Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Suoratoistopalvelut ja musiikin tulevaisuus

IT
IT
2678 viestiä

#1 kirjoitettu 04.12.2018 15:30

Suoratoistopalvelut ja musiikin tulevaisuus


Rap artistit ja musiikki hallitsevat suomalaisten Spotify kuuntelu tilastoja:

https://yle.fi/uutiset...
https://www.soundi.fi/...


Rap ja pop... Onko se nykyään siinä?

Paljon on puhuttu rockin kuolemasta, mutta sama homma on iskelmän kanssa... Levy-yhtiöt tuijottavat striimaus tilastoja suoratoistopalveluissa, ja tekevät levytyspäätökset sen pohjalta... Siinä on moni muu genre helisemässä...

Mitä mieltä itse olet tästä kehityksestä? Sana on vapaa...

^ Vastaa Lainaa

BVR
BVR
20189 viestiä

#2 kirjoitettu 04.12.2018 15:48

IT kirjoitti:
Rap ja pop... Onko se nykyään siinä?

On. Kymmenen vuotta sitten oli HEVIBUUMI ja joka tuutista tungettiin ulos toistaan paskempia hevibändejä ja metallista tuli trendikästä josta diggaili kaikki vauvasta vaariin. Nyt se on sitten muuta. Niin kuin vaatteidenkin kanssa, niin musiikin kanssa myöskin, kierretään "muotikehää".

Kohta sitten tupsahtaa varmaan punk taas pinnalle, ja sitten joka tuutista tarjotaan sitä.

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1098 viestiä

#3 kirjoitettu 04.12.2018 15:56

IT kirjoitti:
Rap ja pop... Onko se nykyään siinä?

Paljon on puhuttu rockin kuolemasta, mutta sama homma on iskelmän kanssa... Levy-yhtiöt tuijottavat striimaus tilastoja suoratoistopalveluissa, ja tekevät levytyspäätökset sen pohjalta... Siinä on moni muu genre helisemässä...

Mitä mieltä itse olet tästä kehityksestä? Sana on vapaa...


Pop ja räp ovat tunteetonta paskaa.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#4 kirjoitettu 04.12.2018 16:08

BVR kirjoitti:

On. Kymmenen vuotta sitten oli HEVIBUUMI ja joka tuutista tungettiin ulos toistaan paskempia hevibändejä ja metallista tuli trendikästä josta diggaili kaikki vauvasta vaariin. Nyt se on sitten muuta. Niin kuin vaatteidenkin kanssa, niin musiikin kanssa myöskin, kierretään "muotikehää".

Kohta sitten tupsahtaa varmaan punk taas pinnalle, ja sitten joka tuutista tarjotaan sitä.


Joo... Näin tapahtuu varmaankin jollain tasolla... Mut tossa on pari kuviota musiikin kuuntelusta USA:ssa:

[kuva]
[kuva]

Toki vuosi 2017 muistetaan USA:ssakin siitä, että R&B/Hip-Hop genre oli suosituin genre kuuntelijoiden keskuudessa, kun lasketaan albumimyynti, striimaus ja piisien downloudaus yhteen...


Mutta mun pointti on oikeastaan tämä: Jos levy-yhtiöt tuijottavat (esim. Suomessa) lähes pelkästään Spotifyn kaltaisia striimauspalveluiden tilastoja levytyspäätöksiä tehdessään, niin tässä käy niin, että

...tarjonta ei vastaa kysyntää...

Noita jenkkilän tilastoja jos katselee, niin siellä rock ja rap ovat tänä päivänä suurin piirtein yhtä suosittuja, vaikka rap nyt edelle lievästi menikin... Suomessakin rock konsertit ja tapahtumat vetävät edelleen yleisöä...

Mutta jos levy-yhtiöt julkaisevat uusia levyjä vain hyvin kapealla genre pohjalla, niiin tämä näivettää musiikin tarjonnan, ja tappaa monet muut genret, vaikka kysyntää edelleen olisi myös muille genreille, kuin lista- ja radiohiteille ja striimauspalveluiden kuunnelluimmille kappaleille...

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay 
bassofriikki
7120 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 04.12.2018 22:29 Muok:04.12.2018 22:30

IT kirjoitti:
Rap artistit ja musiikki hallitsevat suomalaisten Spotify kuuntelu tilastoja:

Rap ja pop... Onko se nykyään siinä?

Paljon on puhuttu rockin kuolemasta, mutta sama homma on iskelmän kanssa... Levy-yhtiöt tuijottavat striimaus tilastoja suoratoistopalveluissa, ja tekevät levytyspäätökset sen pohjalta... Siinä on moni muu genre helisemässä...

en nyt tajua mikä tässä ois ongelma. eihän toi tarkota muuta kuin että jotain muuta musiikkia on vaikeampi löytää kun sitä ei näe joka top-listalla. ei sen tekeminen lopu. jos et löydä listoilta itseäsi miellyttävää musiikkia, älä keskity listoihin vaan etsi musiikkia muita kanavia pitkin. maailmassa on paljon muutakin kuin kolme suurinta levy-yhtiötä.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#6 kirjoitettu 04.12.2018 23:31

veezay kirjoitti:

en nyt tajua mikä tässä ois ongelma. eihän toi tarkota muuta kuin että jotain muuta musiikkia on vaikeampi löytää kun sitä ei näe joka top-listalla. ei sen tekeminen lopu. jos et löydä listoilta itseäsi miellyttävää musiikkia, älä keskity listoihin vaan etsi musiikkia muita kanavia pitkin. maailmassa on paljon muutakin kuin kolme suurinta levy-yhtiötä.

No kyllä uhkaa loppua:

Spotify-aika tappoi iskelmämusiikin – Anne Mattila tuottaa nykyisin musiikkinsa itse

Suuret levy-yhtiöt eivät panosta perinteiseen iskelmämusiikkiin entiseen tapaan, sillä se ei kerää kuulijoita suoratoistopalveluissa.

https://yle.fi/uutiset...

Aivan perinteinen iskelmämusiikki on kuitenkin muutoksessa joutunut kummalliseen tilanteeseen. Musiikille olisi kuulijoita, mutta se ei löydä tietään heidän korviinsa. Radiossa iskelmän soittaminen on vähentynyt ja CD-levyjä ei enää juurikaan myydä. Spotify-aika suosii hip hopia ja tämän päivän popmusiikkia.

Tämän takia suuret levy-yhtiöt eivät enää satsaa perinteiseen iskelmään.

Tanssilavoilla perinteinen iskelmä kuitenkin edelleen soi – ja yleisöä riittää. Livemusiikilla ja festareilla on ylipäätään kysyntää.

https://yle.fi/uutiset...


Mikä tässä siis on ongelma? Se on juuri niin kuin aiemmin kirjoitin: kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa... Kehoitat etsimään musiikkia eri kanavia pitkin... Kyllä, se toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos levy-yhtiöt eivät vain levytä ja tuota uutta iskelmää, vaikka sille olisi kysyntää, niin koko genre uhkaa näivettyä... Luotan tässä asiassa enemmän noihin uutisiin ja asiantuntijoiden lausuntoihin, kuin teikäläisen mutu-tuntumaan...

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay 
bassofriikki
7120 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 05.12.2018 02:35

IT lainasi:
Spotify-aika tappoi iskelmämusiikin – Anne Mattila tuottaa nykyisin musiikkinsa itse

Suuret levy-yhtiöt eivät panosta perinteiseen iskelmämusiikkiin entiseen tapaan, sillä se ei kerää kuulijoita suoratoistopalveluissa.

Aivan perinteinen iskelmämusiikki on kuitenkin muutoksessa joutunut kummalliseen tilanteeseen. Musiikille olisi kuulijoita, mutta se ei löydä tietään heidän korviinsa. Radiossa iskelmän soittaminen on vähentynyt ja CD-levyjä ei enää juurikaan myydä. Spotify-aika suosii hip hopia ja tämän päivän popmusiikkia.

Tämän takia suuret levy-yhtiöt eivät enää satsaa perinteiseen iskelmään.

Tanssilavoilla perinteinen iskelmä kuitenkin edelleen soi – ja yleisöä riittää. Livemusiikilla ja festareilla on ylipäätään kysyntää.

otsikon pitäisi kaiketi olla "Suoratoistopalvelut ja iskelmämusiikin tulevaisuus".

Se on juuri niin kuin aiemmin kirjoitin: kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa... Kehoitat etsimään musiikkia eri kanavia pitkin... Kyllä, se toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos levy-yhtiöt eivät vain levytä ja tuota uutta iskelmää, vaikka sille olisi kysyntää, niin koko genre uhkaa näivettyä...

mä en oo ihan varma mihin levy-yhtiötä varsinaisesti tarvitaan musiikin tekemisessä. jos jengiä kiinnostaa iskelmän tekeminen, kyllä ne sitä tekevät. toki voihan olla, että osa iskelmäskenestä ei osaa hahmottaa tilannetta jossa musiikin tekeminen ilman levy-yhtiöitä ois mahdollista, vaan sen sijaan he ovat jumissa ajatusmaailmassa jossa kaiken pitää tapahtua niin kuin "vanhoina hyvinä aikoina".

kuten yhdessä linkittämässäsi ylen artikkelissakin kirjoitetaan: "Iskelmää kuluttava yleisö ei Valtasen mukaan ole vielä ottanut haltuun suoratoistopalveluita ja kuluttaa musiikkia vielä cd-levyiltä. Niitäkään ei monessa automarketissa enää myydä." tuskin levy-yhtiöt haluavat käyttää rahaa siihen, että tehdään paljon kalliimpia cd-julkaisuja ja sen jälkeen vielä mainostetaan niitä yleisölle, joka on paljon marginaalisempi?

suoratoistopalveluiden olemassaoloa on mun mielestä turha syyttää siitä, että jotain omaa lempigenreä tuodaan esille yhä vähenevissä määrin. ei munkaan mielimusiikkia löydy miltään top40-listalta ja sitä tehdään huomattavasti vähemmän kuin peruslistoilla roikkuvaa tavaraa, mutta se on lähinnä vain mun omien mieltymysten eikä muun maailman ongelma.

Anne Mattilalla on erinomainen asenne asiaan; tehään sit ite jos ei levy-yhtiö enää jeesaa.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#8 kirjoitettu 05.12.2018 06:31

veezay kirjoitti:

otsikon pitäisi kaiketi olla "Suoratoistopalvelut ja iskelmämusiikin tulevaisuus".


Ei vaan nämä samat ongelmat kuin on iskelmämusiikilla pätee myös perinteisempään rock musiikkkiin, ja myös moneen muuhun genreen...

Mut joo, me tuskin päästään tästä asiasta yhteisymmärrykseen, sen verran eriävät mielipiteet meillä näyttää olevan....

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay 
bassofriikki
7120 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 05.12.2018 06:56

IT kirjoitti:
Mut joo, me tuskin päästään tästä asiasta yhteisymmärrykseen, sen verran eriävät mielipiteet meillä näyttää olevan....

ah, tässä ketjussa oli siis tarkoitus olla samaa mieltä sun kanssa eikä keskustella asiasta. got it.

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
248 viestiä

#10 kirjoitettu 05.12.2018 08:02

Iskelmä musiikkia kohtaa sama kuin räp musiikkia aikoinaan...sen pitää muuttua, iskelmä kappaleita on tehty samalla kaavalla sotien jälkeen.
Ei enää käydä lavatansseissa, joskus sanottiin Että 50cent olis ollu viimeinen aito gangsta räpperi, kari tapio olkoot iskelmämusiikin fifty. Mutta nyt on aika muuttua

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#11 kirjoitettu 05.12.2018 08:16

Filius|B kirjoitti:

Iskelmä musiikkia kohtaa sama kuin räp musiikkia aikoinaan...sen pitää muuttua, iskelmä kappaleita on tehty samalla kaavalla sotien jälkeen.
Ei enää käydä lavatansseissa, joskus sanottiin Että 50cent olis ollu viimeinen aito gangsta räpperi, kari tapio olkoot iskelmämusiikin fifty. Mutta nyt on aika muuttua


Joo, varmasti muutosta kaivataan... Mut jos luit tuon mun aiemmassa kommentissa olevan linkin takana olevan uutisen, jota kommentissa lainasin, niin porukka käy edelleen kyllä lavatansseissa, mutta se on sellaista porukkaa, joka ei kuuntele musiikkia Spotifysta, ja sen takia iskelmää ei levytetä enää samalla tavalla...

Mut varmastikin tuo iskelmä (varsinkin se perinteinen) on enemmän vanhemman kansan juttu, ja jos nuorempaa väkeä halutaan iskelmän ystäviksi, niin olet oikeassa: iskelmän pitää muuttua...

Siinä samassa uutisessa, jonka tossa tämän ketjun kommentissani linkitin tänne, kysyttiin myös että mikä ylipäätään on iskelmää? Siinä esitettiin kysymys, että onko esim. Popeda tänä päivänä iskelmää? Ei ehkä mun mielestä, mutta ajat muuttuvat...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#12 kirjoitettu 05.12.2018 08:19 Muok:05.12.2018 08:41

veezay kirjoitti:

ah, tässä ketjussa oli siis tarkoitus olla samaa mieltä sun kanssa eikä keskustella asiasta. got it.


Just tällaiset kommentit sun puolelta on niitä "turn off" juttuja, minkä takia en viitsi tuhlata aikaa sun kanssa asiasta vääntämiseen...

¤¤¤
EDIT: Mut vastatakseni tuohon sun kommenttiin, niin mun mielipidehän perustui nimenomaan noihin YLEn uutisiin, ja niissä haastateltujen alan henkilöiden mielipiteisiin...

Sä voit toki olla eri mieltä noiden uutisten kanssa, mutta jos näin on, niin odottaisin sulta hiukka parempia perusteluja mielipiteillesi kuin tähän mennessä... Laita linkkejä uutisiin ja faktaa pöytään jossa osoitat asian olevan toisin...

Ja kertauksen vuoksi: se noiden uutisten pointti oli se, että levy-yhtiöt tuijottavat levytyspäätöksiä tehdessään lähinnä Spotify ja muiden striimauspalveluiden tilastoja, ja sellaiset genret jotka eivät näy noissa tilastoissa kärjessä, niin niiden levyttäminen vähenee, ja nuo genret uhkaavat kuihtua pois...

Jos siis haluat olla eri mieltä noiden uutisten ja niissä esitettyjen väitteiden kanssa, niin linkkejä ja faktaa peliin, kiitos... Sä nyt et itse asiassa väittele ollenkaan mun kanssa, vaan noiden uutisten kanssa, jos oikein tarkkoja ollaan...

^ Vastaa Lainaa

F|Bitch
F|Bitch
85 viestiä

#13 kirjoitettu 05.12.2018 19:47

Filius|B kirjoitti:
Iskelmä musiikkia kohtaa sama kuin räp musiikkia aikoinaan...sen pitää muuttua, iskelmä kappaleita on tehty samalla kaavalla sotien jälkeen.
Ei enää käydä lavatansseissa, joskus sanottiin Että 50cent olis ollu viimeinen aito gangsta räpperi, kari tapio olkoot iskelmämusiikin fifty. Mutta nyt on aika muuttua


Rohkenen olemaan erimieltä kanssasi rakkaani
Nyt pitäisi palata ajassa vähän taakse päin.. liiallisella muutoksella ei saada kuin tuhoa. Muutosta muutoksen perään. Kuin ilmaston muutos.

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
248 viestiä

#14 kirjoitettu 05.12.2018 22:44 Muok:05.12.2018 22:46

F|Bitch kirjoitti:
Filius|B kirjoitti:
Iskelmä musiikkia kohtaa sama kuin räp musiikkia aikoinaan...sen pitää muuttua, iskelmä kappaleita on tehty samalla kaavalla sotien jälkeen.
Ei enää käydä lavatansseissa, joskus sanottiin Että 50cent olis ollu viimeinen aito gangsta räpperi, kari tapio olkoot iskelmämusiikin fifty. Mutta nyt on aika muuttua


Rohkenen olemaan erimieltä kanssasi rakkaani
Nyt pitäisi palata ajassa vähän taakse päin.. liiallisella muutoksella ei saada kuin tuhoa. Muutosta muutoksen perään. Kuin ilmaston muutos.


Jos ei olisi muutosta ei olisi filiusbitchiä

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7907 viestiä

#15 kirjoitettu 06.12.2018 15:49

IT kirjoitti:
Mitä mieltä itse olet tästä kehityksestä? Sana on vapaa...


Asioita on aina tullut ja mennyt eikä oo mitään syytä uskoa, että ois jostain syystä saavutettu joku kehityksen lakipiste, jonka jälkeen kaikki on ikuista ja muuttumatonta. Taidemusiikin puolella tarkastellaan asioita 100-200 vuoden aikajanalla, joten tavallaan on aika hölmöä ajatella että me edes pystyttäisiin tutkimaan omana aikanamme tapahtunutta kehitystä jotenkin objektiivisesti, olkoonkin että kevyen musiikin puolella muutokset ja tyylilajien vaihtelu on keskimäärin ollut nopeampaa.

IT kirjoitti:
Mutta mun pointti on oikeastaan tämä: Jos levy-yhtiöt tuijottavat (esim. Suomessa) lähes pelkästään Spotifyn kaltaisia striimauspalveluiden tilastoja levytyspäätöksiä tehdessään, niin tässä käy niin, että

...tarjonta ei vastaa kysyntää...

Noita jenkkilän tilastoja jos katselee, niin siellä rock ja rap ovat tänä päivänä suurin piirtein yhtä suosittuja, vaikka rap nyt edelle lievästi menikin... Suomessakin rock konsertit ja tapahtumat vetävät edelleen yleisöä...


Jos yleisölle tarjotaan sitä mistä se haluaa maksaa, niin millä tavalla tarjonta ei vastaa kysyntää? Ei levy-yhtiöt oo mitään kulttuuriperintöä vaalivia hyväntekeväisyysjärjestöjä vaan voittoa tavoittelevia liikeyrityksiä, joten silloin ne toimii sellasella logiikalla, jolla viivan alle jää jotain.

Mutta jos levy-yhtiöt julkaisevat uusia levyjä vain hyvin kapealla genre pohjalla, niiin tämä näivettää musiikin tarjonnan, ja tappaa monet muut genret, vaikka kysyntää edelleen olisi myös muille genreille, kuin lista- ja radiohiteille ja striimauspalveluiden kuunnelluimmille kappaleille...


Ks. edellinen kohta, sitä tehdään mitä tilataan ja jos kysyntää ei ole tarpeeksi niin sit sitä ei ole tarpeeksi. Tätä samaa virttä on veisattu ainakin jostain 2000-luvun alusta asti, enkä oo toistaseksi huomannut, että mikään genre ois kadonnut olemattomiin maapallolta.

veezay kirjoitti:
jos et löydä listoilta itseäsi miellyttävää musiikkia, älä keskity listoihin vaan etsi musiikkia muita kanavia pitkin. maailmassa on paljon muutakin kuin kolme suurinta levy-yhtiötä.


Tää. Koskaan aikasemmin ei oo ollut yhtä helposti saatavilla yhtä paljon musiikkia, joten jos ei siitä huolimatta löydä mieleistään kuunneltavaa, kyse ei oo mistään muusta kuin omasta laiskuudesta.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#16 kirjoitettu 06.12.2018 16:40

Vessajono kirjoitti:

Jos yleisölle tarjotaan sitä mistä se haluaa maksaa, niin millä tavalla tarjonta ei vastaa kysyntää? Ei levy-yhtiöt oo mitään kulttuuriperintöä vaalivia hyväntekeväisyysjärjestöjä vaan voittoa tavoittelevia liikeyrityksiä, joten silloin ne toimii sellasella logiikalla, jolla viivan alle jää jotain.

Ks. edellinen kohta, sitä tehdään mitä tilataan ja jos kysyntää ei ole tarpeeksi niin sit sitä ei ole tarpeeksi.

Heh... Voitte Vessajono ja veezay oikeastaan tehdä valituksen YLE:lle, että tekevät teidän mielestänne paskoja ja paikkaansa pitämättömiä uutisia, koska nämähän ei ole mitään mun omia mielipiteitä, vaan olen ne blokannut YLEn uutistarjonnasta, ja tehnyt siltä pohjalta aloituksen johtopäätökset tässä ketjussa...

Teiltä nyt menee koko ton homman pointti ohi ymmärryksen: eli kuka määrittelee sen että onko tuotteella kysyntää? Mitkä tekijät siihen otetaan mukaan? Fyysisten cd-levyjen myynti? Vaiko kenties pelkät Spotify striimaukset? Lasketaanko kuuntelukerroiksi vain julkiset Spotify kuuntelut, vaiko myös miljoonat ja taas miljoonat kerrat kun ihmiset kuuntelevat kotonaan esim. iskelmä cd-levyjä? Musiikin kysyntää ja kulutusta voidaan mitata monella eri tavalla... Toki olet oikeassa siinä, etttä levy-yhtiöt pyrkivät käyttämään sellaisia mittareita, joilla ne pysyvät mukana bisneksessä....

Tuo YLEn uutisten sanoma tuntuu olevan se, että levy-yhtiöt tuijottavat kysyntää kartoittaessaan lähinnnä vain Spotify striimauksia ja tekevät tarjontapäätökset kapeasti sen perusteella...

Onko asia todella näin, niin en osaa sitä varmuudella sanoa, mutta tuo on se sanoma joka noissa tässä ketjussa lainaamillani uutisilla on: käykää ensin lukemassa ne linkit ja lainatut uutiset jotka olen tähän ketjuun postannut, ja mussuttakaa sitten YLE:lle, koska tuo on se teidän oikea kritiikin kohde...

Vessajono kirjoitti:

Tää. Koskaan aikasemmin ei oo ollut yhtä helposti saatavilla yhtä paljon musiikkia, joten jos ei siitä huolimatta löydä mieleistään kuunneltavaa, kyse ei oo mistään muusta kuin omasta laiskuudesta.

Sanotaan nyt näin, että tästä on paljolti kiitos YouTuben, jota uhkaa mahdollisesti jopa sulkeminen meillä täällä Euroopassa... (Sua tuo ei tuolla toisessa ketjussa tuntunut häiritsevän...)

Kuuntelen viikoittain vuosina 1968-1975 julkaistuja rock levyjä, joita ei esimerkiksi Spotifyssä ole...

Ja YouTubessakin mulla on mennyt useampi vuosi, jotta siitä massasta on erottunut jyvät akanoista, koska sen musiikin löytämistä (vanha underground rock ympäri maailmaa) ei ole tehty mitenkään helpoksi, eivätkä hakutulokset noita bändejä ja piisejä tuo juurikaan esiin, ellei just osaa kirjoittaa oikeata bändin ja piisin nimeä...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#17 kirjoitettu 06.12.2018 17:07

F|Bitch kirjoitti:

liiallisella muutoksella ei saada kuin tuhoa. Muutosta muutoksen perään.


Hyvä pointti sulla; tosta saisi vaikka kirjoitetttua kirjan nimellä Muutoksen dynamiikka...

Nimittäin muutoksella, ja varsinkin sosiaalisella ja yhteiskunnallisella muutoksellahan on sellainen piirre, että muutos yhteen suuntaan tuppaa aina nostamaan esiin voimat vastamuutokselle...

Mitä enemmän pyrit siis muuttamaan maailmaa johonkin suuntaan siitä keskitien virrasta, jolla maailma soljuu eteenpäin kuin itsestään, sitä suurempi tulee olemaan sen sun päämääräsi vastustuspotentiaali...

Yksi esimerkki: Euroopan on 2000-luvulla vallannut monikulttuurisuus ja laajapohjainen maahanmuutto. Seuraus? Noh, sen seurauksena kansallisuusaate ja äärioikeistolaisuus on nyt nostanut päätään meillä ja muualla...

Ja en siis tossa ottanut kantaa kummankaan kehityssuunnan puolesta taikka sitä vastaan; totesin vain että näin se maailma toimii käytännössä...

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7907 viestiä

#18 kirjoitettu 06.12.2018 20:46

IT kirjoitti:
Heh... Voitte Vessajono ja veezay oikeastaan tehdä valituksen YLE:lle, että tekevät teidän mielestänne paskoja ja paikkaansa pitämättömiä uutisia, koska nämähän ei ole mitään mun omia mielipiteitä, vaan olen ne blokannut YLEn uutistarjonnasta, ja tehnyt siltä pohjalta aloituksen johtopäätökset tässä ketjussa...


Täh? En mä ole missään vaiheessa väittänyt että noi uutisissa esitetyt näkemykset ei pitäisi paikkansa.

Teiltä nyt menee koko ton homman pointti ohi ymmärryksen: eli kuka määrittelee sen että onko tuotteella kysyntää? Mitkä tekijät siihen otetaan mukaan? Fyysisten cd-levyjen myynti? Vaiko kenties pelkät Spotify striimaukset? Lasketaanko kuuntelukerroiksi vain julkiset Spotify kuuntelut, vaiko myös miljoonat ja taas miljoonat kerrat kun ihmiset kuuntelevat kotonaan esim. iskelmä cd-levyjä? Musiikin kysyntää ja kulutusta voidaan mitata monella eri tavalla...

Tuotteen kysynnän määrittää ostava yleisö. Levy-yhtiön näkökulmasta se tarkoittaa lähinnä sitä, että kysyntää voidaan nykyisellä ansaintalogiikalla ja kulutustottumuksilla mitata tasan yhdestä näkökulmasta: jos siitä maksetaan, silloin sille on kysyntää. Nykyään se tarkoittaa käytännössä nimenomaan digitaalista myyntiä, koska fyysiset tallenteet on isossa kuvassa lähinnä nappikauppaa. Jos niitä iskelmälevyjä kuuneltaisiin miljoonia ja miljoonia kertoja vuodessa niin sitten niitä varmaan myytäisiin vuodessa miljoonia ja miljoonia kappaleita. Miksei myydä?

Ja noin sivumennen mainiten tämä kriisissä oleva iskelmä on muuten nykyään suunnilleen ainoa laji, jonka parissa on soittajana mahdollista saada itselleen edes jonkinlainen elintaso.

Tuo YLEn uutisten sanoma tuntuu olevan se, että levy-yhtiöt tuijottavat kysyntää kartoittaessaan lähinnnä vain Spotify striimauksia ja tekevät tarjontapäätökset kapeasti sen perusteella...

Mun mielestä tossa uutisessa ei oo yhtään mitään sanomaa, vaan siinä on listaus Suomen striimatuimmista artisteista ja kappaleista. Esittämäsi sanoma tuntuu olevan lähinnä sun oma johtopäätöksesi.

Onko asia todella näin, niin en osaa sitä varmuudella sanoa, mutta tuo on se sanoma joka noissa tässä ketjussa lainaamillani uutisilla on: käykää ensin lukemassa ne linkit ja lainatut uutiset jotka olen tähän ketjuun postannut, ja mussuttakaa sitten YLE:lle, koska tuo on se teidän oikea kritiikin kohde...


Kuten sanoin: listauksessa ei ole sanomaa.

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
676 viestiä

#19 kirjoitettu 06.12.2018 21:21

F|Bitch kirjoitti:
Filius|B kirjoitti:
Iskelmä musiikkia kohtaa sama kuin räp musiikkia aikoinaan...sen pitää muuttua, iskelmä kappaleita on tehty samalla kaavalla sotien jälkeen.
Ei enää käydä lavatansseissa, joskus sanottiin Että 50cent olis ollu viimeinen aito gangsta räpperi, kari tapio olkoot iskelmämusiikin fifty. Mutta nyt on aika muuttua


Rohkenen olemaan erimieltä kanssasi rakkaani
Nyt pitäisi palata ajassa vähän taakse päin.. liiallisella muutoksella ei saada kuin tuhoa. Muutosta muutoksen perään. Kuin ilmaston muutos.


Minusta just tässä tulee muutes teidän musiikin suurin ongelma esille. Ollaan liikaa jatkuvassa muutoksen ja härdellin tilassa. Puuttuu se kantava rakenne.

^ Vastaa Lainaa

F|Bitch
F|Bitch
85 viestiä

#20 kirjoitettu 06.12.2018 21:40

Popkorni kirjoitti:
F|Bitch kirjoitti:
Filius|B kirjoitti:
Iskelmä musiikkia kohtaa sama kuin räp musiikkia aikoinaan...sen pitää muuttua, iskelmä kappaleita on tehty samalla kaavalla sotien jälkeen.
Ei enää käydä lavatansseissa, joskus sanottiin Että 50cent olis ollu viimeinen aito gangsta räpperi, kari tapio olkoot iskelmämusiikin fifty. Mutta nyt on aika muuttua


Rohkenen olemaan erimieltä kanssasi rakkaani
Nyt pitäisi palata ajassa vähän taakse päin.. liiallisella muutoksella ei saada kuin tuhoa. Muutosta muutoksen perään. Kuin ilmaston muutos.


Minusta just tässä tulee muutes teidän musiikin suurin ongelma esille. Ollaan liikaa jatkuvassa muutoksen ja härdellin tilassa. Puuttuu se kantava rakenne.


Koska elämä on jatkuvaa muutosta. Ei saisi olla mutta sitä se on ja sen sairaammaksi kaikki muuttuu, ihmiset ja ympäristö.Siten se heijastuu taiteeseen niin kuin on aina tehnyt.
Ps. Radiohitit on perseen myymistä mustilla markinoilla

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
676 viestiä

#21 kirjoitettu 06.12.2018 21:53

F|Bitch kirjoitti:
Popkorni kirjoitti:
F|Bitch kirjoitti:
Filius|B kirjoitti:
Iskelmä musiikkia kohtaa sama kuin räp musiikkia aikoinaan...sen pitää muuttua, iskelmä kappaleita on tehty samalla kaavalla sotien jälkeen.
Ei enää käydä lavatansseissa, joskus sanottiin Että 50cent olis ollu viimeinen aito gangsta räpperi, kari tapio olkoot iskelmämusiikin fifty. Mutta nyt on aika muuttua


Rohkenen olemaan erimieltä kanssasi rakkaani
Nyt pitäisi palata ajassa vähän taakse päin.. liiallisella muutoksella ei saada kuin tuhoa. Muutosta muutoksen perään. Kuin ilmaston muutos.


Minusta just tässä tulee muutes teidän musiikin suurin ongelma esille. Ollaan liikaa jatkuvassa muutoksen ja härdellin tilassa. Puuttuu se kantava rakenne.


Koska elämä on jatkuvaa muutosta. Ei saisi olla mutta sitä se on ja sen sairaammaksi kaikki muuttuu, ihmiset ja ympäristö.Siten se heijastuu taiteeseen niin kuin on aina tehnyt.
Ps. Radiohitit on perseen myymistä mustilla markinoilla


Ymmärrän ja allekirjoitan tämän. Mutta pitää silti olla pyyteetön musiikin aidoille perusjuurille. Voi tehdä erilaista ja silti omata sitä pyhää rakennepohjaa. Siinä on just se lahjakkuuden Bermudan kolmio.

^ Vastaa Lainaa

BVR
BVR
20189 viestiä

#22 kirjoitettu 06.12.2018 22:32 Muok:06.12.2018 23:03

En nyt ihan ymmärrä IT:in pointtia, vaikka kyllä sitten taas jollain tasolla ymmärränkin.

Se jos nyt tietynlaiset genret ovat pinnalla, ja levy-yhtiöt panostavat niihin, ei tarkoita sitä missään hiton tapauksessa, että muut genret olisivat katoamassa. Jos muutama iso yhtiö syöttää valtavirralle tietynlaista tavaraa niin ei se tarkoita sitä, että kenenkään tarvitsee alkaa kuuntelemaan sitä tms. Ellei tässä nyt ole takana se vaaleanpunainen unelma, että vaikka tässätapauksessa IT haluaisi omalla musiikillaan menestyä juurikin tänäpäivänä.

Ollaan parikymmentä vuotta noususuhdanteisesti keulittu menemään digitaalisesti jaettavan musiikin aallonharjalla, ja nyt ollaan sellasen tsunamin asteella, että Aki Sirkesalokin pullahtaa kohta pinnalle. Internetin tuomat hömpötykset ovat tarjonneet (meille) demotason artisteille suorastaan mahtavia kanavia musiikin levitykseen. Se jos levy-yhtiöt eivät juuri tällähetkellä perusta tietystä musiikkigenrestä, niin se on tämän hetken asia.

Tokihan suoratoistopalvelut syövät levymyyntiä, ja näin nakertavat artistien tilipussia, mutta tuskin meistä monenkaan tarvitsee siitä olla huolissaan. Kyllä jos siulla on bändi, ja käyt keikoilla, tai vaikka et keikkailisikaan, niin varmasti saat kuitenkin myytyä perinteisissäkin formaateissa olevaa musiikkia. Esim. käsitykseni mukaan black metallista perustavat ihmiset kyllä ostavat sen vinyylilevyn/kasetin/cd:n kuitenkin, vaikka levy olisi suoratoistopalvelusta kuunneltavissa ilmaseksi. Ja tää nyt perustuu muuhunkin, kuin siihen mitä itse teen.

IT voi oikeastaan olla vaan onnellinen nykypäivän tilanteesta, etenkin musiikkia etsiessään. Nykypäivänä musiikkia on enempi tarjolla ja saatavilla kuin koskaan. Käsittääkseni IT:kin on vähän vanhempi kaveri, niin varmasti muistaa ajat jolloin oli kivien ja kantojen alta etsittävä jotain suosikkiartistin levyä kaverilta, tai kaverin kaverilta, ja sitten kopioitiin se mitä arveluttavimmin keinoin kasetille, suhinan seasta pysty erottamaan sen, että siellä kyllä se levy soi, mutta taustalta saatto kuulua rääkäsy ku muori huutaa syömään. Mutta se oli silloin kaiken sen vaivan ja suhinan arvoista. Sitten vuonna 2018 vittuunnutaan kun joku biisi vaikka YouTubesta löytyy paskalaatusena, tai joku ei ole viittiny uppia kappaleestaan parempilaatusta versiota kuin 128 kbps.

Nykyjään saa musiikin hopealautasella nenän eteen helposti, tosin nykyinen "Z-sukupolvi" vaatii sen vieläkin helpommin, ettei tartteisi selata paria YT hakutulosta pidemmälle, saatika mennä toiselle sivulle Googlen hakutuloksissa.

TL; DR: Nykypäivän "helppous" on kaikenkaikkiaan hyvästä demottavalle artistille, sekä toki musiikin kuluttajalle.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#23 kirjoitettu 06.12.2018 22:35

Vessajono kirjoitti:

Mun mielestä tossa uutisessa ei oo yhtään mitään sanomaa, vaan siinä on listaus Suomen striimatuimmista artisteista ja kappaleista. Esittämäsi sanoma tuntuu olevan lähinnä sun oma johtopäätöksesi.

Kuten sanoin: listauksessa ei ole sanomaa.


Joo, sori, menin itsekin jo sekaisin tässä, että mitä missäkin vaiheessa olen tässä ketjussa kirjoittanut...

Kun viittasin noihin uutisiin, niin tietenkin tarkoitin sekä avauksen uutisia, että tähän ketjuun kirjoittamani viestin #6 sisältämiä uutisia yhdessä. Tässä nämä viestin #6 sisältämät uutiset:

https://yle.fi/uutiset...
"Suuret levy-yhtiöt eivät panosta perinteiseen iskelmämusiikkiin entiseen tapaan, sillä se ei kerää kuulijoita suoratoistopalveluissa.

Tässä tilanteessa iskelmäartistit ja perinteiset rockbändit ovat haastavammassa tilanteessa, koska heidän yleisönsä eivät juuri näitä palveluita käytä."


https://yle.fi/uutiset...
"Aivan perinteinen iskelmämusiikki on kuitenkin muutoksessa joutunut kummalliseen tilanteeseen. Musiikille olisi kuulijoita, mutta se ei löydä tietään heidän korviinsa. Radiossa iskelmän soittaminen on vähentynyt ja CD-levyjä ei enää juurikaan myydä. Spotify-aika suosii hip hopia ja tämän päivän popmusiikkia.

Tämän takia suuret levy-yhtiöt eivät enää satsaa perinteiseen iskelmään."


En näitä kahta uutista laittanut aloitukseen, mutta ne mulla oli mielessä kun aloituksen tein, ja kun olen sittemmin kommentteja tähän ketjuun kirjoittanut...


Ja kun kirjoitat, että iskelmä on se, jolla on mahdollisuus ansaita leipä nykyään tässä maassa, niin se on juuri se mitä noissa YLEn uutisissa painotetaan: iskelmälle olisi kysyntää, mutta sitä levytetään vähemmän kuin ennen....

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
2678 viestiä

#24 kirjoitettu 06.12.2018 22:54

BVR kirjoitti:


Se jos nyt tietynlaiset genret ovat pinnalla, ja levy-yhtiöt panostavat niihin, ei tarkoita sitä missään hiton tapauksessa, että muut genret olisivat katoamassa. Jos muutama iso yhtiö syöttää valtavirralle tietynlaista tavaraa niin ei se tarkoita sitä, että kenenkään tarvitsee alkaa kuuntelemaan sitä tms. Ellei tässä nyt ole takana se vaaleanpunainen unelma, että vaikka tässätapauksessa IT haluaisi omalla musiikillaan menestyä juurikin tänäpäivänä.

Heh... Itselläni ei ole pienintäkään aikomusta alkaa "menestymään" musiikillani... Tää on ollut puhtaasti tällainen leppoisa harrastus ja ajanviete...

Ja toki, ei muut genret ole mihinkään katoamassa, mutta jos niiden puitteissa ei levytetä uutta musiikkia, niin ne uhkaavat näivettyä ja kadota marginaaliin...

Ei iskelmä taikka rock tule mihinkään katoamaan, mutta ajat muuttuvat...

...ja voi oikeastaan kysyä, että kuinka suuri osuus tuossa makujen muutoksessa on oikeasti sillä, että ihmiset eivät enää pidä samalla lailla rockista vaan suosivat rappia, ja toisaalta kuinka suuri osuus sillä, että levy-yhtiöt ohjaavat markkinoita tiettyyn suuntaan tarjoamalla tietyn tyyppistä musiikkia...

Ehkäpä todellisuus on sekoitus kumpaakin...

IT voi oikeastaan olla vaan onnellinen nykypäivän tilanteesta, etenkin musiikkia etsiessään. Nykypäivänä musiikkia on enempi tarjolla ja saatavilla kuin koskaan.

Totta, ja niin olenkin tyytyväinen nykytilanteeseen... Jos saisin valita elänkö nykyajassa, vai että olisinko viettänyt nuoruuteni 70-luvun Suomessa, niin valitsen nykyajan... Ihan siitä syystä, että kaikki paras rock musiikki takavuosilta ja eri maista on tarjolla YouTubessa (toivottavasti myös jatkossakin)... Tällaista musiikin tarjontaa ei ollut Suomessa 70-luvulla...

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu