Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja kappaleen rakenteesta


Style-0
284 viestiä

#1 kirjoitettu 01.10.2005 21:12

joo,eli miten lähette rakentaa uutta biisiänne? soiko se ensin päässä viikon jonka jälkeen menette koneelle ja "siirrätte" sen sinne vai aloitatteko yleensä vaan jostain perus kompista, sävelestä, sanoituksista jne.?
itellä suuria ongelmia saada päässä soiva sävel muokattua koneelle...varsinkin kun ei ole vielä kunnon vehkeitä...
niin ja sit vielä että mistä nuotista yleensä aloitatte...A,F,G ?
voi olla että ei kuulus tänne mut menköön ku on alamäki...

^ Vastaa Lainaa


Putte
6659 viestiä

#2 kirjoitettu 01.10.2005 21:29

Basarilla on yleensä kiva aloittaa. Sen jälkeen kokoan bassokuvion ja sointukulun, ja alan kehitellä melodioita jollain kevyellä plugarilla. Tämän jälkeen lisään haitsut ja muut kilkuttimet. Loppu onkin sitten pelkkää nappien vääntelyä.

^ Vastaa Lainaa


Style-0
284 viestiä

#3 kirjoitettu 01.10.2005 21:43

mulla on parhaat biisit syntyny melkein vahingossa...kokeillu vaan jotain säveltä ja sit siinä koneen ääressä on yht äkkiä mennykki reilut 10 tuntia...
toi on totta että ku kappale soi päässä nii pitäs päästä heti myllylle...yleensä vaan se soi aina töissä yms.
millä ohjelmilla teette muuten musaa?
ite alotin FT2:lla kaverin koneella, sit IT2, Ejay, flstudio, ja madtrackerillä nyt tehny jotain 5 vuotta...ja siitä oon tykänny...paitsi äänenlaatu on aika surkea...asialle ku vaan vois tehdä jotain...

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#4 kirjoitettu 01.10.2005 22:34

Yleensä teen ensin pohjalle bassokuvion ja rummut, sitten eri soittimilla soinnut ja lopulta melodiat.

Joskus tosin kaikki saattaa alkaa synth stringsillä tai vaikka jo suoraan melodialla. Olen kuitenkin huomannut, että ensin mainitulla keinolla saa helpoiten tulosta aikaiseksi.

Airola muokkasi viestiä 22:40 01.10.2005

Ja pitää vielä mainita, että joskus on melodia valmiina päässä, mutta itse varsinaisessa sävellystyössä sovitan melodian kaiken muun sälän päälle vasta viimeiseksi.

^ Vastaa Lainaa


vexu

#5 kirjoitettu 02.10.2005 00:00

Yleensä kitarapainotteisissa jutuissa saattaa mieleen tulla joku kuvio mitä lähtee sitten soittamaan tai sitten kitara otetaan vain käteen ja soittellaan satunnaista kunnes joku mielenkiintoinen juttu löytyy. Tämän jälkeen perusidea tulee nauhoitettua ylös klikin kanssa, minkä jälkeen pitää kehittää joku peruskomppi alle sekä muita vastaavia taustalla olennaisesti olevia juttuja. Tästä eteenpäin kappale rakentuu aivan yksittäisiä pieniä ideoita kehittelemällä sekä testailemalla erilaisia ratkaisua. Itse rakenteen sovituksellinen ratkaisu voisi usein olla monipuolisempi, mutta kun työllä ja tuskalla on saanut vaikka intron, säkeistön, kertsin ja "c-osan" niin välillä ennemmin vain copy/pastella heittää niistä rakenteen kokoon kuin tuskailisi lisää muiden pikkujuttujen kanssa.

Jos taas tekee ei-kitarapainotteista hommaa niin lähtökohta voi olla ennemmin joku tietty soundi tai rytmi mistä lähtee teenpäin aivan samalla tavalla.

Tottakai välillä on koko kappale kehittynyt mielessä valmiiksi tai kitaran kanssa on perusjutut kehittänyt alusta loppuun ennen nauhoitusta, mutta usein hyvän jutun keksimisen jälkeen on kiire saada tämä talteen, jolloin ei mieti edes muuta vaan antaa ideoiden syntyä sitä mukaa kun kitaroita nauhoittaa, rumpujen rytmitystä testailee ja softasyniä lisäilee.

^ Vastaa Lainaa


Jules Varjola
2537 viestiä

#6 kirjoitettu 02.10.2005 00:24

Yleensä parhaat jutut tulevat täysin improlla. Istun koneella, ja nauhoitan kitaraa, jostain sitten tulee kosketin/kitara melodiat ja teemat päähäni, ja sitten kun ne on nauhalla, tulee päähän lisää tavaraa, mistä on helppo vaihtaa osaa... Jne... Se on sellaista, hmm, vuoropuhelua ajatusten ja mielen välillä.

Muttei biiseissäni mitään valmista kaavaa tai selkeää ABCABCD rakennetta ole, ei nimettyjä eri osia. Pelkkiä peräkkäisiä ajatuksia.

(tämä pätee vain vakavasti otettuihin juttuihin (suom.huom.))

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 02.10.2005 02:19

Random kauppa -> ideapussi + mahdolliset lantringit -> hittibiisi.

^ Vastaa Lainaa


KoBa
3919 viestiä

#8 kirjoitettu 02.10.2005 18:37

Alan kehittämään tarinaa. Joskus on tullut tarina kokonaisuudessaan päähän keskellä yötä unihäiriöiden takia, joskus sitä joutuu hiostamaan viikkoja. Ensin yritän kehittää mahdollisimman selkeän ja yksinkertaisen tarinan. Vasta sitten alan muuttamaan tarinaa ääneksi. Koskaan ei ole tarina pysynyt täysin samassa muodossaan, biisin tekemisen aikana, se on aina hieman parantunut.

Tietenkin, tämä tuskin pätee kovin moneen muuhun kuin noiseen, mutta noin minä rakennan noise-biisin. Jos alkaisi kysymään miten minä sitä teen, en varmasti osaisi vastata itsekkään.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#9 kirjoitettu 02.10.2005 18:41

1. Melodia
2. Nuoteiksi
3. Sovitus
4. Toteutus

^ Vastaa Lainaa


Lapsi_ajassa
2467 viestiä

#10 kirjoitettu 02.10.2005 20:16

1. Rytmi
2. Riffi (ihan sama onko hyvä vai ei, tunnistettava ainakin)
3. Sävelkulku
4. Pakollinen ylipitkä väliosa ja sen rakenne ja liitokset kappaleeseen
5. Koko biisin perusrakenne
6. Soolon, intron ja lopetuksen hionta (jos on, soolo yleensä improvisoiden)
(7. Sanat & Sovitus)

Rytmistä lähtee kaikki

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#11 kirjoitettu 02.10.2005 20:26

Tarkka tapa alottaa riippu vähän musiikkityylistä, mut usein mä lähen hakee vaan jotain yksittäistä elementtiä. Joko jostain melodiasta, ehkä ihan kappaleen alusta, tai sit usein jostain bassolinjasta tai muusta.

Jos yritän jotain transea tai vastaavaa vääntää niin alotan yleensä siitä että teen happobasson, ja lätkin jonkun rumpuloopin sen kaveriksi, ja sit efektoin niitä vähäsen, että rupee filtteriä rääkätessä pää hytkyy. Pääsee siihen tunnelmaan mukaan, ja leadejä tai muuta on hauskempi virittää sit siihen päälle.

Toisaalta sit taas klassista melkein rupee tekemään mielummin ihan niin että lähtee kappaleen alusta liikkeelle, hakee jotain tunnelmaa, ja kehittää sitä sit eteenpäin, ja rupee miettimään rakennetta tarkemmin vasta sitten kun perus aiheet ja harmonia ja vastaavat on olemassa, ja ne pitäis nivoa yhdeksi kokonaisuudeksi.

Poppia en yleensä tee, mutta varmaan lähtisin siitä että kirjottaisin soinnut ja melodian, ja sit täyttelisin riffit ja muut niiden ympärille.

Kannattaa huomioida ettei ainakaan mulla välttämättä jää se osa alue mistä on alotettu semmoseksi kun se alussa oli, vaan joku muu tarve voi muuttaa sitä paljonkin myöhemmin, mutta lähinnä oleellista on löytää biisille joku juttu mistä sitä voi ruveta kehittää.

Usein mulla kyllä pyörii jotain ideoita päässä ennenkuin alotan, jotta sekin vaikuttaa vähän siihen mitä rupee sit kasaa.

^ Vastaa Lainaa


Fretplay

#12 kirjoitettu 02.10.2005 20:29

Style-0 kirjoitti:
joo,eli miten lähette rakentaa uutta biisiänne? soiko se ensin päässä viikon jonka jälkeen menette koneelle ja "siirrätte" sen sinne vai aloitatteko yleensä vaan jostain perus kompista, sävelestä, sanoituksista jne.?
itellä suuria ongelmia saada päässä soiva sävel muokattua koneelle...varsinkin kun ei ole vielä kunnon vehkeitä...
niin ja sit vielä että mistä nuotista yleensä aloitatte...A,F,G ?
voi olla että ei kuulus tänne mut menköön ku on alamäki...


Oon miettiny kaiken jo valmiiks päässä, paitsi yleensä sanat teen jälkeenpäin.

Tosta aloitusnuotista sen verran että teen yleensä siitä mistä kuulostaa parhaimmalta. Toki kun musiikkini on kitarapainoitteista niin E on melko yleinen sävellaji, siihen on helppo väsätä kaikkea.

^ Vastaa Lainaa


Funk-Daddy

#13 kirjoitettu 02.10.2005 23:30

Vien itseni treenikämpälle ja osallistun muiden neljän henkilön kanssa yhdessä improvisoituun Rituaaliin, jotka nauhoitan MD:lle. Kotona perkaan parhaista hetkistä riffikokonaisuuden josta ja ajatuksen josta biisi kehittyy.

Toisinaan, voi mennä niinkin että joku meistä tuo suhteellisen valmiin riffin ja muiden osuuudet siihen hioutuvat jamin ja valintojen kautta.

Biisistä kuulee, mikäli se kaipaa vielä jotain, tai mikäli siinä on jotain liikaa. Vuosien mittaan rakenteiden on annettava elää, ja tehdä uusi sovituksia, jotta itse jaksaa pysyä biiseistään innostuneena.

^ Vastaa Lainaa


syny

#14 kirjoitettu 02.10.2005 23:39

Usein tulee melodioita yhtäkkiä mieleen aika erikoisiinkin aikoihin, esim. yo-koetta edeltävänä iltana tuli nukutellessa ja sitä edeltävänä aamuna herätessä. Ne hyräilen sitten kännykän nauhurille (tapa jota tajusin alkaa käyttää vasta vähän aikaa sitten) ja ajan ja innostuksen salliessa koitan tehdä sopivista paloista jonkunlaisen biisinraakileen, jossa kiinnitän huomiota lähinnä vain melodioihin ja rakenteeseen, en juurikaan soundeihin. Siitä vaan sitten tuottamaan hyvän idean päälle kuorrutusta niin toivon mukaan syntyy hyvä kokonaisuus.

Oikeastaan koko tää tekotapa on aika uutta mulle, ennen oon vaan tehnyt miten sattuu kun en ole osannut hahmottaa kokonaisuuksia juuri ollenkaan, ja usein onkin aika kaoottisia rakenteita biiseihin tullut. Mutta nyt ainakin vaikuttaa lupaavalta uusimman trangepläjäyksen kanssa.

jONN muokkasi viestiä 23:47 02.10.2005

Ja kun niitä ideoita laittaa muistiin, niin niitä kans alkaa tulla lisää.
Ja muuten, puhuin näköjään ohi aiheen, sori siitä.
En nyt jaksa varsinaisesti biisin rakenteesta sanoa mitään järkevää, jätän sen niille ketkä sen taitaa.

^ Vastaa Lainaa


PJS

#15 kirjoitettu 12.11.2005 17:29

Yleensä aloitan sävellyksestä ja vasta tämän jälkeen mietin lyriikoita, oon huomannu että näin saan selkeämmin rakennetta niihin biiseihin. Lyriikkalähtöinen biisinteko johtaa omalla kohdallani yleensä todella ennaltaarvattaviin ja helppoihin ratkaisuihin. muutenkin tuntuu vakealta sovittaa musiikkia tekstiin.



rakenteesta puheenollen

IMHO On aika väärä lähtökohta miettiä rakennetta etukäteen. Ite teen niin että jamittelen aikani tiettyjä juttuja ja kun näyttää siltä että niistä alkaa kehkeytyä jotain pyrin yhdistämäänn niistä jonkun biisin. Välttämättä ne osat ei aina mee siihen traditionaaliseen verse-chorus-verse muottiin, viimeksi tuli tehtyä biisi joka alkaa intron jälkeen osalla jota voidaan kutsua kertosäkeeksi ja siiten tulee pari kertaa osa jota voitaisiin sanoa säkeistöksi sen jälkeen parin minuutin pituinen silta joka johtaa kappaleen kliimaksina toimivaan c osaan tämän jälkeen tulee taas säkeistö ja lopulta se paljonpuhuttu kertosäkeistö siis.

Eli vaikka näin:

Into->Chorus->Verse->Verse->Bridge->C-osa->Verse->Chorus

Tyylilajina Indie/Alternative

Pääasia on että rakenne palvelee biisiä. Tarkaan mietityillä jutuilla saa usein plajon hyvää aikaiseksi ja sen "kertosäkeen" ei aina tarvitse olla se kaikkein mieleenjäävin juttu, ellet sitten halua tehdä perus poppia.

PJS muokkasi viestiä 17:29 12.11.2005

^ Vastaa Lainaa


tejeez

#16 kirjoitettu 12.11.2005 19:03

Rämppään koneella jotain satunnaista paskaa ja katon kuinka paljo haukkumista saan.
Jos mulla soi päässä joku kiva melodia ni en mä sitä uskalla käyttää se on varmaan kuitenki jostain muusta piisistä.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#17 kirjoitettu 12.11.2005 19:39

Putte kirjoitti:
Basarilla on yleensä kiva aloittaa. Sen jälkeen kokoan bassokuvion ja sointukulun, ja alan kehitellä melodioita jollain kevyellä plugarilla. Tämän jälkeen lisään haitsut ja muut kilkuttimet. Loppu onkin sitten pelkkää nappien vääntelyä.


Täytyy sanoa että teen lähes päinvastoin rummut ja bassot tosin teen yleensä eka, mutta vääntelen niin kauan nappuloita että soundit mielyttää ja sitten vasta yleensä sävelten. Tosin viimeaikoina en ole päässyt säveltely vaiheeseen ollenkaan

Pitäisi varmaan välillä muutta tapaa tehä musiikkia että saisi joskus ne musikaallisetkin ideat talteen

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 12.11.2005 20:14

Kitara käteen ja kun tulee tiukka riffi niin nauhalle ja sitten rumputaustat ja loput kitarat vuoronperään. Lopuksi timmi bassolinja pohjalle, joitain kilkkeitä päälle ja sitten miettimään että mistähän hitosta sitä laulutkin tähän taikoisi. Ne tulevat sitten (jos tulevat) muutaman päivän tai muutaman vuoden viiveellä. Tai jotain siltä väliltä.

^ Vastaa Lainaa


substance

#19 kirjoitettu 12.11.2005 21:59

Laihanen kirjoitti:
Random kauppa -> ideapussi + mahdolliset lantringit -> hittibiisi.

Kyllä, Gin+Tonic

Mitään selvää linjaa mulla ei biiseille ole koska rakenne riippuu tyylistä jota lähden hakemaan, ehkä se improvisointi kiipparilla ensin erilaisilla preseteillä josta sitten lähtee saundin ja melodian muokkaus on kuitenkin se yleisin...

^ Vastaa Lainaa


lökö
1562 viestiä

#20 kirjoitettu 13.11.2005 12:55

Style-0 kirjoitti:
ite alotin FT2:lla kaverin koneella, sit IT2, Ejay, flstudio, ja madtrackerillä nyt tehny jotain 5 vuotta...ja siitä oon tykänny...paitsi äänenlaatu on aika surkea...asialle ku vaan vois tehdä jotain...


Kantsii kokeilla Renoisea >>www.renoise.com << jos oot träkkereihin tykästynyt!

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#21 kirjoitettu 14.11.2005 10:25

Bassolla riffit - laulu-lainit päälle - biisin
osat tulevat milloin missäkin järjestyksessä -
hinkkausta - muokkausta - pikku koukkujen ja
variaation rakennusta - sanat - treenikämpälle -
hämmennystä - ahaa-elämyksiä - innostusta -
ejakulaatio - hedelmöitys - saatanan lapsi.

^ Vastaa Lainaa


Bad Dog
5078 viestiä

#22 kirjoitettu 14.11.2005 10:47

Itse ainakin teen aluksi menevän rumpuhässäkän. sen jälkeen pistän basso systeemin joka sopii täydellisesti rumpuihin. sitten vasta teen jonkilaisen sointukuljetuksen, ja hyräilen samalla päälle melodiaa.
sanat teen vasta sitten kun sävellys on valmis. Itse aloitan yleensä G-duurista tekemään. jos on kyseessä synkempi zibale niin sitten joko E tai A mollista.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#23 kirjoitettu 15.11.2005 21:25

Style-0 kirjoitti:
joo,eli miten lähette rakentaa uutta biisiänne?


Riippuu vähän tapauksesta, mutta yleensä näin:

a) Idea. Kokonaisuus. Ajatus. Funktio.
b) Toteutetetaan mahdollisimman lähellä sitä haluttua fiilistä.
c) hiotaan jäkitasolla.

Joskus harvemmin lähdetään suoraan rellestämään ilman sitä pohjaideaa suoraan kohdasta b).

Rakenne yleensä siis suunnitelllaan biisin ideasta riippuen kohdassa a) ja se saa lopullisen muotonsa kohdassa c), joka sitten on tai ei ole erilainen kuin kohdassa a) vähän riippuen mitä kävi kohdassa b).

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#24 kirjoitettu 15.11.2005 21:36

päässä soi joku juttu, yleensä se on kokonainen biisi, mutta saatuani sopivan tunnelman ja ajankohdan biisinteolle, en yleensä saa enää koko päässäsoinutta juttua toteutettu, yleensä sieltä lähtee joku soundi ja tunnelma jota alkaa rakentelemaan, joskus joku melodia tai bassolinja.
Aika usein sitä suunnittelee vaikka mitä, mutta tekovaiheessa biisi lähteekin elämään ihan omaa elämäänsä ja se joko kuolee keskenäiseksi tai tulee kokonaiseksi ja valmiiksi.

JM muokkasi viestiä 21:37 15.11.2005
Noiden osien järjestystä biisissä tulee nimenomaan muokattua tekovaihewessa paljonkin verraten siihen, mikä oli idea alussa.

^ Vastaa Lainaa


ankkako
10 viestiä

#25 kirjoitettu 01.01.2006 15:35

Riffit vaan peräkkäin yhdeksi pötköksi ja se on siinä.

^ Vastaa Lainaa


AkiVee

#26 kirjoitettu 05.01.2006 14:10

Yleisin kaava itselläni on se, että jammailen kitaralla jotain ilman päämäärää ja keksin jonkun mukavan kuuloisen riffin, josta kaikki lähtee liikkeelle. Melodia saattaa tulla päähän myös jossain kadulla kävellessä ja sitten kotiin päästyä pitää tarttua kitaraan välittömästi ja "purkaa" ajatus säveliksi. Synaurkujeni ääressä istuskelen vain korkeintaan äänittäessä niitä syntikoita.

Niin, en oikeastaan juurikaan äänitä raakoja ideoita vaan minulla on semmoinen hauska takapajuinen ajattelukuvio, että ensin pitää treenata kitaralla koko biisin kitarakuviot ja laulut, niin, että ne voi soittaa miltei ulkoa. Tämä vaihe kestää usein viikkoja, koska haluan kerralla kasaan muutaman uuden biisin. Sitten äänitän demokitaran ja -laulun klikin kanssa ja lähetän bändiläisille koko paskan wav -tiedostoina kuunneltavaksi. Rumpujen ja bassojen tullessa kehiin joutuu noita kitarakuvioita yleensä taas muokkaamaan.

Sanoitukset syntyvät usein kahvioissa ja baareissa. Kannan aina muistivihkoa mukanani mahdollisten sanoitusideoiden varalta.

(p.s Kaikki ylläoleva "tavastani tehdä musiikkia" on silkkaa paskaa, sillä oikeasti musiikinteon avainsanat ovat baskeri, pitkä musta talvitakki, viini ja patonki. Niin oikeat daideilijat duodandoaan synnyttävät)

Giraldo huomasi baskerinsa olevan vinossa ja patongin poikittain takapuolessa-jeee, nyt syntyy taidetta 14:10 05.01.2006

^ Vastaa Lainaa


NapalmChrist

#27 kirjoitettu 05.01.2006 15:53

Kyllähän se riffipohjalta lähtee. Varsinaisen melometalliprojektille en ole vielä varsinaisesti tehnyt biisejä (vaikeata kun kitaristi on intissä, laulaja potkittiin, ja kosketinsoittaja erosi mutta tulee toivottavasti takasin, lupasi harkita), vaikka biisejä on päässä kyllä. Kunhan opin kunnolla käyttämään noita ohjelmia, niin periaatteessa konerummuilla, konesynillä, skitalla ja örinällä pääsee suht pitkälle jos on vain tahtoa.

Tekemällä tekemään en lähde mitään biisiä, se pitää olla ensin päässä tarkasti mietittynä. Yleensä idea biisiin lähtee jostain tutusta esimerkista tai yksittäisestä teemariffistä. Ja intro taas riippuu hyvin paljon siitä, haluaako menevämmän, "hitimmän" biisin, hitaan kauniimman biisin vai monimutkaisen ja yllättävän biisin. Alku kyllä on melkeinpä tärkein kohta biisissä minulle, pitkien introjen ystävälle. Sitten kun intro on kasassa, niin kaivetaan vaan niin maan perkuleesti riffejä ehtymättömästä varastostani ja yritetään saada jokin looginen jatkuvuus biisiin.

Tykkään monimutkaisista rakenteista, mutta kokonaisuuden pitää olla enemmän kuin osiensa summa, eli riffien pitää kuulua sinne, minne ne pistetään, ja homman pitää myös toimia. Riffiä riffin perään-asenteella ei pääse pitkälle. Joskus kolmen kertosäkeen vaihtoehto on ihan toimiva rakenneratkaisu, mutta usein liian käytetty ja ennalta-arvattava, joten pyrin kehittelemään myös monimutkaisempia kertosäkeettömämpiä biisejä, joissa vaihtuu meininki vähän koko ajan. Tällä tavalla biiseistä saa myös pitempiä ja progehtavampia.

Rakenteesta riippuen lopussa haluan tarjota jotain uutta. Sen kolmannen kertosäkeen sijasta voi mennä aivan jonnekin muualle. Jos taas biisi on ollut progeamista alusta loppuun niin lopussa on hyvä kerrata niitä alun sovituksia, jota kuulija tietää vielä kuuntelevansa samaa biisiä. Soolot ovat must välisoittojen aikana. Mitä melodisempia ja pitempiä, sitä parempi. Olen myös välisoittojen hyvä ystävä, nyloniakustinen kitara tai piano voi katkaista hyvin biisin kuin biisin, sillä nuo soittimet eivät ikinä voi pilata mitään. Välisoitot eivät voi ikinä olla liian pitkiä.

Lyriikoita en osaa kirjoittaa, mutta jos biisiin kaipaa iskevyyttä, on lyriikat ja sitä kautta laulumelodiat otettava huomioon ennen kuin alkaa tehdä biisejä. Useimmissa örmybändeissä vokaalit ovat vain täytettä, mutta esim. In Flamesin kaltaisessa melodisessa rääkimisessä on oma potkunsa.

Hyvä tällä tavalla satuilla kun ei ole mitään konkreettista näytettävää...toivottavasti myöhemmin tänä vuonna olisi.

Ihme saivarteluksi meni, en edes musta, mikä oli kysymys


Kirurgisti muokkasi viestiä 15:57 05.01.2006

^ Vastaa Lainaa


Andy Livid
1235 viestiä

#28 kirjoitettu 18.01.2006 10:06

Yleensä päässä on idea siitä minkätyyppisen biisin haluan tehdä. Sitten kokeilemaan hyvän kuuloisia sointu-yhdistelmiä joko koneella tai akustisella kitaralla. Eli sointukuviosta mulla yleensä lähtee. Sen jälkeen alan hahmottelemaan melodiaa sen päälle ja sit mietin minkälainen rytmi tulee. Ensin yleensä se on a-osa mutta joskus se voi kehittyä sellaiseksi että se sopisi kertosäkeeksi paremmin.

^ Vastaa Lainaa


Icchan^

#29 kirjoitettu 27.01.2006 18:26

Itse aloitan aina loopista.
Luon 8-16 tahtia pitkän loopin joka sisältää sen fiiliksen mitä biisiltä haen. Sitten puran sen osiin ja alan rakentamaan introa, keskialuetta, variaatiota extroja ja lopulta outro.

Tämä on toiminut itselläni aina. Vaikka arvostelua tyylini aiheuttaakin.

^ Vastaa Lainaa


ArchHeretic
643 viestiä

#30 kirjoitettu 27.01.2006 18:50

Riippuu vähän. Noita koneellisempia kappaleita tulee tehtyä yleensä jonkun kosketinmelodian pohjalta joka ilmestyy päähän. Se sitten soitetaan nauhalle ja sitä kuunnellaan kunnes osataan päättää että onko se hyvä. Jos ei ole niin tweakataan ja kuunnellaan uudestaan. Myös jonkinlainen tietty rytmi voi soida päässä ja se sitten koneistetaan ja siihen aletaan sovittamaan sitten jotain sointuja ja melodioita päälle.

Mitä taas tulee noise/ambienttikappaleisiin niin niitten taustalla on yleensä jokin teitty idea/tunne jonka haluaa tavoittaa ja siirtää musikaaliseen muotoon. Tietty siinä voi olla jonkinlainen hieno tekotaiteellinenkin idea takana jota haluaa testata, kuten vaikka että soittelee jotain tiettyä juttua tsiljoona kertaa päällekkäin ja katsoo mitä siitä tulee. Tai vastaavaa.

Ja mitä taas tulee noihin ihan puhtaasti metallisiin kappaleisiin niin ne tehdään ihan wanhalla kunnon tavalla, elikkä kitara tai basso käteen ja sitä spammataan. Yleensä sieltä jotain riffejä tai melodioita tulee vastaan joita sitten haluaa käyttää jopa kappaleessa. Ja siitä sitten lähdetään suunnittelemaan ja soittamaan lisää.

Yleensä koetan tehdä kappaleet mahdollisimman nopeasti valmiiksi että niissä pysyy punainen lanka kohdallaan. Yleensä jos alan odotella liikaa ja miettiä joitain juttuja ja sointukulkuja sekä rytmityksiä niin ei siitä mitään tule ja kappaleet hajoavat käsiin.

^ Vastaa Lainaa


A1mo
569 viestiä

#31 kirjoitettu 27.01.2006 21:16

Vaihtelee paljon. Joskus syntyy kokonainen kappale yhtenäisenä kokonaisuutena yhessä illassa, joskus syntyy läjä killeririffejä, ja joskus taas lähen rakentamaan kappaletta sanotuksen päälle (niitä syntyy lähes koko ajan, kuten myös riffejäkin). Yleensä parhaat riffit syntyvät sillä hetkellä kun ottaa kitaran käteen, ja päästää ilmoille ENSIMMÄISET äänet. Näin on suurin osa riffeistäni syntynyt..

Pääasiassa meidän yhtyeessä kappaleen kehittyminen kokee seuraavanlaisen konstruktioprojektin:

-Minä kehitän joko "riffikollaasin"(biisin alkua, jossa muutamia riffejä liitetty yhteen), tai yhtenäisen biisin alusta loppuun.
-Teos esitetään yhtyeen jäsenille, ja tabitetaan/aletaan kokeilemaan bändinjäsenten kesken. Yleensä kappalerakenne syntyy tämän tai seuraavan vaiheen aikana. Kappalerakenne kehittyy yleensä siten kuin se luonnollliselta tuntuu, on syntynyt sen osalta brutaalin suoraviivaisia kuin sinfoniamallisiakin tekeleitä.. Tyypillinen kappalerakenneratkaisu on usein tämän tyylinen: Intro -> Säkeistö -> Pre-chorus -> Säkeistö -> Pre-chorus -> Kertsi -> Bridge -> Kertsi -> kitarasoolot (+kosketinsoolo) -> Outro
-Jotain sanoituksentapaista kehittyy näillä main tai vaiheessa yksi, ja ne kypsyvät ja kasvavat vielä muiden vaiheiden jälkeenkin..
-Toinen kitaristimme muokkaa rankalla kädellä kaikkea mahdollista, ja tekee kappaleesta yhtenäisen kappaleen kuuloisen.
-Rumpali ja kosketinsoittaja höystävät kappaletta omalla kädenjäljellään (proge- ja perinteinen rock-sävyjä)
-jossain näitten vaiheiden aikana aletaan kokeilemaan kapaletta bändin kesken, ja siinä vaiheessa teos muokkautuu lisää..
-Rankan reenaamisen ja vielä rankemman kirosanalitanian kappale on työstömuodossansa valmiina.

Tässäkin kaavassa ilmenee variaatioita melkoisen paljon, mutta osapuilleen noin kappaleemme syntyvät, tuli niistä mitä hyvänsä..

^ Vastaa Lainaa


narin

#32 kirjoitettu 28.01.2006 00:09

Mulla biisit syntyy akustisen kitaran kanssa hoilatessa. Yleensä se menee niin että:

Intro -> laulusäkeistö -> Nousu kertsiin -> Kertsi -> Intro -> säkeistö -> soolo tai joku hiljaisempi osio -> kertosäe pariin otteeseen -> Loppu.
Joo... on poppista juu....

Soittelen ja kirjoittelen sanat ylös. Olen todennut tämän biisinteko "metodin" parhaimmaksi omalle tyylille. Laulumelodiat syntyy siinä sanoja yhdistellessä akustiseen soitantaan. Muut kikkailut syntyy sitten bändin kanssa harjoitellessa kyseistä biisiä, kun harjoitellaan biisiä. Keskustellaan kuinka biisi olisi hyvä soittaa. Näin on yleensä saatu suht hyvän kuuloista materiaalia. Bändin sisäinen demokratia toimii... herran kiitos. Kerrankin!

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#33 kirjoitettu 28.01.2006 00:59

jmmal kirjoitti:
Istun koskettimien äären ja improvisoin, siitä se lähtee tai yleensä ei.


Täysin sama täällä. Hirveän usein biisit lähtevät kehittymään ysisoinnuilla leikittelystä. Joskus kuitenkin jotain saattaa syntyä myös bassoa soitellessa, jolloin biisi lähtee kehittymään tietysti bassolinjasta. Monia tapoja on lähteä kehittelemään, yleisin on kuitenkin pianon tai syntikan ääressä soittelu.

^ Vastaa Lainaa


lökö
1562 viestiä

#34 kirjoitettu 07.02.2006 22:19

Itellä se kappaleen rakenne muodostuu aika lailla itsestään, en sitä ikinä ole tavallaan erikseen miettinyt... Aina kun keksii jonkun uuden osasen biisiin, niin melko automaattisesti sen jo tietää ennalta, mihin kohtaan sen aikoo sijoittaa. Ja kyllä päässä toki on jonkinlainen summittainen mielikuva etukäteen siitä kappaleen rakenteesta..

^ Vastaa Lainaa


Torniojaws

#35 kirjoitettu 19.02.2006 14:31

Pistän metronomin nakuttamaan ja jammailen kitaralla mukana siihen asti, että tulee hyvä riffi ja nauhoitan sen + 3 tuplausraitaa. Sen jälkeen mietin, minkälainen jatko riffiin sopisi ja jammailen lisää, tarpeen mukaan tahtilajia ja tempoa vaihtaen. Sitten kun on 6 - 10 riffiä valmiina, kasaan biisin jonkinlaiseen (omasta mielestä) loogiseen jatkumoon ja kuuntelen pari kertaa läpi. Sitten kun olen tyytyväinen paljaaseen kitararakenteeseen, alan väsäämään rumpuja jokaiselle riffille erikseen ilmarummuttelemalla riffin mukana, ja sen jälkeen ohjelmoin samaiset rummut. Sitten vain copypastea koko biisiin ja loppuviilaukset rumpuihin riffivaihdoksissa ja pieniä lisäkikkoja sopiviin paikkoihin.

No, tuossa rakenteesta.

^ Vastaa Lainaa


Patrick Park
480 viestiä

#36 kirjoitettu 20.02.2006 21:05

Threadin otsikko on hämäävä, viestissä kysytään eri asiaa...

Jokin melodia tai muu soinnillinen elementti soi aina ensin päässä, yritän parhaani mukaan siirtää sen koneelle ja sitten alan rakentaa komppia ja biisin yleistä rakennetta. Joskus melodiaa sovittaessa sattuu jokin vahinko tai saan jonkin "sivuinspiraation" joka voi johtaa uuden projektin syntyyn tai korvaan nykyisen. Artistisivulla on yks tai useampi esimerkki tällasesta.

^ Vastaa Lainaa


Roy
185 viestiä

#37 kirjoitettu 20.02.2006 21:58

Yhtä perkeleellistä tuskaa on biisinteko alusta loppuun asti ja yleensä vielä sen jälkeenkin !!! Kunpa pääsis eroon koko jutusta...

^ Vastaa Lainaa


deebp

#38 kirjoitettu 20.02.2006 22:36

Yleensä alotan sillein että rupean soittelemaan kiipparilla vähän mitä sattuu. Joskus muodostuu joku hyvä tai vähemmän hyvä idea josta rupean sitten biisiä kasaamaan.

Kun idea on tullut niin loppua ei tarvitse enää paljon ajatella. Yleensä se sujuu itsestään tai sitten ei suju ollenkaan.

Monesti myös se alkuperäinen idea mistä kaikki lähti, jää kokonaan pois tai ainakin muuttuu lähes kokonaan erilaiseksi. Sen takia ei ole niin väliä onko idea alussa hyvä. Kunhan on idea jota jaksaa rakentaa ja kehitellä.

^ Vastaa Lainaa


Mmmqel

#39 kirjoitettu 21.02.2006 14:43

Yleensä istun flyygelin ääreen soittelemaan... siitä se sitten lähtee.. Joskus lähtökohtana on joku tietty tunnelma tai sanat joskus vaan syntyy siinä soitellessa juttuja jotka sit laitan korvan taakse ja kehittelen niitä.. Ja joskus saattaa joku idea syntyä biisiksi vasta vaikka vuoden hauduttuaan, joskus taas syntyy yheltä istumalta, välillä täyttä tuskaa välillä taas ruusuilla tanssimista...
Riippuu instrumenteista että väsäänkö nuotteja ollenkaan.. bändimatskuun harvemmin mut sit johonkin kamarimusamaiseen instrumentaaliseen tai jos on jotain tiettyjä soitinstemmoja niin ne luultavasti sit kirjotan ihan nuoteille.. ja käsin kynällä nuottivihkoon yleensä... Ja tekovaiheessa tulee kyl rustailtua lähinnä sointumerkintöjä ja sellasta, mut muuten on jutut aika pitkälti päässä muistissa...

^ Vastaa Lainaa


laineet

#40 kirjoitettu 26.02.2006 09:51

Style-0 kirjoitti:
joo,eli miten lähette rakentaa uutta biisiänne? soiko se ensin päässä viikon jonka jälkeen menette koneelle ja "siirrätte" sen sinne vai aloitatteko yleensä vaan jostain perus kompista, sävelestä, sanoituksista jne.?
itellä suuria ongelmia saada päässä soiva sävel muokattua koneelle...varsinkin kun ei ole vielä kunnon vehkeitä...
niin ja sit vielä että mistä nuotista yleensä aloitatte...A,F,G ?
voi olla että ei kuulus tänne mut menköön ku on alamäki...


Noh, ilman syytä biisit lähtee kasaantumaan melodiasta (soi päässä valmiiksi) -> piano tai jokin muu soitin. Sitten alkaa rakentua ympärille basso ja muut tarvittavat äänet ja lopuksi kasaan rummut ja teen tarvittavat kikkailut ja tauot niihin ja samalla kaavalla tulee tehtyä tarkoituksellakin ajatellut biisit.

Päässä soiva sävel on helppo saada kokeilemalla erilaisia soittimia ja sointuja kunnes jokin niistä matsaa ja sitten jatkaa samaa pimputtelua kunnes päässä soinut biisi on kokonaisuudessaan koneella

Biitti on valmis, tulee sanoitusten vuoro (ellen ole jo valmiiksi kirjoittanut niitä ennen biittiä -> aihe on jo) jotka teen omista mielipiteistä, tunnetiloista, tai muuten vaan mitä tulee päähän

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu