Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Ikimuistoisimmat puzzlet & seikkailu/ongelmanratkaisupelit


Disintegr8
11309 viestiä

#1 kirjoitettu 06.02.2008 19:00

***SAATTAA SISÄLTÄÄ SPOILEREITA***

Tuli mieleen noista kauhupelitriidin Resident Evilin puzzlekeskusteluista että mitä kaikkia aivan sairaita ja uskomattoman nerokkaita puzzleja seikkailu- tai ongelmanratkaisupeleissä on ollut. Ajattelin että samalla voi listata mitä kaikkia tämäntyylisiä pelejä on tullut pelanneeksi, tai ihan vaan että mistä on tykännyt.

Itse olen huumorisävytteisistä genren peleistä pitänyt mm. seuraavista:
Monkey Island 3-4 (snif, täytyy kyllä joskus pelata ne ensimmäisetkin)
Space Quest 1-6 (loistava pelisarja, Roger Wilco on avaruushistorian kovin avaruustalonmies)
Beneath A Steel Sky
Full Throttle
Day of the Tentacle

Hauskoja ja enemmän tai vähemmän loogisia puzzleja:
- Kumkvattipuun hedelmien maalaaminen punaisiksi, jotta George Washington luulisi sitä kirsikkapuuksi ja hakkaisi sen poikki. (Day of the Tentacle)
- Kuivattujen avaruusapinoiden kaataminen drinkkilasiin, jonka seurauksena ne alkavat kloonaantua eksponentiaalisesti, joka aiheuttaa avaruusasemalle hälytystilan jonka turvin voi pelastaa oman aluksensa insinöörin avaruusaseman putkasta. Lopulta avaruusasema on niin täynnä avaruusapinoita että se räjähtää. (Space Quest 5)
- Banjokaksintaistelussa jossain määrin tyly vastustajan banjon ampuminen tuhannen paskaksi pistoolilla. (The Curse of Monkey Island)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 06.02.2008 19:05

Seikkaulu:

Secret of Mokey Island (ehdottomasti se ykkönen)
Zak McKracken and the Alien Mindbenders on myös mitä mainioin

Puzzle:

The Incredible Machine (ja kaikki sen jatko-osat)
On niitä varmaan muitakin, mutta ei tule heti mieleen.

^ Vastaa Lainaa


Disintegr8
11309 viestiä

#3 kirjoitettu 06.02.2008 19:41

Hmm niin itseasiassa itsekin olen pelannut TIMiä ja sen lisäksi kaikenlaisia pallon- ja lasersäteenohjauspuzzlepelejä. Pidän kyllä enemmän tuollaisista seikkailupeleistä, sellaisia "puhtaita" puzzlepelejä en yleensä jaksa pelata kauhean kauaa vaikka ihan mukavia ovatkin.

^ Vastaa Lainaa


buranaC
5116 viestiä

#4 kirjoitettu 06.02.2008 19:59

Ei edes montaa vastausta vielä tässä ketjussa mutta silti kaikki mitä olin tulossa sanomaan on jo sanottukin.
Seikkailun puolelta juuri noi Full Throttle, Dark Seed yms. ovat loistavia. Kurushi oli kyllä härö, mutta mielenkiintoinen ja toimiva idea siinäkin.

The Incredible Machine 2:sen löysin juuri muutama päivä sitten plus mukana kaikki pikkupoikana tekemäni puzzlet ja kokeilut. Kumman helppoja kenttiä olin kyllä siihen tehnyt. Ja ne muut mitä ei voinut puzzleiksi luokitella oli sitten puhdasta kaaosta kun painoi sitä lipun kuvaa. Framerate laski aina puolella.

^ Vastaa Lainaa


Jasnajan Puukissa
5698 viestiä

#5 kirjoitettu 06.02.2008 20:35

Neljän palan puupalapeli.

Jestas, mikä hakkaaminen vasaralla, että sain palat paikoilleen, outo kuva tuli, varmaankin jotain Picassoa oli.

^ Vastaa Lainaa


Disintegr8
11309 viestiä

#6 kirjoitettu 06.02.2008 20:35

Mitä olette muuten noin yleensä mieltä tuollaisista seikkailu-ongelmanratkontapeleistä joissa voi kuolla? Kun olen jo ala-asteiästä asti pelannut mm. Space Questeja joissa päähahmon virkaa toimittava Roger Wilco voi kuolla suunnilleen tuhannella eri tavalla peliä kohti niin en sitä kummemmin ajatellut, mutta sitten kun löysin Monkey Islandit niin tuntui että jotain puuttui kun Guybrush ei heittänyt veiviään vaikka teki kuinka itsetuhoisia juttuja tahansa, vaikka eipä se kuoleminen oikein Monkey Islandeihin mielestäni sopisikaan. Tämä on varmaan pelaajaväestön aika helposti kahtia jakava juttu, monen mielestä on tyhmää ja turhauttavaa että tuon tyyppisissä peleissä voi kuolla mutta toisaalta osa näkee sen oleellisena osana peliä.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#7 kirjoitettu 06.02.2008 20:45

Kautta aikain parhaat puzzlet löytyvät pelistä Gabriel Knight 3.

Ne Gracen tietokoneella tehtävät kartta-/geometriaongelmat ovat puhdasta neroutta. Välillä pitää etsiä Da Vincin(?) maalauksesta geometrisia kuvioita ja sitten koittaa yhdistää niitä karttaan. Kaikki kuvioiden luonnit pitää tehdä itse. Ja kaikessa oli taustalla ihan selkeä logiikka. Jos kartalle pitää luoda monikulmio, se pitää kooltaan ja muodoltaan saada täsmäämään ratkaisua. Se olisi kovasti hankalaa, jos sitä vain summamutikassa kokeilisi eri mahdollisuuksia, mutta selkeiden vihjeiden avulla se oikea muoto kyllä löytyy ja sitä kautta jokin tärkeä kohde maastossa.

Tästä kuoliaaksi asti riisuttu versio taas löytyi pelistä Broken Sword 3. Siinä vaan mentiin tietokoneelle, valittiin esine, huomattiin, että se sopii karttaan. Tehtiin sama uudestaan. Tuli vähän enemmän tietoa. Ja kolmannella kerralla seuraava kohde oli selvillä. Gabriel Knight kolmosen jälkeen tuo ongelma tuntui aivan kammottavan huonolta.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#8 kirjoitettu 06.02.2008 20:49

Penguinator kirjoitti:
Deadly Rooms Of Death

Loistava ilmainen, ruutupohjainen luolastonpuhdistus puzzle, joka on tavallaan naamioitu seikkailuksi. Mielenkiintoiset viholliset, hyvä musiikki ja loistava kenttäsuunnittelu. Lisäksi mukana kenttäeditori.
Itselläni meno hyytyi vasta, kun limakentät saapuivat.


Kuvien perusteella vaikuttaa erittäin vetävältä peliltä. Pitääpä kokeilla.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#9 kirjoitettu 06.02.2008 20:57

Seikkailu:
Sam & Maxit ovat hyviä ainakin. En kylläkään seikkailupelejä paljoa pelaa kun mielestäni se interaktiivisuuden määrä niissä ei ole tarpeeksi kattava. Itse tykkään toiminnallisemmista peleistä.

Puzzle:

-Reflexion. On tehty pelinteko-ohjelmalla (Game Maker) mutta ei todellakaan tarkoita sitä etteikö olisi laadukas. Ihan kivan näköinen ja puzzlet ovat sopivan haastavia ja niitä riittää ihan kiitettävästi. Pelissä tarkoituksena on seiniä kääntelemällä saada pallo kuljetettua siten että se kerää kaikki timantit kentästä ja sitten lopuksi päästä maaliin. Tekijä on muistaakseni suomalainen.

-The Incredible Machine
Viihdyttävää, varsinkin omien vapaiden härveleiden tekeminen. Vaikkeivät jotkut jutut toimikaan oikean fysiikan mukaan (esim. taskulampun valolla ja suurennuslasilla voi sytyttää tulen)

accent muokkasi viestiä 20:57 06.02.2008

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 06.02.2008 21:08

Disintegr8 kirjoitti:
Mitä olette muuten noin yleensä mieltä tuollaisista seikkailu-ongelmanratkontapeleistä joissa voi kuolla?


Minusta se on aivan sama, joka ei loppujenlopuksi ratkaise mitänä mihinkään suuntaan. Etenkin siis niissä peleissä, joissa sen kuoleman jälkeen pääsee autiomaattisesti palamaan sitä kuolemaa edeltäneeseen hetkeen. Tuntuu turhalta seivailla minuutin välein peliä, jotta ei tarvitse pelata samaa juttua uudellen vain koska sattui kuolemaan.

Silti jossain Space Quist kolmosessa se kaikkeen omituiseen kuoleminen oli osa vitsiä ja monkey island taas ei yhtään kaipaa kuolemia. Loppujenlopuksi siis aika sama.

^ Vastaa Lainaa


Blauwald

#11 kirjoitettu 06.02.2008 21:18

Monkey Island 1 ja 2. Kas kummaa kun juuri viime viikolla taas pelasin ne. Kertakaikkisen legendaarista tavaraa.

MI1:ssä kyllä voi hetken luulla kuolevansa, kun Guybrush putoaa vuorelta ja ruutuun tulevat Sierralta tutut kuolemisen jälkeiset vaihtoehdot. Vaan eipäs kuolekaan. Rubber tree.

Ha!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 06.02.2008 21:28

ekipae kirjoitti:

Monkey Island ykkösessä voi kyllä kuolla siinä kohdassa kun Guybrush heitetään sinne veteen ja jos se joutuu olemaan siellä yli sen 10 minuuttia mitä se uhoaa pystyvänsä pidättämään hengitystään.


Voihan perse. Pitääpä laittaa peli heti lataukseen. Voihan perskules!

Sellaine peli unohtui sanoa kuin Frederik Pohl's Gateway

Kertakaikkisen hieno seikkailupeli. Etenkin huumorittomaksi seikkailupeliksi oikeasti kutkuttava. Onhan se nykypolven ihmisille vähän kankean näköinen, mutta ei saa antaa pinnan hämätä. Todella hieno peli ja varmasti kutkuttaa aivoja, jos läpi asti viitsiin pelata ilman ohjeita. Vaikka tykkään huumori seikkailupeleistä enemmmän, niin tuo on kyllä niin mahtava aivopähkinä koko juttu, että en itsekkään uskoisi ellen olisi läpi pelannut. Kunnon skifiä vielä se juoni. Ei nyt ihan Philip K. Dickin tasoa nerokkuudessaan, mutta läheltä liippaa.

Onkos kukaan muu pelannut tuota?

^ Vastaa Lainaa


Blauwald

#13 kirjoitettu 06.02.2008 21:33

ekipae kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Silti jossain Space Quist kolmosessa se kaikkeen omituiseen kuoleminen oli osa vitsiä ja monkey island taas ei yhtään kaipaa kuolemia.

JoseLuis kirjoitti:
MI1:ssä kyllä voi hetken luulla kuolevansa, kun Guybrush putoaa vuorelta ja ruutuun tulevat Sierralta tutut kuolemisen jälkeiset vaihtoehdot. Vaan eipäs kuolekaan.


Monkey Island ykkösessä voi kyllä kuolla siinä kohdassa kun Guybrush heitetään sinne veteen ja jos se joutuu olemaan siellä yli sen 10 minuuttia mitä se uhoaa pystyvänsä pidättämään hengitystään.


Ah, pahus! Olin kuullut tuosta, mutta unohdin kokeilla.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#14 kirjoitettu 06.02.2008 21:52

Haava kirjoitti:
ekipae kirjoitti:

Monkey Island ykkösessä voi kyllä kuolla siinä kohdassa kun Guybrush heitetään sinne veteen ja jos se joutuu olemaan siellä yli sen 10 minuuttia mitä se uhoaa pystyvänsä pidättämään hengitystään.


Voihan perse. Pitääpä laittaa peli heti lataukseen. Voihan perskules!

Sellaine peli unohtui sanoa kuin Frederik Pohl's Gateway

Kertakaikkisen hieno seikkailupeli. Etenkin huumorittomaksi seikkailupeliksi oikeasti kutkuttava. Onhan se nykypolven ihmisille vähän kankean näköinen, mutta ei saa antaa pinnan hämätä. Todella hieno peli ja varmasti kutkuttaa aivoja, jos läpi asti viitsiin pelata ilman ohjeita. Vaikka tykkään huumori seikkailupeleistä enemmmän, niin tuo on kyllä niin mahtava aivopähkinä koko juttu, että en itsekkään uskoisi ellen olisi läpi pelannut. Kunnon skifiä vielä se juoni. Ei nyt ihan Philip K. Dickin tasoa nerokkuudessaan, mutta läheltä liippaa.

Onkos kukaan muu pelannut tuota?


Mä olin erittäin turhautunut sen etenevään aikaan. Piti olla suurinpiirtein oikeaan aikaan oikeassa paikassa eikä mua oikein innosta sellaiset. En ole myöskään ollut tuon käyttöliittymän fani ikinä (esim. Spellcasting -sarja ja Eric the Unready). No okei, ehkä jos noiden pelien tarinat olisivat jotenkin maanläheisempiä, niin ehkä sitten, mutta esimerkiksi tuossa Gatewayssa ne kaikenmoiset erikois-scifihärpäkkeet vievät mielenkiintoa pois ja Spellcasting olisi muuten kiva, mutta ei mua tuo kaikenmaailman taikojen olemassaolo kiinnosta mitenkään erityisesti.

Gatewayn kyllä pelasin aikoinaan läpi käyttämällä MikroBitin (tai Pelit -lehden) läpipääsyopasta. Kyllä siinä ihan fiilistä oli, kun ei tarvinnut noista kellonajoista itse huolehtia. Tunnelma oli ihan hyvä, mutta en jaksaisi tuollaista avaruus-scifiä (olis mieluummin vaikka maan päällä tapahtuvaan aikamatkailuun perustuvaa scifiä, niin kiinnostaisi heti) pelata etenkään tuolla käyttöliittymällä (vaikka kyllä silläkin puolensa on, jos vain jaksaisi siihen tarinaan ja pelin maailmaan paneutua, mutta minkäs sille mahtaa, kun se avaruusscifi ei niin kovasti kiinnosta).

Gateway kakkosta en ole ikinä kokeillut.

Airola muokkasi viestiä 21:54 06.02.2008

Pitää vielä painottaa sitä, että tunnelmaa tuossa pelissä oli kyllä yllin kyllin. Kuvia oli yksinkertaisesti ilo katsella ja muistaakseni tuossa oli jotain tunnelmallista musiikkiakin (en ole kyllä tuosta musiikin olemassaolosta täysin varma). Ja varmasti olisi ollut enemmänkin tunnelmaa, jos ei olisi tiennyt jokaista tapahtumankulkua pari hetkeä etukäteen, mutta kun ei viitsi niin ei viitsi. Tarina ja tilanteet olivat kaikesta cheattailusta huolimatta tavallaan ihan mielenkiintoisia, että tavallaan ihan omaksi ilokseen tuota pystyi ohjeillakin pelaamaan.

^ Vastaa Lainaa


Disintegr8
11309 viestiä

#15 kirjoitettu 06.02.2008 21:52

Haava kirjoitti:
Silti jossain Space Quist kolmosessa se kaikkeen omituiseen kuoleminen oli osa vitsiä


Olen aina pitänyt niistä Space Questin game over -laatikoista missä selitetään usein kattavasti että kuinka käsittämättömän tuskallinen se kuolema oli ja vieressä on joku hieno havainnollistava kuva jossa Roger on pakattu jauhelihana laatikkoon tai sulanut happolammikkoon. Muistan SQ3: sta aina sen hieman liiankin teräväreunaisen metallilevyn joka nojaa siihen kupoliin aloitusruudusta etelään olevassa ruudussa. "take metal" ja verta lentää.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#16 kirjoitettu 06.02.2008 22:00

Pitää vielä mainostaa tätä vanhaa ketjua. Ties vaikka sieltä löytäisi jotain mielenkiintoista tässä ketjussa keskusteltavaksi (kun ei välttämättä kannata toista vastaavaa tuolta arkistojen kätköistä enää tänne esiin nostella).

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 06.02.2008 22:01

Airola kirjoitti:

Mä olin erittäin turhautunut sen etenevään aikaan. Piti olla suurinpiirtein oikeaan aikaan oikeassa paikassa eikä mua oikein innosta sellaiset. En ole myöskään ollut tuon käyttöliittymän fani ikinä (esim. Spellcasting -sarja ja Eric the Unready).


Käyttöliittymä oli huono jo silloin. Aikajuttuja en nyt muista, että olisi erityisemmin häirinnyt.

Pitää vielä painottaa sitä, että tunnelmaa tuossa pelissä oli kyllä yllin kyllin. Kuvia oli yksinkertaisesti ilo katsella ja muistaakseni tuossa oli jotain tunnelmallista musiikkiakin (en ole kyllä tuosta musiikin olemassaolosta täysin varma). Ja varmasti olisi ollut enemmänkin tunnelmaa, jos ei olisi tiennyt jokaista tapahtumankulkua pari hetkeä etukäteen, mutta kun ei viitsi niin ei viitsi. Tarina ja tilanteet olivat kaikesta cheattailusta huolimatta tavallaan ihan mielenkiintoisia, että tavallaan ihan omaksi ilokseen tuota pystyi ohjeillakin pelaamaan.


Oikeasti ne puzzlet olivat todella kivaa aivoruokaa. Loogisia, eikä mitään "apina vesiputoikseen"-tyylisiä. Tunnelma ja se tarina tosiaan oli kiintoisa. Ihan odotti, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Lisäksi siinä oli erilaisia tapoja päästä nistä jutuista eteenpäin joka oli tuohon aikaan jotain hienoa.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#18 kirjoitettu 06.02.2008 22:08

Haava kirjoitti:
Käyttöliittymä oli huono jo silloin. Aikajuttuja en nyt muista, että olisi erityisemmin häirinnyt.


Voi olla, että se pelkkä kellon olemassaolo vaikutti siihen, että koin pelissä olevan kokoajan pieni kiire. Ja kun muutamaan otteeseen tosiaan piti olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin ei huvittanut yhtään jatkaa peliä eteenpäin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 06.02.2008 22:14

Airola kirjoitti:

Voi olla, että se pelkkä kellon olemassaolo vaikutti siihen, että koin pelissä olevan kokoajan pieni kiire.


En kyllä muista, että sitä olisi voinut mitenkään mokata kuluttamalla liikaa aikaa. Se kello oli vain sitä varten, että jotain juttuja piti tehdä yöllä ja baari oli aiki johonkin aikaan. Sitten vaan odottaa, että tule sopiva aika ja sillä selvä.

Ja kun muutamaan otteeseen tosiaan piti olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin ei huvittanut yhtään jatkaa peliä eteenpäin.


Joo. Niitä tiettyjä kellonaikoja siinä kyllä oli.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#20 kirjoitettu 06.02.2008 22:22

Disintegr8 kirjoitti:
Mitä olette muuten noin yleensä mieltä tuollaisista seikkailu-ongelmanratkontapeleistä joissa voi kuolla? Kun olen jo ala-asteiästä asti pelannut mm. Space Questeja joissa päähahmon virkaa toimittava Roger Wilco voi kuolla suunnilleen tuhannella eri tavalla peliä kohti niin en sitä kummemmin ajatellut, mutta sitten kun löysin Monkey Islandit niin tuntui että jotain puuttui kun Guybrush ei heittänyt veiviään vaikka teki kuinka itsetuhoisia juttuja tahansa, vaikka eipä se kuoleminen oikein Monkey Islandeihin mielestäni sopisikaan. Tämä on varmaan pelaajaväestön aika helposti kahtia jakava juttu, monen mielestä on tyhmää ja turhauttavaa että tuon tyyppisissä peleissä voi kuolla mutta toisaalta osa näkee sen oleellisena osana peliä.


Omalla tavallaan nuo kuolinmahdollisuudet ovat ihan hauskoja. King's Questissahan (muistaakseni) oli vielä sekin, että kun kuoli, tuli sitä tyypillistä hautajaismusiikkia, joka yhtäkkiä loppuikin siihen yhteen perinteiseen ilo-hassurallatukseen.

Tosin nuo King's Questin tyyliset tilanteet, joissa ei saa peliruutua rauhassa tutkia, vaan joku noitavelho saattaa yhtäkkiä tulla ja tappaa, ovat vähän rasittavia. Mieluummin sitten olisi vaikka jokin kuollettava ansa tai este ohitettavana, kuin joku tyyppi ihan yhtäkkiä randomina jahtaamassa.

Hugo's House of Horrorsissa ja Hugo 2: Whodunitissa oli taas ohjausnäppäryyteen perustuvia tappavia tilanteita. Ensin mainitussa oli eräs huone täynnä lepakkoja, joiden seassa piti kulkea niihin koskematta ja viimeksi mainitussa oli ruutu täynnä tappavia kasveja. No, eihän tuo kasvijuttu lopulta sorminäppäryteenkään perustunut, kun se oli niin pikselintarkkaa se liikkuminen, että kyllä siinä kannatta aina muutaman askeleen välein tallentaa tilanne ja sitten sitä kautta selvittää ruutu.

Hyviä pelejä muuten molemmat. Aikoinaan tuota ekaa Hugoa pelattiin serkun 286:lla eikä päästy varmaan vuoteen ekaa ruutua pidemmälle. Siinä oli kuitenkin niin hyvä tunnelma, että sitä yhtä ruutua jaksettiin yrittää varmaan satoja kertoja. Sen verran osattiin, että kurpitsa hajotettiin ja sen sisältä saatiin avain, mutta ovea ei saatu auki sitten millään, vaikka mitä komentoja yritettiin. No, se ratkaisu siihen oli sitten "unlock door", jota ei syystä tai toisesta älytty ollenkaan käyttää esim "use key to door" -tyylisten ratkaisujen sijasta. Vähän olo tuntui tyhmältä, mutta samalla oli kuitenkin aivan mieletön fiilis, kun niin pitkän ajan päästä päästiin vihdoin sen talon sisälle.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#21 kirjoitettu 06.02.2008 22:26

Haava kirjoitti:
En kyllä muista, että sitä olisi voinut mitenkään mokata kuluttamalla liikaa aikaa. Se kello oli vain sitä varten, että jotain juttuja piti tehdä yöllä ja baari oli aiki johonkin aikaan. Sitten vaan odottaa, että tule sopiva aika ja sillä selvä.


Joo kyllä mä muistaakseni silloinkin olin siitä tietoinen, että seuraavana päivänä olisi uusi mahdollisuus, mutta kun tuo "jos et ehdi, niin odota ties kuinka pitkään seuraavaa ajankohtaa" -meininki oli siltikin turhauttavaa. Varsinkin, jos ei tiedä, että missasiko nyt ylipäätään mitään vai ei.

Tai no, ehkä mä luin niitä tekstejä sen verran huonosti, että ties vaikka sieltä ois saanut tarkat ajankohdat.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#22 kirjoitettu 07.02.2008 00:05

quafka kirjoitti:
ScummVM






Mun ihq pelit:

Monkey Island sarja lukuunottamatta nelosta josta en jostain syystä pitänyt ollenkaan niin paljon. Pitänee pelata joskus uudelleen...

Day of the Tentacle on ihan ykkönen.

Sam & Max Hit the Road eli se kokopitkä klassikkoseikkailu.

Myös Season 1 on tullu pelattua, ja olihan sekin ilahduttavan freesiä dialogia.

Leisure Suit Larry 1-7, paitsi 2. Nelosta ei käsittääkseni tuossa sarjassa edes ole, tai jos on niin olen missannut sen ihan totaalisesti. Viitonen oli muistaakseni surkea. Enkä nyt ihan varma ole mutta luulisin että 7 oli kans. Tuossahan tuo on hyllyssä.. Asennanpa sen kohta kun olen kirjottanut.. No, kutonen vie kuitenkin voiton!

^ Vastaa Lainaa


Sombercoil
3371 viestiä

#23 kirjoitettu 07.02.2008 00:18

Tomb Raidereita pelailtiin PS1:llä aika paljon meidän bändin rumpalin kanssa. Kaikki muistaakseni läpi. Ihan hauskoja olivat. Ainoastaan melko kehnon ohjattavuuden muistan vituttaneen.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#24 kirjoitettu 07.02.2008 01:32

After-Ego kirjoitti:
Leisure Suit Larry 1-7, paitsi 2. Nelosta ei käsittääkseni tuossa sarjassa edes ole, tai jos on niin olen missannut sen ihan totaalisesti. Viitonen oli muistaakseni surkea. Enkä nyt ihan varma ole mutta luulisin että 7 oli kans. Tuossahan tuo on hyllyssä.. Asennanpa sen kohta kun olen kirjottanut.. No, kutonen vie kuitenkin voiton!


Käydääs nää läpi:

Softporn
Tekstiseikkailu, josta myöhemmin kehiteltiin Leisure Suit Larry. En ole alkua pidemmälle kokeillut, joten sen suurempia mietelmiä en tästä osaa kirjoittaa. Ekasta Larrystä tuttuja juttuja kuitenkin koetaan.

Larry 1
Tässä on jotenkin hyvä fiilis. Vaikka kaupungilla ei sen kummemmin voikaan kuljeskella, on se sellainen kaupungilla seikkailun fiilis erittäin hyvin koko ajan ilmoilla (sellanen "iltainen/öinen kaupunki ja iltaisen/öisen kaupungin virikkeet" -meininki). Olihan tässäkin näitä ongelmia, että jos tekee jonkin asian väärin (esim. syö itse sen omenan), peliä ei voi päästä läpi, mutta taisivatpa olla hyvin harvassa nekin kohdat lopulta (mahtaakohan tuo omenajuttu itseasiassa olla ainoa laatuaan...)
Kyllä oli poikien kanssa naurussa pitelemistä, kun päästiin prostituoidun luo ja se sensuuripalkki tuli ruutuun vääntelehtimään.
Tätä jotenkin pelaili ihan mielellään silleenkin, että ei välttämättä edes yrittänyt päästä läpi. Sitä vaan kävi eri paikoissa ja teki eri juttuja ja aina iloitsi, jos sattui jonkun uuden tavaran löytämään (ja vielä hauskempaa oli, kun osasi käyttää oikeaa tavaraa oikeassa paikassa).

Larry 2
Kaverin kanssa pelattiin tätä kovasti Amigalla. Ei kyllä silloin päästy ikinä kovinkaan pitkälle (ei edes kaupungista pois), mutta tuo kaupungilla kuljeskelun fiilis oli niin mahtava, että kyllä siitä pelaamisesta jaksoi nauttia. Erilaisten irtopisteiden bongailu oli myös erittäin hauskaa puuhaa. Oli hauska huomata, että kun kaukana taustalla näkyi joku ukko liikkumassa ja ihan piruuttaan kirjoitti, että "look man", niin siitä saikin pisteen! Ja sama aidassa olevan reiän kanssa.
Joskus vuosia myöhemmin pääsin pelissä pidemmälle. Taitaa muuten olla ainoa kutoseen asti menevistä Larryistä, jota en ole vielä päässyt läpi (mutta tässä olikin joku bugi. olen aivan lopputilanteessa, mutta mitään ei ole enää tehtävissä. läpipääsyohjeissa neuvottu juttukaan ei onnistu.)

Larry 3
Ensimmäinen pelaamani Larry. Kaverilla oli tämä PC:llä ja sitä kokeiltiin jokusen kerran. Ja jumaliste oli kova juttu, kun huomattiin, että sillä alun kiikarikaukoputkimikäliellä näki tissit
Kovinkaan pitkälle ei tässä ikinä päästy. Vuosia (ehkä jopa 10 vuotta) myöhemmin menin itse pelin läpi.
Taitaapa olla huonoin sarjan peli (siis kun otetaan huomioon pelit 1-7). Nostalgia-arvoja kyllä löytyy vaikka muille jakaa, mutta seikkailullisesti tämä oli lopulta vähän kökkö. Viidakko on muutenkin todella tylsä ympäristö missä tahansa osoita-ja-klikkaa -seikkailupelissä. No joo, eihän tässä viidakossa tietenkään oltu kovinkaan isoa osaa pelistä, mutta ne viidakkojutut vaan ovat aina latistamassa muistoa pelistä (paitsi että se oli sillon pienenä hauskaa, kun sinne viidakkoon tuli se puhelinkoppi!)

Larry 4
Juu, eli tätä ei ole olemassakaan.

Larry 5
Tästä tekee aika huonon ennenkaikkea se, että jos ei huomaa heti alussa ottaa tiettyä tavaraa mukaan, peliä ei voi ikinä päästä läpi. Sinne alkuun kun ei pääse enää takaisin.
Myös turha kaavamaisuus huonontaa tätä jonkin verran. Aina pitää tehdä ne samat akunlatausrituaalit ja muut vastaavat. Kyllä tämänkin pelaamisesta osasin nauttia, mutta niin vaan verrattuna muihin sarjan peleihin tämä jää häntäpäähän.
Taitaa muuten olla ainoa Larry, jonka omistan vieläkin alkuperäisenä.

Larry 6
Paras Larry!
Pelissä on sellainen suhtlailla jatkuva huoleton tunnelma. Musiikki, värit ja animaatio saa aikaan sellaisen leppoisan fiiliksen.
Toisaalta taas esimerkiksi Larry 1:ssä ja 2:ssa on joitain niin hienoja juttuja, joita tämä kutonen ei saa ikinä aikaiseksi. Mutta on tämä silti paras.. Joo, on se... ehkä. On.
Paitsi että jos tällä hetkellä voisin valita mitä Larryä pelaan, pelaisin ykköstä (ja ehkä kokeilisin kakkostakin. sitä kyllä ihan vähän vaan). Tästä kutosesta ei juuri nyt tule sitä samaa lämmintä tunnetta rintakehään, kuin mikä tulee ykköstä muistellessa.

Larry 7
Tätä olen näistä (1-7) pelannut vähiten. Muistelen pelin olleen hauska. Laivaympäristö on muutenkin todella hauska seikkailupelillisesti. Muistaakseni pelissä oli jokin nukkejen (nukkien. miten se sanotaan) keräilyjuttu. Eli ympäristössä oli toisinaan piilossa pieniä leluja/nukkeja/mitälie, joita tarkka pelaaja saattoi löytää. Kun keräsi kaikki, piti kai tapahtua jotain mielenkiintoista. Siitä en tiedä sen enempää.
Yhdessä vaiheessa olisin voinut maksaa huomattaviakin summia saadakseni tämän pelin (oli sellanen aivan supersuuri seikkailupelikausi mulla sillon), mutta ikinä en siihen törmännyt. Warettamiseenkaan en ole viitsinyt vaivautua.


Sitten on se Magna cum laude, vai mikä se nyt olikaan, jota en ole kokeillutkaan eikä se juuri kiinnostakaan. Se kun on kuulemma enemmänkin minipelikokoelma, kuin seikkailupeli.

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#25 kirjoitettu 07.02.2008 01:43

Siis kukaan ei oo maininnu hurrien Kula World / Kula Quest peliä! Aivan saatanan tiukka 3D säätö. Mennään rantapallolla 3D kappaleen pinnalla ja etitään avaimia ja hedelmiä. Väistellään ansoja ja ollaan nopeita. Vetovoima on aina alaspäin mutta alaspäin on aina suhteellista ja kääntyy siis riippuen millä sivulla kappaletta se rantapallo on.

http://www.youtube.com...
siinä on jopa huumeita ja kaikkea!

Ja Kurushi on saakelin tiukka. Meen puhumaan siitä tonne mun omaan ketjuun nyt ku jaksan ehkä.

^ Vastaa Lainaa


Sombercoil
3371 viestiä

#26 kirjoitettu 07.02.2008 01:49

Stocco kirjoitti:
Siis kukaan ei oo maininnu hurrien Kula World / Kula Quest peliä! Aivan saatanan tiukka 3D säätö. Mennään rantapallolla 3D kappaleen pinnalla ja etitään avaimia ja hedelmiä. Väistellään ansoja ja ollaan nopeita. Vetovoima on aina alaspäin mutta alaspäin on aina suhteellista ja kääntyy siis riippuen millä sivulla kappaletta se rantapallo on.

Kyllä tota demoa tuli hakattua meitin bändikämpillä joskus hetken. Ihan hauska peli, etenkin humalassa.Hmmm...Onko jotain mikä ei olisi humalassa hauskempaa?

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#27 kirjoitettu 07.02.2008 03:05

Sombercoil kirjoitti:
Tomb Raidereita pelailtiin PS1:llä aika paljon meidän bändin rumpalin kanssa. Kaikki muistaakseni läpi. Ihan hauskoja olivat. Ainoastaan melko kehnon ohjattavuuden muistan vituttaneen.

Jännää tosiaan et onhan noikin aika puzzle pelejä paikoitellen. Saa kyllä niin hoonata kaikkea joka paikassa. Useasti on hermot menny ja silti pitää pelaa yhä uudestaan ja uudestaan. Eniten ahistaa ahtaissa paikoissa kameran perseily. Mutta en mä fps jutuistakaan tykkää tai siit et materiaalit muuttuu sopivasti osittain läpinäkyviks et näkis paremmin.

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#28 kirjoitettu 07.02.2008 03:13

Jasnajan Puukissa kirjoitti:
Neljän palan puupalapeli.

Jestas, mikä hakkaaminen vasaralla, että sain palat paikoilleen, outo kuva tuli, varmaankin jotain Picassoa oli.


Tästä tuli mieleen et ratkasin vahingossa kaverin viisiosaisen metallipuzzlepalapelin ihan vaan räpläämäl. Sellasta neljäosaista puupalapelipuzzlea en ole saanut ratkottua viel ku en omista itse.

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#29 kirjoitettu 07.02.2008 03:14

Airola kirjoitti:
Pitää vielä mainostaa tätä vanhaa ketjua. Ties vaikka sieltä löytäisi jotain mielenkiintoista tässä ketjussa keskusteltavaksi (kun ei välttämättä kannata toista vastaavaa tuolta arkistojen kätköistä enää tänne esiin nostella).


toisella kädellä voi runkata? vai siis mitä häh? liittyen sun alotus kysymykseen tuolla.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#30 kirjoitettu 07.02.2008 05:12

Stocco kirjoitti:
Airola kirjoitti:
Pitää vielä mainostaa tätä vanhaa ketjua. Ties vaikka sieltä löytäisi jotain mielenkiintoista tässä ketjussa keskusteltavaksi (kun ei välttämättä kannata toista vastaavaa tuolta arkistojen kätköistä enää tänne esiin nostella).


toisella kädellä voi runkata? vai siis mitä häh? liittyen sun alotus kysymykseen tuolla.


^ Vastaa Lainaa


Pastori
Henkinen tuki
7422 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 07.02.2008 08:56

Haava kirjoitti:
Puzzle:

The Incredible Machine (ja kaikki sen jatko-osat)
On niitä varmaan muitakin, mutta ei tule heti mieleen.


Joo, TIM oli kyllä loistava. Mutta tästä tuli mieleeni c64:n aivan loistava lasereiden ohjailupeli Deflector! Mahtava peli ja aivan mieletömät musat! (pistetääs tähän vielä remixi siitä)

Seikkailupuolelta omia suosikkeja ovat olleet ehdottomasti Zac McCracken, Maniac Mansion ja Day of the Tentacle.

^ Vastaa Lainaa


Krista
4618 viestiä

#32 kirjoitettu 07.02.2008 10:03

Mä en oo ongelmapeleistä tainnu pelatakaan ku Grim Fandangoo ja se on loistava vaikka just tällä hetkellä en saakaan päähäni yhtään erityisen hienoa ongelmaa tai sen ratkasua..

Noita Monkey Islandei oon aina halunnu pelata mut jotenkin en vaan oo vieläkään ikinä saanu aikasks.. =/

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#33 kirjoitettu 07.02.2008 11:22

Progenius kirjoitti:
Kyllä Lemmingssit on ihan kuninkaita.


Ensin mietin, että häh... mutta kun tarkemmin ajattelee, niin ihan selkeitä puzzlejahan ne ovat. Joo! Lemmingisit on parhaita. Siis se ykkönen ja kakkonen. 3d viritykset eivät koskaan oikein viihdyttäneet.

^ Vastaa Lainaa


SleeperXxX
1023 viestiä

#34 kirjoitettu 07.02.2008 13:39

En nyt tiedä onko niin ikimuistoisia mutta todella hyviä,
ja kaiken lisäksi Freewarea eli eikun lataamaan ja pelaamaan.

5 Days A Stranger
7 Days A Skeptic
Trilby's Notes
6 Days A Sacrifice

Ja nuo pitää pelailla tuossa järjestyksessä vaikka numerot eivät järjestyksessä olekkaan, muuten tulee juonipaljastuksia.
Itse ainakin pidin kovasti ja pelailin kaikki läpi.

SleeperXxX muokkasi viestiä 13:41 07.02.2008

Ah, huomastin että täälä oli nuo kaikki ladattavissa samalta sivulta ja vieläpä hyvin esiteltyinä.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#35 kirjoitettu 07.02.2008 13:39

Krista kirjoitti:
Mä en oo ongelmapeleistä tainnu pelatakaan ku Grim Fandangoo ja se on loistava vaikka just tällä hetkellä en saakaan päähäni yhtään erityisen hienoa ongelmaa tai sen ratkasua..

Noita Monkey Islandei oon aina halunnu pelata mut jotenkin en vaan oo vieläkään ikinä saanu aikasks.. =/


Ainiin tuon Grim Fandangon unohdin sanoa.. Ihan hauskaa huumoria löytyy.

Mäkään en tosin muista mitään puzzleja siitä, kun tuppaa olemaan vähän hatara pää.. Toisaalta se lisää pelien uudelleenpelattavuutta huomattavasti.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#36 kirjoitettu 07.02.2008 20:45

Airola kirjoitti:
Joo kyllä mä muistaakseni silloinkin olin siitä tietoinen, että seuraavana päivänä olisi uusi mahdollisuus, mutta kun tuo "jos et ehdi, niin odota ties kuinka pitkään seuraavaa ajankohtaa" -meininki oli siltikin turhauttavaa. Varsinkin, jos ei tiedä, että missasiko nyt ylipäätään mitään vai ei.


Wait until 8:55
Go west
Go west
Wait 3

^ Vastaa Lainaa


Jasnajan Puukissa
5698 viestiä

#37 kirjoitettu 07.02.2008 21:01

iiruska kirjoitti:
Oih pleikka ykkösen aikaa ja Tomb Raidereita ja Ressuja. Niitä hakattiin aviomiehen kanssa yöt läpi sormet verillä. Viekäköhän jostain joskus pleikka ykkösen ja nuo pelit käsiinsä sais..


No ilmankos joudut lapsesikin leikkaamaan kuvina lehdistä, ei sinulla ole oikeasti lapsia, niinhän se yksi nimeltä mainitsematon maanvaiva väittää, alan uskoa kohta häntä...

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#38 kirjoitettu 10.02.2008 00:00

Penguinator kirjoitti:
Cave Story

Yksi parhaimmista freeware-seikkailu/räiskintä/tasohyppely-peleistä.
Erityisen hyvä juoni sekä musiikki korvaavat graafiset puitteet. Aikaa voi saada kulumaan vaikka kuinka kauan, varsinkin jos haluaa löytää kaikki aseet & tavarat tai läpäistä hardilla.
Tästä ollaan tekemässä käännöstä Nintendo DS:llekin (jee!).


Jea, tään pelasin läpi jokunen vuosi sitten! Lähentelee täydellisyyttä.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#39 kirjoitettu 10.02.2008 01:25

Penguinator kirjoitti:
Airola kirjoitti:
Penguinator kirjoitti:
Cave Story

Yksi parhaimmista freeware-seikkailu/räiskintä/tasohyppely-peleistä.
Erityisen hyvä juoni sekä musiikki korvaavat graafiset puitteet. Aikaa voi saada kulumaan vaikka kuinka kauan, varsinkin jos haluaa löytää kaikki aseet & tavarat tai läpäistä hardilla.
Tästä ollaan tekemässä käännöstä Nintendo DS:llekin (jee!).


Jea, tään pelasin läpi jokunen vuosi sitten! Lähentelee täydellisyyttä.

Millä tasolla? Kun tuossa se salattu hard-taso on. Itse olen/olin jämähtänyt siihen the viimeiseen vastukseen (eli Ballokseen.).
Ja peli on kyllä painottunut aika vahvasti tuohon tasohyppelyyn/räiskintään, vaikka hieman seikkailua ympäri maailmaa sisältää.


Joo en mä mitään salattuja hardeja kokeillutkaan. Mutta sillees pelasin, että sain sen extra-aseen sieltä läheltä loppua.


Mutta kah! Tota sivua tutkiessa huomaankin, että tossa pelissähän on aivan hitosti salaisuuksia! Enkä tollasesta Helvettikentästä ole ollu tietoinenkaan!
Eli en mä kai sitte ole sitä ihan virallisimmin virallisesti läpi päässyt. Tarvii kai kokeilla joskus uudestaan.

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#40 kirjoitettu 10.02.2008 15:47

Ehkä kaikkein lämpimimmät muistot on pelistä Beneath A Steel Sky. Se oli ensimmäisiä, ellei jopa ihan ensimmäinen puzzle, jonka parissa tuli vietettyä piiitkät ajat. Grim Fandango on myös ehdoton jo pelkästään tunnelmansa vuoksi. Sam & Max Hit The Road on myös mitä mainioin puzzleilu.

Airolan skriptistä tuli vielä mieleen Larry 1, kuningaspeli!

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu