Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Ongelma...


garageaholic
4 viestiä

#1 kirjoitettu 04.10.2010 14:16 Muok:04.10.2010 22:59

Minulla on biisissä sellainen kohta, jossa kahden 4/4-osaisen tahdin aikana tempo puolittuu tasaisella (negatiivisella) kiihtyvyydellä 160bpm:stä 80bpm:ään. Haluaisin määrittää tarkasti jokaisen iskun ajankohdan, jotta voisin ohjelmoida sen rumpukoneellani juuri sellaiseksi kuin se on tietokoneella laitettuna. Rumpukoneessa ei ole siis mahdollista laittaa kiihtyvää tempoa. Onko noilla lähtötiedoilla mahdollista määritellä edes noiden iskujen tarkkoja kohtia vai pitääkö minun ottaa sekuntikellolla aikaa kuinka kauan tietokoneella noihin kahteen tahtiin menee kokonaisuudessaan aikaa (tämän jälkeen saisin ehkä pääteltyä noi muut iskut, kun kiihtyvyys on tiedossa), jolloin mittavirhe on väistämätön; tämän kanssa en perfektionismiin taipuvaisena ihmisenä kuitenkaan pystyisi elämään.

garageaholic muokkasi viestiä 22:59 04.10.2010

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
9 viestiä

#2 kirjoitettu 04.10.2010 15:54 Muok:04.10.2010 15:56

garageaholic kirjoitti:
Minulla biisissä sellainen kohta, jossa kahden 4/4-osaisen tahdin aikana tempo puolittuu tasaisella (negatiivisella) kiihtyvyydellä 160bpm:stä 80bpm:ään. Haluaisin määrittää tarkasti jokaisen iskun ajankohdan, jotta voisin ohjelmoida sen rumpukoneellani juuri sellaiseksi kuin se on tietokoneella laitettuna.


Onko se (lähes) täysin portaatonta se kiihtyvyys?
Jos ei, niin millä aikavälillä ne muutokset tapahtuvat? (tyyliin iskuissa eikä sekunneissa)

Sit lisäks ois hyvä tietää et kuinka nopeita iskuja sen kahden tahdin aikana tulee, eli kuinka tarkka taulukko tuosta pitäis tehdä?

garageaholic kirjoitti:
Onko noilla lähtötiedoilla mahdollista määritellä edes noiden iskujen tarkkoja kohtia

No onhan se nyt toki mahdollista.

Edit:

...paitsi että ei se oo mahdollista ellei tiedetä ainakin tuon nopeuden muutoksen mahdollista portaallisuutta.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
9 viestiä

#3 kirjoitettu 04.10.2010 21:31

Hetkinen... jos kiihtyvyys on vauhdin kulmakerroin ja vauhti on paikan kulmakerroin, päästään tilanteeseen jossa kiihtyvyys tempon suhteen on

A = -10

jolloin V = Ax (+b)

jolloin L = Vx (+b)

Nyt ei oo just ihan parhaassa terässä enkä jaksa ruveta paperille piirtelemään, mutta tuota kannattaa miettiä.

^ Vastaa Lainaa


garageaholic
4 viestiä

#4 kirjoitettu 05.10.2010 00:04 Muok:05.10.2010 01:59

Vastaus pariin aikaisempaan viestiin:

En tiedä miten tietokone ”ajattelee” tuon tempon muutoksen jollakin välillä (ohjelma Guitar Pro 5), mutta ymmärtääkseni tempo laskisi 10bpm:ää aina seuraavalle iskulle mentäessä.

Mielestäni tuo kiihtyvyys ei ole kuitenkaan -10. Tai olisi, jos nuo iskut sijaitsisivat saman aikavälin päässä toisistaan, mutta siinä kestää aina kauemmin aikaa seuraavalle iskulle mentäessä (logaritminen asteikko?)… Hetkinen, eihän se nyt edes ole tasaisessa kiihtyvyydessä, niinkuin olin ensimmäisessä viestissäni antanut olettaa!

Joku aasinsilta pitäisi noista iskuista luoda aikaan. Minun ymmärtääkseni.

No nyt meni kyllä liian sekavaksi; tarvitsee katsoa huomenna uudestaan.

garageaholic muokkasi viestiä 00:16 05.10.2010

garageaholic muokkasi viestiä 01:53 05.10.2010

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
9 viestiä

#5 kirjoitettu 05.10.2010 09:00

garageaholic kirjoitti:
Vastaus pariin aikaisempaan viestiin:

En tiedä miten tietokone ”ajattelee” tuon tempon muutoksen jollakin välillä (ohjelma Guitar Pro 5), mutta ymmärtääkseni tempo laskisi 10bpm:ää aina seuraavalle iskulle mentäessä.

Mielestäni tuo kiihtyvyys ei ole kuitenkaan -10. Tai olisi, jos nuo iskut sijaitsisivat saman aikavälin päässä toisistaan, mutta siinä kestää aina kauemmin aikaa seuraavalle iskulle mentäessä (logaritminen asteikko?)… Hetkinen, eihän se nyt edes ole tasaisessa kiihtyvyydessä, niinkuin olin ensimmäisessä viestissäni antanut olettaa!

Joku aasinsilta pitäisi noista iskuista luoda aikaan. Minun ymmärtääkseni.

No nyt meni kyllä liian sekavaksi; tarvitsee katsoa huomenna uudestaan.

garageaholic muokkasi viestiä 00:16 05.10.2010

garageaholic muokkasi viestiä 01:53 05.10.2010


Aivan joo, mä keskityin liikaa siihen tasaseen kiihtyvyyteen enkä ajatellu minäkään sitte tuota...

Anyways iskujen suhde tempoon on lineaarinen, vaikka aika levähtääkin loppupäässä aika pitkäks.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
9 viestiä

#6 kirjoitettu 26.11.2010 15:16

Onkohan tää vielä ajankohtanen...


Mietiskelin tuossa tylsyyksissäni vähän, ja rupes taas oikein kaivelemaan kun ei pää rullaudu tämän ympäri sitten millään.

Semmoseen tulokseen tulin, että

F(x)=(-80/n)x + 160 välillä [0, n], jossa x-akseli edustaa tickejä ja n niiden määrää eli haluttua tarkkuutta. Tässä siis n=8 olisi yhden neljäsosan tarkkuudella, ja vaikka n=32 kuudestoistaosan tarkkuudella, jne...
Y-akseli taas edustaa tempoa, kuten varmaan voi päätellä tuosta yhtälöstäkin.

Tämähän ei toki riitä kuin alkuun, vaan tempo pitäisi saada muutettua ajaksi.

Tiedetään, että tempo on bpm eli iskua minuutissa, eli tickiä per aika.

Tähän sitä vaan sitte jotenki aina juuttuu, ihmettelemään että varmaan pitää integroida, koska tuosta nykyisestä kuvaajasta tulee suora, mutta ratkaisu tähän ei ole suora...

Integroimalla saadaan

(-80/2n)x^2 + 160x + C

Ja tässä sit ihmetellään. Olisin kokeillu, minkälainen käppyrä tuosta tulee kun C=0 (C:hän ei muuta kuvaajan muotoa, ainoastaan paikkaa), mutta ku vaihdoin käyttistä just eikä JMath suostu oikein pelittämään x64 winukka seiskalla...

Voipi olla että tuossa on työstämiskelposta matskua, jos tämä vielä on ajankohtasta tai muuten jotakuta kiinnostavaa.

Laitan varmaan jotain kuvaa myöhemmin, jahka saan jonkun ohjelman skulaamaan.
Ehkä ratkaisuakin, jos koen valaistumisen...

^ Vastaa Lainaa


garageaholic
4 viestiä

#7 kirjoitettu 27.11.2010 01:02 Muok:27.11.2010 16:01

No periaattessa ratkasin ton ongelman jo vaihtoehtosella menetelmällä (mikä ei ole 100% oiikein), mutta olisi se kiva tietää vastasuuden varalle, miten pystyisi tuon kiihtyvän temmon beattien aikavälit selvittämään.

Tässä mielentilassa (kännissä) en millään pysty perehtymään tarkemmin edelliseen viestiisi. Tarvinnee katsoa myöhemmin. Itse mietin silloin aikaisemmin pienimmän neliösumman menetelmää, joka olisi kenties tarjonnut "parhaan väärän ratkaisun".

Mutta siis rummut on jo ohjelmoitu siihen kipaleeseen ja rytmiraidat vedetty. Vielä leadit (ja muuta säätöä) niin biisi tulee mikseriin! Laulua ei tule, kun on instrumentaali.

garageaholic muokkasi viestiä 15:53 27.11.2010
Ja siis, se menetelmä mitä minä tuossa käytin oli sellainen, että laskin kuinka kauan menee aikaa yhteen iskuun, kun tempo on iskun alkamisajankohdan ja seuraavan iskun alkamisajankohdan keskiarvo. Eli kun 160 on tempona aivan aluksi, ja 150 seuraavan iskun alussa, niin määrittelin ensimmäisen iskun temmoksi 155, seuraavan 145 jne. Eihän se oikein ole, mutta tuskin ketään kiinnittää asiaan suurempaa huomiota.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
9 viestiä

#8 kirjoitettu 28.11.2010 10:22

Tuossa mun pohdinnassa on kyllä jotain perustavanlaatuisesti vituillaan.
Sain JMathin jossain määrin pelittämään, ja tuo integroinnin tulos puskee paraabelin huippuarvon jonnekki 5800 holleille huippukohdan pysyessä olikohan tyyliin alle 50.

Täytyy vissiin miettiä uudelleen...

^ Vastaa Lainaa


garageaholic
4 viestiä

#9 kirjoitettu 05.01.2011 02:11 Muok:05.01.2011 02:12

Mainitaanpa nyt täälläkin. Eli nyt tuo ongelmaa aiheuttanut biisi on viimeinkin valmiina, ja sen voi käydä kuuntelemassa täältä.

Se hidastuva kohta on siellä ihan loppupuolella.

garageaholic muokkasi viestiä 02:12 05.01.2011

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu