Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Onko F# sama asia kuin Gb?


MKDELTA
11907 viestiä

#1 kirjoitettu 09.10.2007 16:19

Käsittääkseni kyse on vain eri merkintätavasta.

^ Vastaa Lainaa


MGynther
109 viestiä

#2 kirjoitettu 09.10.2007 16:24

Riippuu asiayhteydestä. Esimerkiksi kitaralla ja pianolla F# on sama kuin Gb.

Musiikin teoriassa kyseessä ovat eri äänet. Ne ovat eri kohdassa nuottiviivastossa, vaikka taajuus olisikin sama.

Esimerkiksi laulussa ja viululla F# ja Gb ovat usein eri korkuiset. Esimerkiksi duuriasteikon seitsemäs sävel on usein "ylävireinen" kun sitä käytetään johtosävelenä. Luonnollisen mollin seitsemäs sävel taas ei kuulosta hyvältä ylävireisenä. Eli G-duurin f# ja Ab-mollin gb voivat olla eri korkuiset.

Näin asia taitaa olla. Yksinkertaistin aika rajusti ja jätin viritysjärjestelmät pois, kun en niistä tiedä tarkkaan.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#3 kirjoitettu 09.10.2007 16:37

Tuossa yllähän se tuli.

Lisään vielä samaan havainnollistavan esimerkin:
Kuvitellaan, että pasuunatrio soittaa sointuja pitkinä ääninä. Yksi kaveri soittaa kvintit, yksi terssit ja yksi perusäänet. Eteen tulee tahti jonka sisällä on soinnut D ja Ebm. Terssi kaveri soittaa D:n terssin F#:n vähän matalaksi, koska duuriterssi soi niin paremmin. Eb-mollin terssin Gb:n hän taas ottaa eri paikasta, että saa mollinkin soimaan puhtaasti.



Viritysjärjestelmät on mielenkiintoinen aihe. En ole harmikseni kuullut kun muutaman luennon aiheesta, pitäisi tutustua vielä lisää. Me ollaan niin totuttu ja pakotettu tottumaan tasavireiseen systeemiin, että harva enää tajuaa, että luonnon puhdas vire ei olekaan sama kun se pianon vire. Pianohan on oikeasti vaan kompromissi.
Jonkun tyngän löysin wikipediasta aiheesta: http://fi.wikipedia.or...

Englanniksi löytyy matskua netistä paljonkin, suosittelen tutustumaan jos musiikin fysiikka kiinnostaa.

Effekt muokkasi viestiä 16:43 09.10.2007


Lähinnä tuntuu että jousisoittajat ja puhaltajat pläräävät eniten näiden yläsävelsarjojen kanssa, mutta kyllä esimerkiksi kitaristin pitäisi olla niistä tietoinen vaikka huiluääniä treenatessaan.

Kokeilkaapa huviksenne painaa pianosta vaikka iso Bb pohjaan niin että ääntä ei kuulu. Lukitkaa se pedaalilla ja painakaa sitten vaikka d1 soimaan. Montako ääntä kuulette?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 11.10.2007 21:23

Kyllähän se niin on, että kahtatoista säveltä ei saa MITENKÄÄN oikeaan vireeseen. Eli aina kompromissi koko järjestelmä. Asteikot taas yleensä saa ns. "oikeaan" vireeseen, eli siinä tapauskessa sillä on väliä.

Kyllä tiedän kitaristin joka virittää kitaransa eritavalla riippuen mitä biisiä soittaa, jos yksikseen tai aito vireisten soittimien kanssa vetää. Siis tarkoitan nyt, että kielet normaaleille nuoteille, mutta vireet eivät tasan mittarin mukaan vaan sen biisin mukaan. Kitarallahan tuo tosin on hankala juttu, kun ne nauhat ovat kuitenkin aina tässä "equal temperament" vireessä. Eli jos ei oikeasti osaa, niin suosittelen kitaristeille kyllä ihan sitä normaalia virettä aina.

^ Vastaa Lainaa


petersadul
286 viestiä

#5 kirjoitettu 11.10.2007 21:45

Haava kirjoitti:
Kyllähän se niin on, että kahtatoista säveltä ei saa MITENKÄÄN oikeaan vireeseen. Eli aina kompromissi koko järjestelmä. Asteikot taas yleensä saa ns. "oikeaan" vireeseen, eli siinä tapauskessa sillä on väliä.

Kyllä tiedän kitaristin joka virittää kitaransa eritavalla riippuen mitä biisiä soittaa, jos yksikseen tai aito vireisten soittimien kanssa vetää. Siis tarkoitan nyt, että kielet normaaleille nuoteille, mutta vireet eivät tasan mittarin mukaan vaan sen biisin mukaan. Kitarallahan tuo tosin on hankala juttu, kun ne nauhat ovat kuitenkin aina tässä "equal temperament" vireessä. Eli jos ei oikeasti osaa, niin suosittelen kitaristeille kyllä ihan sitä normaalia virettä aina.


Haavalla paljon asiaa tässä. Äänitystilanteessa itse viritän instrumentin aina lopullisesti korvalla kyseisen biisin mukaan (oli se sitten kitara/basso/kontrabasso/ukulele or whatever). Lähtökohtana aina perusvire (440). Joskus viritän jonkun kielen yli tai ali jos se tuo tiettyä tunnelmaa kehiin juuri siinä sävellajissa/biisissä tai soi puhtaammin kokonaisuudessa. Kompromissi on tuo vire juttu. Pätee niin skebaan kuin pianoonkin. Taitolaji myös tämä...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 11.10.2007 22:07

petersadul kirjoitti:

Kompromissi on tuo vire juttu.


Lukuunottamatta tosiaan jotain soittimia jotka ovat valmiiksi jossain asteikossa (esim. Tinapilli.

Useimpiin asteikkoihin vireen saa ns. "täydelliseksi". Tuokin tosin rikkoutuu heti, jos mukana on näitä 12-säveleen pohjautuvia soittimia (esim. Kitara tai piano).

Mutta siis tuo 12-säveljärkestemä on tosiaan AINA kompromissi. Kannattaa lukea tuo linkittämäni wikipedia artikkeli meikeläisestä virejärjestelmästä jos kiinnostaa.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#7 kirjoitettu 11.10.2007 22:26

Onneksi konepuolen palikkamuusikon ei tarvitse virittää mitään.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 11.10.2007 22:44

MKDELTA kirjoitti:
Onneksi konepuolen palikkamuusikon ei tarvitse virittää mitään.


Siksi heillä se vire onkin AINA "komporomissi" ja väärä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 11.10.2007 23:01

sv kirjoitti:

vai onko sekin sitten kompromissi?


Nimenomaan! Ainoa tapa välttää kompromissi on soitin jossa on avoin vire tai johonkin asteikkoon viritetty viritys. Silloinkin on pakko soittaa juuri siinä asteikossa tai vire on taas "kompromissi".

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#10 kirjoitettu 11.10.2007 23:06

Niin ja kaipa se mikä on "vireistä" ja "epävireistä" on kulttuurisidonnaista. Ns. etniset skaalat kai kuulostavat oikeasti paikalliseen vireeseen vedettynä kai "epävireiseltä". Arabeilla taisi olla käytössä jotain neljäsosanuotteja ja se blues-skaalan "sinen nuotti" pitäisi kai vetää jotenkin sen ja sen vieressä olevan nuotin (nuottien?) välistä, tai ainakin näin muistan lukeneeni.

Ja tiedä sitten ovat elektronisen musiikin super-detunetetut soundit kovin vireisiä normaalissa mielessä...

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#11 kirjoitettu 11.10.2007 23:15

MKDELTA kirjoitti:
Arabeilla taisi olla käytössä jotain neljäsosanuotteja


Jypä varmaan tunki siitä halpissekvensseristään tempon niin ylös että sen ei paljon neljäsosia lyhyempiä nuotteja tarvinnut käyttää. Tru3 fr33f0rm 200bpm!!!!1!!!1!

ja se blues-skaalan "sinen nuotti" pitäisi kai vetää jotenkin sen ja sen vieressä olevan nuotin (nuottien?) välistä, tai ainakin näin muistan lukeneeni.


B (tai Bb jos oot kitaristi tai käytät musanteko-ohjelmia) se taitaa perusbluesasteikossa. Effekt varmaan voi korjata jos oon väärässä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 11.10.2007 23:42

MKDELTA kirjoitti:
Niin ja kaipa se mikä on "vireistä" ja "epävireistä" on kulttuurisidonnaista.


No siis kyllä, mutta pääsääntöisesti ei. Ihan korvaan ja ääneen perustuvia fyysisiä juttuja. Oktaavin väli on tietynlainen ja nuotit sitten keskenään fysikaalisesti tietyllä lailla korreloivia yläsäveliltään. Ihan matemaattinen juttu mikä on se "oikea vire". Sen kyllä suht normaalikin kuulee kun korvalla vertailee rinnakkain. 12-säveltä ei MITENKÄÄ saa täysin joka asteikolla tuohon matemaattiseen vireeseen. Sen sijaan useat yksittäiset asteikot saa.

Se miksi ne etniset vireet ovat niin erilaisia johtuu juuri siitä, että vire on yleensä kompromissi ja kun se on sen voi tehdä todella monella tavalla.

Ja tiedä sitten ovat elektronisen musiikin super-detunetetut soundit kovin vireisiä normaalissa mielessä...


Tämä meidän equal temparamet on sellainen joka on aina vähän epävireessä, mutta ei koskmaan reippasti epävireessä missään. Sellainen matemmaattinen kompromissi.

Länsimaiset synat käyttävät 99% tuota. Jotkut piano saundit (etenkin samplatut) käyttävät yleistä pianon modifikaatiota tuosta. Melkolailla se kuitenkin tuota ideana noudattaa.

Haava lisäsi viestiä 23:43 11.10.2007

No joo.. Onhan tuo suomenkielinenkin ihan suuntaa antava, vaikka tuota englanninkielistä suosittelenkin.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#13 kirjoitettu 12.10.2007 00:12

pieslice kirjoitti:
B (tai Bb jos oot kitaristi tai käytät musanteko-ohjelmia) se taitaa perusbluesasteikossa. Effekt varmaan voi korjata jos oon väärässä.


Perus blues-skaala on aina 1-b3-4-b5-5-b7, joista b5 on se ns "blue note". Eli Bb bluesissa se on E, C bluesissa se on Gb, F bluesissa se on B (H) jne... Ja kyllä, alunperin intervallit bluesissakin ovat olleet eri vireessä kun mitä jos soitat nyt tuon skaalan pianosta. Kompromissi tämäkin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 13.10.2007 12:38

Shoganai kirjoitti:
Kaikki on aina vireessä jonkin suhteen ja epävireessä jonkin suhteen. Ja niin on ihan hyvä. Ei siinä sen kummempaa.


Minua jäi kyllä häiritsemään, että mitäköhän oikeasti tarkoitit tällä? En näe tuolla lauuseella itsessään tulkittuna yhtään mitään sisältöä? Yritätkö sanoa, että ihan sam onko soitin ylipäänsä vireetta vaiko missä vireessä se on? Vaiko mitä?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu