Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Soinnutus apua sitä kaipaaville


Dj Senheis
922 viestiä

#1 kirjoitettu 11.10.2004 20:26

Eli tuli tässä tällainen viestiketju mieleen. Eli kun minulla ainakin untuu olevan joskus soinnutus ongelmia, niin täältä voisi sitten kysyä apua, ja vastata heille. Käsitittekö. Noh aloitanpa nyt kysymyksellä:

Pitäisi saada hienon kuuloinen, ja eksoottinen sointukulku trance kiksuun.... Biisi on alkanut näin:
G#m, ja sitä sitten kikkailtu siihen, ja on tulossa toinen breakdown osuus, johon pitäisi 8 tahtiseen osuuteen saada kahdelle viimeiselle tahdille kaksi sointua, jotka toimivat sitten lopullissakin biisissä sointuina, tyyliin; 4-tahtia G#m, sitten ensimmäinen sointu 2-tahtia, ja toinen myös 2-tahtia. Käsitittekö?

Ehdotuksia? Itse ajattelin seuraavaan jotain sus4, tai sus2 sointua, ja viimeiseen duuria, mutta teilä olisi myös aada neuvoa

^ Vastaa Lainaa


Putte
6659 viestiä

#2 kirjoitettu 11.10.2004 20:34

Ehkäpä kannattaa kokeilla ja kuunnella mikä kuulostaa parhaimmalta.

Soinnutukseen löytyy apua täältä:
http://www.looknohands...

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 11.10.2004 23:32

Mun mielestä kannattaa kehitellä joku hookki tai melodia ensin ja sitten antaa sointujen kulkea sen ehdoilla. Mutta voi sen tietty tehä noinkin sointu soinnulta miettimällä, mutta jotenki tuntuu et siitä on musiikillinen inspiraatio aika kaukana jos joutuu vielä neuvoja kysymään. Laita mitä ittes mielestä kuulostaa hyvältä.

^ Vastaa Lainaa


en5ca
217 viestiä

#4 kirjoitettu 11.10.2004 23:56

On vähän Fakapin kanssa samoilla linjoilla, eli sillon, ku oikeasti tarvii tuollaiseen vastausta, sen keksii itse.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 12.10.2004 17:52

Fezz kirjoitti:
jos on sointujen kanssa ongelmia niin joskus on helpompi kokeilla ensin yksi ääni jokaisen soinnun kohdalle ja sitten testata loput.

Tavallaan siis miettiä niinkun jotain jousiorkesteria ja yhtä soittajaa kerrallaan. kolmi ja nelisoinnut voi olla aluksi aika vaikeita hahmottaa suoraan.


Toisaalta sointujen vaihtuminen toisiksi soinnuiksi on aina merkittävästi erilainen prosessi kuin yksien sävelien intervallit. Eli periaatteessa suoraa soinnutusta voi täysipainoisesti säveltää vain suoraan soinnuiksi säveltämällä.

^ Vastaa Lainaa


en5ca
217 viestiä

#6 kirjoitettu 12.10.2004 18:01

Haava kirjoitti:
Fezz kirjoitti:
jos on sointujen kanssa ongelmia niin joskus on helpompi kokeilla ensin yksi ääni jokaisen soinnun kohdalle ja sitten testata loput.

Tavallaan siis miettiä niinkun jotain jousiorkesteria ja yhtä soittajaa kerrallaan. kolmi ja nelisoinnut voi olla aluksi aika vaikeita hahmottaa suoraan.


Toisaalta sointujen vaihtuminen toisiksi soinnuiksi on aina merkittävästi erilainen prosessi kuin yksien sävelien intervallit. Eli periaatteessa suoraa soinnutusta voi täysipainoisesti säveltää vain suoraan soinnuiksi säveltämällä.


Eikös sävellaji aika pitkälle "määrää" sillä hetkellä käytettäviä sointuja? Tietenkin sillä olettamuksella että halutaan pysyä samassa sävellajissa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 12.10.2004 18:04

en5ca kirjoitti:

Eikös sävellaji aika pitkälle "määrää" sillä hetkellä käytettäviä sointuja? Tietenkin sillä olettamuksella että halutaan pysyä samassa sävellajissa.


Kyllähän sävel-laji oikeappisesti käytettynä toki rajoittaa käytettäviä sointuja.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 12.10.2004 20:26

Täytyy sellainen vinkki soinnutukseen vaan sanoa, että kokeile rohkeasti niitä ysejä, seiskoja, nelosia ja kakkosia sinne mukaan. Tulee mukavasti lisää eloa mukaan jos oikeassa kohdassa kulkua lisäät perusduuriin vielä sen kakkosen. Mollisointuihin lisään lähes aina seiskan mukaan. Turha "surullisuus" karisee pois ja tilalle tulee sellainen ihan pikkuannos jazzikkuutta joka toimii oikeastaan missä tahansa kevyessä musiikissa.

Pääasiallisesti sävellajissa on hyvä pysyä, että että kulku kuulostaa edes jotenkin luontevalta, mutta harkittu hyppy toiseen sävellajiin ihan soinnun parin verran voi toimia jossain breikkikohdassa tms. hyvin.

Tämmöisiä mietteitä.

^ Vastaa Lainaa


Dj Senheis
922 viestiä

#9 kirjoitettu 14.10.2004 21:35

Juuh, kiitti vinkeistä. Teoria jo on hallussa ennestään, eikä sointujen rakenteetkaan ole mitään uutta. Mutta tuo oli ihan hyvä tuo, että lisäillä niitä 7, ja 5 sointuja, eikä add9 soinnutkaan pahalta tuntuneet. Kiitos kaikille avusta!!

^ Vastaa Lainaa


sarka
60 viestiä

#10 kirjoitettu 15.10.2004 08:24

Miksi mietitte sointuja? Ite ainakin kyllästyin sointuihin ku olin musiikkiopistossa Mä ainakin teen kaikki soinnut tasan sen mukaan, mitä korva sanoo.

^ Vastaa Lainaa


Dj Senheis
922 viestiä

#11 kirjoitettu 16.10.2004 10:42

Johann Onn kirjoitti:
Olis varmaan pitäny ruveta keskustelemaan säästä...




Hmm... Ulkona on nt aika pilvinen sää....

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 16.10.2004 12:06

Tourette kirjoitti:
sarka kirjoitti:
Miksi mietitte sointuja? Ite ainakin kyllästyin sointuihin ku olin musiikkiopistossa Mä ainakin teen kaikki soinnut tasan sen mukaan, mitä korva sanoo.


Eiköhän kaikki niin tee...


Kyllähän jotkut ihan tosissaan käyttävät kaikenmaailman sointuympyröitä apuna.

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#13 kirjoitettu 18.10.2004 17:16

Haava kirjoitti:
en5ca kirjoitti:

Eikös sävellaji aika pitkälle "määrää" sillä hetkellä käytettäviä sointuja? Tietenkin sillä olettamuksella että halutaan pysyä samassa sävellajissa.


Kyllähän sävel-laji oikeappisesti käytettynä toki rajoittaa käytettäviä sointuja.




ei nyt välttämättä oikeaoppisesti.. parempi termi olisi, miten klassinen teoria opettaa..

SaastanenHippi muokkasi viestiä 17:17 18.10.2004

^ Vastaa Lainaa


let J.

#14 kirjoitettu 20.10.2004 21:38

Jaa että klassinen teoria määrää käytettäväksi ainoastaan kyseessä olevan sävellajon sointuja? Mitä ihmettä? Kun kuuntelee esim. Bachia, joka ei varmaan ole kovin kapinallista musiikkia harmonioidensa suhteen, niin huomaa, että kappas vain, siellähän on paljonkin eri sävellajeista lainattuja sointuja.

Kaikki musiikki ei ole kenraalibassoa.

Sointujen etsimisen ja löytämisen avuksi voin antaa joitakin:

1. Kuuntele musiikkia, kuuntele erilaisia ratkaisuja ja soita niitä.

2. Tutustu sointuanalyysiin. Tällä tarkoitan pop/jazz-sointuanalyysiä, jossa soinnut voivat olla sointumerkkeinä eivätkä kakkosnelosina ym. (Kakkonelosissa ei ole mitään vikaa, mutta ne voivat olla vähän hankalia hahmottaa jos on tottunut esim. reaalisointumerkkeihin)

Sointuanalyysiä voi tehdä kuuntelemallakin yhtä hyvin, väittäisin sen olevan jopa hyödyllisempää kuin paperilla.

Kun olet kuunnellut tarpeeksi tyypillisiä sointukiertoja, alat ehkä kyllästyä niihin ja etsiä uusia ratkaisuja. Jos tiedät, miten tyypillinen ratkaisu tehdään, osaat varmastikin tehdä sen toisin.

3. Helpota harmonioiden hahmottamista esim. pianon avulla. Piano on tässä tapauksessa loistava apuväline, sillä siinä soinnut hahmottuvat hyvin visuaalisesti silmien eteen toisin kuin esim, kitarassa. Olen itse pianisti, joten mielipide on ehkä vähän puolueellinen, mutta esim. monet basistitkin soittelevat pianoa em. tarkoituksessa.

Lisätkää jos jotain puuttuu. Tässä mielestäni tärkeimmät.

Ja sanottakoon vielä, että ripaus perusmusikaalisuutta ei tietenkään ole pahitteeksi.

^ Vastaa Lainaa


P2
715 viestiä

#15 kirjoitettu 21.10.2004 02:35 Muok:26.08.2016 12:43

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu