Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Miten tehdä muotinmukaista musiikkia eri genreissä?


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#1 kirjoitettu 28.03.2010 01:04 Muok:28.03.2010 14:12

Voi vastata joko silleen humoristisesti, tai vakavammin vinkkeinä ihmisille, jotka haluavat koittaa säveltää jotain uutta genreä.

En siis toivo mitään laajoja vastauksia jotka pätevät kaikkiin genreihin, vaan tyyliin miten tehdä muotinmukainen hevibiisi/reggaebiisi/folkbiisi.

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#2 kirjoitettu 28.03.2010 10:26

No siihenhän auttaa se että sulle pakkosyötetään töissä vuosikaudet kaikenmoista paskaa radiosta, jota työkaverit kuuntelee...

Ite oon yrittänyt mutta aika surkealla lopputuloksella. Mut oon ny surkee tekeen yhtään mitään muutenkin

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#3 kirjoitettu 28.03.2010 11:54

Halvat laitteet, halpa mieli, halpa meininki. Hulluilla on halvat huvit.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#4 kirjoitettu 28.03.2010 12:45 Muok:28.03.2010 12:50

Omppumuikkunen kirjoitti:
Varmin tapa lienee tutkia genrejen käytetyimpiä muotteja perinpohjaisesti ja matkia. Asiakkaan toiveita noudattavalle TV-, elokuva-, peli- tai mainospuolen hommia tekevälle "minkävaansäveltäjätuottajalle" varmaankin tärkeä työtapa.


Tämä on totuus.

Paras tapa tehdä muotinmukaista musiikkia on kuunnella todella tarkasti jotain muotinmukaista biisiä ja sitten kopioida se. Kopioinnilla en tarkoita plagiointia vaan sitä, että kopioit sieltä sen pohjan, jolle kyseinen genre rakentuu ja teet sille pohjalle oman juttusi. Kyseinen metodi vaatii vain hyvät korvat, eikä musiikin teorian ja äänitekniikan tunteminenkaan haittaa.

Ceekayed muokkasi viestiä 12:47 28.03.2010

Sääntöön poikkeuksena on tämä klubipoppi, johon tarvitset naisia joilla on isot tissit hokemaan jotain täysin älytöntä, täysin idioottimaisten taustojen päälle (jotka on todennäköisesti kopioitu jostain amigabiisistä ja ajettu vain Waves Maxxbassin läpi kaikki napit kaakossa).

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#5 kirjoitettu 28.03.2010 14:08

Ceekayed kirjoitti:

Sääntöön poikkeuksena on tämä klubipoppi, johon tarvitset naisia joilla on isot tissit hokemaan jotain täysin älytöntä, täysin idioottimaisten taustojen päälle (jotka on todennäköisesti kopioitu jostain amigabiisistä ja ajettu vain Waves Maxxbassin läpi kaikki napit kaakossa).


Tää on lähimpänä sitä mitä hain, eli siis esimerkkejä genreittäin.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#6 kirjoitettu 28.03.2010 14:13

Omppumuikkunen kirjoitti:
Varmin tapa lienee tutkia genrejen käytetyimpiä muotteja perinpohjaisesti ja matkia.


Onko esimerkkejä näistä muoteista?

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#7 kirjoitettu 28.03.2010 17:00

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:

Sääntöön poikkeuksena on tämä klubipoppi, johon tarvitset naisia joilla on isot tissit hokemaan jotain täysin älytöntä, täysin idioottimaisten taustojen päälle (jotka on todennäköisesti kopioitu jostain amigabiisistä ja ajettu vain Waves Maxxbassin läpi kaikki napit kaakossa).


Tää on lähimpänä sitä mitä hain, eli siis esimerkkejä genreittäin.



Joo, no tässä tulee toinen;

1. lataa massiivinen jousi-instrumentti (ewql, vienna, mitä satut käyttämäänkään)
2. Soita niillä Em#7-Em-Cm-C
3. ????
4. Profit!

Synkän elokuvamusiikin alkeet.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#8 kirjoitettu 28.03.2010 18:56

Ceekayed kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:

Sääntöön poikkeuksena on tämä klubipoppi, johon tarvitset naisia joilla on isot tissit hokemaan jotain täysin älytöntä, täysin idioottimaisten taustojen päälle (jotka on todennäköisesti kopioitu jostain amigabiisistä ja ajettu vain Waves Maxxbassin läpi kaikki napit kaakossa).


Tää on lähimpänä sitä mitä hain, eli siis esimerkkejä genreittäin.



Joo, no tässä tulee toinen;

1. lataa massiivinen jousi-instrumentti (ewql, vienna, mitä satut käyttämäänkään)
2. Soita niillä Em#7-Em-Cm-C
3. ????
4. Profit!

Synkän elokuvamusiikin alkeet.


mikä sointu on Em#7? Meinaatko Em-sointua jossa suuri septimi? Jos näin, niin sointu merkataan Emmaj7. Jos taas hait jotain muuta sointua niin tuo merkintätapa on jokseenkin erikoinen...

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#9 kirjoitettu 28.03.2010 19:37

No vaikka 32-tahtinen AABA (8+8+8+8) muotoinen rakenne, joka sisältää muutamat mukavat kakkosvitoset ja jonkinnäköisen modulaation b-osaan mentäessä. Fraseeraat kolmimuunteisesti ja valitset intrumenteiksi vaikka rummut, basso, piano + additional puhallin. Muotona: mahdollinen lyhyt intro, yksi-kaksi kertaa biisin teemamelodia ja harmonia läpi, tarpeellinen määrä improvisointia saman kierron päälle ja yhdestä kahteen kertaan teema lopuksi mahdollisella variaatiolla/kertauksella muutamaan viimeiseen tahtiin.

Hyvä tatsi ride-pellissä ja neljään kävelevä basso auttaa.
Menee läpi jazzista aika monelle. http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa


NoPeHoPe
38 viestiä

#10 kirjoitettu 29.03.2010 00:51

karman hardon kirjoitti:


mikä sointu on Em#7? Meinaatko Em-sointua jossa suuri septimi? Jos näin, niin sointu merkataan Emmaj7. Jos taas hait jotain muuta sointua niin tuo merkintätapa on jokseenkin erikoinen...


Taitaa kummatkin merkkaustavat olla oikeita, Emmaj7 vain yleisempi.. #:han on vain lyhenne majorista, kuten myös maj

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#11 kirjoitettu 29.03.2010 03:14 Muok:29.03.2010 03:19

karman hardon kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:

Sääntöön poikkeuksena on tämä klubipoppi, johon tarvitset naisia joilla on isot tissit hokemaan jotain täysin älytöntä, täysin idioottimaisten taustojen päälle (jotka on todennäköisesti kopioitu jostain amigabiisistä ja ajettu vain Waves Maxxbassin läpi kaikki napit kaakossa).


Tää on lähimpänä sitä mitä hain, eli siis esimerkkejä genreittäin.



Joo, no tässä tulee toinen;

1. lataa massiivinen jousi-instrumentti (ewql, vienna, mitä satut käyttämäänkään)
2. Soita niillä Em#7-Em-Cm-C
3. ????
4. Profit!

Synkän elokuvamusiikin alkeet.


mikä sointu on Em#7? Meinaatko Em-sointua jossa suuri septimi? Jos näin, niin sointu merkataan Emmaj7. Jos taas hait jotain muuta sointua niin tuo merkintätapa on jokseenkin erikoinen...


Teorian opiskeluni sijoittuu tuonne 12 vuoden päähän joten voi olla että on sointumerkit hukassa. Tarkoitin sointua e-g-h-d#, tosin käännettynä muotoon h-d#-g, mutta bassonuotti on e. Jessus, meni hankalaksi. Mutta kyllä emmaj7 on.

Lisäyksenä tuohon sointukulkuun voi C:n jälkeen pistää c-e-f#-g soinnun, joka ei taida taipua oikein mihinkään järkevään sointumerkintään, olettaen että pohjanuotti on se c. Kaveri tokaisi vain, että "C with F#"

Olen kuullut aika monesta suusta, ja todennut itse, että teoreettiselta kannalta elokuvamusiikissa on harvemmin paljon järkeä, jos ollenkaan.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#12 kirjoitettu 29.03.2010 03:20

Ceekayed kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:

Sääntöön poikkeuksena on tämä klubipoppi, johon tarvitset naisia joilla on isot tissit hokemaan jotain täysin älytöntä, täysin idioottimaisten taustojen päälle (jotka on todennäköisesti kopioitu jostain amigabiisistä ja ajettu vain Waves Maxxbassin läpi kaikki napit kaakossa).


Tää on lähimpänä sitä mitä hain, eli siis esimerkkejä genreittäin.



Joo, no tässä tulee toinen;

1. lataa massiivinen jousi-instrumentti (ewql, vienna, mitä satut käyttämäänkään)
2. Soita niillä Em#7-Em-Cm-C
3. ????
4. Profit!

Synkän elokuvamusiikin alkeet.


mikä sointu on Em#7? Meinaatko Em-sointua jossa suuri septimi? Jos näin, niin sointu merkataan Emmaj7. Jos taas hait jotain muuta sointua niin tuo merkintätapa on jokseenkin erikoinen...


Teorian opiskeluni sijoittuu tuonne 12 vuoden päähän joten voi olla että on sointumerkit hukassa. Tarkoitin sointua e-g-h-d#, tosin käännettynä muotoon h-d#-g, mutta bassonuotti on e. Jessus, meni hankalaksi.

Olen kuullut aika monesta suusta, että teoreettiselta kannalta elokuvamusiikissa on harvemmin paljon järkeä, jos ollenkaan.


No elokuva musaa ehkei voi samoin kaavoin sijoittaa sanoisin koska se alalaji jossa myös soundit merkkaa ja sottimilla kliseiset tehtävät. No klassisellakin puolella enempi ylläreitä sanoisin.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#13 kirjoitettu 29.03.2010 09:09

Ceekayed kirjoitti:
Olen kuullut aika monesta suusta, ja todennut itse, että teoreettiselta kannalta elokuvamusiikissa on harvemmin paljon järkeä, jos ollenkaan.


No höpö höpö. Kyllähän sitä elokuvasävellystä voi opiskellakin niin ei tartte ihan lonkalta heittää.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#14 kirjoitettu 29.03.2010 10:09

Ceekayed kirjoitti:
Lisäyksenä tuohon sointukulkuun voi C:n jälkeen pistää c-e-f#-g soinnun, joka ei taida taipua oikein mihinkään järkevään sointumerkintään, olettaen että pohjanuotti on se c. Kaveri tokaisi vain, että "C with F#"


Siis F# kolmisontu ja C bassossa? Taipuu mitä mainioimmin sointumerkkiin F#/C.

Vai C kolmisointu jossa on myös sävel F#? Sillohan F# on vain C:n #11 sävel.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#15 kirjoitettu 29.03.2010 10:58 Muok:29.03.2010 11:10

Perusfolkki:

(tämä on tärkein) ÄLÄ opettele laulamaan. Jos kuitenkin osaat jo laulaa, hanki laulaja joka ei osaa.

Viritä kitara sinne päin, mutta ei ihan kohdilleen, analogisella viritysmittarilla onnistuu helpoiten kun kattoo että joka toinen kieli on sellai suurin piirtein puolessa välissä asteikon äärivasenta ja keskiviivaa ja joka toinen taas äärioikeaa ja keskiviivaa.

Ota kaksi sointua seuraavista: C, D7, G7, A7 ja rämpytä niitä akustisella kitaralla 4/4 tahtiin vuorotellen puoli tahtia kumpaakin. C:nkin saa soittaa seiskana jos tahtoo. Liian jäykällä plektralla liian hiljaa rämpyttäminen on plussaa.

Keksi ihan vitusti säkeistöjä, vähintään 8, mutta joku 42 ei ole yhtään pahitteeksi. Yksi säkeistö kestää 4 , 8 tai 16 tahtia riippuen siitä miten syvään epätoivoon haluat kuulijat vaivuttaa. Aihe on vapaa, mutta joku näennäisen syvällinen pohdiskelu ihmisluonteen syvimmästä olemuksesta toimii aina. Myöskin kaikenlainen vähän kaiken kritisoiminen on hyvin suotavaa.

Kertosäkeen voi keksiä jos välttämättä tahtoo, mutta siinä saa olla korkeintaan kaksi lausetta ja korkeintaan yksi sointu säkeistön sointujen lisäksi. Kertosäettä saa toistaa ihan niin kauan kun jaksaa jos sellaisen vaivautuu tekemään.

Nauhoita mieluiten sanelukoneella, joka on sijoitettu n. 2 metrin päähän laulaja-kitaristista. Kerralla purkkiin. Ei oo niin väliä jos ei mee ihan kohdilleen.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#16 kirjoitettu 29.03.2010 11:14

Effekt kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:
Olen kuullut aika monesta suusta, ja todennut itse, että teoreettiselta kannalta elokuvamusiikissa on harvemmin paljon järkeä, jos ollenkaan.


No höpö höpö. Kyllähän sitä elokuvasävellystä voi opiskellakin niin ei tartte ihan lonkalta heittää.


Kaikkeahan voi opiskella. Suurimman osan elokuvamusiikin tyyleistä pystyy nopeasti opiskelemaan (= perusfantasiakaura, rakkausteemat etc), mutta kun sukelletaan abstraktimpaan kauhu- ja trillerielokuvamusiikkiin, niin voi nopeasti todeta, että koko homma pohjautuu lähinnä kromaattisuuteen, joka on sitten hankalampi homma selittää paperilla, että mistä se tunnelma syntyy. Esim. juurikin tuo Em->Cm ja vastaavat soinnutukset eivät mihinkään klassiseen alemman asteen teoriaan kuulu, muistaakseni. Kuitenkin kun tunnelmaa haetaan ja kyseessä on painostavuus, niin dissonanssi esittää suurta osaa väkisinkin (ja jokaisella säveltäjällä on oma tapansa kuvata tiettyä tunnelmaa, joten mitään järkevää kaavaa on hankala saada aikaiseksi).


Siis F# kolmisontu ja C bassossa? Taipuu mitä mainioimmin sointumerkkiin F#/C.

Vai C kolmisointu jossa on myös sävel F#? Sillohan F# on vain C:n #11 sävel.


C kolmisointu jossa on myös sävel F#, mutta samassa oktaavissa muiden kanssa, jolloinhan kyseessä on käsittääkseni #4 sävel. Ei tuota sointua mikään chord finder näytä tuntevan. Hommassa on paljon enemmän järkeä jos soittaa tuon koko kulun läpi, siellä se D#, E, D#, E, F# on se leading voice keskellä noita sointuja. Mutta alkaa mennä OT:ksi tämä.

Kyseisen kulun voi kuitenkin spotata aika monesta elokuvasta muodossa tai toisessa.

^ Vastaa Lainaa


reahibpre
172 viestiä

#17 kirjoitettu 29.03.2010 18:11

Effekt kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:
Lisäyksenä tuohon sointukulkuun voi C:n jälkeen pistää c-e-f#-g soinnun, joka ei taida taipua oikein mihinkään järkevään sointumerkintään, olettaen että pohjanuotti on se c. Kaveri tokaisi vain, että "C with F#"


Siis F# kolmisontu ja C bassossa? Taipuu mitä mainioimmin sointumerkkiin F#/C.

Vai C kolmisointu jossa on myös sävel F#? Sillohan F# on vain C:n #11 sävel.


Minen ny tajuu yhtää miten noista sävelistä saa F# kolmisoinnun? Eikös se ois f#, a# ja c# tai mollina f#, a & c#?

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#18 kirjoitettu 29.03.2010 19:02 Muok:29.03.2010 19:07

Ceekayed kirjoitti:
koko homma pohjautuu lähinnä kromaattisuuteen, joka on sitten hankalampi homma selittää paperilla, että mistä se tunnelma syntyy. Esim. juurikin tuo Em->Cm ja vastaavat soinnutukset eivät mihinkään klassiseen alemman asteen teoriaan kuulu, muistaakseni. Kuitenkin kun tunnelmaa haetaan ja kyseessä on painostavuus, niin dissonanssi esittää suurta osaa väkisinkin (ja jokaisella säveltäjällä on oma tapansa kuvata tiettyä tunnelmaa, joten mitään järkevää kaavaa on hankala saada aikaiseksi).


Kuka sanoi mitään 'alemman asteen teoriasta'?
Mä tyydyn nyt vaan toteamaan että kannattaa tsekata mistä puhuu ennen kun toteaa faktana "tätä ei pysty selittämään järkevästi" -tyylisiä lauseita.
Kyllä näissä ralleissa on ihan logiikkansa, vaikka se ei aluksi siltä vaikuttaisikaan: http://www.youtube.com...

C kolmisointu jossa on myös sävel F#, mutta samassa oktaavissa muiden kanssa, jolloinhan kyseessä on käsittääkseni #4 sävel.


Ihan sama missä oktaavissa se on, niin sen sävelen funktio on silti sama. Soinnut laajenevat järjestyksessä.

Minen ny tajuu yhtää miten noista sävelistä saa F# kolmisoinnun? Eikös se ois f#, a# ja c# tai mollina f#, a & c#?

Mun tarkoitus oli varmistaa puhutaanko F#/C soinnusta vai Cadd#11 soinnusta, ennen kun sanon mitään. Aamulla on hyvä varmistaa aina että puhutaan samasta asiasta ennen kun alkaa vaahtoamaan, tiäks.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#19 kirjoitettu 29.03.2010 19:33

Omista teoriaopinnoistani on jokunen kotva, mutta eikös tuo voisi olla lyydinen moodi, CMaj7#4?

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#20 kirjoitettu 29.03.2010 19:54 Muok:29.03.2010 20:02

Klaus H kirjoitti:
Omista teoriaopinnoistani on jokunen kotva, mutta eikös tuo voisi olla lyydinen moodi, CMaj7#4?


Voisi, irrotettuna kontekstista kyllä. Mutta sillonkin sointumerkki olisi Cmaj9#11 tai vaihtoehtoisesti Cmaj13(#11) . #4 merkintää kyllä näkee joskus, varsinkin tosi kököissä jenkkilapuissa, mutta pääsääntöisesti sitä kyllä vältetään ammattipiireissä. Soinnut yleensä pyritään laajentamaan seuraavassa järkestyksessä:

Kolmisointu (vaikka c-e-g) tai sus-muoto
seuraava lisä on 6 TAI 7 tai maj7 (tässä esimerkissä a, Bb tai B)
seuraavaksi b9, 9 tai #9, joskun myös nimellä b10 (Db d tai d#[eb])
sitten 11 tai #11 (f tai f#)
sitten b13 tai 13 (ab tai a)
joskus harvoin näkee vielä b15 (ces)

Effekt muokkasi viestiä 20:01 29.03.2010

Vitalis, ja siinä kolmisoinnussa tietenkin kvintin muunnokset ensin: b5 tai #5.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#21 kirjoitettu 29.03.2010 20:27

Effekt kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Omista teoriaopinnoistani on jokunen kotva, mutta eikös tuo voisi olla lyydinen moodi, CMaj7#4?


Voisi, irrotettuna kontekstista kyllä. Mutta sillonkin sointumerkki olisi Cmaj9#11 tai vaihtoehtoisesti Cmaj13(#11) . #4 merkintää kyllä näkee joskus, varsinkin tosi kököissä jenkkilapuissa, mutta pääsääntöisesti sitä kyllä vältetään ammattipiireissä. Soinnut yleensä pyritään laajentamaan seuraavassa järkestyksessä:

Kolmisointu (vaikka c-e-g) tai sus-muoto
seuraava lisä on 6 TAI 7 tai maj7 (tässä esimerkissä a, Bb tai B)
seuraavaksi b9, 9 tai #9, joskun myös nimellä b10 (Db d tai d#[eb])
sitten 11 tai #11 (f tai f#)
sitten b13 tai 13 (ab tai a)
joskus harvoin näkee vielä b15 (ces)

Effekt muokkasi viestiä 20:01 29.03.2010

Vitalis, ja siinä kolmisoinnussa tietenkin kvintin muunnokset ensin: b5 tai #5.


heh, itse olen omaksunut tuon kökön jenkkityylin merkata sointuja. niinkuin jotkut tarkkasilmäisimmät ovatkin jo huomanneet Itselle ainakin jeesaa sointulappuun merkattuna esim. #4 tai b6 enemmän: näkee heti soitanko sen lisäsävelen samasta oktaavista vai ylempää (jolloin merkkaan sen itseäni varten #11 tai b13). Sit jos sillä ei ole niin väliä merkkaan virallisen kaavan mukaan. Omat sointulaput kun on vain omaan käyttöön (sehän lienee laillista, myyntitarkoitukseen en ole koskaan niitä väsännyt...) niin käytän muutenkin toisinaan epäortodoksisia merkintätapoja. Ns. ammattimuusikoiden tapa merkata esim. mollisoinnut pelkällä miinuksella on minusta jokseenkin ärsyttävä tapa. Sieltä lienee myös tuo tapa peräisin merkata suuri septimi #7 mikä sekin on hieman ärsyttävää Ei tosin niin ärsyttävää kuin tuo miinus-homma...Propiireissä lienee tuon mollimajorseiskankin merkintätapa useimmiten esim. miinusmerkki + pieni kolmio + numero 7. Vitun ärsyttävää Näyttää ihan egyptiläisiltä hieroglyfeiltä. Mut ammattisoittajat onkin vähän sellaisia esoteerisia mystikkoja...

mutta joo: leffamusassa mollimajorseiska toimii aina. samoin II-V kierrot joissa soinnut on laajennettu ihan tappiin

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#22 kirjoitettu 29.03.2010 20:42

karman hardon kirjoitti:
#7


Täytyy kyllä vielä todeta, että tohon #7 merkintään en ole törmännyt koskaan missään.

Sen sijaan
pieni kolmio
on erittäin kätevä.

^ Vastaa Lainaa


reahibpre
172 viestiä

#23 kirjoitettu 30.03.2010 07:35

Effekt kirjoitti:
Mun tarkoitus oli varmistaa puhutaanko F#/C soinnusta vai Cadd#11 soinnusta, ennen kun sanon mitään. Aamulla on hyvä varmistaa aina että puhutaan samasta asiasta ennen kun alkaa vaahtoamaan, tiäks.


Hyvä. Pelästyin olevani taas paljon pahemmin pihalla musiikin teoriasta ku olenkaan.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#24 kirjoitettu 02.04.2010 16:56

Effekt kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
#7


Täytyy kyllä vielä todeta, että tohon #7 merkintään en ole törmännyt koskaan missään.

Sen sijaan
pieni kolmio
on erittäin kätevä.


käsintehdyissä lapuissa tietty säästää rannetta, mutta sit jos Wordilla tms. vääntää niin ei noita erikoismerkkejä jaksa koko ajan copy-pastettaa

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 02.04.2010 18:39

Effekt kirjoitti:
-- kolmisoinnussa tietenkin kvintin muunnokset ensin: b5 tai #5.

kuinka yleistä on merkitä astemerkillä mollisointu vähennetyllä kvintillä, kuten C° (C Eb Gb)? monta vuotta sitten musiikkiopistossa ollessani sain käsityksen että se ois ollut se yleisin, mutta en oo ylläpitänyt sointumerkintätietouttani kovin aktiivisesti ja ymmärrän, että b5/#5 vois olla yhtenäisen merkintätavan vuoksi mielekkäämpi vaihtoehto.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#26 kirjoitettu 02.04.2010 19:02

Nyt loppu se offtopicci ja kerrotte vaikka miten venäläistä industrial black metallia tehdään!

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#27 kirjoitettu 02.04.2010 21:56

Thimns kirjoitti:
Nyt loppu se offtopicci ja kerrotte vaikka miten venäläistä industrial black metallia tehdään!


jos sitä tehdään kuten venäläisiä perseensuristimia, niin silloinhan sen pitäisi täyttää ainakin seuraavat kriteerit:
1) ei konemusiikkielementtejä
2) ei satanistista estetiikkaa
3) ei metallia
mutta sentään:
4) venäjäksi laulettua

^ Vastaa Lainaa


trikrank
1120 viestiä

#28 kirjoitettu 03.04.2010 00:08

Thimns kirjoitti:
Nyt loppu se offtopicci ja kerrotte vaikka miten venäläistä industrial black metallia tehdään!


http://www.youtube.com...

lisää tuohon suosikkisekvensserilläsi konebiitti vielä päälle niin ollaan jo lähellä

(höh-öh)

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#29 kirjoitettu 03.04.2010 08:27

creutzfeld kirjoitti:
Thimns kirjoitti:
Nyt loppu se offtopicci ja kerrotte vaikka miten venäläistä industrial black metallia tehdään!


http://www.youtube.com...

lisää tuohon suosikkisekvensserilläsi konebiitti vielä päälle niin ollaan jo lähellä

(höh-öh)


KOVIS!

^ Vastaa Lainaa


Vainoaja
3 viestiä

#30 kirjoitettu 03.04.2010 12:33

ei helv...voipi olla väsymys mutta alkoipa päivä kunnon nauruilla tän keskustelun ansiosta

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#31 kirjoitettu 03.04.2010 13:27 Muok:03.04.2010 13:32

Ota ihan perkeleesti rumputus ääniä, sit ota ihan perkeleesti pädejä, ja pari hassua biitin komppaus synaa.
Sotke ne ihan kamalaks 'tun sekasotkuks ja veä koko paska särön läpi ja pistä se soimaan 223bpm, huuda aina välillä jotain ja vedä sekin särön läpi.
Ei haittaa vaikka biisi ois 4/4 kunhan se on niin sekava että sitä ei heti erota.
Onneksi olkoon, olet konemusiikin seuraava avantgarde messias.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#32 kirjoitettu 03.04.2010 16:48 Muok:03.04.2010 16:51

Funeral doom:

Ota neljä satunnaista sointua. Yhteensoivuudella ei ole merkitystä, kunhan eivät liian pirteiltä kuulosta. Sen voit taata vaikkapa jättämällä kaikki duurisoinnut pois.

Aseta rumpubiitti iskemään kerran sekunnissa, ja soita soinnut läpi muutamaan kertaan paksun särön läpi kitaralla. Lisää tähän osaan kitaraa mukailevat syntikat ja lisää niille jotain kaunista melodiaa.

Seuraavaksi keksi voimasoinnuilla kulkeva riffi, johon voit nopalla heittää soitettavat nauhavälit. Tähän vaiheeseen tulee depressiivisiä murinavokaaleja, jotka miksataan miltei kuulumattomiin ja joihin tulee aivan hervoton kaiku.

Toista ensimmäinen osa.

Tähän väliin arvo pari sointua lisää ja korvaa osa ensimmäisen kierron soinnuista niillä. Tämän tulisi kuulostaa kauniilta ja tuoda vedet kuuntelijan silmiin. Murise lisää elämäsi epäonnistumisista.

Fiilistele ekaa osaa hamaan hautaan saakka. Lisää jokin kiva melodia, joka vie biisin uusiin ulottuvuuksiin.

Kas siinä on muotinmukainen funeral doom -biisi.

Tein testiksi tällä kaavalla biisin: http://www.mikseri.net...

Funereal muokkasi viestiä 16:51 03.04.2010

^ Vastaa Lainaa


trikrank
1120 viestiä

#33 kirjoitettu 03.04.2010 19:22

Jinxed kirjoitti:
Ota ihan perkeleesti rumputus ääniä, sit ota ihan perkeleesti pädejä, ja pari hassua biitin komppaus synaa.
Sotke ne ihan kamalaks 'tun sekasotkuks ja veä koko paska särön läpi ja pistä se soimaan 223bpm, huuda aina välillä jotain ja vedä sekin särön läpi.
Ei haittaa vaikka biisi ois 4/4 kunhan se on niin sekava että sitä ei heti erota.
Onneksi olkoon, olet konemusiikin seuraava avantgarde messias.

mä taisin just tuntea piston sisuksissani. missä viipyy messiaan viitta?

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#34 kirjoitettu 03.04.2010 21:09 Muok:03.04.2010 21:10

creutzfeld kirjoitti:
Jinxed kirjoitti:
Ota ihan perkeleesti rumputus ääniä, sit ota ihan perkeleesti pädejä, ja pari hassua biitin komppaus synaa.
Sotke ne ihan kamalaks 'tun sekasotkuks ja veä koko paska särön läpi ja pistä se soimaan 223bpm, huuda aina välillä jotain ja vedä sekin särön läpi.
Ei haittaa vaikka biisi ois 4/4 kunhan se on niin sekava että sitä ei heti erota.
Onneksi olkoon, olet konemusiikin seuraava avantgarde messias.

mä taisin just tuntea piston sisuksissani. missä viipyy messiaan viitta?


Emt, mie luulen et tarvis nostaa kauhea meteli ja delata eka.
Mie oon aina nähny messiaat vähän semmosina niiko "glorified martyr" tms tyyppisinä ilmiöinä.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#35 kirjoitettu 04.04.2010 14:59

Funereal kirjoitti:

Tein testiksi tällä kaavalla biisin: http://www.mikseri.net...

Funereal muokkasi viestiä 16:51 03.04.2010


tässä vaiheessa hajosi

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#36 kirjoitettu 04.04.2010 14:59

Funereal kirjoitti:

Tein testiksi tällä kaavalla biisin: http://www.mikseri.net...

Funereal muokkasi viestiä 16:51 03.04.2010


tässä vaiheessa hajosi

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15364 viestiä
Luottokäyttäjä

#37 kirjoitettu 05.04.2010 23:17

creutzfeld kirjoitti:
Jinxed kirjoitti:
Ota ihan perkeleesti rumputus ääniä, sit ota ihan perkeleesti pädejä, ja pari hassua biitin komppaus synaa.
Sotke ne ihan kamalaks 'tun sekasotkuks ja veä koko paska särön läpi ja pistä se soimaan 223bpm, huuda aina välillä jotain ja vedä sekin särön läpi.
Ei haittaa vaikka biisi ois 4/4 kunhan se on niin sekava että sitä ei heti erota.
Onneksi olkoon, olet konemusiikin seuraava avantgarde messias.

mä taisin just tuntea piston sisuksissani. missä viipyy messiaan viitta?


Sie unohdit kaiun! Helvetti,sie unohdit kaiun!

VITUSTIKAUKUA JA SÄRÖÄ

^ Vastaa Lainaa


Pohjois-Korea
10911 viestiä

#38 kirjoitettu 06.04.2010 14:50

Kasikakkosta:

otetaan kolme satunnaista säveltä alimmalta kieleltä ja niitä rämpytellään silleen oman tajunnan mukaan aika kaavamaisesti ja laiskasti bassolla sellasessa vitusti ylilyövällä Discharge - saundilla. Sit kitaran pitää olla semmosta vitunmoista kohinaa mistä ei erota mitään. D-beat hakkaa koko ajan silleen kivasti laahaten. Sanotukset menee silleen, et toistetaan samaa lausetta neljä kertaa niin et jokasessa on pikkasen erillainen sisältö. Sit tulee kertsi jossa hoetaan neljä kertaa jotain tylsää iskulausetta. Sit soolo ja lopuks noi SAMAT säkeistöt uudelleen. Sit vaan kymmenen tollasta niin seiskatuumanen on valmis.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#39 kirjoitettu 06.04.2010 15:57

Ysärityylinen grunge/indie

Otetaan neljä powerchordia. Kaks niistä on semmosia missä matalimpana kielenä on E ja kaksi sellaista, joissa matalimpana kielenä on A. E kielen ja A kielen soinnut on hyvä olla vierekkäin fretboardiin katsoessa (tässä on sellainen yhden fretin toleranssi kumpaankin suuntaan). Säkeistön kitara soitetaan puhtaana näppäilemällä kieli kerrallaan.

Kertsissä voi sitten vaihtaa vähän sointujen järjestystä ja halutessaan vaihtaa yhden soinnun toiseen (tämän kanssa tulee olla kuitenkin varovainen, ettei leimaudu progesnobiksi) kunhan se on yhä powerchord. Kertsissä isketään säröt päälle ja soitetaan kaikki powerchordiin kuuluvat kielet yhtaikaa. Jos haluaa tehdä indietä niin särötys on vähän kevyempi, ja jos haluaa tehdä grungea niin raskaampi.

C-osaan on turha keksiä mitään uutta, kun sen saa tehtyä soittamalla säkeistön laulumelodian kitaralla. Jos kertsissä ja säkeistössä on samat soinnut samassa järjestyksessä, niin se soitetaan kertsin taustan päälle. Jos taas olet joku ihme progesnobi, joka on vaihtanut sointujen järjestystä, niin vedät vaan säkeistön taustan tällä kertaa särötettynä.

Laulamisessa on sitten huomioitava tekeekö grungea vai indietä. Grungessa säkeistä lauletaan puhtaana ja kertsissä huudetaan kovaa. Indiessä koko biisi lauletaan puhtaana.

Sanoitukset ovat kummassakin lähes samalla kaavalla tehtäviä. Pääasia on kuitenkin, että sanoitukset eivät tarkoita oikeasti yhtään mitään, jotta kuulija voi itse päättää mistä ne kertovat. Sanoitusten täytyy olla kuitenkin sellaisia, että grungessa kuulija voi tulkita ne heroiiniaddiktiosta kertovaksi, ja indiessä epäonnistuneesta ihmissuhteesta kertovaksi. Käytännössä sanoitukset voivat olla täsmälleen samat kummassakin. Esimerkiksi lause "you took my dreams away" voi yhtä hyvin kertoa ihmissuhteesta, kuin heroiiniaddiktiosta. Kuitenkin, jos teet grungea ja sanoituksissasi on maininta särkyneestä sydämmestä, korvaa se viittauksella vaikka johonkin tappavaan sairauteen tai vastaavalla. Indiessä särkyneeseen sydämmeen viittaaminen on sallittua, mutta ei suositeltavaa, sillä mitä vaikeammin tulkittavia (lue: sellaisia jotka eivät kerro mistään) sitä paremmalta sanoittajalta vaikutat. Huom! Vaikka kappaleessa on kolme säkeistöä, niin älä turhaan sanoita kaikkia kolmea! Kolmossäkeistön voi toteuttaa laulammalla ykkössäkeistön uudelleen.

Hyvä rakenne on seuraavanlainen:
Intro (esim. kertsin riffi soitettuna ilman bassoa ja rumpuja) - Puolen säkeistön pituinen kertsi instrumentaalisena - Säkeistö 1 - Puolen säkeistön pituinen kertsi - Säkeistö 2 - Säkeistön pituinen kertsi - C-osa - Säkeistö 1 uudestaan - Säkeistön pituinen kertsi - Outro (esim. isket kertsin ekan powerchordin kerran ja annat soida muutaman sekunnin)

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#40 kirjoitettu 06.04.2010 16:36

Funereal kirjoitti:
Funeral doom:

[...]
Aseta rumpubiitti iskemään kerran sekunnissa, ja soita soinnut läpi muutamaan kertaan paksun särön läpi kitaralla. Lisää tähän osaan kitaraa mukailevat syntikat ja lisää niille jotain kaunista melodiaa.
[...]
Tein testiksi tällä kaavalla biisin: http://www.mikseri.net...

Nyt kyllä on ihan liikaa tempoa tossa. 60 bpm kuulosti käsitteenä hitaalta, mutta kuunneltuna tää oli lähinnä ihan jotain perusdoomia. Lähtisin jostain 44-52 kokeilemaan ehkä.

Muuten kyllä hyvä muotti tuo.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu