Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Maallinen musiikki uskonnollisissa yhteyksissä?


Möhökki

#1 kirjoitettu 25.08.2006 20:02

Minua on jo kymmenen vuotta sitten kummastuttanut muuan seikka ja jaksaa kummastuttaa edelleen. Nimittäin seurakunnan toiminnassa välillä vastaan tullut tapa ottaa ns. maallista musiikkia vakio-ohjelmaansa. Otan kaksi mieleen tullutta esimerkkiä, jotka ovat mielestäni toistuneet useinkin.

Muistan kun rippikoulussa laulettiin seurakuntatätien johdolla Pekka Ruuskan Rafaelin enkeliä. Erityisen irvokkaan oloista oli laulaa huorat kuiskivat porttikongissaan ja ihmetellä tätien pokkanaamoja. Hetken päästä sitten veisattiin niin tosissaan jotain Jeesus sinä armahdat..

Pari vuotta myöhemmin kaikki uskikset tuntuivat hehkuttavan Kolmannen naisen biisejä. Erityisesti heitä taisi miellyttää Äiti pojastaan pappia toivoi.

Ensimmäisessä lauletaan Rafaelin enkelistä mutta minusta sanoma on kovin maallinen. Rafaelin enkelikin viittaa taideteokseen. Ylipäätään tämän enkeli-sanan lisäksi laulusta ei minusta löydy mitään uskonnollista. Miksi juuri tämä kappale on valikoitunut?

Äiti pojastaan pappia toivoi -kappaleessa on sentään jotain, minkä voisi kuvitella varoittavaksi esimerkiksi. Jotkut seurakunnassa mukana olevat ovat ehkä aikanaan ratkenneet ryyppäämään ja nyt ovat ehkä pelastuneet ja siksi tämä kappale kiinnostaa. Mutta minusta kappale on aika kaksipiippuinen, sillä toisaalta se on myös kepeän karnevalistinen ja naturalistinen kuvaus rentun elämästä.

En ole varma kummankaan sanoittajan uskonnollisuudesta. Ruuskaa jopa pidin jossain vaiheessa gospelartistina, mutta en tiedä mistä olen saanut asian päähäni. Hanhiniemi taas on tutumpi enkä osaa mieltää häntä kyllä missään määrin uskonnolliseksi.

Mutta arvon ystävät, mitä olette mieltä? Onko tällaisella jokin syy, joka ei vain ole minulle auennut vai pitääkö tässä uskoa että nämä hengenpaimenet eivät oikeasti ole tajunneet tai ajatelleet biisejä kunnolla? Onko tällaisten kappaleiden laulattaminen ok vai halpaa nuorison kosiskelua?

Vai olenko vain luonut jonkin pahvimallin seurakunnan toiminnasta, enkä voi itsekseni sulattaa jos stereotyyppini onkin väärä?

- Joko rippikoulussa lauletaan Lordia?

P.S. En itse ole seurakuntapiireissä. Siksi en kai ymmärräkään.

^ Vastaa Lainaa


Möhökki

#2 kirjoitettu 26.08.2006 07:30

Mr.Left kirjoitti:
Jaa a. Veikkaisin molemman kappaleen kohdalla olevan kyse siitä että ne kertovat "syntisestä" ihmisestä, jota sitten säälitään ja toivotaan että se ryhtyisi kristityksi. En keksi muutakaan selitystä. Uskikset rakastaa näitä rappiobiisejä joissa on sitten joku "toivo" jonka voi halutessaan mieltää isä Jessen pelastavaksi rakkaudeksi.

Suosittelen heillekkin lämpimästi uutta Slayerin "Christ Illusion" -levyä.


Olet varmaan oikeassa. Toisaalta ainakaan minun kuullakseni noiden perään ei esitetty mitään soh soh -varoitusraporttia saati esirukousta ettei moiseen kukaan ajautuisi, vaan siirryttiin vain seuraavaan biisiin.

^ Vastaa Lainaa


jeejeejee

#3 kirjoitettu 26.08.2006 11:18

Pekka Ruuskahan on joku gospelsäveltäjä. Eihän monissa gospel-biiseissä varsinaisesti suoraan lauleta Jeesuksesta tai Jumalasta, mutta jos ne on tarkoitettu gospeliksi niin niistä pystytään löytämään viittauksia Jeesukseen ja Jumalaan.

Äh, ei tässä viestissä oo mitään pointtia.

^ Vastaa Lainaa


Möhökki

#4 kirjoitettu 26.08.2006 14:18

quafka kirjoitti:
Ovat ne uskovaisetkin tavallaan ihan normaaleita ihmisiä, jotka toisinaan uskaltavat pitää myös maallisesta musiikista...

Esimerki Pekka Ruuskasta maallisena musiikkina oli siinä mielessä huono, kun mies nyt on kuitenkin maamme tunnetuimpia gospel-muusikoita.

Toisinaan uskonnollinenkin musikkii kuulostaa kovin hyvältä ei-niin-uskonnollisissa korvissa (kuten omissani). Dj Bhakta On minusta myös hienoa, että on Rudolfin kaltaisia avoimen kristillisesti sanoitavia tyyppejä, jotka ovat myös monien ei-niin-kristillisten kuuntelijoiden hyväksymiä. Ja tunnen useita tosiuskovaisia tyyppejä, jotka kuuntelevat black metallia. Ja niin edeleen.


Hyvä että korjasitte tuon tiedon Ruuskan taustasta. Toisaalta Ruuska tuo sinänsä mielenkiintoisen pointin tähän, että esittäjä on gospelmies, mutta kappale ei. Pitäisikö siis säveltäjälle/sanoittajalle tehdä joku testi jolla mitataan hänen uskonnollisuutensa? Tässäkin tapauksessa se Hard Rock Hallelujah voisi soida, ellei Putaansuu paljastu verikokeessa huijariksi.

Juttelin muuten eilen kaverin kanssa, joka sanoi että Lumi teki enkelin eteiseen ja Rafaelin enkeli on poistettu joistain seurakunnan lauluvihoista. Tuo Hectorin biisi onkin yksi unohtunut esimerkki lisää. Erikoinen esimerkki sekin, sillä Hector kai tuohon aikaan kovaan ääneen valisti olevansa teosofi. Ja siinäkin kappaleessa lauletaan kai ensisijaisesti itsemurhasta sun muusta. Pappikin toki sai kahvia.

Reht. Leopard Mozart muokkasi viestiä 14:24 26.08.2006

Lisäys: tosiaan, kyllä minunkin korvaani uskismusiikki usein kuulostaa hyvältä. Parhaana esimerkkinä Callisto, ja oli niitä muitakin esimerkkejä kai ihan puhtaasti laulettunakin. Riippuu vähän miten asiat esitetään.

^ Vastaa Lainaa


milton
332 viestiä

#5 kirjoitettu 28.08.2006 00:54

Reht. Leopard Mozart kirjoitti:
Rafaelin enkelikin viittaa taideteokseen. Ylipäätään tämän enkeli-sanan lisäksi laulusta ei minusta löydy mitään uskonnollista. Miksi juuri tämä kappale on valikoitunut?


Rafaelin enkelihän oli Ruuskan läpimurtohitti ns. maallisen musiikin puolella. Vanha gospelkettu teki todellisen täysosuman. Villi veikkaukseni on, että seurakuntaväki otti biisin laulukirjoihinsa vanhasta muistista. Eikä siinä mitään, kyseessähän on loistava ralli. Karaokeilloissa tosin hieman raiskattu.

milton muokkasi viestiä 00:55 28.08.2006

^ Vastaa Lainaa


J-Salminen
1238 viestiä

#6 kirjoitettu 28.08.2006 10:46

"Nykyään gospel-sanan merkitys on Suomessa eriytynyt tarkoittamaan kaikkea kristillistä uskoa tunnustavaa musiikkia, jonka sanoitukset vaihtelevat vahvasti Raamatun sanomaan pohjautuvasta julistuksesta uskovan ihmisen arkisiin kokemuksiin. Gospelmusiikki sanan laajemmassa merkityksessä ei rajoitu tiettyyn musiikkityyliin, vaan sen edustajia löytyy niin virsistä, teknoravesta, punkista kuin metallistakin (tunnetaan myös White Metalina)."
Lähde: http://fi.wikipedia.or...

Eli ei gospel biiseissä tarvitse kertoa pelkästään Jumalasta tai Jeesuksesta. Myös se (kristityn) normaalista elämästä kertova biisi voi olla gospelia. Eikä koko biisissä tarvitse viitata missään vaiheessa milläänlailla raamattuun.

Juha Tapion uudenpi tuotanto on tuota "maallisempaa" gospelia. Pauli Hanhiniemi on siinä rajoilla onko vai eikö. Yleensä katstotaan koko tuotannosta minkälaisia biisejä kyseinen artisti tekee, eikä esim yhtä kappaletta voida nostaa gospelbiisiksi. Myös pitää katsoa tunnustaako artisti Jumalan kristillisestä näkö kulmasta.

Ite ollut about 14 vuotta srk:n nuorisotoiminassa mukana (niin kauan kuin vain olen voinut) ja kyllä siellä on myös sitä taysin maallista musiikkia kuunneltu ja soitettu. Muistaakseni ollaan ihan jopa hartauksissa kuunneltu Northeria ja Nightwishiäkin Ja se oli jopa ok, koska biisin sanat tuki muuta hartautta. Eli ei ihan yksi selitteistä ole tuo mitä srk:n toiminnassa voi kuunnella ja soittaa. On Jeesus kristiin naulittu Borgirin tahdissakin ja kirkkoherrakin tykkäs

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu