Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Pitäis hankkia nyt ihan oikea monitorointisysteemi, 3 kk kokemuksella tullu huomattua jo varmasti ettei trancea pelkillä luureilla voi tehdä...
Eli mitähän juttuja kannattais ottaa huomioon kaiuttimia hankkiessa? Just eilen kuuntelin Genelecin uutuuksia ja niissähän on ne diskantit ihan hävyttömän voimakkaat verrattuna normaali hifi-kaiuttimiin, en ikinä miksais diskantteja niin kovalle. Genelecin maine on kuitenkin kova eli hämmentää vanhaa hifistiä..
Lähimonitorin ja normaali hifi kaijuttimen erohan on siinä että monitoreissa ääni tulee ns luonnollisena ja vääristymättömänä. Tosin high-end härpäkkeissähän pyritään samaan. Monitoreiden sijottelulla äänen saa helposti kuulostamaan mitä eriskummallisimmalta, mutta kun se oikea paikka ja suuntaus löytyy alkaa miksauskin oleen paljon helpompaa kuin perus hifi kaijutin setillä. Tosin miksausta kannattaa harrastaa ihan kunnon monitoreilla sekä jääkaappikaupan setillä ennekuin se balanssi löytyy hyväksi hifistin ja "popittajan" korvaan.
Ihan yksinkertasta kahden kaiuttimen perussettiä oon siis hankkimassa. Elo Hemussa suositteli noita Mackien HR 824:a(895e/kpl!), sano että ferryt ja muut isot tranceäijät käyttää niitä. Kuulosti mun korvaan vaan vähän ohkaselta se basso-osasto niissä mikä onkin toinen juttu mitä oon miettiny. Huone jossa teen on 40-neliöinen eli aika iso, bassot häviää helposti. Onko toivoa tehdä hyvää bassomiksausta niin pienillä kaiuttimilla ilman subia?
kukko57 kirjoitti:
Pitäis hankkia nyt ihan oikea monitorointisysteemi, 3 kk kokemuksella tullu huomattua jo varmasti ettei trancea pelkillä luureilla voi tehdä...
2 vuoden kokemuksella voin sanoa että kylläpäs voi. Jos et aio pro-tasoista materiaalia tehdä, niin turha hankkia niitä monitoreita muuten kuin omaksi iloksi. Mutta kenties 2 vuoden jälkeen äänimaailmani on niin vääristynyt että en ymmärrä järkipuhetta...
Suosittelen vähän lueskelemaan muitakin threadeja tähän liittyen. Paljon on tullut hyvää kommenttia Geneleceistä, Behringereistä, ym. purkeista. Itselläni on Esi nEar05:set, joiden köyhien alapäiden takia jouduin hommaamaan erillisen Wharfedale Powercube 10A -subbarin tueksi. Tällä kombinaatiolla ääni on niin puhdasta ja jämäkkää, että melkein kyynel herähtää silmään. Muilla omat mieltymyksensä, tästä minä pidän ja paljon.
Eli mitähän juttuja kannattais ottaa huomioon kaiuttimia hankkiessa? Just eilen kuuntelin Genelecin uutuuksia ja niissähän on ne diskantit ihan hävyttömän voimakkaat verrattuna normaali hifi-kaiuttimiin, en ikinä miksais diskantteja niin kovalle. Genelecin maine on kuitenkin kova eli hämmentää vanhaa hifistiä..
Normaali hi-fi kaiutin? Diskantit normaalissa hi-fi kaiuttimissa? Tuollaista käsitettä ei ol eolemassa. Mistä mustan pörssin hi-fistä sinä oikein puhut?
Monotirot on tarkoittettu äänimateriaalin tukimiseen. Hyvätasoiset hi-fi vahvistimet sen kuunteleuun. Musiikin tekemisessä tarvitaan molempia.
kukko57 kirjoitti:
Ihan yksinkertasta kahden kaiuttimen perussettiä oon siis hankkimassa. Elo Hemussa suositteli noita Mackien HR 824:a(895e/kpl!), sano että ferryt ja muut isot tranceäijät käyttää niitä. Kuulosti mun korvaan vaan vähän ohkaselta se basso-osasto niissä mikä onkin toinen juttu mitä oon miettiny. Huone jossa teen on 40-neliöinen eli aika iso, bassot häviää helposti. Onko toivoa tehdä hyvää bassomiksausta niin pienillä kaiuttimilla ilman subia?
Kiitti muuten tähänastisista vastauksista..
Se ohkaisuus jota kuvailet todennäköisesti johtuu siitä että varsinkin äänentoistollisessa maailmassa tiettyjä tilantuntua luovia taajuuksia pyritään korostamaan. Monitorit eivät sellaista tee. En usko että 824:sten botne katoaa vielä 40m2 huoneessa. Mulla on genen 1030:t ja oon 25neliöisessä niillä tehny aikanaan eikä niissä ollu ainakaan tollasta huomattavissa. 824:set on kuiteskin botnen suhteen huomattavasti tuhdimmat. Subbari tietysti vie sinua alemmas taajuusvasteessa ja järistelee helposti kalusteitasi mutta tuo myös käydännön ongelmia. Lähinnä materiaalissa jossa basso on tärkeää olisi äärimmäisen tärkeä saada se subbari ja ne pääkaiuttimet toimimaan saumattomasti niin että se taajuusvaste olisi suora myös siitä eteenpäin missä monitoreiden toistokyky loppuu eivätkä pääkaiuttimet ja subi toistaisi päällekkäin. Muuten tulee helposti itse miksatessa korjailtua näitä vääristymiä ja jos jossain muualla missä biisiä kuunnellaan on taajuusvasteessa vääristymä juuri toiseen suuntaan kun sinulla niin..
btw.. In Elo we trust.. Huippuheppu ja rautainen kokemus musiikin tekemisestä.