Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Ammattilaistason studiomonitoreista: lähinnä Mackie vs. Genelec


Soulhouse

#1 kirjoitettu 18.10.2007 03:18

Olen hankkimassa studioon mahdollisimman hyviä tarkkailukajareita. Tietysti myös rajallisella budjetilla. Haluaisin tietää mitä kokemuksia ihmisillä on puolesta tai vastaan Mackie:stä verrattuina Genelec:eihin? Ja vielä, jos haluaa todella hyvät keskisuuret/ei upotettavat noin 1000e-3000e hintahaarukassa _per pari_ olevat pöntöt, suosittelisitteko jotain muita merkkejä vielä, esim. Adam, KRK? Vai uskotteko, että enemmän studiotuotantojen ja miksien laatuun vaikuttaa miksaajan/tuottajan osaaminen ja korvat kuin mitä monitoreja käyttää? Paljonko teidän mielestä hyvät monitorit voi olla ihan rajoittava tekijä laadukkaalle tuotannolle? Pystyisikö/pystyykö mielestänne huippuammattilaismiksaajat esim. tekemään kunnon radiosoittokamaa siinä Behringereillä kuin vaikka Geneleceillä? Vai onko se enemmän tekijän omaa huonoutta jos ei pysty? Paljon ratkaisee pätevän monitorin suhteen mahdollisimman alas ja tasaisena ulottuva taajuusvaste jne..? Tämän tällästä keskustelua...

En hae tässä juttua studiotyöstä/puitteista/huoneakustiikasta yms. ... puhun nyt monitoreiden osalta.

Kiitti jos jaksatte vastailla!

^ Vastaa Lainaa


route_electrique

#2 kirjoitettu 18.10.2007 04:42

Adamin lisäksi kannattaa katsastaa Dynaudion BM -mallisto. Mackien jättäisin pois.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 18.10.2007 08:43

Mitä tu

Soulhouse kirjoitti:

Vai uskotteko, että enemmän studiotuotantojen ja miksien laatuun vaikuttaa miksaajan/tuottajan osaaminen ja korvat kuin mitä monitoreja käyttää?


Tottakai miksaajan/tuottajan osaaminen vaikutavat kuin monotorit. Sithän ei lienee kukaan kiistä... ja jos kiistää on väärässä. Se ei silti sulje pois sitä, että monitorien (kuten muunkin kuuntelun) vaikutus on suuri. Sinä (tai joku satunnainen ammatti/harrastelijatuottaja) olet juuri niin hyvä kuin olet. Monitoriehin taas voit mahdollisesti vaikuttaa aika helpostikkin. Itsensä kehittäminen on monelle paljon hitaampaa ja vaikeamapaa kuin rahojen lataaminen tiskiin. Jos ei tarvitse tinkiä kummastakaan, niin totakai se on paras. Monitorit eivät ole korvike itsensä kehittämiselle, eikä itsensä kehittäminen ole korvike monitoreille.

Jos noita kahdesta pitää valita vain toinen, niin tsensä kehittäminen on ehdottomasti paljon tärkeämpää. Se ei silti sulje pois sitä, että monitoreilla on väliä.

Paljonko teidän mielestä hyvät monitorit voi olla ihan rajoittava tekijä laadukkaalle tuotannolle?


Yleisin "monitorivirhe" mitä tuottajat tekevät on se, että he kuuntelevat suhteellisen kovaa huippulineaarisilla monitoreilla ja tekevät isoja tuotantolijan ratkaisuja sen perusteella. Ahtavat äänikentän täyteen suttuista kamaa, joka soi kyllä eroteltavasti muippumonitoreilla, mutta kun sama levy ladotaan kotistereoihin tai autoradioon, niin tuloksena on pelkkää mössöä josta on vaikea saada selvää. Tämän jälkeen usein "muka koekuunnellaan" se tuttu materiaali jossain paskastereoissa kun biisi on vielä hyvässä muistissa ja toki se mieli täyttää ne aukot joita niissä kakkastereoissa kuule.

Se on hyvä pitää mielessä aina monitoreilla kuunneltaessa. Se tarkkuus on erityisominaisuus suurimmalle osalle kuulijoista. Toki jos koko kuulijakunta omistaa huipputason hi-fi pöntöt (tai monitorit), niin ongelma on olemaston.

Pystyisikö/pystyykö mielestänne huippuammattilaismiksaajat esim. tekemään kunnon radiosoittokamaa siinä Behringereillä kuin vaikka Geneleceillä?


Ehdottomasti pystyy. Ei aivan yhtä hyvin, mutta pystyy. Etenkin jos on tullut sinuiksi niiden behkujen kanssa.

Paljon ratkaisee pätevän monitorin suhteen mahdollisimman alas ja tasaisena ulottuva taajuusvaste jne..?


Täydellistä kautinta ei ole olemassakaan. Ei edes lähelle. Optimaalinen monitor kaiutin olisi tasainen taajuusvasteeltaan ja täysin lineaarinen soitti sitä miten kovaa tai hiljaa tahansa. Tälläistä kaiutinta ei kuitenkaan ole vielä kukaan, eikä millään budjetilla rakentanut. Ei edes lähelle. Kaikki monitorit kusevat. Toiset toisilla tavoilla ja toiset toisilla.

Mistä pääsemmekin siihen, että itse toimisin monitorien osalta taan samalla tavalla kuin hi-fi pönttöjenkin valinnassa.

Koekuuntele siitä omasta budjettiluokastasi pari, kolme parasta vaihtoehtoa sellaisella musiikilla jota olet tekemässä (jos teet monipuolisemmin musiikkia, niin sitten testaa monipuolisemmin sitä musiikkia).

Perinteinen vastaväite tähän kuuluu hyvä monitori on vain tasainen ja lineaarinen ja tottumuksilla ei ole sijaa tässä pelissä, vaan pelkästään hi-fi pöntöissä jotka on tehty musiikin kuunteluun. Paskaa. Ei pidä paikkansa. Monitorit ovat kompromissejä yhtälailla. Aivan samaan tapaan hankkisin sellaiset monitorit jotka omaan korvaan soveltuvat.

Tästähän seuraa se, että kun monitorit kompensoivat henkilökohtaista makuasi, niin että sitä ei tarvitse erikseen niin paljoa työntää niihin levyihin ja täten tuotat neutraalimpaa materiaalia. Eihän näissä enää isoista jutuista ole kysymys, mutta huomionarvoisista kyllä.

Eli siis vastaukseksi, että kuuntele ihmeessä itse. Äläkä usko kuin suuntaa antavasti ketään joka tässäkin ketjussa varmasti taas sanoo mielipiteitään näistä. Tiedän sen olevan houkutteleva tie, mutta älä silti.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu