Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Futuristin oppipalikat


aha
66 viestiä

#1 kirjoitettu 24.01.2010 12:36

Hmm, ihan hyödylliseltä vaikuttaa alottelijalle.
Konemusiikki

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#2 kirjoitettu 24.01.2010 15:36

no joo, jos ei oikein oo mitn hajua musiikintekemisestä, niin pääseehän tuollaisilla ohjeilla alkuun...jos on "konemusiikkia" kuunnellut, siis ihan oikeasti kuunnellut, eikä vaan pitänyt sitä äänitapettina, niin aika helpostihan tuollaiset "niksit" kuulee sieltä ihan omin korvin.

hyödyllisempää pidemmällä tähtäimellä olis varmaan opetella edes alkeet äänenkuljetuksesta ja erilaisista tavoista rakentaa soundia. Tietty musiikinteoria on tylsää ja nopeastihan sitä korvakuuloltakin voi ripata niitä sointukiertoja, ja onhan syntikoissa ne presetit.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#3 kirjoitettu 24.01.2010 17:41

Nuo asiat luulis kyllä oppivan itsestään, kunhan saa työvälineensä (softansa) haltuun.
Siis jos on päässä se visio, että mitä on tekemässä, niin kyllä sen kokeilemalla saa selville.

MUTTA tämä ei ollut moite, ihan kiva, jos jollekkin on tästä hyötyä. Mutta ehkä kannattaisi silti vinkata jotain spesiaalimpaa?

Siis jos sinulla on joku ihan oma "juttu".

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#4 kirjoitettu 24.02.2010 04:35

futuristi kirjoitti:
Biisin voi ladata täältä: DjFuturisti-Oppipalikka 2


Ookkonää kuunnellu tota luureilla? Meinaan on aivan vitun korviahajottavaa äänisaastetta..

Älkää pliis muut tehkö näin..

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#5 kirjoitettu 24.02.2010 05:03

futuristi kirjoitti:
En ole tuota säätänyt sen enempää; tarkoituksena on ainoastaan esitellä tämä metodi, ei valmista kappaletta.


En ole reasoniin perehtynyt joten en metodistasi osaa sanoa muuta, kuin että lopputulos kuulostaa kamalalta. Jos metodisi saa kappaleet kuulostamaan samalta niin sitä ei voi kyllä suositella kenellekkään imo.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#6 kirjoitettu 24.02.2010 13:11

Epochen ja Penguinatorin pointti oli siinä, ettei kenenkään kannata kyseistä metodia käyttää, koska yksinkertaisesti kaikki mitä noin saa aikaan on älytöntä kuraa, vaikka kuinka viilaisit ja höyläisit sitä soundia sen jälkeen, kun olet rikkonut koko stereokuvan ja leikannut bassot veks ja tunkenut koko homman delayn läpi. Tekisi kyllä mieli antaa moinen teos ammattilais-tason masteroijalle, ja katsoa, miten herralta loppuu lääkeet kesken.

Eli, vaikka kyseessä kuinka olisikin vain joku "oppimateriaalipalikka", se on palikka josta ei voi lähteä kehittämään valmista puuesinettä, koska kyseinen palikka on läpeensä laho.

Amatöörin ei kannata opettaa amatööriä.

Biisien tunkkaisuudesta pääsee yksinkertaisesti eroon niin, että opettelee käyttämään korviaan. Jos et tiedä/tunnista mikä kuulostaa hyvältä, etkä osaa kuunnella kriittisesti, et voi hyvää soundia ikinä saavuttaa. Kaikki ottavat omat harha-askeleensa miksauksen kanssa, ja tässä ketjussa juurikin on hyvä esimerkki siitä, miten kuuro sitä voi omalle kädenjäljelleen olla; se menee ohi ajan ja kokemuksen kanssa, ja jonain päivänä tajuat, miten hölmöltä tuo edellämainittu "kabinettitekniikka" oikeasti kuulostaa.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#7 kirjoitettu 24.02.2010 13:43

Joo vähän samoilla linjoilla aikaisempien postaajien kanssa.

Tuo koko prosessi näyttää aika hassunkuriselta, kun hyvän äänenlaadun saa yksinkertaisesti hyvällä miksauksella ja yksinkertaisella masteroinnilla. Ei siihen mitään monokikkailuja ja bandpassfilttereitä tarvita. Ainakaan jos jotain yleispäteviä ohjeita haluaa antaa.

Ei sillä, voihan tuo joissain tapauksissa tehokeinona toimia, mutta ei sitä kyllä aloittelijalle kannata ensimmäisenä opettaa.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 24.02.2010 14:59 Muok:24.02.2010 15:07

mielenkiintosta. kuulostaako toi sun mielestä nyt hyvältä? missä on alataajuudet? miksi kaikki on yhtä tuhnua, mössöä ja karstaa? tuntuu, että tuon efektihärdellin tekeminen on ollut vain jotain satunnaista naksuttelua jollain pseudojärkevällä idealla varustettuna. jos tuon koko systeemin tarkoitus on nostaa äänenvoimakkuutta, parantaa stereokuvaa ja poistaa tunkkaisuutta, sitä on nyt lähdetty tekemään ihan väärin. stereokuva on täysin hajalla, tunkkaisuus on mun mielestä vaan lisääntynyt ja saanut kaveriksi muita epämiellyttäviä äänensävyjä, ja tämä kaikki soi vielä kovemmalla jotta siitä ei ainakaan voisi nauttia. nyt ymmärrän miks sun "dj-setit" kuulostaa yhtä huonoilta.

yleisenä ohjenuorana toiminee se, että soundia kannattaa efektoida sitä vähemmän mitä lähempänä masteria ollaan. yksittäistä soundia voit efektoida niin paljon kuin haluat, koska silloin ei ole yhtä isoa vaaraa rikkoa koko biisin soundimaailmaa. jos laitat masteriin ihan tajuttoman efektiketjun, biisi kuulostaa efektiketjulta eikä järkevältä kokonaisuudelta.

omat vinkkini:
1) jos haluat lisää äänenvoimakkuutta, laita masteriin limitteri. ei mitään muuta.
2) jos stereokuva on tylsä, pannaile eri soundeja eri puolille. pannaile saman soundin eri oskillaattoreita ja osia eri puolille. pannaile delayt eri puolille. kokeile stereofektejä, mutta käytä niitä harkiten. kokeile automatisoida efektien pannailua tai laita niihin lfo. jätä myös keskelle tavaraa, jotta laidoilla oleva tavara saa kontrastia.
3) jos tunkkaisuus vaivaa, miksaa/tuota biisi uudestaan. mieti, mitä soundeja tahtoisit kirkkaammiksi ja miksi. käytä equa ja/tai vaihda lähtösoundeja. tarkista ettei yksittäisten soundien signaaliketjuissa ole efektejä, jotka hiljentäisivät yläpäätä huomattavasti.
4) älä tee masterin perään efektiketjuja jotka muuttavat biisin soundia noin radikaalisti, koska usein tulos on ihan paska.

kevyesti kärjistäen: vasta kun osaat miksata biisistä tasapainoisen ja voimakkaan ilman masterefektejä, sulla on tarpeeksi kokemusta ja tietotaitoa jotta voit koittaa parantaa sitä masterefekteillä. muuten mennään perse edellä puuhun.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 24.02.2010 16:00

futuristi kirjoitti:
Mä oon tehny 9-vuotiaasta asti musaa, niin katsoisin ainakin olevani valmis näyttämään joitain tässä vuosien varrella oppimia juttuja, ellen nyt sentään mestari ole. Niin kauan olit muuten ite tehnyt musaa koneella?

kaikki eivät silti kehity samaa vauhtia. mestari sä et tähänastisten näytteiden perusteella ole, vaan elät aika isossa kuplassa.

Ceekayed kirjoitti:
Biisien tunkkaisuudesta pääsee yksinkertaisesti eroon niin, että opettelee käyttämään korviaan. Jos et tiedä/tunnista mikä kuulostaa hyvältä, etkä osaa kuunnella kriittisesti, et voi hyvää soundia ikinä saavuttaa.

futuristi kirjoitti:
Luitko sä edes tuota mun viestiä läpi? Nimittäin tässä suora lainaus siitä:

"Säädä kummastakin hieman resoja, niin että kuulostaa hyvältä. "
"Luo maximizeri ja säädä ääni kuulostamaan hyvälle. "
"Nyt vielä kuuntelet ääntä ja hienosäädät laitteita alusta alkaen; stereokuvaa voi muokata, kun muutat delaysta ms määrää ja/tai mikseristä right/left- balanssia. Muista myös kuunnella, miltä kanavat kuulostavat erikseen ja yhdessä alkuperäisen äänen kanssa!"

niin mikä idea tällä koko "oppipalikalla" nyt on jos sysäät kaiken vastuun itse tekijälle? säädän kyllä ilman sunkin apua kaiken kuulostamaan hyvältä, enkä tarvi siihen mitään karmeita kabinettimallinnuksia sotkemaan koko biisiä.

Oi voi teitä höpönassuja, ettekö te ollenkaan lue mitä täällä on puhuttu aikaisemmin; vaan ryntäätte tänne suin päin huutelemaan ties mitä sattuu?

ihmiset kuuntelevat ja kommentoivat kuulemaansa. onko se väärin?

Tai ehkäpä olin hieman epäselvä aikaisemmin, joten täsmennän nyt vielä tarkemmin siis:

- Kappaleessa ei ole ajateltu äänenlaatua, koska se ei ole oleellista.
- Kappale on kabinettitekniikan esittelyä käytännössä; kuin kirja, mitä voi lukea.

joo, nyt tiedämme ainakin, että se kuulostaa pahimmillaan tosi paskalta.

- Kappaleen soittimilla, äänenlaadulla, ja asetuksilla ei ole väliä. Ne on tarkoitus ihmisten itse säätää, koska filttereiden ynnä muiden asetukset ovat riippuvaisia soittimista.

edelleen, osaamme kyllä tehdä omat biisimme.

Ja nyt vielä teidän mieliksenne, tein samasta kappaleesta eri version, missä on edistyneempää kabinettitekniikkaa sovitettuna juuri tuohon biisin.

kuulostaa huonommalta. etenkin toi 2:30 ja 4:30 tuleva tasainen viiltosoundi. mitä helvettiä? mikä tässä on edistynyttä? miksi tätä pitäis käyttää biiseihin?

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#10 kirjoitettu 24.02.2010 16:10

futuristi kirjoitti:
Oi voi teitä höpönassuja, ettekö te ollenkaan lue mitä täällä on puhuttu aikaisemmin; vaan ryntäätte tänne suin päin huutelemaan ties mitä sattuu? Tai ehkäpä olin hieman epäselvä aikaisemmin, joten täsmennän nyt vielä tarkemmin siis:

- Kappaleessa ei ole ajateltu äänenlaatua, koska se ei ole oleellista.
- Kappale on kabinettitekniikan esittelyä käytännössä; kuin kirja, mitä voi lukea.
- Kappale on alusta alkaen tallennettu käyttäen huonoa äänenlaatua.
- Kappaleen soittimilla, äänenlaadulla, ja asetuksilla ei ole väliä. Ne on tarkoitus ihmisten itse säätää, koska filttereiden ynnä muiden asetukset ovat riippuvaisia soittimista.


Oli todella hyvä idea antaa esimerkki kabinettitekniikasta sitten tuollaisen sound clipin avulla.

Mitä käytät monitorointiin? Kuulokkeita/monitoreita/minihifi-stereosarjaa?

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#11 kirjoitettu 24.02.2010 16:17

Hauskaa. Koko ketjusta tulee mieleen legendaariset Studio Julmahuvin sanat:

"Ihan vaan että saadaan huomiota ja että saadaan päteä."

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 24.02.2010 16:29

veezay kirjoitti:

säädän kyllä ilman sunkin apua kaiken kuulostamaan hyvältä, [...]

edelleen, osaamme kyllä tehdä omat biisimme.


Kaikki eivat saa säädettyä ja kaikki eivät osaa. Ketjun aloittaja lienee yritti auttaa heitä.

Ohjeita täällä saa antaa ja saa niitä toki keirisoidakkin, mutta alkaa olla sellainen olo että se kritiikki alkaa olla jo annettu.

Jokainen aloittelija (milseivät muutkin) voivat sitten itse arvioida niitä ohjeita, ottaen toki huomioon tuon annetun kritiikin jos tahtovat.

^ Vastaa Lainaa


Wavescale
503 viestiä

#13 kirjoitettu 24.02.2010 17:37 Muok:24.02.2010 17:43

veezay kirjoitti:
futuristi kirjoitti:
Mä oon tehny 9-vuotiaasta asti musaa, niin katsoisin ainakin olevani valmis näyttämään joitain tässä vuosien varrella oppimia juttuja, ellen nyt sentään mestari ole. Niin kauan olit muuten ite tehnyt musaa koneella?

kaikki eivät silti kehity samaa vauhtia. mestari sä et tähänastisten näytteiden perusteella ole, vaan elät aika isossa kuplassa.


Tätä täytyy kompata. Ei ne harrastusvuodet kerro kaikkea. Esimerkiksi, löytyy pilvin pimein musiikintekijöitä jotka ovat aloittaneet harrastuksensa useita vuosia minun jälkeen ja tekevät jo tasokkaampaa kamaa.

^ Vastaa Lainaa


ekse
118 viestiä

#14 kirjoitettu 24.02.2010 19:22

futuristi kirjoitti:
D-Vision kirjoitti:
Mitä käytät monitorointiin? Kuulokkeita/monitoreita/minihifi-stereosarjaa?


Monitorina toimii kuulo tieteski ja myöskin softan omat desibelimittarit. Ja on mulla telkkari, mistä välillä kuuntelen tuommasella telkkarin omalla "Tilavaikutelma" asetuksella ja treblet täysillä.. En tiiä mitä se tekee, varmaan vaa swappaa kanavii aika radikaalisti..


^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#15 kirjoitettu 24.02.2010 19:29

futuristi kirjoitti:
D-Vision kirjoitti:
Oli todella hyvä idea antaa esimerkki kabinettitekniikasta sitten tuollaisen sound clipin avulla.

Mitä käytät monitorointiin? Kuulokkeita/monitoreita/minihifi-stereosarjaa?


Monitorina toimii kuulo tieteski ja myöskin softan omat desibelimittarit. Ja on mulla telkkari, mistä välillä kuuntelen tuommasella telkkarin omalla "Tilavaikutelma" asetuksella ja treblet täysillä.. En tiiä mitä se tekee, varmaan vaa swappaa kanavii aika radikaalisti..


tästähän voisi syntyä uusi koulukunta meidän hifisti-genelec-runkkareiden rinnalle

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#16 kirjoitettu 24.02.2010 19:35 Muok:24.02.2010 19:38

futuristi kirjoitti:
Monitorina toimii kuulo tieteski ja myöskin softan omat desibelimittarit. Ja on mulla telkkari, mistä välillä kuuntelen tuommasella telkkarin omalla "Tilavaikutelma" asetuksella ja treblet täysillä.. En tiiä mitä se tekee, varmaan vaa swappaa kanavii aika radikaalisti..


Tarkoitan nyt tässä kaiuttimiasi. Jos teet jollain telkkarisi omilla kaiuttimilla niin ymmärrät varmaan, että niiden äänenlaatu ei oikein riitä, jos haluaa ammattitasoisen kuuloista musiikkia tehdä. Joku nippelihifistelijä voi täsmentää miksi jos tahtoo.

D-Vision muokkasi viestiä 19:37 24.02.2010

Ja voi ny helvetti jos joku tulee nyt nussimaan pilkkua että joku saatanan tampio voi oppia monitoroimaan paskoilla vehkeillä. EI VOI.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#17 kirjoitettu 24.02.2010 19:48

D-Vision kirjoitti:
Tarkoitan nyt tässä kaiuttimiasi. Jos teet jollain telkkarisi omilla kaiuttimilla niin ymmärrät varmaan, että niiden äänenlaatu ei oikein riitä, jos haluaa ammattitasoisen kuuloista musiikkia tehdä. Joku nippelihifistelijä voi täsmentää miksi jos tahtoo.


Voishan niitä telkkarin kaiuttimia sitten vaikka mikittää, jos kokee niillä soitettuna saavansa todella loistavaa jälkeä aikaan

Mitä itse oppipalikkaan tulee, niin ensimmäisen palikan koin hyödylliseksi, ja sainkin omiin biiseihini kummasti lisää syvyyttä sen antamien ajatusten pohjalta... Sitten taas tässä toisessa en näe mitään järkeä. Oliko tämän tarkoitus opastaa noisen vai dancen tekemiseen? Olen "aloitteleva konemuusikko", ja pidän tätä "oppipalikkaa" vain hyvin hämmentävänä.

Jos taasen efektointiin haluat antaa vinkkejä, niin kerro ihan yleisellä tasolla, minkälaisia efektejä missäkin tilanteissa kannattaa ehkä käyttää, äläkä anna jotain yhtä tavattoman pitkää efektiketjua ainoana hyvänä tapana käyttää efektejä. Suosisin yksinkertaisia ja hyvin esitettyjä (myös hyvänlaatuisia, sillä kuka nyt haluaa kokeilla vinkkiä, jonka tuottama vaikutus biisiin kuulostaa esimerkkisi perusteella huonolta) vinkkejä, joilla sitä kappaleen perustuntumaa saa parannettua, mikäli kohderyhmänä todellakin ovat aloittelijat.

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#18 kirjoitettu 24.02.2010 21:44

Siis mä en käsitä.. koetat oikeasti opettaa jotain hyvinkin jännää mutta et näe edes sen vertaa vaivaa että saisit edes esitettyä esittelypätkässäsi sitä mitä oikeasti koetat esittää. itse ainakin huomasin vain ylikorostetun saundin mikä tuhosi kaiken muun ympäriltään.

siis oikeasti en edes odota että pätkät olisivat mitään loppuun saakka viilattu saundiltaan mutta nämä pätkät mitä nyt olet lisäillyt palikoihisi ovat saundiltaa ala-arvoisia jopa minuun verrattuna.. erintoten minulla on suuria vaikeuksia saada aikaan edes tyydyttävää mixdownia. olen pahoillani, en aio edes kokeilla sun säädöksiä riisonissa kun lopputulos tuntuu väkisin vääntyvän überscheissen puolelle kun itse koetan päästä edes ripulista ylös.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 24.02.2010 21:58

futuristi kirjoitti:
Tässä on nyt uusin biisini, missä olen käyttänyt alustana tuota edistyneempää kabinettitekniikkaa, kyllä tässä viimeistään huomaa eron:

http://www.mikseri.net...

huomaa eron mihin? pistä nyt edes vertailukohdaksi toi sama biisi ilman noita kabinettisäätöjä.

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#20 kirjoitettu 25.02.2010 21:38

Yrittäisit edes.

^ Vastaa Lainaa


Da Izolator
733 viestiä

#21 kirjoitettu 26.02.2010 20:29

Efektien väärinkäyttö, huono miksaus ja tollanen toimii vain kokeellisessa musiikissa! Ei klubimusiikissa eikä trancessa

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 26.02.2010 22:53

Da Izolator kirjoitti:
Efektien väärinkäyttö, huono miksaus ja tollanen toimii vain kokeellisessa musiikissa! Ei klubimusiikissa eikä trancessa


ei se toimi missään

^ Vastaa Lainaa


Ambrosia
1011 viestiä

#23 kirjoitettu 26.02.2010 22:58

futuristi kirjoitti:
Tässä on nyt uusin biisini, missä olen käyttänyt alustana tuota edistyneempää kabinettitekniikkaa, kyllä tässä viimeistään huomaa eron:

http://www.mikseri.net...


Ihanan häiriintynyt rytmiikka. En kylläkään usko, että olet ensimmäinen, joka ajaa syntikoitaan kitaravahvistinmallintimien läpi.

^ Vastaa Lainaa


Lunar Vegetarian
1109 viestiä

#24 kirjoitettu 26.02.2010 23:33

voin olla kovin tietämätön ja ymmärtämätön tän tekniikkasi suhteen, mut minkä takia et kokeilisi tehdä tuota käsittelyä kunnon miksaukselle? tai miksaukselle jossa on kaikki päällisin puolin kondiksessa, joska se "ok" pomppaisikin "hyväksi" tai "erinomaiseksi"?

Luulisin ainakin, että laadukkaassa miksauksessa tämä käsittelykin vaikuttaisi näin ylipäätään laadukkaammalta, ja olettaisin, että laadukkaaseen miksaukseen kuitenkin pyrit? pahoitteluni jos olen hakoteillä.

Mitä tuohon tekniikkaan tulee, niin tuossa aikaisemmassa se tuntui hieman parantavan tuota biisi ( rytmihäiriöt eivät kyllä kuitenkaan uponneet kummassakaan versiossa )

Mikäli sun monitorointi oikeasti on mitä tuossa aikaisemmin mainitsit ( tyyliin; telkkarin läpi ajettu, settingit säädettynä jotenkin radikaalisti ), en ihmettele - mutta omat monitorit ainakin toistaiseksi ovat kovin karua kieltä kertoneet. "Ikävä kyllä" tuotannollinen laadukkuus sattuu olemaan eritoten konemusiikin saralla aika iso juttu. ( pätee varmasti kyllä muissakin genreissä paikkapaikoin )

Nojoo, enempää tässä en jaksa pohdiskella tän kokeilun agendaa.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#25 kirjoitettu 27.02.2010 00:12

http://kilo.nncdn.com/...

Jo ihan läppärilläkin kuunneltuna kuulee selvästi että tuo "ilman kabinettia" -versio on paljon tasapainoisempi ja parempi. Mikä idea tuossa nyt ihan oikeasti on?

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#26 kirjoitettu 27.02.2010 03:38

Oonko mä yhtään käsittäny tarkotusta ku pikasesti liipasin.
Eli ilman tekniikkaa, äänilaatu on 8bit ja käsipelistereoefekti.

Tekniikka mukana monotettuna ja stereotettuna cabiinina? Säröä tuli, ei voi mitään..

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#27 kirjoitettu 27.02.2010 04:21 Muok:27.02.2010 04:27

futuristi kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
Oonko mä yhtään käsittäny tarkotusta ku pikasesti liipasin.
Eli ilman tekniikkaa, äänilaatu on 8bit ja käsipelistereoefekti.

Tekniikka mukana monotettuna ja stereotettuna cabiinina? Säröä tuli, ei voi mitään..


Juu, siihen tulee tosi helposti säröä mukaan; teitkö tuon siis reasonilla tuon cabiiniversion?

Luvallanne voisin myös itse kabinoida biisisi?


Ei mulla mitää reasoneita oo. Trackeriin löin efektiketjua raidoille..
Ja aivan vapaasti saat vaikka muuttaa sen klimpin samu sirkaks..

Epoche muokkasi viestiä 04:25 27.02.2010

Nii joo, mut sit pitäs varmaa olla monoraita kans hollilla?

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#28 kirjoitettu 27.02.2010 12:59

[kuva]

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#29 kirjoitettu 27.02.2010 15:49

futuristi kirjoitti:
Yritän nyt vielä hieman selventää asiaa:

(Blaa blaa)


Onko tuolla nyt sitten tarkoitus vai parantaa äänenlaatua? Tuhoamalla stereokuva ja lyömällä säröä ja diskantit täysille?

Kyllähän tuo kai tehokeinona toimii mutta meinaatko ihan tosissasi kaikki biisisi miksata tuolla tavalla?

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#30 kirjoitettu 27.02.2010 16:36

futuristi kirjoitti:
Mä oon tehny 9-vuotiaasta asti musaa, niin katsoisin ainakin olevani valmis näyttämään joitain tässä vuosien varrella oppimia juttuja, ellen nyt sentään mestari ole. Niin kauan olit muuten ite tehnyt musaa koneella?


Kuten sanottu, ei niillä vuosilla niin väliä, vaan sillä, mitä niiden aikana oppii. Pohjasin kommenttini amatööreistä siihen, että kuunneltuani projektisi läpi totesin, että käsityksesi hyvästä soundista menee pahasti ohi yleisestä mielipiteestä, joten oletan, ettet tunne ääntä ja sen käyttäytymistä tarpeeksi hyvin antaaksesi hyviä neuvoja.
Ja sana amatööri ei muuten ole millään lailla loukkaava.

Ja vastattakoon nyt kysymykseen, vaikka tuo vähän palaneen käryltä tuoksahtaakin, '96 aloitin, eli 14 vuotta kasassa koneella vääntämistä ja 18 vuotta muuten vaan musisointia.

Luitko sä edes tuota mun viestiä läpi? Nimittäin tässä suora lainaus siitä:

"Säädä kummastakin hieman resoja, niin että kuulostaa hyvältä. "
"Luo maximizeri ja säädä ääni kuulostamaan hyvälle. "
"Nyt vielä kuuntelet ääntä ja hienosäädät laitteita alusta alkaen; stereokuvaa voi muokata, kun muutat delaysta ms määrää ja/tai mikseristä right/left- balanssia. Muista myös kuunnella, miltä kanavat kuulostavat erikseen ja yhdessä alkuperäisen äänen kanssa!"


Voisitko ystävällisesti kertoa miten aloittelijaa, joka ei vielä edes oikein käsitä mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei, auttaa se, että kerrot heille, että tee asiat niin, että se kuulostaa hyvältä? Etenkin jos annat niille epäkäytännöllisen ja alusta asti turhan monimutkaisen effect-chainin, joka ennemminkin tekee miksauksesta hankalampaa kuin helpompaa, jonka päälle lähteä rakentamaan.

Oi voi teitä höpönassuja, ettekö te ollenkaan lue mitä täällä on puhuttu aikaisemmin; vaan ryntäätte tänne suin päin huutelemaan ties mitä sattuu? Tai ehkäpä olin hieman epäselvä aikaisemmin, joten täsmennän nyt vielä tarkemmin siis:

- Kappaleessa ei ole ajateltu äänenlaatua, koska se ei ole oleellista.
- Kappale on kabinettitekniikan esittelyä käytännössä; kuin kirja, mitä voi lukea.
- Kappale on alusta alkaen tallennettu käyttäen huonoa äänenlaatua.
- Kappaleen soittimilla, äänenlaadulla, ja asetuksilla ei ole väliä. Ne on tarkoitus ihmisten itse säätää, koska filttereiden ynnä muiden asetukset ovat riippuvaisia soittimista.


Oletkin jo osoittanut monella esimerkillä, että tuo ns. kabineettitekniikka ei sovellu mihinkään muuhun kuin tehokeinoksi vaikka dropissa tai nostossa. Vaikka kuinka hioisit soundia, ei sillä tasapainoista, saati hyvän kuuloista miksiä aikaiseksi saa.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#31 kirjoitettu 27.02.2010 20:42

Drakmin kirjoitti:
[kuva]


hyvin sanottu siellä takarivissä!

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#32 kirjoitettu 28.02.2010 08:19

futuristi kirjoitti:
Höpsis, kyllä tämä mielestäni on kehittynyt aivan loistavasti! Tässä uusin kabinetti on tehty bassosoittimelle; ensin on pelkkä basso ilman kabinettia ja puolessavälissä alkaa sama bassosample kabinetilla:


Kuulostaa edelleen ihan kauhealta. Tämä alkaa mennä jo koomiseksi.

Usko jo ettei se äänenlaatu parane tuolla kabinettitekniikalla. Se voi hyvinkin sopia kyllä tuollaiseen industrial-noise-mättöön, mutta yrität esitellä tätä tekniikkaasi nyt ihan väärässä asiayhteydessä. Edelleen sanon tämän ihan vain siksi, että jos joku aloittelija tätä ketjua aikoo lukea oppiakseen miksaamisesta jotain niin tajuaisi ettei todellakaan tee sitä noin. Viimeistään tässä vaiheessa ketjun otsikko olisi syytä muuttaa joksikin muuksi, kun tässä ei todellakaan nyt aloittelijoita auteta millään tavalla.

Itselleni nyt ei sinänsä ole mitään merkitystä jos joku haluaa omat biisinsä raiskata, ei ole itseltäni pois. Mutta yritä nyt edes olla tuputtamatta noita neuvoja aloittelijoille yleispätevinä neuvoina kun ne ei todellakaan sellaisia ole. Voit jatkaa noita ääninäytteidesi postaamisia vaikkapa sinne toiseen ketjuusi, kun se kuvastaa tuota kabinettitekniikan luonnetta paljon paremmin ja lokeroi sen paremminkin tyylisuunnaksi tai tehokeinoksi kuin miksausohjeeksi mikä on muidenkin helpompi ymmärtää.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#33 kirjoitettu 28.02.2010 13:29

Omppumuikkunen kirjoitti:
[kuva]


Haha

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#34 kirjoitettu 02.03.2010 22:54

futuristi kirjoitti:
Tervehdys!

Uusi oppipalikka on tehty Reasonilla ja tällä kertaa se käsittelee kickin ja clapsin yhteiseloa. Samalla esitellään myös yksi tapa käyttää Matrix pattern sequenceria.

Ohjeet:
- Luo 14:2 mikseri.
- Liitä siihen 4 Redrum rumpukonetta.
- Nimeä nämä seuraavasti: "Kick, Pastkick, Clap ja Pastclap"
- Luo 4 Matrixia ja nimeä nämä samoin.
- Mene tab-näppäimestä laitteiden johtopuolelle.
- Liitä matrixeista ainoastaan "Curve CV"- johto mikseriin "Level CV In" kohtaan ja vaihda Matrixista Unipolar kohdasta Bipolariin.
- Nyt sinulla pitäisi olla 4 kanavaa mikserissä ja mikserin taakse tulee neljästä matrixista johdot.

Nyt matrixilla voit säädellä äänen voluumin tuloa mikseriin, sen säätämisestä on myöhemmin lisää, joten unohdetaan se hetkeksi.

- Valitse "Mainclap" rumpukoneeseen mieleisesi clappi. Voit myös käyttää useampaa clappia. Luo rumbukoneeseen MClass Mastering Suite Combi ja valitse siitä asetukseksi "Dual Band Compression". Se toimii lähes samalla tavalla kuin filtteri, sitä käytetään nyt leikkaamaan epätoivotut alaäänet pois.
- Laita Lo Band muteen, valitse X-Over Frequencyllä mieleisesi kohta, mistä ala-äänet leikataan.. Luo vielä LP24-filtteri ja leikkaa hieman ylä-ääniäkin pois, lisää resonaatiota oman maun mukaan. Voit myös ääntä vahvistaaksesi tehdä Screamin ja säätää sen, mutta luo myös Screamin jälkeen LP24 filtteri ja leikkaa hieman ylä-ääniä pois ja lisää siihenkin hieman resonaatiota.
- Valitse "Pastclap" rumpukoneeseen hyvä clappi. Tässä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että sample on tarpeeksi pitkä, koska pastclap ei ole varsinainen clapin isku, vaan luo pikemminkin kaikua "Mainclapille". Kivan ylä-äänisen kaikupohjan luomiseksi voit esimerkiksi lisätä "Pastclappiin" yhden clap-samplen ja yhden snaresamplen. Luo tähän samat laitteet, kuin "Mainclappiin".
- Valitse "Mainkick" rumpukoneeseen mieleisesi kicki. Luo LP24-filtteri ja pätki ylä-ääniä hieman enemmän. Lisää resonaatiota makusi mukaan.
- Valitse "Pastkick" rumpukoneeseen mieleisesi sample. Huomio myös tässä, että tämä ei ole itse kickin isku. Luo Dual Band Compression ja pätki ala-ääniä pois. Luo vielä LP24-filtteri ja pätki myös hieman ylä-ääniä pois ja lisää resonaatiota. Voit myös luoda Screamin ja lisätä siihen vielä LP24-filtterin.

Seuraavaksi otat kaikista kanavista voluumet pois mikseristä. Valitse kaikista matrixeista "Curve" asento, "Keys" asennon sijaan. Säädä matrixit suunnilleen seuraavasti:

[kuva]
[kuva]
[kuva]
[kuva]

Nämä säädöt ovat kuitenkin riippuvaisia sampleista ja temposta, joten ne pitäisi itse säätää kohdalleen tehtäessä omaa biisiä.

Tässä tarkoituksena on siis pätkiä Pastkickistä ja Pastclappista itse iskukohta, ja jättää se Mainkickille ja Mainclappille, ja myöskin säädellä, kuinka pitkään äänet soivat.

Nyt, kun äänen tasoja kanavilla säädellää matrixien kautta, niin säädä voluumia voi nyt säätä mikserin takapuolelta säätimestä, mikä on matrixista tulevan johdon alapuolella sen lisäksi, että muokkaat itse matrixista palkkeja, mitkä säätävät äänen tuloa mikseriin. Luo vielä pari kaikua send-kanaviin, joilla saat lisää syvyyttä erityisesti Pastclappiin ja Pastkickiin. Hienosäätönä vielä; säädä eri clap samplejen voluumia ja pannia itse rumpukoneista ja mikseristä. Mikserin voluumen säätämisellä on suuri vaikutus nyt itse komppiin. Olen tehnyt tämän pohjalta esittelybiisin, missä on seuraava järjestys:

Ensin pelkkä kicki ja clappi, seuraavaksi pelkkä pastclappi ja pastkicki; viimeisenä kaikik yhdessä, ja lopussa nostan voluumeja itse mikserin volumesäätimistä.

Esittelybiisi on ladattavissa täältä:

Oppipalikka 3

Reasontiedoston voi ladata täältä:
Opppalikka 3- reasontiedosto.


nyt oikeasti ihan vitun tyhmä kysymys..

miksi sä teet helpoistakin asioista elämääkin mullistavaa huttua mikä menee ihan päin peetä juurikin sen takia? pakko oli kuunnella tuo oppipalikka 3 ja meinasin hajota että niinkin peruskauraa oleva asia pitää tehdä noin vaikeasti.

tuon sun uuden oppipalikan hommelit pystyy muuten tekemään n.10x helpommin, luultavasti paremmalla menestykselläkin.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#35 kirjoitettu 03.03.2010 10:17

Onko kellään mitään sitä vastaan että voitais lopettaa tää trolli?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#36 kirjoitettu 03.03.2010 10:35

Fakap kirjoitti:
Onko kellään mitään sitä vastaan että voitais lopettaa tää trolli?


On! Jos herra tahtoo antaa vinkkejään muille, niin saa niin tehdä. Eiköhän tämä annettu kritiikki varmista, että aloittelijat osaavat ainakin varoen lukea noita ohjeita.

^ Vastaa Lainaa


katai
2081 viestiä

#37 kirjoitettu 03.03.2010 11:18

Fakap kirjoitti:
Onko kellään mitään sitä vastaan että voitais lopettaa tää trolli?

Voisi lyhentää ketjun nimen muotoon "Futuristin oppipalikat" ja siirtää Musiikin tekeminen -osastolle. Nuo oppipalikat on jo pelkkää erikoistekniikkaa josta useimmille aloittelijoille luulisi olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#38 kirjoitettu 03.03.2010 11:40

neokoo kirjoitti:

Voisi lyhentää ketjun nimen muotoon "Futuristin oppipalikat" ja siirtää Musiikin tekeminen -osastolle. Nuo oppipalikat on jo pelkkää erikoistekniikkaa josta useimmille aloittelijoille luulisi olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.


Hyvä idea. Toteutettu.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#39 kirjoitettu 03.03.2010 12:02 Muok:03.03.2010 12:08

Sinällään mie en ois samaa mieltä ajatuksen kans et "amatöörin ei ole hyvä neuvoa amatööriä".
Miekin oon ihan vaan amatööri, mut melkein uskaltaisin väittää et miun neuvoista välillä on jotain iloakin.
Amatööri meinaa harrastelijaa, ei se pois sulje laatua.

Mun hämälukkivaisto sanoo et futuristilla on nyt tekniikka hakusessa, enkä tarkota nyt musiikintekotekniikkaa olleska.
Kunnollinen äänikortti ja studiokuulokkeet saattais paljastaa aika karun todellisuuden herra futuristille.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#40 kirjoitettu 03.03.2010 12:55

Haava kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Onko kellään mitään sitä vastaan että voitais lopettaa tää trolli?


On! Jos herra tahtoo antaa vinkkejään muille, niin saa niin tehdä. Eiköhän tämä annettu kritiikki varmista, että aloittelijat osaavat ainakin varoen lukea noita ohjeita.

Mutta jos se alkuperäinen motiivi onkin vaan provosoida?

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu