Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kitaransoitollisia niksejä


Ilmiselvä
1020 viestiä

#1 kirjoitettu 01.10.2010 01:48

Kirjotin kysymykseni alunperin mnetin palstalle, mutta aattelinpa että jos kysyis aatoksia täältäkin. Ketjuun varmaankin mahtuu muidenkin kysymyksiä jos sellaiset mieltä askarruttavat.


Millaisin keinoin olette kouluttaneet kättänne, joka tahdosta riippumatta tuntuu hakevan jalansijaa kitaran rungosta? Eli kun soittaa plektralla juttuja, ni käsi haluaa levätä. Tuntuis vaimentavan sointia ja vaikeuttavan monipuolista soitantaa.

Toisena kysymyksenä: Tämä kehittyy toki silkalla soittamisellakin, mutta miten estätte nopeatempoisissa voimasointukuvioissa ylimääräisiä kieliä soimasta? Demppailen niitä otekädellä sen verran kun osaan ja yritän olla huitomatta plektrakädellä, mutta lisäniksitkin kiinnostaisivat.

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#2 kirjoitettu 01.10.2010 02:51

pyörätuoli kirjoitti:
Itselläni tuollainen asia oli aikoinaan, että pidin vasenta kämmentä kaulaa vasten. Meni hyvin kauan, ennenkuin opin pitämään kaulasta kiinni pelkällä peukalolla.

Hmm. Oisko jotain oikein-väärin-kuvaesimerkkejä?

^ Vastaa Lainaa


Ambrosia
1011 viestiä

#3 kirjoitettu 01.10.2010 03:01

Ensimmäiseen kysymykseen en osaa ottaa kantaa korkeintaankin keskinkertaisen plektrailuni vuoksi.

Toisena kysymyksenä: Tämä kehittyy toki silkalla soittamisellakin, mutta miten estätte nopeatempoisissa voimasointukuvioissa ylimääräisiä kieliä soimasta? Demppailen niitä otekädellä sen verran kun osaan ja yritän olla huitomatta plektrakädellä, mutta lisäniksitkin kiinnostaisivat.
Alemmat/ohuemmat ylimääräiset kielet demppaan yleensä ihan vain lepuuttamalla noita neljää sormea niiden päällä. Paksumpia kieliä sitten tarpeen mukaan peukalolla. Itselläni sattuu tuo soitto-ote olemaan kyllä muutenkin vähän sellainen, että harvemmin soi ylimääräisiä kieliä, vaikka miten huitoisi oikealla kädellä.

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#4 kirjoitettu 01.10.2010 03:01

pyörätuoli kirjoitti:
Tarkoitin otekättä. Eräs musiikinopettajanakin toiminut tyyppi sanoi miulle joskus vuosia sitten, että kämmen ei saa levätä kaulaa vasten (bassonsoitosta tosin kyse, mutta osin pätee myös kitaraan). Jos käden täytyy liikkua otelaudalla, niin kämmen kiinni kaulassa aiheuttaa kitkaa ja liikkuminen on hitaampaa.

Hmm, liittyisköhän tähän kans toisinaan ilmenevät kivut ku oon soittanu paljon biisejä joissa on paljon barreja? Vai päteekö toi saa sillonkin? Tiukka ote kun tuntuis barreissa helpottavan sen etusormen painamista kieliä vasten.

Niin, tähän ketjuunhan voi muuten ehdotella kysymättäkin kaikenlaisia satunnaisia niksejä soittoa helpottamaan ja avartamaan...

^ Vastaa Lainaa


dödö
1100 viestiä

#5 kirjoitettu 01.10.2010 09:35 Muok:01.10.2010 09:37

JyRSiä kirjoitti:
Ilmiselvä kirjoitti:

Toisena kysymyksenä: Tämä kehittyy toki silkalla soittamisellakin, mutta miten estätte nopeatempoisissa voimasointukuvioissa ylimääräisiä kieliä soimasta? Demppailen niitä otekädellä sen verran kun osaan ja yritän olla huitomatta plektrakädellä, mutta lisäniksitkin kiinnostaisivat.


Mie teen silleen ku tuossa edellinenkin kommentoija sanoi, että demppaan muilla sormilla ne epäsoivat kielet. Mutta sitten jos soitan esim. C5 soinnun, mikä on siis

D-5-
A--3-
E----


niin silloin demppaan tuon E kielen etusormen kärjellä. En tiedä ymmärsittekö mitä tarkoitan mutta näin on

JyRSiä muokkasi viestiä 06:50 01.10.2010

Ja sitten tietenkin yritän välttää niiden toisten kielten hakkaamista


Joo, näin teen minäkin. Välillä demppaan kans välistä paljon kieliä, esim Sound God - Chapter ykkösen loppu:


F --6---6---9---8--
C --x---x---x---x--
G --x---x---x---x--
D --5---4---7---7--


Ja toisaalta välillä soitan silleen että yks kieli soi päälle kokoajan niin tulee sellanen mukavan mössönen soundi.

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#6 kirjoitettu 01.10.2010 12:38

pyörätuoli kirjoitti:
Kuitenkin, barreessa ainakin miulla sitä kaulaa vasten tukea ottaa ainoastaan peukalo.

Niin no, miten niitä muita sormia sinne saiskaan?

Kivut voi mahdollisesti liittyä tuohon tyyliinkin tai sitten liian vähäiseen soittamiseen.
Nii siis ei mulla kyllä soittokokemuksen puutetta oo, veikkaisin että oon tänä vuonnakin soittanu jo aika monta sataa tuntia, mutta ehkä just niiden oikeiden tekniikoiden puutetta.

Ei tarvi rämpyttää niitä kieliä, mitä ei meinaa soittaa. Nuo demppaukset on kuitenkin ylimäärästä säätöä. Plektrakäden hallinta soitossa on hyvin tärkeää myös.
Juu, mut just jos soittaa nopeasti paljon powereita ni on hyvinkin haastavaa olla osumatta niihin ylimääräisiin. Eli oliks muita jännii oivalluksii ku se et vaan soittaa ja soittaa?

^ Vastaa Lainaa


Drunkside
213 viestiä

#7 kirjoitettu 01.10.2010 13:40 Muok:01.10.2010 13:40

Onko sellanen että tukee kättä sitten muka väärin? Siis en mää ainakaan huomaa mitään todellista eroo noitten kahden välillä, lähinnä se menee niin, et kun soitan leadia ni pidän kättä lankulla/soimattomilla kielillä ja rytmissä se on ilmassa, joskin nopeet tremolot on sellasia että käsi ottaa tukee lankusta.

Drunkside muokkasi viestiä 13:40 01.10.2010

Typo

^ Vastaa Lainaa


Drunkside
213 viestiä

#8 kirjoitettu 01.10.2010 13:44

Ilmiselvä kirjoitti:
pyörätuoli kirjoitti:
Kuitenkin, barreessa ainakin miulla sitä kaulaa vasten tukea ottaa ainoastaan peukalo.

Niin no, miten niitä muita sormia sinne saiskaan?

Kivut voi mahdollisesti liittyä tuohon tyyliinkin tai sitten liian vähäiseen soittamiseen.
Nii siis ei mulla kyllä soittokokemuksen puutetta oo, veikkaisin että oon tänä vuonnakin soittanu jo aika monta sataa tuntia, mutta ehkä just niiden oikeiden tekniikoiden puutetta.

Ei tarvi rämpyttää niitä kieliä, mitä ei meinaa soittaa. Nuo demppaukset on kuitenkin ylimäärästä säätöä. Plektrakäden hallinta soitossa on hyvin tärkeää myös.
Juu, mut just jos soittaa nopeasti paljon powereita ni on hyvinkin haastavaa olla osumatta niihin ylimääräisiin. Eli oliks muita jännii oivalluksii ku se et vaan soittaa ja soittaa?


Ei siinä sormista varmaan ookkaan kyse vaan kämmenestä Ja mun mielest toi "soittaa ja soittaa" on paras tapa oppia ihan kaikkee. Joskaan ei soittamisesta ihan kauheesti oo iloo asioissa jokka ei liity musiikkiin mut kuitenki.

^ Vastaa Lainaa


Drunkside
213 viestiä

#9 kirjoitettu 01.10.2010 14:27

L3fti kirjoitti:
itsehän jossain riffeissä missä ei pahemmin kättä liikutella, niin se kämmen on siinä kaulassa kiinni, mutta samalla se on se peukalokin siinä niinkuin kaulan suuntaisesti, niin siitä sitten riffiä vaihtaessa saa kyllä kätevästi sen kämmenen siitä irti ja niin eespäin.

Ja näin teen siksi että tunnen sen olevan mukavampaa ja käytännöllisempääkin joissain riffeissä kun se kämmen "lepää" kaulaa vasten.


Samoin, varsinkin sellasissa riffeissä joissa on erikoisia sointuja toi on helpompi ja parempi tapa.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#10 kirjoitettu 01.10.2010 15:06

Millaisin keinoin olette kouluttaneet kättänne, joka tahdosta riippumatta tuntuu hakevan jalansijaa kitaran rungosta? Eli kun soittaa plektralla juttuja, ni käsi haluaa levätä. Tuntuis vaimentavan sointia ja vaikeuttavan monipuolista soitantaa.
Mitä kohtaa kädestä tarkoitat? Itse tuen kädellä kitaraa eikä toisinpäin, kieliin kun on vaikea osua tarkasti jos kitara heiluu syvyyssuunnassa holtittomasti.


Toisena kysymyksenä: Tämä kehittyy toki silkalla soittamisellakin, mutta miten estätte nopeatempoisissa voimasointukuvioissa ylimääräisiä kieliä soimasta? Demppailen niitä otekädellä sen verran kun osaan ja yritän olla huitomatta plektrakädellä, mutta lisäniksitkin kiinnostaisivat.
Otekäden demppaukseen ite yhdistän semmosen jutun, et yritän keskittää sen plekun lyönnin voiman "turvalliseen" kohtaan soinnun kieliä, eli ts. keskelle. Täten jos pleku osuu epätoivottuihin kieliin niin sen voima on pienempi.

Tohon otekäden kämmen/peukalo juttuun:
Periaatteessahan peukalo pidetään zubaut etusormen kohalla. Sävelkuluissa kämmen tukee kun tarvitaan, esim. pikkurilli venytyksissä.
Perussointuja soitettaessa ite ainaki käytän ihan kämmentä usein, peukku on alaeen demppinä tarvittaessa - jotenki luonnollisempaa mulle ainaki.

En tiiä oliko mitään järkeä tässä postissa, mut tulipahan sönkötettyä..

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#11 kirjoitettu 01.10.2010 15:16

Drunkside kirjoitti:
Joskaan ei soittamisesta ihan kauheesti oo iloo asioissa jokka ei liity musiikkiin mut kuitenki.

Aijaa. Musta taas tuntuu että vähän kaikesta voi oppia vähän kaikkea.

^ Vastaa Lainaa


Ambrosia
1011 viestiä

#12 kirjoitettu 01.10.2010 19:11

Sunt1o kirjoitti:
Otan mie niitä peukalollakin välillä, mut sillein miut on opetettu et se peukalo ei sais nousta kaulan keskilinjan sinne yläpuolelle juurikaan. Koska sit asento menee huonoksi ja joittenki sointujen ottamine on aika vaikeeta. Tähän oli se peruste et jos se peukalo on kaulan ylälaidassa esim. niin sie joudut muuttaa käden asentoa aina ku vaihat toisenlaisee otteesee. Jos se peukku on siinä kohtuu keskellä ni ne sormet pääsee samal ranteen asennolla koko kaulaan.

Aika jännä homma; itselleni opetettiin kansalaisopiston soittotunneilla aikoinaan, että peukalon pitäisi juurikin olla siellä kaulan ylälaidassa. Koulukuntaeroja kenties.

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#13 kirjoitettu 08.11.2010 19:33

Sunt1o kirjoitti:
Otan mie niitä peukalollakin välillä, mut sillein miut on opetettu et se peukalo ei sais nousta kaulan keskilinjan sinne yläpuolelle juurikaan. Koska sit asento menee huonoksi ja joittenki sointujen ottamine on aika vaikeeta. Tähän oli se peruste et jos se peukalo on kaulan ylälaidassa esim. niin sie joudut muuttaa käden asentoa aina ku vaihat toisenlaisee otteesee. Jos se peukku on siinä kohtuu keskellä ni ne sormet pääsee samal ranteen asennolla koko kaulaan.

En nyt välttämättä ihan tajunnut, että mitä tällä tarkoitettiin. Oisko kuvaa tai muuta rautalankaa tarjolla?

Ja kyselin siitä käden lepäämisestä mm. siksi, että ilman käden kosketusta runkoon tuntuis soivan jotenkin kirkkaammin, luonnollistetikin kun se käsi ei demppaa resonansseja.


Sit yks hommeli mitä mä oon tässä mietiskelly on, että miten oppis soittamaan sooloja tai ees jotain riffejä tai muita kuvioita samalla ku säestää. Siis, että yhtä aikaa sointuja ja sit kuitenki jotain kuvioitakin. Monestihan tätä varten on kaks kitaristia, ja sit on nää yhen kitaristin perkussiiviset soittotekniikat jossa soitetaan kaikki soittimet pelkästään kitaral, mut, emmääny niitä tarkota.

^ Vastaa Lainaa


AskoAblazer
51 viestiä

#14 kirjoitettu 08.11.2010 20:52 Muok:08.11.2010 20:53

^ Vastaa Lainaa


AskoAblazer
51 viestiä

#15 kirjoitettu 08.11.2010 20:53

pyörätuoli kirjoitti:
Soita seisaaltaan ja laske kitaraa reilusti alas, eli hihnaa löysemmäksi. Noin on ainakin vaikeampi etsiä tukea kädelle.

Joo siis ei näin. Itse voin soolonsoittajana kehoittaa kokeilemaan miten pikkurilli yltää soolovälin paksuimmalle kielelle kun skeba roikkuu polvissa.

^ Vastaa Lainaa


AskoAblazer
51 viestiä

#16 kirjoitettu 08.11.2010 21:14


Aika jännä homma; itselleni opetettiin kansalaisopiston soittotunneilla aikoinaan, että peukalon pitäisi juurikin olla siellä kaulan ylälaidassa. Koulukuntaeroja kenties.

Käden asentohan riippuu ihan siitä mitä soittaa. Otteita ottaessa peukku on ylälaidassa joo, mut leadia soittaessa luonnollisesti kaulan alalaidassa.

^ Vastaa Lainaa


calmine
7 viestiä

#17 kirjoitettu 09.11.2010 12:55

Se tukee paremmin.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu