflerilla Dire Straitsissa. Onhan Keefiekin aikamoinen kitarasankari ainakin riffinikkarina, ja silläkin on aina ollut kakkosmies Rollareissa. Claptonillakin on ollut toinen kitaristi muistaakseni ainakin Ocean Buleward-kokoonpanossa ja John Fogertylla veljensä Tom. Sitten on Allman Brothers Band jossa olivat Duane Allman ja Richard Betts. Joe Bonamassallakin on toinen kitaristi bändissä. Nämä nyt tulivat mieleen ihan saman tien.

Vaan onhan se niinkin, että tietyillä jepeillä on taidon lisäksi niin iso ego, ettei samaan bändiin toista saman soittimen osaajaa useinkaan mahdu. Ainakaan Blackmore ei taida olla ihmisenä ihan sieltä helpoimmasta päästä.

Olisiko kenties niin, että toiset viihtyvät osana isompaa bändiä (tai eivät ainakaan koe sitä ongelmana) ja toiset yksinkertaisesti haluavat olla kaiken keskipisteenä? Vähän sama kuin futiksessa: on joukkuepelaajia jotka älyävät että joukkue voi olla enemmän kuin osiensa summa ja sitten niitä muita.

Jos superstaran itsetunto on kunnossa, niin eikö silloin kannattaisi ottaa bändiin tanakkaa komppia ja napakoita riffejä vetävää kakkoskitaristia, häh?

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6872 viestiä

#40 kirjoitettu 15.11.2020 14:49

Tosta Nasarettilaisesta ... muistan pohtineeni aikoinaan olisiko bändistä tullut niinkin suosittua ilman todella raakaäänistä solistia Mc Caffertyä. Kallistuin silloin sille kannalle että ei .. olihan I'm a Bad bad boy ihan hirveän kova veto erityisesti solistilta.

Sinänsä bändin hyvien biisien tekijöistä minulla ei ole mitään käsitystä, mutta jos edes osa niistä on Mc Caffertyn käsialaa, niin olen taipuvainen olemaan edelleen samaa mieltä bändin merkityksellisimmästä jäsenestä: Nazareth tunnistetaan vieläkin vanhoilta levyiltään aika varmasti useimmin solistinsa äänestä ja nimenomaan tunnistettavuudestahan huomiotaloudessa on kysymys.

PS: "Love Hurts" ...hieno cover-veto hienosta biisistä.

Mick Box jäi Uriah Heepissä aina vähän takariviin. Muistan kerran lukeneeni että Heepin kiertue jouduttiin perumaan sen takia että Boxin käsi joutui kipsattavaksi. Johan siitä joku arvostelija pääsi sanomaan, ettei se haittaa mitään koska Boxin käsi on aina kipsissä. Tuo oli selvästi kateellisten puhetta; minusta Box teki luotettavaa työtä vuodesta toiseen ja oli siinä mielessä kiertuebändille varmasti sata kertaa parempi vaihtoehto kuin joku stara joka saapuu paikalle kun muistaa ja soittaa jos sattuu olemaan hyvällä päällä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu