Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Oman mieleisen soundin tekeminen?


Anssi H
443 viestiä

#1 kirjoitettu 06.02.2007 19:34

Nyt olen melkein 2 vuotta harrastanut musiikin tekemistä koneella, ja myönnän että olen oikeasti tietämätön oman mieleisen saundin tekemisestä syntikalla. Eli tähän mennessä olen oikeastaan vaan käyttänyt prsettejä, ja hieman muokannut namiskoja tietämättä mitä niistä tapahtuu. Löytyykö netistä
suomenkielistä teoriaa synteesistä ja jotain oppaita osceista, lfo:ista ja filttereistä. Haluaisin siis oppia tekemään sellaisen soundin itse minkälaisen haluankin tehdä. Eli siis teoriaa synteesistä ja tietoa oman soundin tekemisestä kaivattaisiin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 06.02.2007 19:43

http://www.soundonsoun...

^ Vastaa Lainaa


route_electrique

#3 kirjoitettu 06.02.2007 19:51

Sound Design -mikä voiskaan olla kiinnostavampaa

Power Tools for Synthesizer Programming

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 06.02.2007 20:34

Tärkeää oppimisen kannalta olisi aloittaa jollain mahdollisimman yksinkertaisella syntikalla. Semmoisella missä on ehkäpä vain yksi oskillaattori ja muutenkin potikoita ja slidereita vähän. Tutustuisi siihen ensin ja sitten kun tuntuu että tietää mitä jokainen potikka ja säädin tekee, siirtyisi hieman monimutkaisempiin laitteisiin.

Näin minä itse olen toiminut kun aikanaan aloitin ihan oikeasti tutkimaan miten syntikoiden eri osa-alueet toimivat. Paras laite on ollut oppimisen kannalta ehdottomasti Rolandin JP-8000. Vaikka laite monipuolinenkin onkin, siinä on todellakin onnistuttu tekemään käyttöliittymästä selkeä ja helposti ymmärrettävä.

Suosittelen ensin hankkimaan jonkun monofonisen bassosynan, ja aloittaa soundien tutkiminen sillä.
http://www.novationmus...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 07.02.2007 19:47

Laihanen kirjoitti:

Tärkeää oppimisen kannalta olisi aloittaa jollain mahdollisimman yksinkertaisella syntikalla.


Tätä minäkin suosittelisin. Lisäksi olisi erittäin hyvä tietää tarkkaan siitä missä järjestyksessä mitäkin tapahtuu.

Ensin filtterit poissa päältä ja testailla oskin aaltomuodot. Sitten kokeillan filtteri ja filtteri envelopen käytös resonanssilla ja ilman (toki tämäkin niin, että tietää mitä nuo kaikki yksittäiset palikat oikeasti tekevät)

Eli ensin selvittämään mitä on resonanssi, filtteri, OSCi ja niin edeleen.. sitten vain kokeilemaan mitä ne käytännössä tekevät yksineen ja yhdessä.

Mutta siis tärkeää on tajuta missä järjestyksessä mikäkin liikkuu siellä syntikan sisällä... ja toki mitä ne kaikki yksittäiset palikat tekevät.

Haava lisäsi viestiä 19:48 07.02.2007

Tuolta löytyy ASynth ja Taurus. Molemmat melkoisen simppeleitä ja minulta voi kysyä mitä mikäkin nuppi tekee ja missä järjetyksessä hommat tapahtuvat, jos on epäselvää. Nuo kaiken yksikertaisuuden lisäksi myös kuullostavat silti hyvältä.

^ Vastaa Lainaa


ktropr

#6 kirjoitettu 08.02.2007 10:09

yks erittäin hyvä oppimisohjelma on TS404 joka on stand-alone exe eikä vaadi mitäää vstsäätöjä, sillä ei voi kauheesti träkätä sekvenssejä mut se o tosi hyvä noitten vipujen testaamiseen. kevyt pieni eikä vaadi asentamista:

http://www.threechords...

^ Vastaa Lainaa


JamesMercy
1690 viestiä

#7 kirjoitettu 08.02.2007 10:19

Haava kirjoitti:

Tuolta löytyy ASynth ja Taurus. Molemmat melkoisen simppeleitä ja minulta voi kysyä mitä mikäkin nuppi tekee ja missä järjetyksessä hommat tapahtuvat, jos on epäselvää. Nuo kaiken yksikertaisuuden lisäksi myös kuullostavat silti hyvältä.


Kerro toki tässä ihan yleisesti, jos vain viitsit. Itse käyttelen tuota ASynthia aika paljonkin, mutta soundit syntyvät ihan puhtaasti kokeilemalla. Synteesin opettelusta olisi varmasti hyötyä.

^ Vastaa Lainaa


Zeip
1047 viestiä

#8 kirjoitettu 08.02.2007 11:09

Saundien rakenteluhan on juuri ehkä se kiinnostavin asia konemusiikin tuottamisessa. Itseäni ainakin alkuun kiehtoi eniten konemusassa se syntikoiden ruuvailu ja se tunne, että saundien tekemisessä olisi vain taivas rajana. Presetit ovat turhan houkutteleva oikotie alkuun, mutta niiden pohjalta on hyvä lähteä tutkimaan miten saundi muuttuu kun jotain namiskaa säätää. Itse opettelin alkuun syntikoiden toimintaa myös siten, että katsoin valmiista (hyvän kuuloisesta) presetistä mallia ja lähdin rakentamaan samaa saundia toisella syntikalla (joka oli "alkutilassa") namiska kerrallaan. Jos fruitya käytät, niin sen 3xosc on ihan yksinkertainen vehje alkuun. Varmaan alkuun kannattanee tutkiskella oskillaattoreiden toimintaa (aaltomuodot, yms.), ADSR-käyrä ja filtterin toimintaa..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 08.02.2007 15:32

JamesMercy kirjoitti:

Kerro toki tässä ihan yleisesti, jos vain viitsit.


Yritetään sillä tietämyksellä kun minulla on tuosta signaalitiestä.

Yleesäkkin signaaitie meenee noissa epämodulaarisissa näin:

Oskillaattit --> Filtteri --> VCA

Efektit ovat yleensä lopussa, mutta jotain säröjä voi olla tuolla ennen filtteriäkin (kuten vaikka tuossa, jonka saa ilmaiseksi jos ostaa computer music lehden)

Mutta siis ASynthiin.

Ensin tulevat oskillaattorit (Oscillators-palikka)

Oskillaattori on se itse syntikan ääni jota lähdetään muokkaamaan. Asytnhissä niitä on kaksi.

Punaiset napit säätävät kumpaa aaltomuotoa käytetään sahaa vaiko kanttia. Kantti aallossa voi lisäksi pulssin leveyttä PW-kytkimellä tai LFO:n kautta siitä sinisestä PW-napista.

MIX nappi keroo kuinka paljon kumpaakin oskillaattoria miksataan. Jos sen keskellä, niin molemmat oskit ovat yhtä kovalla. Jos taas ladoissa, niin vain toista oskillaattoria käytetään.

Semitune ja cents napit säätävät sitä kuinka paljon se kakkos oskillattori on eri taajudella kuin se ykkösoskillaattori. Semitune säätää suoran sävelaskeleita. Esim. 7 tai 12 puolisävelaskelta on aika hyvä perus määrä kokeilla saundeja (matemaatikon[/U] puolioktaavia ja koko aktaavi) Tällöin siis se kakkos oskillaattori soi niin monta sävelytä korkeammalta kuin semitone näyttää. Cents taas näyttää tarkemman virityksen (100 centtiä on yksi puolisävelaskel)

Lineardetune taas jäljittelee analogisyntikoiden epävireys tapaa.

Oskillaattoreista tulvat äänet menevät filtteriin

Filtteri suodattaa äänestä pois taajuuksia Mini (minimoogin filtteriemulaatio) ja MS20 (MS20-filtterin emulaatio) suodattavat pois vain ylätaajuuksia. Xpander (Expanderin filtteriemulaatio) taas voi suodattaa muutakin riippuen MODE nappulasta. [I](Olikohan niin, että nykyisessä versiossa MODE toimii muillekkin kuin Xpanderille?)


Cutoff se keskeisin nappula. Se säätää suodatettavien äänien korkeuden. Mitä korkammalle, niin sitä vähemmän ääniä suodatetaan pois oskillaattorien tuottamasta mäkästä. Sen kun tuöntää täysille ja Driven nolliin, niin voi kuunnella niitä pelkkiä oskillaattoreita

Resonance taas säätää sitä miten paljon cutoffin rajataajuutta korostetaan. (havainnekuva), jossa siis bassot ovat vasemmalla ja diskantit oikealla. (se Lowpass ja resonant lowpass havainnollistaa hyvin sen eron)

Keytrk (keytrack) taas säätä sitä kuinka paljon cutoffia nostetaan sen mukaan kuinka korkeaa ääntä soitetaan. Eli jos diskanttipään säveliä soitettaessa äänet ovat liian kirpeitä suhteesa bassopäähän, niin silloin keyträkkiä vähemmän. Jos taas diskantti päässä äänet ovat tunkkaisia samalla kun bassopäässä on liikaa diskanttia äänessä, niin lisää keyträkkiä. Keyträkin ja cutoffin yhdistelmällä sitten säätämään, että saundi on mayhdollisimman hyvä koko äänialalta.

Filterin Attack, decay, sustain ja Release

ADSR (yleisin VA-envelope) envelope toimii noilla parametreillä. Attack säätää sitä kuinka nopeasti se filtteri liukuu sisään kun kosketinta on painettu. Decay taas säätää sen kuinka nopeasti filtteri laskeutuu sustain arvoonsa sen jälkeen kun attack on saavutettu. Sustain (0-100) prosenttia taas säätää sitä kuinka kovaa ääni soi sen jälkeen kun decay aika on kulunut. Esim. jos tahtoo, että ääni on aina pelkkä napsaus riippumatta siitä kuinka kauan ääntä pitää pohjassa (esim. harppu), niin säädetään sustain nolliin. Jos taas tahdotaan, että ääni soi mahdollisimman diskanttisena kokoajan (esim. jotkut pädit), niin sitten sen voi laittaa jopa sataan prosenttiin. Välimuotoja voi käyttää sitten tarpeen mukaan. Release taas säätää sitä kuinka nopeasti filtterin cutoff tippuu nolliin sen jälkeen kun kosketin on pästetty ylös.

Drive asetus taas määrää sitä kuinka paljon filtteriä yliajetaan. Eli mitä enemmän drivea laittaa, niin sitä enemmän se filtteri särkee. Teknisesti se on Asynthissä vain äänenvoimakkuuden säätö ennen filtteriä. Teoriassa se filtteri särkee aina. Etenkin jos on paljon resonanssia. Drivellä sen särön määrää voi sitten säädellä.

Se sininen nappi (filter) sitten taas vaikuttaa siihen laitetaanko LFO vaikuttamaan filtterin cutoffiin vai ei.

Lopuksi tulee VCA (voltage controlled amplifier)

Siinä on taas yksi ADSR envelope, joka säätää tälläkertaa filterin cutoffin sijasta änenvoimakkuutta. Muuten se toimii aivan samoin kuin filtterin envelope.

Envelope amount taas säätää sitä kuinka paljon sitä envelopea lisätään siihen cutoffiin. Mitä enemmmän laittaa, niin sitä rajummin se filtteri muuttuu äänen kestäessä. Tätä paljon ja hidas atäkki, niin suuren resonanssin kanssa saa hienon filter sweepin.

[U]LFO


LFO on hitaasti sykkivä oskillaattori, jonka voi lattaa vaikuttamaan niihin eri nappeihin.
Se sininen nappi (filter) sitten taas vaikuttaa siihen laitetaanko LFO vaikuttamaan filtterin cutoffiin vai ei.
Wave vaikuttaa sen aaltomuotoon. Speed nopeuteen ja amount siihen kuinka paljon se LFO kohteeseen vaikuttaa. Wheel kytkee syntikan Mod wheelin vaikuttamaan LFO amouttiin.

Muu sälä

Oversampling säätää syntikan teknistä äänenlaatua. Se kannattaa laittaa isoksi etenkin jos käyttää paljon driveä tai resonanssia. Sen haittana on tehonkulutuksen kasvu.

Poly säätää sitä onko syntikka moniääninen vaiko soiko vain yksi ääni kerrallaan.

Glide taas säätää äänen liukumis nopeutta toiseksi jos syntikka ei ole Poly moodissa.

Output[B] on syntikas master volume.

Siinäpä se

Kannattaa aloittaa vaikka laittamalla:

1) Molemmista envelopeista A minimille, D maksimille, S Minimille ja R Minimille.
2) Cutoff täysille, reso minimille ja [B]env
elope amout täysille

Sitten vain kokeilla säätää niitä oskillaattoreita ja tutustua siihen kuinka ne toimivat ja miltä saha ja Square aallot kuullostvat (toki myös testata PW).

Sen jälkeen testailla volume envelopen toimintaa ja opetella käyttämään sitä. Sitten laittaa se taas alussa esitettyyn asentoon ja testata sama filtteri envelopella yksistään.

Siinäpä se.. Sitten vain testailemaan mitä yksittäset säädöt tekevät.

Jos jotain kysyttävää tai tarkennettavaa, niin rohkeasti vaan!

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#10 kirjoitettu 08.02.2007 23:11

Kiitosta kiitosta!

^ Vastaa Lainaa


KSalmela

#11 kirjoitettu 08.02.2007 23:13

Haava kirjoitti:
Jos jotain kysyttävää tai tarkennettavaa, niin rohkeasti vaan!

Löytyykö tuo Wikistä? Jos ei, niin sinne voisi lisätä.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#12 kirjoitettu 09.02.2007 16:50

Lisään vielä tietoa nimityksistä, että seuraavan kerran kun on vaikka jotain VST:tä lataamassa niin tietää miten se suurinpiirtein toimii.

Tapa jossa ääniä syntetisoidaan vähentämällä taajuuksia jostain aaltomuodosta tunnetaan nimellä subtraktiivinen synteesi (engl. subtractive synthesis).

On myös muita tapoja tuottaa ääniä, mutta tuo on yksinkertainen ja suosittu tapa. Muita tapoja on mm. additiivinen synteesi (additive synthesis) ja FM-synteesi eli taajuusmodulaatiosynteesi (frequency modulation synthesis).

Additiivisessä synteesissä siis lisätään puhtaita ääniä (monia yksittäisiä taajuuksia) ja subtraktiivisessa vähennetään rikkaista äänistä (äänistä jotka koostuvat monista eri taajuuksista). FM-synteesissä ääntä moduloidaan (eli yksinkertaistettuna muutetaan) toisella äänellä.

Eli Asynth on esimerkiksi subtraktiivinen syntetisaattori.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#13 kirjoitettu 09.02.2007 21:11

Konvert kirjoitti:
Subtraktiivinen.

Aivan. Korjaan.
Kiitos.

^ Vastaa Lainaa


MrKAT
705 viestiä

#14 kirjoitettu 12.02.2007 01:45

Minäkin lähetän kiitokset Haava'lle, nyt aloin tajuamaan mitä Keytrk tekee, luulin sitä joksikin tietokonenäppäimistön lukutaajuudeksti tms. hölmöksi. Engl.k. ohjeet eivät aiemmin siitä kohin auenneet..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 12.02.2007 08:00

Mika Björklund kirjoitti:
Lisään vielä tietoa nimityksistä, että seuraavan kerran kun on vaikka jotain VST:tä lataamassa niin tietää miten se suurinpiirtein toimii.

Tapa jossa ääniä syntetisoidaan vähentämällä taajuuksia jostain aaltomuodosta tunnetaan nimellä subtraktiivinen synteesi (engl. subtractive synthesis).


Jeps. Tuo on siis se tapa jolla käytännössä kaikki vintage analogisynat tomivat. Jos kyseessä on VA-syna, niin se on käytännössä subtraktiivinen.

FM-synat taas ovat vähän hankalia ohjelmoida ja niiden ohjelmoinnissa niiden toiminta periaateiden osaamisella on yllättävän vähän apua, joten niiden toiminnasta en jaksa kirjoittaa. Käytännössä niiden ohjelmoinnissa auttavat presetit joista lähteä liikkeelle ja paljon kokeilunhalua.

Additiiviset synat taas vasta pikkuhiljaa tekevät tuloaa, koska oikeastaan vieläkin konetejot ovat niiden näkökulmasta liian pieniä, jotta niillä oikeasti kiintoisia ääniä saisi aikaan.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu