Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Slide putken liuttaminen pitkin kitaran kieliä


Ray-Ska
280 viestiä

#1 kirjoitettu 20.01.2007 14:38

Itse olen opetellut soittamaan kyseistä vermettä 15 vuotta ja kitaraa ns. natural vireestä (se normaali jos muistan oikein), nyt kyselenkin vinkkejä oppaista ja tekniikoista mitä löytyy muilta täält'ä...ja samlla voitte osittain (VAIN OSITTAIN) galluppina ilmoittaa kuka on myös tutustunut ja kokeillut jne..kyseistä soitto tyyliä...itse löysin Duane Allmanilta linkkejä joilla oikeastaan pääsin liikenteeseen, ja löysin vinkit guitar jotain lehdistä..

Ray-Ska muokkasi viestiä 14:54 20.01.2007
unohtui hidas opiskelu tahti laittaa eli 15 vuotta jo mennyt

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#2 kirjoitettu 21.01.2007 14:16

Netistä löytää kyllä kitaranvirityssivuja ihan tarpeeksi. esim:
http://www.well.com/us...

Itse innostuin jo pikkupoikana sliden ääneen ja ensimmäiseen oikeaan kitaraani, muutaman sadan markan Pahvilandolaan viritin vessassaistumisen iloksi ihan päättelemällä sormituksista avoimen E-n, joka onkin tuo Wireenin vire. Vessassa akustiikka oli mukava pienen tilan ja kaakeliseinien vuoksi

Helpotusta korvakuuloltavirittämiseen toi ystäväni, joka näytti, miten laskemalla E-kielet D:hen ja nostamalla A-kieli H:hon on käsissä nopeasti avoin G-duuri.
Nyttemmin olen suosinut Dobrossa avointa G-virettä, koska sen matalampi saundi kuulostaa korvaani paremmalta, varsinkin näppäillen. Ja polvellasoitettuna. Ja sähkökitaraan sopii minusta paremmin E-vire. Paitsi, että aika hyvin soi slide ihan tavanviritykselläkin. Oikeat kohdat löytyy barre-ajattelulla nopeasti ja kun laittaa pikkuisen säröä ja kaikua niin ääni on ihan muikea, vaikka soittaisi yhdellä viiva kolmella kielellä. Ja noin helpottuu tuo muitten sormitusten ja sointujen käyttö. Tämmöistäkin olen vähän kokeillut, että laskee korkeamman E-kielen D:hen niin slidelle on ensimmäiset neljäkieltä avoin duuri(G) ja muuten sormitukset toimii kuten normaalissa virityksessä, kunhan muistaa olla soittelematta 1. kieltä paljailla sormilla ->
Niinkuin Wireeni totesi, aivot menee solmuun jos automaatilla laskettaa jonkun tilutuksen eikä sormet muista mikä viritys on päällä.

Rory Gallagher on kyllä hyvä esikuva, koska sillä oli hallussaan monia liukukitaratekniikoita. Soitti kai eniten Stratocasteria ja ihan standardivirityksellä, putki pikkusormessa. Sehän riippuu siitä mitä hakee, The Allman Bros. tai Little Feat tai David Lindley antaa vähän toisenlaista suuntaa ja ajatusta kuin tuo perus Elmore James, George Thorogood, Hound Dog Taylor.
Niin ja ZZTopin Billy Gibbonsin niukka slidenkäyttö on kanssa esimerkillistä.

Omat putkeni olen tehnyt viinipulloista, kaulan saa nätisti poikki vaikka smirgelillä, tekemällä pieni ura ja sitten napauttamalla poikki, ja sitten täytyy pikkuisen hioa santapaperilla, ettei saa ihoansa puhki.
Mutta pullonkaulan pitää olla sileä, eikä siinä saa olla tuntuvaa saumaa.
Ehkä istuvimman sormenpäällisen sain tällaisesta pienestä hiilihappopatruunasta, joita käytetään erilaisissa ravintolatarvikkeissa. Suuosa vain rautasahalla tai rälläkällä pois ! Kevyt ja kätevä.

^ Vastaa Lainaa


Ray-Ska
280 viestiä

#3 kirjoitettu 21.01.2007 14:52

tolla normaali vireellä huomasin et kun vain soittaa pienin rajoituksin niin voi vetää aivan samoista kohdista kuin sormillakin...ja kun wireeniä ja har mukaillen ei muista missä virees kitara on niin on parempi soitaa normaali vireestä, tosin avoimista homma olis helpompaa..mul on pikku rillis teräs putki ...

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#4 kirjoitettu 24.01.2007 13:07

Tuossa eilen innostuin istuskelemaan sohvassa ja kokeilemaan putkellasoittoa niin kiinnitin huomiota ajankuluessa kehittyneeseen tapaan soittaa rytmiä. Sehän tietysti tulee sliden osumisesta kieliin ja pleku- tai näppäinsormen iskusta kielelle, mutta melkein enemmän äänten demppailuista, jonka minä ainakin teen sekä oikean(plektra-)käden syrjällä tai vielä rytmikkäämmin vasemmalla nimettömällä pikkurillin slidesivalluksen jälkeen.

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#5 kirjoitettu 01.02.2007 01:46

En ihan muista noita em. piisejä.
Mutta John Lennonin slideyritelmiä en ole oikein koskaan osannut arvostaa. Tai ehkä siinä oli jokin intialainen tatsi ?
Mutta jos soittaa cleanilla soundilla ja riittävän pitkällä jousikaiulla, niin kitarankieliähän voi hakata melkein mistä vaan vasemman käden paljaalla sormella, ja suffle on siinä.
Varsinkin huiluäänet napsahtaa hyvin styrkkarista.

Niin ja meillä se räminän sammutus on ihan perhepoliittista. Varsinkaan Dobroa ei saa vaimon vieressä sohvalla hakata pelkällä teräsputkella.

^ Vastaa Lainaa


Belphegorus

#6 kirjoitettu 09.02.2007 17:28

Slidekitarointi on välillä erittäin hauskaa. Soittelen näin yleensä kitara viritettynä avoimeen G:hen tai C:hen. Son House, Billy F. Gibbons ja Robert Johnson ovat monen muun kitaristin ohella todella kovia nimiä meikäläiselle. Omistan kolme putkea. Kaksi metallista ja yhden lasisen. Toisen metallisen leikkasin itse puukässän tunnilla.

^ Vastaa Lainaa


Fattis

#7 kirjoitettu 14.02.2007 18:05

On sliden veto jäänyt vähemmälle, vaikka kuitenkin se on erittäin nautinnollista puuhaa. Itse tykkään vetästä slideä wah wahin kera, se jotenkin nostattaa horisonttia makeesti.

^ Vastaa Lainaa


AkiVee

#8 kirjoitettu 22.02.2007 21:24

Minulla on ehkä hieman poikkeva kokemus slidesoitosta. En ole sitä koskaan hirveästi harjoitellut, mutta käytän sitä aika paljon niin hevi-, rock-,blues- kuin jazzprojekteissani. Minulle slide toimii eräänlaisena mausteena ja lisään suureen osaan biiseistäni jonkun slideraidan muutamiin biisin kohtiin, mutta en välttämättä tuo kauhean pintaan niitä osuuksia miksauksessa.

Slidesoittajista yksi parhaista on Ry Cooder, jotä pidetäänkin yhtenä tyylilajiin vahvasti kontribuoineena soittajana. Ry on kokeillut erilaisia avoimia virityksiä. Cooderin musiikki ei vain jaksa minua kauheasti innostaa vaan on varsin tylsää. Miehen soittoa kannattaa kuitenkin kuunnella, jos on slidesoiton ystäviä. Hassuna kuriositeettina tuossa vanhassa Crossroads -leffassa Ry Cooder soitti nuo Ralp Machion osuudet.

Ehkä eniten minuun on kuitenkin vaikuttanut Jeff Beckin "hämäriä ääniä" tavoitteleva slidesoitto.

Itse käytän normaaliviritystä, joskin puoli sävelaskelta laskettuna ja jätän usein vaikkapa H tai G -kielen pikkaisen alle "oikean vireen" luodakseni riitasointuista tunnelmaa. Tuosta Izzi Ruins the Blues -proggiksesta löytyy varsin slidevoittoinen esimerkki "When the Devil Takes the Lead täällä.

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#9 kirjoitettu 23.02.2007 10:05

Giraldo kirjoitti:
Minulla on ehkä hieman poikkeva kokemus slidesoitosta. En ole sitä koskaan hirveästi harjoitellut, mutta käytän sitä aika paljon niin hevi-, rock-,blues- kuin jazzprojekteissani. Minulle slide toimii eräänlaisena mausteena ja lisään suureen osaan biiseistäni jonkun slideraidan muutamiin biisin kohtiin, mutta en välttämättä tuo kauhean pintaan niitä osuuksia miksauksessa.

Slidesoittajista yksi parhaista on Ry Cooder, jotä pidetäänkin yhtenä tyylilajiin vahvasti kontribuoineena soittajana. Ry on kokeillut erilaisia avoimia virityksiä. Cooderin musiikki ei vain jaksa minua kauheasti innostaa vaan on varsin tylsää. Miehen soittoa kannattaa kuitenkin kuunnella, jos on slidesoiton ystäviä. Hassuna kuriositeettina tuossa vanhassa Crossroads -leffassa Ry Cooder soitti nuo Ralp Machion osuudet.

Ehkä eniten minuun on kuitenkin vaikuttanut Jeff Beckin "hämäriä ääniä" tavoitteleva slidesoitto.

Itse käytän normaaliviritystä, joskin puoli sävelaskelta laskettuna ja jätän usein vaikkapa H tai G -kielen pikkaisen alle "oikean vireen" luodakseni riitasointuista tunnelmaa. Tuosta Izzi Ruins the Blues -proggiksesta löytyy varsin slidevoittoinen esimerkki "When the Devil Takes the Lead täällä.










Hyviä soittoesimerkkejä !
Hyvin miellyttävä äänimatto tuossa Izzin piisissä.
Muddy Waters muuten nyki Telecasteriaan tavallisesti ihan tavan virityksellä mutta käänsi putkea hassusti vinoon ylä-äänissä niin, että tuloksena oli joku outo kauniisti soiva (riita)sointu. Bob Margolin opetteli Muddylta tuon otteen.

Sliden soitossa minua ovat viimeaikoina kiehtoneet ehkä eniten Keb´ Mo tai John Hammond jr. ja nämä vanhat mestarit, joita löytää hyvin YouTubesta: Bukka White, Big Joe Williams... akustisemmat rääkkääjät.

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#10 kirjoitettu 04.06.2007 14:34

Haloo !!!!!

Tuonne kaikki:http://www.puistoblues...

Keb Mo: nykyisen dobronsoittotekniikan ehkä paras edustaja, ja rento ja mukava mies.

Johnny Winter: Gibsonit saaneet putkella kyytiä jo kuuskytäluvulta asti, alan jo odottaa sitä happosaundia ja laiskaa laulua.

Nähdään !

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#11 kirjoitettu 08.06.2007 22:50

wiren kirjoitti:
luovutan... en enää vinguttele slideä keikoilla. Jotenkin kyllästyttää... kun en vaan osaa. Telekin (slide-kitarani) vaatii vähän säätelyä kun ei meinaa kielet soida kunnolla.

otan aikalisän ja tsekkaan josko kotistudiossa slidesoittoon saisi otetta.









Ei saa leikistä suuttua. Kolme sointua ja kova meno !

Ei G. Thorogoodkaan osaa.

^ Vastaa Lainaa


Timo JM
241 viestiä

#12 kirjoitettu 09.06.2007 00:27

En ole ikinä saanut kunnon tuntumaa slideen, enkä jaksa enää edes yrittää. Ei vaan ole mun juttu.

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#13 kirjoitettu 09.06.2007 13:53

Timo JM kirjoitti:
En ole ikinä saanut kunnon tuntumaa slideen, enkä jaksa enää edes yrittää. Ei vaan ole mun juttu.







Kai se on enempi mauste kuin pääruoka.

^ Vastaa Lainaa


E-ray

#14 kirjoitettu 18.07.2007 15:19

Tsekkaa Derek Trucks!!! (derektrucks.com tai myspace.com/thederektrucksband) Ihan ehdoton ukko ja sen salaisuus ei ole vireissä vaan oikean käden mutettamisessa. Eipä soita ukko mitään turhaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu