Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Reason rumpusoundien luominen?


skudejau
12 viestiä

#1 kirjoitettu 09.01.2011 23:41

Tässä olen nyt jokusen aikaa reasonilla musiikkia luonut ja perusjutut on aika pitkälti hallinnassa jo. Vaikka reasonillakin saa valmiita rumpusoundeja ties minkälaisen musiikin tekemiseenkin, niin nyt ois kuitenki herännyt kiinnostus myös itse luomaan omia rumpusoundeja. Oon kyllä saanu aikaa noilla reasonin perus synilla ihan uskottavan kuulosen kickin ja jotai tollasta pientä, mutta esim. kiksustakin puuttuu sellanen tietynlainen napakkuus. Joten kysysin vaan kaikenlaisia vinkkejä eri rumpusaundien tekemiseen (kick,hihat,snare ym ym ym), että esim mitä synia kannattaa käyttää ja minkälaisia osc pohjia ja efectejä ym ym ym kannattaa käyttä. Tarkotus olis siis laajentaa omaa osaamista ja tietysti olis kiva saada semmonen hyvä trancepohjanen ''rumpusetti'' kasaan.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 10.01.2011 07:36

skudejau kirjoitti:
Oon kyllä saanu aikaa noilla reasonin perus synilla ihan uskottavan kuulosen kickin ja jotai tollasta pientä, mutta esim. kiksustakin puuttuu sellanen tietynlainen napakkuus.

oletan, että käytössä on vähintään nelosversio.

jos et jo tee niin, kokeile useampaa eri synaa oman efektiketjunsa läpi. basari (ei kiksu) on helpompi tehdä, kun käyttää napsahdukseen, häntään ja mahdollisesti muihin soundikomponentteihin omat synansa ja efektinsä, eikä yritä tehdä koko soundia yhdellä kertaa.

scream 4 on hyvä tukevoittaja, jos jostain puuttuu potkua. kannattaa testata myös basarin napsahdukseen ja muihin bassottomiin ääniin. basarin häntäänkin sitä voi kokeilla, mut yleensä bassopää toimii trancebasarissa paremmin, jos siinä ei oo hirveesti kerrannaisia sotkemassa. voit tietysti laittaa basarin häntään scream 4:n, jonka perään lp-filtterin jonka cutoff säätyy envelopella (jonka voi ottaa vaikka thor-synasta ja säätää mieleisekseen), jolloin alkupää hännästä on sopivan tymäkkä mut loppua kohden on suunnilleen pelkkää matalaa siniaaltoa. säädön määrä lisääntyy, mut koska viitsit ylipäätään syntetisoida rumpusoundeja, niin oletan että se ei oo ongelma.

snare joka kuulostaa joltain 808:n ja 909:n väliltä on melko helppo tehdä: siniaalto tai kolmioaalto johonkin ~200Hz kohdalle, mahdollisesti lievällä laskevalla pitchillä ja noiseosci. kummankin amplitudiin lineaarisesti laskeva envelope. valmis. jos haluaa pihvikkäämpää soundia, kannattaa tässäkin kokeilla eri komponenttien säröttämistä ja niiden jatkoprosessointia.

clap on haasteellisempi, mutta ei mahdoton: soundi on noisea selvämpi, vähän keskitaajuuspainottunut ja siitä saattaa olla erotettavissa useita epäharmonisia kerrannaisia. sitä voi yrittää lähteä tekemään filtteröidyllä noisella ja kasalla eri sini-/kolmioaaltoja jokainen oman särönsä läpi. usein clapin alussa on kuultavissa pari erillistä iskua, jotka on tietysti helppo tehdä pari kertaa looppaavalla amplitude envelopella, jonka antaa niiden jälkeen laskea loppuun.

haitsut on rumpusynteesin haistapaska-soundeja. niitä on vaikea saada kuulostamaan joltain muulta kuin ohuelta 808-sihinältä, mut erilaisilla tavoilla filtteröidyillä noise- ja sahaosceilla, modulaatioilla, monenlaisilla särötyksillä, layeroinneilla ja muilla efektoinneilla saattaa saada jotain sellaista aikaan joka ei okseta.

Tarkotus olis siis laajentaa omaa osaamista ja tietysti olis kiva saada semmonen hyvä trancepohjanen ''rumpusetti'' kasaan.

rumpujen syntesoiminen on muuten melko hyvä tapa oppia tuntemaan synan envelopeja ja niiden muotoa. samoin kaikki ei-heti-ilmeiset modulaatiokeinot saattaa tulla tutuiksi reasonin kanssa.

thor on hyvä ja näppärä apuväline vähän kaikenlaisessa modulaatiossa: voit konvertoida audiosignaalin cv-signaaliksi ja päinvastoin. thorista saa monimuotoisia lfo:ita ja envelopeja, ja tietysti myös sen omia audio-osceja voi käyttää cv-signaaleina moduloimassa esim. jonkun soundin pannausta tai filtteriä. sillä voi buustata cv-signaalia, jos esimerkiksi tuntuu, että wah-filtteri ei saa tarpeeksi vahvaa kontrollisignaalia cutoffia varten.

mclass compressor on näppärä vehje myös muuhunkin kuin kompressointiin: siitä saa gain reduction -cv-signaalin, joka [kompressori sopivasti säädettynä] antaa signaalin voimakkuusenvelopen. sen responsiivisuutta voi tietenkin muokata attack- ja release-säädöillä. sen voi edelleen muuttaa thorilla audioksi, jolloin siihen voi laittaa vaikka lp-filtterin (tai choruksen!) ja muuttaa takaisin cv-signaaliksi, jos tuntuu, että se on liian terävä. edellä mainittua wah-filtteriä ois vaikea tehdä reasonissa ilman mclass compressorin cv-ulostuloa. rumpuja syntesoidessakin sille keksii varmasti käyttöä.

hyvän trancerumpusetin kasaaminen on tosin aika iso tavoite, ellet pyri sellaiseen trendikkääseen nitkusoundiin. monessa trancebiisissä on kymmenittäin eri rumpusoundeja joita on layeroitu toistensa kanssa ja taustalla vielä muutamakin omaan biisiin sopivaksi katkottu looppi. jos ajattelee sitä työn määrää, joka vaaditaan että voi pelkästään synteesillä tehdä hyvänkuuloisen rumpuloopin oneshoteista koostuvan kompin taustalle, on edessä mukavasti työsarkaa. jos tuntuu, että vaikkapa haitsuista ei millään tuu hyviä, niin "huijaa" rauhassa ja layeroi oma soundisi jonkun reasonin oman haitsun tai useamman kanssa.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#3 kirjoitettu 12.01.2011 18:46 Muok:12.01.2011 18:47

Rumpuihin ja muihinkin soundeihin askartelu ohjeita alaolevasta linkistä hakemaan sanoilla synth secrets. eihän neuvot ole just reasonille mutta yleispäteviä jota soveltaen...
http://www.soundonsoun...
ps. mieluisaa virveliä en ole vielä saanut syntisoitua enkä kyllä 808 kihinöitäkään pitää joskus painostaa taas tuohonkin...
JPQ muokkasi viestiä 18:47 12.01.2011

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 14.01.2011 11:14

Kun mä itse "väsään" rumpusoundeja, mä vaan layeroin valmiita sampleja päällekkäin. Yleensä leikkelen taajuusalueet niin, etteivät ne sotke toisiaan, basarissa tämä on erityisen tärkeää. Pitchaus, equtus, filtteröinti, kompressointi, envelopet, pannaukset ja muut miksauksen perussäädöt niin kyllä kehtaa sanoa, että ääni in itse tehty.

^ Vastaa Lainaa


Laupias Tolppanen
348 viestiä

#5 kirjoitettu 14.01.2011 20:01

Fakap kirjoitti:
Kun mä itse "väsään" rumpusoundeja, mä vaan layeroin valmiita sampleja päällekkäin. Yleensä leikkelen taajuusalueet niin, etteivät ne sotke toisiaan, basarissa tämä on erityisen tärkeää. Pitchaus, equtus, filtteröinti, kompressointi, envelopet, pannaukset ja muut miksauksen perussäädöt niin kyllä kehtaa sanoa, että ääni in itse tehty.


Joo itsekkin käytän tätä layerointia. Jotenkin paljon nopeempi käyttää, ja saa helposti eri sampleilla sen kuuloisen kun haluaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu