Back to Kämp

7:10

This is a description on a sheik of Araby who is returning back to Kämp, o hotel in Helsinki.

1675 soiittoa 17.10.05 , mun eniten soitettu biisini.
4718 soittoa 21.05.2009
2263 soittoa 21.05.2006
Review by: Kristian Maenpaa
I have to get something clear at first - this has absolutely nothing to do with hip hop, even though the artist has categorized himself as such. I'd rather use the words orchestrated spoken word. Or theatre even. I wouldn't even call "Back to Kämp - Takaisin Kämppiin" an actual song - it's more of an performance than anything, but very hard to follow unless you actually speak Finnish. I do, but I think the majority of readers do not.

Maybe I should analyze this from the point of the story. It's a about a sheik (!) who's returning to this very luxurious hotel called Kämp in the center of Helsinki, Finland. And I have to mention, Kämp is probably the most elitist place to stay in the whole country. Well, this sheik appears to be very very drunk, and the music (mainly piano, tuba, strings and vibes) supports the story by having a kind of swaying effect, sounding like the guys have had quite too much to drink before going into the studio.

I think you could say this is about the corruption of the "higher class"; for example, the sheik is drunk and starts philosophizing even though he's probably loaded with money, palaces and surrounded by women. How can someone know anything about the real world by living his life like that?

Well, I had fun. There's a great deal of humour in there. I have to admit this is a superficial view if what the artist himself says is true: "a recitative by a man who thinks about the things that do not exist". Well, I didn't find any deeper level, or the the words just went way over my head. The text appears to "flow" out of the mind of the performer.

I guess the main problem with this kind of material is that it amuses for a while and then you forget about it. As a whole, "Back to Kämp" gets its job done, and succeeds in painting a mental movie into my mind with the sole tool of sound - and it manages to keep up artistic

quality. The recording quality, however, isn't as good as it should be, and sometimes it's quite hard for me to make out what is being said, and it's bad for interpretation if you can't hear the words.

Nonetheless, I did enjoy "Back to Kämp - Kämppiin takaisin", and if you appreciate this kind of thing, and speak Finnish, just give it a go.

Ja huomatkaa tuo biisin coveri: Sen nimi on "Symposium" ja siinä istuvat Merikanto(sammuneena) sitten seisomassa on piirustuksen tekijä ja seuraavana on Cajander ja oikella Sibelius , se on tehty Kämpin Kabinsetissa.
" MItäs se Cajanderi aina siellä ovia paukutelee !" Sanoi S. kun C. oli käynyt vetämässä yhdet konsertit siinä välissä Pietarissa. Siihen aikaan pojat ryyppäilivät kolme päivää yhteen menoon.

(Oletusarvo, paina muokataksesi)

9.13   7481 kuuntelua

Kommentit

Haluaisitko kommentoida? Rekisteröidy käyttäjäksi tai kirjaudu sisään

10
.'.t11ä'ä-biiiiimsddoii oppmn, p+åszarter,m,måååp+oooi lkuiiiimn mj..,vco9luyyyttttrds
0   +1 +2
 
10
yu4eraaaaahy.,
0   +1 +2
 
10
yt'äääää åpåikids9i pppoomn m,mmmumnn mellklas yuutttrioytyds
0   +1 +2
 
10
kiigtpok,xserty lkzssazilkkilöööle astyvbopytlikmjoppkilöölldder
0   +1 +2
 
10
Uusi käyttäjä 02.10.2010
Hyvin abstrakti.
+2   +1 +2
 
10
Kiitokset suuret kaikille
0   +1 +2
 
10
Tää on aika monimuotoisen sekavan inhimillinen. Ehkä! Ehkä? Ylös? Kyllä! Ihailtavaa!
+1   +1 +2
 
Mätti 29.05.2007
Älä enää ikinä laita mitään tämän tapasta mikseriin! Kiitos.
0   +1 +2
 
JNLZ 09.08.2006
Hmm,mulla menee semisti ohi tää juttu khyl.. Tausta ei oikee iskeny. En oo vanhoillinen,mut nyt menee semisti ohi mun ymmärryksen.Vaikee kommentoida,ku on näin hämmentävä kokonaisuus. Pitää hiukan kelailla..
0   +1 +2
 
theplan 20.05.2006
Kuuntelin aiemmin tänään makes69:n tekemän remixin, joten on vähintään kohtuullista käydä tsekkaamassa myös tämä alkuperäinen.

Ihan ekana tästä esityksestä mulle tuli mieleen Wigwam ja Gustavsonin oudoimmat sekoilut. Toisena mieleen tuli M.A.Numminen ja kolmantena Peteliuksen James Potkukelkka. Eli melkoinen free jazz teatteri taitaa olla kyseessä... Scat-osiot olivat muuten erityisen hienoja. Tarinaa en oikein jaksanut seurata, mutta kyllä tässä ilman sitäkin on outoa viehätystä.

Jos nyt pitäis verrata siihen remixiin, niin... Kokemus on huomattavan erilainen, sillä tässä artistin hulluus/nerous on vahvemmin esillä. Toisaalta taas se remix tarjoaa mun kaltaiselle kuulijalle jotenkin pikkuisen enemmän tarttumapintaa.
+2   +1 +2
 

Sivut: 1 2 3 4 5

Viimeisimmät kuuntelijat