Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Klubimusa kuolee sukupuuttoon klubeilla?!?


aerobeats

#41 kirjoitettu 25.09.2003 14:17

Aika paha loukkaus kun ajattelee mitä Corolla-Dance on tehnyt konemusamaailmalle. Ilman Captain Jackia ja E-typeä maailma olisi paljon parempi paikka.
Nykyään on selvästi huomattavissa kuinka nykynuorison musamaku on palaamassa osittain 80-luvulle ja osittain luisumassa Rappin ja RnBn puolelle. Aina vaan Punkkia ja Rockia ja Räppiä. Ennen sentään tiedettiin että trancen ja Amis-Popin välillä on selvä ero vaikkei kumpaakaan olisi kuunneltu.
En oikeastaan osaa sanoa mistä ilmiö johtuu, 2000-luvun alustahan piti tulla konemusiikille suotuisaa aikaa. Ehkä konemusiikki on a) kaupallistunut liikaa b) mennyt undergroundiin. Koneistossa oli muuten huomattavissa kerrassaan halpamaisia keinoja hankkia massateinejä paikalle. Oli Siiri Nordin, Skillsters, Giant robot, Jukka poika, Mariska, Paleface, DJBB sekä vastaavia. Ja juuri nämä artistit olivat ainoita jotka noteerattiin lehdistössä... Konemusiikkihan toki elää vahvana tietyissä piireissä mutta minkäänlaista (todellisen konemusiikin) läpimurtoa suuren yleisön tietoisuuten ei ole odotettavissa.
Itseasiassa kun tarkemmin mietin niin nuorison inho konemusiikkia kohtaan saattaa olla vastareaktio sen kaupallistuneelle luonteelle. Ihan kuin Räppi tai Rokki ei olisi kaupallista. Itsekin olen saanut kuulla kuuntelevani kilinää tai teknojumputusta tai amistrancea kun olen kuunnellut ihan asiallisia ei-tissitrance artisteja. Nuoriso on varmaan juuri tottunut MTVn DaBuzziin tai E-typeen ja kun he eivät ole niistä pitäneet, eivät he pidä mistään konemusasta. Harmi sinänsä.
Ja sinänsä on omituista vihata tissitranceakaan niin paljoa. Bileissä jotkut MoS Clubber's Guidet ovat suorastaan loistavia. Ei mitään tiukkapipoista Happopauketta vaan rentoa, vähä-älyistä ja ah niin tanssittavaa amispoppia vaikka pahimpia AmisDance biisejä ei kyllä oikein voi bileissäkään soittaa, niin kauheita ne ovat...

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#42 kirjoitettu 25.09.2003 15:43

Hieno thread, johon on tullut myös valtavasti hienoja kommentteja.

Onhan se totta, että konemusiikki on kärsinyt pienen inflaation uusien ideoiden vähyyden takia. Itsekin joudun sydän verta vuotaen kuuntelemaan, kuinka alunperin minut konemusiikin ääreen vieneet artistit tekevät nykyään varsin näkemyksetöntä huttua tai sitten niinkin epätoivoisen kokeellista sontaa, että ainoiksi paikoiksi saada kunnon musiikkia jäävätkin juuri Mikseri.netin kaltaiset, turmeltumattomia ratkaisuja tarjoavat yhteisöt. Nimet, joihin ennen luotin, ovat joko vetäytyneet sivuun tai sitten yrittävät kaikkensa myydäkseen levyjään kuin ryynimakkaraa. Alan kuninkaat kuten Paul Oakenfold, Ferry Corsten ja Scot Project roikkuvat enää pikkurillillään kiinni alkuperäisessä tarkoituksessaan ja ylijumala Prodigykin alkaa vetäytyä jo unten maille. Klubeilla soivat salsarytmit, koska DJ:den on saatava lattia täyteen väkeä.

Trendit valtaavat alaa ja kaikkea viedään sokeasti eteenpäin päättävien elimien luomien kaavojen mukaan. Poikabändeja ja kaiken maailman Linkin Parkkeja markkinoidaan uskommattomalla voimalla eikä tavallinen kuluttaja enää muista aikaa ihanaa, jolloin trancekin kirjoitettiin isolla alkukirjaimella. Totta tosiaan Koneistot ja muut ennen niin hienot tapahtumat täyttyvät vain levymyyntiä dominoivilla akteilla ja ikärajojakin on laskettava kohdeyleisölle sopiviksi.

Konemusiikki menettää mainettaan ja antaa mahdollisuuden sivussa aiemmin seisseille tänkätänkä-rasvaleteille ja kapinakaljuille sanoa vihdoin pystyssäpäin: "Mitäs v*tun teknohumppa sä täällä kuuntelet, v*tun hinttari?"

Kuolevatko mekaaniset sulosävelemme? Nukkuvatko ne itsensä pois?

^ Vastaa Lainaa


Star Mind

#43 kirjoitettu 25.09.2003 21:05

Niinkuin kaikessa niin myös tässä asiassa uskon olevan kyse siitä, että eletään jonkun laista laskukautta mikä tulee varmasti muuttumaan nousuksi vielä...

^ Vastaa Lainaa


rjv

#44 kirjoitettu 25.09.2003 21:42

On kyllä ollut hauskaa tätä threadia lukiessa. Toivottavasti nyt sentään liioittelette.

Ja tosiaan, kauheaa teinien kalastelua koneistossa. Ei tietenkään genret saa sekoittua missään tapauksessa, ja hiphoppihan ei oikeaa konemusiikkia olekaan.

Muistaakseni tosin Skillsters ja Giant Robot ovat olleet jokaisessa koneistossa esiintymässä, tai ainakin ovat olleet niissä missä minä olen käynyt (eka jäi väliin). Eli Koneisto on sitten ollut kaupallista sontaa koko olemassaolonsa ajan. Aijai, nyt boikotoidaan ja käydään vain true ug teknobileissä.

Eipä suomalainen klubikulttuuri varsinaisesti voi kuolla kun ei sitä oikein missään välissä ole oikein ollutkaan, pikku hiljaa kyllä kehittymässä tosin ja tilanne on käsittääkseni kuitenkin paljon parempi kuin muutamia vuosia sitten?

^ Vastaa Lainaa


jantteri

#45 kirjoitettu 26.09.2003 00:32

aerobeats kirjoitti:
Koneistossa oli muuten huomattavissa kerrassaan halpamaisia keinoja hankkia massateinejä paikalle. Oli Siiri Nordin, Skillsters, Giant robot, Jukka poika, Mariska, Paleface, DJBB sekä vastaavia. Ja juuri nämä artistit olivat ainoita jotka noteerattiin lehdistössä...


Minun mielestäni se ei haittaa, jos deejiit tai liveaktit tekevät proggiksia jonkun muuta genreä edustavan artistin kanssa. Esim. Schiller teki Groovejetin Sophie Ellis Bextorin kanssa ja Westbamkin on tehnyt yhteistyötä Nenan ja myös x määrän muiden artistien kanssa. Juuri tuollaine "cross-kitchen" pitää konemusiikin hengissä meillä ja maailmalla...

Eikä konemusiikki ei ole todellakaan kuolemassa mihinkään klubeilta kuten olenkin aikaisemminkin jo todennut. Ainakin suurissa kaupungeissa ja myös muualla järjestetään kokoajan erilaisia konemusiikkibileitä. Eivätkä ne kaikki ole mtn "happopauke"-kemuja vaan löytyy letkeää housea, menevää trancea, hypnotisoivaa psykea jne.

Sitä paitsi Suomessa ei ole koskaan ollutkaan sellaista konemusiikkitulvaa kuten esim. Keski-Euroopassa ja Brittein saarilla... Meillä täällä kylmässä pohjolassa konemusiikki on pysynyt aina enemmän tai vähemmän uugeenä. Ainoastaan Darude on ehkä sellainen artisti, joka on puhtaasti konemusiikkia soittavana päässyt jonkinmoiseen menestykseen mainstream-Suomessa. Suurin osa muista suomalaisista djstä/producereista/artisteista ovat maailmalla erittäin tunnettuja, mutta kotimaassa nobodyjä. Esimerkiksi voitaneen ottaa Ural 13-poppoo, joka soitti Mayday 2001-bileissä Saksassa. Suurin osa suomalaista ei tiedä tuosta pumpusta mtn (minä en ainakaan).

Minun mielestäni syy siihen, miksi konemusiikki jäi Suomessa enemmän tai vähemmän marginaalimusiikiksi, on se, että konemusiikkiin ja etenkin bileisiin yhdistetään huumeet. Suomalaisethan on aivopesty uskomaan siihen, että ensimmäinen kokeilu johtaa aina riippuvuuteen ja rikoksiin, joten siis bileet ovat siis pahasta ja bileet korruptoivat puhtoista nuorisoa.

^ Vastaa Lainaa


sakke-makke

#46 kirjoitettu 26.09.2003 01:43

tää nyt voi olla sitten täysin offtopic mut herätti vähän ajatuksia kun tuol threadin alkupäässä on kireenolosta tekstii ja myös rullatessa alaspäin meno on jokseenkin oman lehmän ajamista ojassa.. [TÄH?! ] kun..äh. no nykyään se menee siihen että että... useemmalla kuin joka toisella on mahdollisuus tehdä omaa musaa tavalla tai toisella. osasi sitten soittaa jotain oikeasti tai ei. siinä mukana syntyy myös oman egon kasvatus ja oman genren löytäminen, tietoisuus rakastamastaan musiikista, tietoisuus vihaamastaan musiikista... toisin sanoen kehitämme paradoksia, jossa syntyy alati ylettömät määrät materiaalia. toisille se on sontaa ja toisille taas kultaa. Toisaalta voi olla hienoa että olemme osana tätä yhteisöä joka musiikkia itsekin päivittäin säveltää. pitäisi vain osata myös arvostaa vähän sitä mitä muutkin tekevät. Kyllähän minä mikserinkin hoppi vs. kiksuongelmat olen havainnut ja kaikki elektroninen musiikki täällä tuntuu olevan sitten kaikkea siltä väliltä. no joo. mitähän tälläkin nyt ajoin takaa. sitä vaan että yrittäkääs nyt nieleskellä ne genrevihaisat omenanne tai perustelkaa niitä edes kyllin väkevästi että näitä juttuja kehtaa edes jonkinasteisella vakavuudella lukea.

no en mä tiedä mikä mun pointti tässä taas oli. luettuani threadin läpi tuli vaan jotenkin sellanen olo että tässä haukotaan turhan suurta omenaa. ei pidä ottaa kaikkea niin vakavasti. mummut ja vaarit ne vaan rakastaa tangoa ja se heille suotakoon.

Musiikki on monesti suurempaa kuin elämä. meistä monesta varmasti ainakin tuntuu toisinaan siltä. Mutta mitä hyödyttää sellaiseten asioiden dissaus, joihin ei ole ikinä vaivautunut edes tutustumaan? [ei, tässä EI ole pointtina minkään muotoiset päihteet, kannabis-kallet älkää edes vaivautuko tarraamaan tästä oljenkorresta kiinni ] ...

no ni. peace. sainpahan taas pitkäst aikaa lätistä ympäripyöreitä. out.

^ Vastaa Lainaa


A33E
148 viestiä

#47 kirjoitettu 26.09.2003 03:08

conaysto kirjoitti:
tää nyt voi olla sitten täysin offtopic mut herätti vähän ajatuksia kun tuol threadin alkupäässä on kireenolosta tekstii ja myös rullatessa alaspäin meno on jokseenkin oman lehmän ajamista ojassa.. [TÄH?! ]


No ei ollenkaan offtopic. Kyllä tässä threadissa pikkusieluisuus kukkii.

Huvittavaa muuten miten näitä samoja asioita ollaan kelattu niin kauan kuin teknokulttuuria suomessa on ollut, eli noin 13 vuotta. Vähän hatusta vedetty numero mut suurinpiirtein kun mietin niitä bileitä mitä tiedän olleen, itse aloitin vähän myöhemmin.

Siinä mielessä vähän ontuu tuo rjv:n kommentti;
"
Eipä suomalainen klubikulttuuri varsinaisesti voi kuolla kun ei sitä oikein missään välissä ole oikein ollutkaan, pikku hiljaa kyllä kehittymässä tosin ja tilanne on käsittääkseni kuitenkin paljon parempi kuin muutamia vuosia sitten?

"

-Kyllä hyvin samasta asiasta ollaan puhuttu kohta vuosikymmenen ajan. Eli et "ei oo bileet enää sitä mitä oli ennen, se on pilalla" Tekno on nyt niin kaupallista kökköä"

Pointti on vaan siinä että aina tulee uusi ikäluokka jolla on juuri "se vaihe" elämässä menossa, että sitä hieman jälkeen päin muistelee tietyllä lämmöllä..


Conaysto;
kun..äh. no nykyään se menee siihen että että... useemmalla kuin joka toisella on mahdollisuus tehdä omaa musaa tavalla tai toisella. osasi sitten soittaa jotain oikeasti tai ei. siinä mukana syntyy myös oman egon kasvatus ja oman genren löytäminen, tietoisuus rakastamastaan musiikista, tietoisuus vihaamastaan musiikista... toisin sanoen kehitämme paradoksia, jossa syntyy alati ylettömät määrät materiaalia. toisille se on sontaa ja toisille taas kultaa.


ennen ei muuten ollut skenessa paljoakaan enemmän muusikoita kuin dj:tä.
nykyään kun pelkät softat riittää jo musiikin tekoon, niin kynnystä aloittaa ei enää ole.
ja kun ilmaiseksikin pärjää niin on se vähän eri asia kun vertaa aikaan jolloin oli mahdotonta saada reealiaikaisia efektejä tietokoneella, tai edes resonoivia filttereitä. eli piti olla pätäkkää ostaa hardwarea heti aloittaessa, ennen kuin edes tiesi tuleeko asiasta mitään.

Mutta jos analysoidaan tätä vielä lisää niin se voi olla hyväkin.. kun tarjonta räjähtää käsiin, minkä se on jo oikeastaan tehnyt, niin kukaan ei jaksa kohta enää kuunnella mitään ellei se ole oikeasti hyvää ja erotu jotenkin massasta.
-Tai sitten sen pitää olla todella tiukasti johonkin alakategoriaan tehtyä jolloin tarjontaan ei huku niin voimakkaasti.. siinä mielessä olen itse onnellisessa asemassa että oon friikahtanut sellaiseen genreen jota ei mun Savo JR. aliaksen ohella löydy montaakaan biisiä koko mikseristä. Ainakaan oikeaoppista

^ Vastaa Lainaa


nolo83
216 viestiä

#48 kirjoitettu 26.09.2003 07:16

ei klubimusa kuole ikinä....!

^ Vastaa Lainaa


bioluminance
916 viestiä

#49 kirjoitettu 26.09.2003 13:25

Itse olin ahkera klubbaaja vuosina 88-94. 90 luvun(alkupuolen) ykkösklubeista mainittakoon
Rocket (ky:n alakerrassa, myöhemmin nimellä Pit),jossa Elliot Ness paukutti teknokansalle mannaa ja tietysti Berlin (Bottan yläkerrassa), jota pidin senaikaisista klubeista parhaana.DJ:t Njassa, Jokke ja Brenque(tuttavallisemmin Brenkku) huolehtivat juhlatunnelmasta.B:n musatarjontakin oli monipuolista.
Oli teknoa,housea, räppiä,eebeeämmää,futua ja vaikka mitä.Ei ole tänä päivänä vastaan tullut samanlaista.
Niin ja olihan sitten tuo loistava pikkuklubi Cave jonka musatarjonta painottui tuonne goottipuolelle, hyvä meininki.Kyynel silmässä muistelee noita aikoja..
Tietysti tämähän on vain minun mielipiteeni..

Kyllähän klubimusa elää ja voi hyvin edelleenkin, mutta oikeanlaista klubia on vaikea löytää tänä päivänä.Itse olen sydämeltäni konemies ,eli siis tuo laajamittainen electro-osasto kaikkine höysteineen, mutta ennenkaikkea vanhan liiton EBM mies ja tuo skene on kyllä stadista (TampereellaEBM-kulttuuri elää vielä, hatunnosto heille)häipynyt.

Noh..sellaista se elämä on.Oikeastaan en ole varma jaksaisiko sitä enää pogoo samaan tahtiin kuin 10 vuotta sitten..mutta kuuntelen kyllä mieluusti olutta ja muita väkijuomia särpiessä.

Stadissa taitaa olla yksi klubi jossa voisi viihtyä.Nimittäin saunaklubilla on muistaakseni kerran viikossa "pörinäilta",sellaista hieman kokeellisempaa elektrosälää.Itse en ole työkiireiltäni kerinnyt vielä käymään, mutta aion lähiaikoina sen tsekata..

Että näin.

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu