Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Korkeimmat miesvokaalit (ei falsetti)

Belrak
Belrak
646 viestiä

#1 kirjoitettu 16.04.2009 18:22

Olen tässä käyttänyt viimeisen puoli tuntia metsästäessä biisejä, joissa on helvetin korkeat miesvokaalit. Tarkoituksena siis ollut koko ajan rikkoa ennätys.

Toistaiseksi en ole löytänyt biisiä jossa laulettaisiin ylä d# :tä korkeammalta. Tuo sävel saavutetaan ainakin Bon Jovi - Living on a prayer biisissä, lopun modulaation jälkeen kertsissä.

Kunniamaininta myös Joseph Williamssille, joka Toto - Stop Loving You -biisissä käy ylä c:ssä yhdeksän kertaa ja ylä d:ssä kerran. Myös Freddie Mercury käy ylä d:ssä biisissä Who Wants To Live Forever.

Mutta siis Jon Bon Jovi johtaa ylä d#:llään. Rikkooko kukaan miesvokalisti tätä?

Falsettia ei lasketa!

^ Vastaa Lainaa

Coivisto
Coivisto
8780 viestiä

#2 kirjoitettu 16.04.2009 18:27

Mewin Jonas Bjerr omistaa helvetin korkean lauluäänen niin ei tule ketään samantasoista mieleen.

Coivisto muokkasi viestiä 18:28 16.04.2009

En sitten tiedä rikkooko mitään enkkoja mutta ainakin tuon äijän luonnollinen laulanta on todella korkea.

^ Vastaa Lainaa

Kallemania
Kallemania
299 viestiä

#3 kirjoitettu 16.04.2009 18:28

Tsekkaa vaikka Rob Halford ja Michael Kiske

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#4 kirjoitettu 16.04.2009 18:48

impronen kirjoitti:
Tsekkaa vaikka oopperaa. Siellä vetää jätkät hevikiekujia korkeammalta ihan keposeen. Ja ne ei mitään falsettia edes harrasta...

Tsekattu jo, harvemmassa biisissä mennään edes ylä c:hen asti. Kyllä minäkin ennen luulin että ne korkealta laulaa, mutta se vaan kuulostaa siltä.

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#5 kirjoitettu 16.04.2009 18:49

Ja joo saa toki puhua muutenkin korkeaäänisistä miesvokalisteista vaikkei nyt sitä ennätystä rikottais.

^ Vastaa Lainaa

Kallemania
Kallemania
299 viestiä

#6 kirjoitettu 16.04.2009 19:39

impronen kirjoitti:
Belrak kirjoitti:
impronen kirjoitti:
Tsekkaa vaikka oopperaa. Siellä vetää jätkät hevikiekujia korkeammalta ihan keposeen. Ja ne ei mitään falsettia edes harrasta...

Tsekattu jo, harvemmassa biisissä mennään edes ylä c:hen asti. Kyllä minäkin ennen luulin että ne korkealta laulaa, mutta se vaan kuulostaa siltä.


Hämmentävää. Itsellä taas on nimenomaan fiilis se, että usein poplaulajat tuntuvat laulavan korkeammalta kuin laulavatkaan ja oopperatenoreiden korkeat taas eivät tunnu välttämättä niin korkeilta. Kaverini, joka on tässä aloittanut treenaamaan lyyristä tenoriaan, on selittänyt, että tällainen efekti johtuu lähinnä siitä erilaisesta tavasta muodostaa ääntä, joka koulutetuilla laulajilla on. Poplaulajat ja itseoppineet saavat äänen usein sointumaan vain suussa ja nielussa mutta koulutetut saavat "miksattua" mukaan rintakehäsointia, joka tuo ääneen syvyyttä vaikka onkin yhä korkealla.

Mutta joo, eihän noissa klasarijutuissa se korkealta laulaminen mitenkään semmoinen "must" juttu ole, että pitäisi esitellä taitojaan. Mutta jos nyt jostain helkkarin Diosta puhutaan, niin kyllä tasoero on kuin yöllä ja päivällä.


Juu näinhän se. Popissa ja hevissä päästään korkeimpiin, koska niissä voidaan antaa äänen mennä särölle jne. ei tarvitse saada sitä pohjaa siihen ääneen mitä oopperassa haetaan.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono 
7886 viestiä

#7 kirjoitettu 16.04.2009 19:39

Geddy Lee ja Jon Anderson.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43150 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 16.04.2009 19:43

Missähän klassisessa oopperassa (tai muussa vokaaliteoksessa) on sitten se korkein miesääni? Joku Kontratenori?

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#9 kirjoitettu 16.04.2009 19:46

Kallemania kirjoitti:
Juu näinhän se. Popissa ja hevissä päästään korkeimpiin, koska niissä voidaan antaa äänen mennä särölle jne. ei tarvitse saada sitä pohjaa siihen ääneen mitä oopperassa haetaan.


Juuri tätä olin tulossa sanomaan. Ooppera ei laulutyylinä salli yhtään äänen ruvelle menemistä, ja siksi ne eivät tätä skabaa voita. Ei siinä, kovia jätkiä tietenkin silti. Omaan korvaan ooppera kuulostaa juuri siksi niin korkealta koska vokaalit on niin puhtaita.

Muistaakseni yläasteen musiikinopettajani sanoi kerran, että hyvät tenorit pääsevät ylä c:hen. Melko varmaan toki joku on mennyt vähän korkeammaltakin.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43150 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 16.04.2009 20:56

Belrak kirjoitti:

Muistaakseni yläasteen musiikinopettajani sanoi kerran, että hyvät tenorit pääsevät ylä c:hen. Melko varmaan toki joku on mennyt vähän korkeammaltakin.


Kontratenorin ääniala liikkuu alueella f-c2, mutta saattaa yltää f2:een saakka ja siitä ylöspäinkin. Kontratenori laulaa nykyään usein kastraattilaulajien osuudet vanhoissa teoksissa. - Wikipedia

Edelleen kiinnostaa missäköhän oopperassa on korkeimmat kontratenori osuudet. Toisaalta kiinnostaa tietää myös paljokohan tuon yli ne oikeasti laulavat?

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#11 kirjoitettu 16.04.2009 22:14

Haava kirjoitti:
Edelleen kiinnostaa missäköhän oopperassa on korkeimmat kontratenori osuudet. Toisaalta kiinnostaa tietää myös paljokohan tuon yli ne oikeasti laulavat?


Nojoo löytyisi nyt joku biisiesimerkki jossa päästään edes lähelle aloitusviestin esimerkkejä. Esimerkiksi Nessun Dormassa päästään "vain" b1:een (h), ja sekin kuulostaa jo todella korkealta oopperatyyliin laulettuna. Se Britannian Paul Potts laulaa juuri tuon Nessun Dorman: http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa

blindspot
blindspot
792 viestiä

#12 kirjoitettu 16.04.2009 22:21

impronen kirjoitti:
Tsekkaa vaikka oopperaa. Siellä vetää jätkät hevikiekujia korkeammalta ihan keposeen. Ja ne ei mitään falsettia edes harrasta...


Minun käsittääkseni kontratenorit muodostavat joissain tapauksissa korkeimmat äänet falsetilla, mutta voin olla väärässäkin. Tietääkseni falsetti ei siis ole sinänsä "kielletty" oopperassa.

Wikipedia listaa jostakin syystä vain naisten korkeimmat äänet ja miesten matalimmat, joten tuolta ei ainakaan vastausta löydy. Naisten standardiohjelmistossa korkein sävel näyttäisi olevan F6 (esim. Mozartin Taikahuilun Yön kuningattaren aariassa <3), mutta miehistä puhuttaessa tuolla mainitaan vain kaikkein matalimmat äänet. Törkeätä sukupuolisyrjintää.

Nämä Guinnessin ennätykset olivat kyllä mielenkiintoisia:

Females: Greatest range and Highest vocal note: Eight octaves, G2-G10, Georgia Brown, Brazil, August 18, 2004

Males: Highest vocal note: C#8 Adam Lopez, Australia

^ Vastaa Lainaa

blindspot
blindspot
792 viestiä

#13 kirjoitettu 16.04.2009 22:41

Hieman tutkiskelin asiaa, ja Rimsky-Korsakovin oopperassa "The Golden Cockerel" (Kultainen kukko) oleva Astrologin rooli on suunnattu huippuharvinaiselle äänityypille nimeltä tenori-altino, jolta edellytetään vielä kontratenoriakin korkeampia ääniä. D5 (tai näkökulmasta riippuen D2) näyttäisi olevan aika rutiinia. Korkeimmissa sävelissä menevät hekin falsetin puolelle ainakin tuon Wikipedia-artikkelin mukaan.

http://en.wikipedia.or...

Tässä pari esimerkkiä tenori-altinosta Rossinin oopperoista. Kyllähän siinä korkealla käydään, mutta en sitten tiedä kuinka korkealla. Hienoa ääntelyä joka tapauksessa!

http://www.youtube.com...

http://www.youtube.com...

blindspot muokkasi viestiä 22:42 16.04.2009

^ Vastaa Lainaa

Kallemania
Kallemania
299 viestiä

#14 kirjoitettu 16.04.2009 22:42

http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#15 kirjoitettu 16.04.2009 22:49

Voi paska. Teräsbetonin Taivas lyö tulta -biisissä näköjään päästään Bon Jovista vielä puoli sävelaskelta korkeammalle, e2:een. :( Keksikää nyt äkkiä joku uusi kultamitalisti.

^ Vastaa Lainaa

blindspot
blindspot
792 viestiä

#16 kirjoitettu 16.04.2009 22:53

Belrak kirjoitti:
Voi paska. Teräsbetonin Taivas lyö tulta -biisissä näköjään päästään Bon Jovista vielä puoli sävelaskelta korkeammalle, e2:een. :( Keksikää nyt äkkiä joku uusi kultamitalisti.


Kallemanian ylempänä postaamalla videolla käydään f#2:ssa. Bellini ja Rossini ovat nähtävästi erikoistuneet korkeisiin sävellyksiin. Tai sitten ne on transponoitu tai sitten ne on tarkoitettu alunperin naisille.

Videon infosta kävi myös ilmi seuraava:

"Guiness book of world records lists tenor Stefan Zucker with a sustained high A (!) (A5) in an aria from a live recording of 'I Capuleti e I Montecchi' by Bellini."

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#17 kirjoitettu 16.04.2009 23:09

blindspot kirjoitti:
Kallemanian ylempänä postaamalla videolla käydään f#2:ssa. Bellini ja Rossini ovat nähtävästi erikoistuneet korkeisiin sävellyksiin. Tai sitten ne on transponoitu tai sitten ne on tarkoitettu alunperin naisille.

Videon infosta kävi myös ilmi seuraava:

"Guiness book of world records lists tenor Stefan Zucker with a sustained high A (!) (A5) in an aria from a live recording of 'I Capuleti e I Montecchi' by Bellini."


Noniin, hienoa. Mutta mikä tuo A5? Varmaan siis kuitenkin samasta oktaavista kyse missä mentiin tuossa Kallemanian youtube-videossa.

Belrak muokkasi viestiä 23:29 16.04.2009

eipäs julistetakkaan kultamitalisteja vielä..

^ Vastaa Lainaa

Kallemania
Kallemania
299 viestiä

#18 kirjoitettu 16.04.2009 23:14

Belrak kirjoitti:
blindspot kirjoitti:
Kallemanian ylempänä postaamalla videolla käydään f#2:ssa. Bellini ja Rossini ovat nähtävästi erikoistuneet korkeisiin sävellyksiin. Tai sitten ne on transponoitu tai sitten ne on tarkoitettu alunperin naisille.

Videon infosta kävi myös ilmi seuraava:

"Guiness book of world records lists tenor Stefan Zucker with a sustained high A (!) (A5) in an aria from a live recording of 'I Capuleti e I Montecchi' by Bellini."


Noniin, hienoa. Voitto siis sittenkin kaikesta huolimatta oopperalaulajille. Mutta mikä tuo A5? Varmaan siis kuitenkin samasta oktaavista kyse missä mentiin tuossa Kallemanian youtube-videossa.


Tarkoittaa toki sitä soprano C:n alapuolella olevaa A:ta

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#19 kirjoitettu 16.04.2009 23:25

Falsettia vai ei?

http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa

Airola
Airola
6416 viestiä

#20 kirjoitettu 17.04.2009 00:24

Ainakin Stryperin Michael Sweet vetää tiukkaa settiä.

Lonely
No jaaaa... mä tarkistin, että eihän tossakaan mennä korkeimmillaan muualle, kuin D:hen. Mut HIENOSTI mennään
(niinni siis tossa kertosäkeessä aina kävästään nuotin verran tossa deessä)

In God We Trust
Tosta 2:40 eteenpäin mennään kyllä tosi korkealle. En yhtään tiiä ees että mitä nuotteja siellä hipelöidään. Ja ties mikä falsetti toi muutenki on. Mutta kauniin puhtaan kuulonen ääni ja hienosti viilletään korkeuksia siinä!
Ja oli se sit falsetti tai ei ni tiukka meininki, ku vetää livenäki aikaslailla nappiin sen.

Airola muokkasi viestiä 00:30 17.04.2009
C6 menee, intternetin mukaan hällä!

Airola muokkasi viestiä 00:33 17.04.2009
Ja kattos vaan, Michael Sweet oli mukana tossa edellisen viestin linkissäki.

^ Vastaa Lainaa

Goatsemencommando
Goatsemencommando
18200 viestiä

#21 kirjoitettu 17.04.2009 12:41

Airola kirjoitti:
In God We Trust
Tosta 2:40 eteenpäin mennään kyllä tosi korkealle. En yhtään tiiä ees että mitä nuotteja siellä hipelöidään. Ja ties mikä falsetti toi muutenki on. Mutta kauniin puhtaan kuulonen ääni ja hienosti viilletään korkeuksia siinä!
Ja oli se sit falsetti tai ei ni tiukka meininki, ku vetää livenäki aikaslailla nappiin sen.


Olin just tulos laittamaan saman!! Juutubelinkki oli jo hiirellä kopioituna!!

^ Vastaa Lainaa

Samuel Raggy
Samuel Raggy

#22 kirjoitettu 17.04.2009 13:54

Ei nää nyt välttämättä mitään ennätysluokkaa ole mutta mieleen tulee ainakin Kai Hansen Helloweenin alkuaikojen "Starlight" ja "How Many Tears" -biiseissä joissa kummassakin yhdessä kohtaa käydään laseja särkevissä korkeuksissa ja kunnon riipivällä soundilla.

^ Vastaa Lainaa

Migeteus
Migeteus
945 viestiä

#23 kirjoitettu 17.04.2009 15:40

Belrak kirjoitti:
Voi paska. Teräsbetonin Taivas lyö tulta -biisissä näköjään päästään Bon Jovista vielä puoli sävelaskelta korkeammalle, e2:een. :( Keksikää nyt äkkiä joku uusi kultamitalisti.


On tässä taidettu tuota korkeampia jo mainitakin, mutta Iron Maidenin Aces High'n korkein kiljaisu vaikuttaisi menevän g:ssä. Minä en noita oktaaveja kovin hyvin tunnista, mutta veikkaisin Teräsbetonia korkeammaksi. Ei se minusta ainakaan Teräsbetonia enemmän falsetiltakaan kuulosta, mutten täysin varma ole siitäkään.

^ Vastaa Lainaa

Airola
Airola
6416 viestiä

#24 kirjoitettu 17.04.2009 17:37

Samuel Raggy kirjoitti:
Ei nää nyt välttämättä mitään ennätysluokkaa ole mutta mieleen tulee ainakin Kai Hansen Helloweenin alkuaikojen "Starlight" ja "How Many Tears" -biiseissä joissa kummassakin yhdessä kohtaa käydään laseja särkevissä korkeuksissa ja kunnon riipivällä soundilla.


Originaali How Many Tears Kai Hansenin esittämänä:
http://www.youtube.com...
(korkein kohta tulee tossa joskus 6:10 jälkeen)

Sama kappale myöhemmin livenä Michael Kisken kanssa:
http://www.youtube.com...
(korkein kohta 6:40 jälkeen)


tietokoneen virtuaalikoskettimilla kokeilin löytää molempien nuotin. Ilmeisesti alkuperäisessä Kai Hansen vetäsee G:hen asti ja Michael Kiske vetää hiukan alempaa F#.



Starlightissa Hansen vetää mun ymmärrykseni mukaan G# asti. (videolla joskus 5:20 jälkeen)


Kai Hansen on kyl tiukka jätkä!

^ Vastaa Lainaa

blindspot
blindspot
792 viestiä

#25 kirjoitettu 17.04.2009 18:16

Kallemania kirjoitti:
Belrak kirjoitti:
blindspot kirjoitti:
Kallemanian ylempänä postaamalla videolla käydään f#2:ssa. Bellini ja Rossini ovat nähtävästi erikoistuneet korkeisiin sävellyksiin. Tai sitten ne on transponoitu tai sitten ne on tarkoitettu alunperin naisille.

Videon infosta kävi myös ilmi seuraava:

"Guiness book of world records lists tenor Stefan Zucker with a sustained high A (!) (A5) in an aria from a live recording of 'I Capuleti e I Montecchi' by Bellini."


Noniin, hienoa. Voitto siis sittenkin kaikesta huolimatta oopperalaulajille. Mutta mikä tuo A5? Varmaan siis kuitenkin samasta oktaavista kyse missä mentiin tuossa Kallemanian youtube-videossa.


Tarkoittaa toki sitä soprano C:n alapuolella olevaa A:ta


Onko tää A2 joku suomalainen merkintätapa, kun kaikissa englanninkielisissä lähteissä sama sävel on kirjoitettu muodossa A5? Mielestäni tuo engelsmannien tapa on järkevämpi, jotta voidaan puhua myös niistä matalimmista sävelistä yhteismitallisessa ja jotenkin järkevässä muodossa.

Esimerkkinä matalin miesäänelle kirjoitettu sävel standardiohjelmistossa: "In Rachmaninoff's Vespers the composer actually requires the B♭1".

Tuo sävel menisi tällä "suomalaisella" (?) systeemillä jo reilusti miinuksen puolelle.

Meikä ei ole mikään notaatioekspertti, joten ei ole asiasta tietoa.

^ Vastaa Lainaa

MGynther
MGynther
109 viestiä

#26 kirjoitettu 17.04.2009 22:01

blindspot kirjoitti:
Onko tää A2 joku suomalainen merkintätapa, kun kaikissa englanninkielisissä lähteissä sama sävel on kirjoitettu muodossa A5? Mielestäni tuo engelsmannien tapa on järkevämpi, jotta voidaan puhua myös niistä matalimmista sävelistä yhteismitallisessa ja jotenkin järkevässä muodossa.

Esimerkkinä matalin miesäänelle kirjoitettu sävel standardiohjelmistossa: "In Rachmaninoff's Vespers the composer actually requires the B♭1".

Tuo sävel menisi tällä "suomalaisella" (?) systeemillä jo reilusti miinuksen puolelle.

Meikä ei ole mikään notaatioekspertti, joten ei ole asiasta tietoa.


Luku 2 tulee varmaankin kaksiviivaisesta oktaavialasta. Matalimmistakin voidaan puhua. Yksiviivaisen alla on pieni oktaaviala. Sen alla puolestaan suuri. Suuren alla kontra ja alimpana subkontra.

^ Vastaa Lainaa

Effekt
Effekt
1473 viestiä

#27 kirjoitettu 17.04.2009 23:02

blindspot kirjoitti:
Onko tää A2 joku suomalainen merkintätapa


Ei ole.

Effekt muokkasi viestiä 23:03 17.04.2009

Ja se merkitään a2, koska suuri A kuuluu suureen oktaavialaan.

^ Vastaa Lainaa

atheos
atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 23.04.2009 10:28

Montin kirjoitti:
Joku tuola mainitsi Bon Jovin. Miehen levyillä miehestä ollaan saatu paljon stuodiossa irti(korkeat nuotit), mutta kuunnelkaapa miestä livenä, voitte yllättyä.


Kyllähän Jon pari vuotta veti, sitten meni ääni ja nykyään laulatetaan toista kymmenettä vuotta yleisöllä kertsi No okei, ei sinne ylös päästy kyllä livenä edes silloin 80-luvulla. Hyvää biisinkirjoittamista, olisivat pudottaneet (tai no nostaneet instrumenttien kannalta) suosiolla vaikka c:hen. Siihen maailmanaikaan ei paljoa taidettu vielä vireitä pudotella.

^ Vastaa Lainaa

Kallemania
Kallemania
299 viestiä

#29 kirjoitettu 23.04.2009 10:46

Ei se vissiin Bruce Dickinsonkaan oo (juuri) koskaan livenä vetäny niitä korkeimpiaan, studiossa vaan pakotettu joskus nuorena.

^ Vastaa Lainaa

wtsalmela
wtsalmela
292 viestiä

#30 kirjoitettu 23.04.2009 13:07

Eiköhän kontratenorit kuitenkin laula falsetilla. Ei niitä nykyään enää kastroida.

^ Vastaa Lainaa

Airola
Airola
6416 viestiä

#31 kirjoitettu 23.04.2009 21:01

Mut sentäs Stryperin Michael Sweet vetää livenäki hiton hyvin ja korkeetkin kohdat aikas nappiin


(ja kattokaa vielä noi aiemmin linkittämäni videot)

^ Vastaa Lainaa

Bloodycut
Bloodycut
578 viestiä

#32 kirjoitettu 02.11.2018 15:05

Oma äänialani keskimäärin keski ceestä alemmaks eehen. Ylin ääni G2 mutta kylmiltään D#2.

^ Vastaa Lainaa

An_Ko
An_Ko
1 viesti

#33 kirjoitettu 13.11.2018 23:47

Moikka,

oletko kuullut tällaisesta nuoresta kaverista kun Dimash Kudaibergen? Laitan sulle linkin missä laulaa livenä todella korkealta. Ääniala tällä 24v laulajalla on todella laaja, alimmat äänet baritonirekisteriä ja ylimmät sopraanoa. Tutustu ihmeessä ellet ole aiemmin hänestä tiennyt.

https://www.youtube.co...wAR2KSRXdcE3WJVVwUxUqoi8GQrHny1Zm7od8Wr56V109fgoIrFrpjtE3NkM

tuossa toinen linkki

https://www.youtube.co...

toivottavasti tykkäät kuulemastasi

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu